Bon Bini Bonaire! Slapp familieferie i dykkeparadis

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 04. juli 2019.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Om jeg har plukket opp noe papiamento (det lokale kreolske språket som snakkes på ABC-øyene, Aruba, Bonaire og Curaco) de siste fem årene håper jeg tittelen oversetter til «Velkommen til Bonaire!».

    Avreisens time nærmer seg, og jeg tenkte å sette igang et mer eller mindre direkterapportert reisebrev, spredt over de neste ukene.

    Det blir på flyfronten lite ekstremt og ikke veldig champagnebrusende med følgende routing:


    OSL - EWR - SAS Plus - A330-300

    EWR - BON - United - Economy Plus - B737-800

    8492443F-3BF5-4B6C-AB98-309B01D9683C.gif
    Reiserute; få omveier tillates så er fornøyd med å slippe unna med routing via New York

    Return blir det samme i revers. Men med noen netter på Manhattan, og hvis flaks kanskje en plus-grade til C på nattflyvning over dammen?

    Dette er sjette sommer på rad vi valfarter til denne lille øya helt i syd i karibien, rett nord for Venezuela. Huset vi leier er det samme, strategisk plassert med strand mot en av de mest kjente Dive Sitene, kalt «something special». En digresjon her er at en skulle tro navnet hentydet om at det var noe spesielt å se, men ifølge «legendene» var det her de lokale fiskerne ankret opp på kveldingen, sammenlignet dagens fangst og fortalte fiskeskrøner, alt mens de tyllet i seg sitt favoritt billig-rom av merket «Something Special».

    De fire først årene vi migrerte denne ruten var det utelukkende med KLM i eco. Det virket etterhvert som om de melket markedet hardt, og fire eco billetter lå tett opp mot 80k, og da er det nærliggende å se på alternativer. Så i fjor fikk KLM kun posisjonering til AMS, og vi tok TUI videre, deres star class eller hva det het, var et klart bedre alternativ og totalprisen kom ut lavere.

    I år tar vi sjansen på routing via USA og får tjent opp litt grunnpoeng på veien også.

    Håper dere vil være med på reise, selv om reisebrevet nok vil dreie seg mer om destinasjon og mindre om flyturen dit

    9C6CD569-B0C1-47A0-AFA4-5B29F541BF15.jpeg
    SAS kunne by på 13 kolli innsjekket bagasje, men vi reiser heldigvis lett!

    Planlegger å fylle på med anmeldelser av restauranter og severdigheter og betraktninger fra øylivet, noen skrøner om den lokale dykkehelten Capt. Don (RIP) og forhåpentligvis masse bilder, både over og under vann i løpet av ferden.


    Masha Danki!
     
    Liza, drsyk, Baldrick and 40 others like this.
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Spennande destinasjon, ser fram til bilete og tekst :) God tur!
     
    Sonictravel liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det gledes :)
     
    Sonictravel liker dette
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,283
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)
     
    Sonictravel liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,471
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Har aldri hørt om Bonaire for nå, så dette blir spennende!
     
    Sonictravel liker dette
  6. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ser jeg frem til! God tur!
     
    Sonictravel liker dette
  7. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser bra ut - ser fram til bilder fra en lite beskrevet destinasjon :)
    God tur !! :D:D
     
    Sonictravel liker dette
  8. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Spennende destinasjon. Hvordan er prisnivået der?
     
    Sonictravel liker dette
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Takk, prisnivået er slik at en føler seg som hjemme, dvs nesten norske priser - give or take :cool:
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk reise, det blir kjekt å følge.
    Ha selv snust på øyer i "området" ... har egentlig alt for mange planer og alt for lite tid.
     
    Sonictravel liker dette
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Ser flere kommentarer på at Bonaire er et ukjent reisemål så tenkte å gi en kjapp intro fra her jeg sitter i loungen på OSL og venter på boarding mot EWR

    Øya ligger i det sydlige Karibien, rett nord for Venezuela. Sammen med Aruba og Curaçao og et par andre øyer var Bonaire en del av de Nederlandske Antillene. Etter en folkeavstemming i 2010 endret status seg og Bonaire har nå status som en nederlandsk kommune med særstatus. Dette innebære blant annet at en ikke er med i Schengen og at en ikke bruker Euro som valuta. Faktisk er det U.S. dollares som er gangbar valuta.

    Navnet Bonaire stammer fra vinden som jevnt over blåser friskt over øya fra nordvest. Derav god-luft eller Bon-Aire.

    Den konstante vinden gjør det også levelig i varmen som ofte ligger rundt 32 grader i juli.

    I forhold til en del andre karibiske øyer savner Bonaire de lange kritthvite sandstrendene. Dette er trolig en av grunnen til at turismen er relativt begrenset sammenlignet med for eksempel nærliggende Aruba. Som en grov generalisering vil jeg dele inn turistene som kommer hit i tre hovedgrupper, dykkere, windsurfere og kitere.

