Beginquote....... Hørte forresten noe norsk fiskerdialekt fra indre vestlandet i loungen på IC Almaty og gikk bort og hilste på. Herremannen presenterte seg som Norges ambassadør. Jeg dro frem kortet og presenterte meg som Royal ambassador. Det burde kanskje han vært og fra et monarki? Endte med invitasjon til galla, hvor jeg måtte leie antrekk, røff i kantene som jeg var. Nok om det....... Endquote
......Her vil jeg gjette på Karsten Klepsvik. I så fall er det saktens fiskar-dialekt, men han er "havstril" fra Austevoll. Familien kommer fra Bakkasund som riktignok ligger på innsiden av "Stora Kalsøy", men du er omtrent så langt vest i havet du kan komme. Havstrilene: Sotra, Austevoll,Fitjar, Bømlo, kan du blant annet gjenkjenne når de snakker om petroleumsproduktet "ulja" eller "uljo" (hvis du nå skulle støte på noen Møkstere eller slikt i noen av suitene) Og om du skulle lure på om personen virkelig er fra Austevoll, kan du be om en oversikt...... Min erfaring er at enhver Austevolling over 15 år (uavhengig av kjønn) vet til enhver tid hva de forskjellige austevollsbåtene fisker, hvor mye de har fått, hvor de skal levere, og hva slags pris de kan forvente......
Last edited: 04. des 2017