    Dykkerne tiltrekkes av de relativt uberørte korallrevene, lette dykkeforhold med lite strøm og bølger, samt enkel tilgang til dykkesteder. Windsurferne og kiterne tiltrekkes av den jevne og påregnelig vinden.

    Hovedstaden på øya er byen med det klingende navnet Kralendijk. Jeg er litt usikker på uttale, men antar det krever minst dobbel halvstikk på tunga for å få det rett.

    B590A23C-0AD8-4F2C-88DF-C8A083C9C2B0.png

    Totalt bor det rundt 20.000 mennesker på øya, så det er sjeldent folksomt, unntaket er kanskje de få dagene et mega cruiseskip legger til kai, 5000 ekstra gjester merkes godt. På «båtdager» foretrekker vi ofte å henge ut «hjemme» i stedet for å dra på stranda.

    Som nevnt innledningsvis et det lokale språket Papiamento, i tillegg går engelsk og nederlandsk (for dem som behersker det).

    Et favorittord jeg har plukket opp på papiomento er «dushi» ordet bruket generelt til å beskrive alt son er bra, så kan oversettes med søt, fin, darling, kjære, babe, osv. :)
     
    Liza, drsyk, Jonkebassen and 26 others like this.
  12. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Innsjekk på OSL til USA var noe treig. Fire ledige skranker med to til eco og to til gold/Plus/biz. Vil anslå ca 50/50 fordeling i køene så ikke mye Priority å hente her. Etter en stund venting, hvor mesteparten av tiden gikk med på p prøve å fortelle ungene at det er ubehagelig å få en bagasjetralle i leggen, var det vår tur. Spørsmål ble stilt, svar ble avgitt, vi ble klarert og bagasje ble avlevert.

    Fast track gjennom sikkerhet derimot gikk unna som bare det, og etter en rask bunkring av essensielle varer på tax-free bunkring (les solkrem, snus og et par flasker rød burgund til å ha på hotellet) rakk vi en frokost i gullbula.

    Litt usikre på hvor mye tid en trengte gjennom passkontroll tuslet vi videre ca en time før avgang. På skjermen blinket «Boarding». Men, Vi hadde ikke trengt å stresse, passkontrollen hadde null kø, og boarding betød bare at vi fikk lov til å vente 20 minutter ved gaten.

    Vel ombord ble det mer venting, endelig kom captain speaking på intercommen og kunne melde om at det var et «mindre» teknisk problem som måtte fikses. Det lot seg heldigvis fikse og ca 30 minutter etter oppsatt rutetid fikk vi push-back fra gate.

    00395CF9-BB75-4A7D-AC07-0D6C7AB37EBB.jpeg
    Venter på at Aeroflot skal lande, så er det full pinne!

    F6124729-F0A1-452C-A82C-E9A974BEE936.jpeg
    So long Norge!


    Stolen i Plus er helt grei med ok benplass og bredde. På en dagflight funker dette fint, men håper på oppgradering når vi skal fly tilbake over natten.

    BFE2F2D5-8E61-4883-A862-A1F0BA2216CB.jpeg
    Godkjent benplass, noe mindre blir ubehagelig

    Litt etter at vi hadde forsvunnet ut av norsk luftrom startet serveringen. Intet fancy å melde, men hyggelig CC som villig delte ut øl og rødvin(er). Vinnerstrategien her ombord er tydeligvis at en må laste opp med det en trenger av drikkevarer når en har sjansen.

    67776508-C4E4-425C-A2BA-DF22CA694DD0.jpeg
    Strålende utsikt over Sognefjorden og Jostedalsbreen
     
    Liza, drsyk, Baldrick and 18 others like this.
  13. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Lunchvalg var enten potetmos, eller potetmos. Den første varianten av potetmos var med kylling, mens kandidat nummer to var med laks.

    Kylling bbq-saus og potetmos ble valgt. I tillegg til hovedrett av potetmos, vassen brokkoli, tam bbq-saus og et industrielt kyllingbryst fikk vi utdelt litt strandaskinke eller tilsvarende og en liten prinsesstärte til dessert. Intet minneverdig over måltidet. Ovennevnte bunkring av drikkevarer viste seg også å være unødvendig (men dog fortsatt strategisk) til maten var det mulig å få en ekstra

    D182EEC3-4DFA-478C-9097-B7F485CAE730.jpeg
    Skinke til forrett

    DF056334-DBAB-4A65-A2DC-0A7B9E83C33A.jpeg
    Hovedrett, for odens skyld - kyllingen er den høyre av de grå klumpene

    B67EF2C5-799E-4C3C-A462-5AA3FD3613DF.jpeg
    Dessert, junior likte denne best og spiste hele


    490F6AFE-194D-460F-A4ED-6536B4DB3541.jpeg
    Barnemeny: potetmos med kjøttbullar. Ekstra satirepoeng til SAS som sørger for at de under tolv også får utdelt kopp for det tilfelle ar de skulle ønske en kaffetår etter maten

    Mens vi spiste cruiset vi over Island og jeg kunne storkose meg med å titte ut over vilt uberørt landskap med isbreer, elvedeltaer og ildsprutende vulkaner (det siste der kan muligens være en overdrivelse).

    DD61745C-A68E-414C-A53F-47D7461E89CB.jpeg
    Islandsk elvespaghetti

    Underholdningssystemet fikk stort sett stå ubenyttet for min del, men legger merke til at musikkutvalget SAS kjører gjennom IFE systemet sitt suger lut. Kun åtte forskjellige valg med uidentifiserbart inneholdende spillelister basert på vide sjangere som «rock» «pop» osv. Dette er ikke mye å skryte av. Emirates for noen år siden kunne tilby en katalog med hundretalls album, herunder episk gode men relativt smale «Doolitle» av «Pixies»!

    2C382D52-BC02-4CE9-BF4A-CE1A77688BDD.jpeg
    Klarte akkurat å få sett den sydligste spissen av Grønland

    WIFI som visstnok skulle være tilgjengelig ombord klarte jeg heller aldri å koble opp. Heldigvis hadde jeg lastet opp telefonen med gromlåter, og fikk samtidig sjekket mine nye Sony hodetelefoner. Disse viste seg å være fantastisk gode, med en støyreduksjon jeg ikke har opplevd maken til tidligere. Eneste ankepunkt er at de var litt varme, så håper Sony introduserer Ear-Conditioning ved neste oppgradering.

    Rundt halvannen time før ankomst fikk vi et lite kaldt måltid til.

    97EEEE23-674D-44FB-B9A1-E1ACE6EAEF57.jpeg
    Mer mat, helt ok sånn ca

    554BD4EE-4A45-4109-8542-275191D0F24B.jpeg
    Disig innflygning til EWR
     
    Liza, drsyk, Baldrick and 23 others like this.
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Ankomst til USA gikk forholdsvis greit, og vi møtte heldigvis ikke de verste køene. All bagasje ble samlet og vi tok en shuttlebuss bort til Marriott Newark.

    Jeg hadde pakket badetøy lett tilgjengelig og lovet ungene en tur i poolen når vi kom frem. Viste seg dessverre at hotellet ikke hadde noen pool, så her må jeg ha blingset når jeg booket. Heldigvis var det WIFI på rommet så døgnville unger ble stagget noe.

    B4A965B8-C043-47E0-94E1-C78975754485.jpeg
    Marriott Newark - utsikt fra rommet

    Det ble tidlig middag på hotellet, måtte selvsagt kjøre på med en burger.

    Burgeren var dessverre helt rå og kald i midten så måtte sende tilbake, og fikk etterhvert en ny som var var stekt.

    92331AA5-3972-427B-ADA0-F888EC49C91F.jpeg
    Burger, ser bra ut, neste versjon som ikke var kald bifftartar smakte også bra

    Det ble en tidlig kveld og alle våknet litt før fem neste morgen. Busset tilbake til EWR terminal C og ble møtt av et salig kaos. Vi hadde heldigvis god tid og fikk etterhvert sjekket oss inn, dumpet bagasje og gjennom Security. United tok seg betalt 40 dollares for den siste kofferten vår, selv om jeg trodde jeg som EBG skulle ha rett på en ekstra innsjekket kolli med *A, noen som vet hva fasit her er?

    Inne på terminalen fant vi oss en kafé og slo oss ned for frokost. Bestillingen måtte legges inn på ipads plassert på bordene, og etter masse mas frem og tilbake fikk vi endelig alt på plass for så å oppleve at kortleseren vi skulle betale i ikke funket. Mens vi prøvde å få hjelp til dette ble hele bestillingen slettet. Etter dette fikk vi kjeft av betjeningen som nektet å tro at systemet deres ikke funket og direkte uvennlig prøvde å ta bestilling manuelt. Når vi attpåtil ble irettesatt for være så håpløse at vi ikke oppga hva vi skulle ha i riktig rekkefølge hadde vi fått nok av stedet og pakket sammen sakene våre og stakk. Heldigvis fant fant vi en bedre cafe litt lenger ut på terminalen. Her fikk vi lastet opp med en skikkelig amerikansk frokost, og bra var det for serveringen United sto for på neste etappe var ikke mye å skryte av. Mer om dette senere.

    157E6F32-FCC1-4764-BFE4-6631FA746908.jpeg
    Klart for boarding
     
    drsyk, Baldrick, Jonkebassen and 18 others like this.
  15. Nevari

    Nevari Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Setter pris på din skrivestil. Gleder meg til fortsettelsen og ikke minst detaljer om dykking!
     
    Sonictravel liker dette
  16. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk! Håper å komme oss i vannet alt i ettermiddag så dykking skal det bli! :D
     
    Nevari liker dette
  17. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Avgang fra EWR ble mer spennende enn vanlig. Etter å ha forlatt terminalen svingte vi inn i en laaaang kø av fly som sto linet opp for avgang.

    3814B6C4-7F98-4756-A23E-49A8C63D7C9A.jpeg
    Venter på tur

    Etter mye køståing var vi kommet til enden av rullebanen, og svingte til høyre inn på denne. Full pinne på motorene, og akselerasjon som vanlig for take-off. Men så, etter ca 400 meter kom bremsene på for fullt, og vi stoppet nesten før vi tok til venstre ut på en taxebane.

    59F3EFE9-511A-4D38-9712-00CDB655453F.jpeg
    Avgangen lastet ned fra Flightradar24

    Kapteinen kom etter hvert på høyttaler og kunne forklare at et annet fly som skulle lande i parallell på rullebanene ved siden av hadde måttet avbryte landingen. Dette gjorde at vi fikk det han kalte «rejected takeoff», siden vi ellers ville kommet i konflikt med det andre flyet i luftrommet syd for rullebanene. Vi taxet derfor tilbake for nytt forsøk, denne gangen slapp vi heldigvis å stille oss bakerst i køen og kom oss i luften etter bare et par minutter.

    11BA6EC3-4AD5-4664-A9D9-5CDBCF1A7161.jpeg
    Endelig i lufta!

    Når det gjelder flighten med United har jeg endelig skjønt hva ordet Flyskam betyr:
    • Skam over å ha betalt altfor mye for å sitte i et dårlig sete med United i 5 timer
    • Skam over at junior på åtte, som første kommentar når han kommer om bord i balja utbryter «dette er det dårligste flyet jeg har fløyet på». (Her er det grunn til å kommentere at selv om han er åtte har han over 70 flights og 200.000 km i luften bak seg)
    • Skam over familien ikke får bedre bevertning på fem timer enn et glass isbiter med daff cola og en kjeks
    • Skam over å sitte på et fly som er så dårlig renholdt at toalettene fra første øyeblikk stinker som et kommunalt toalett som ble saldert ut av budsjetter for mange år siden
    • Osv, osv…
    Oppsummert så er det ikke mye positivt å si om United og flight 1422 mellom EWR og BON, bortsett fra at vi kom oss frem til destinasjon ca. på rutetid og at de også hadde fått med bagasjen. Vi hadde bestilt Economy Plus billetter og dermed fått ekstra benplass, noe annet ekstra var det vanskelig å se, og fem timer i en gammal 737-800 fortonte seg som en evighet.

    IFE bestod av noen knøttsmå skjermer med relativt dårlig oppløsning hvor de kjørte åtte forskjellige filmer på repeat i forskjellige kanaler.

    34BE190C-F99A-4DC0-978F-07981383FEE2.jpeg
    På vei inn over Den Dominikanske Republikk

    Litt uti flighten kom det som skulle vise seg å være den eneste bevertningen vi fikk om bord, utdeling av ett stykk kjeks og drikke. Vel og merke ikke en hel boks med cola, gud forby, men et glass fylt til randen av isbiter med litt doven cola helt over.

    D60F928C-4BB8-4F31-AE37-0A37C7B57723.jpeg
    Bevertning

    Jeg har for så vidt forståelse for at om en betaler crap for flybilletter får en crap tilbake, men med billetter som lå på ca. 7000 kroner pr snute tur/retur på en flight på knappe fem timer så bør det være mulig å forvente litt mer? Uansett, selv om de ikke vil gi deg noe gratis å drikke bør det vel være mulig for CC å tusle gjennom kabinen med vogna å selge drikkevarer og snacks et par ganger på en såpass lang flight?

    32A4FD6F-F88C-4AA3-A3C2-5650F18A8A3D.jpeg
    Snart fremme

    Alle koffertene våre dukket etter hvert opp på båndet, og etter tollen ble vi møtt av en hyggelig fyr fra Caribe Car Rental. Litt papirarbeider senere var vi klare, og kjørte rett bort på supern for proviantering. Rundt tre på ettermiddagen svingte vi inn foran huset vi leier og ble mottatt av caretakeren som utdelte nøkler og oppdaterte oss på praktiske detaljer.

    Slitne og svette etter reisen var det godt å få på badetøyet og kjøle seg ned i havet, selv med 28 graders vann føltes det deilig forfriskende. Noen iskalde Coronas senere var også moralen vesentlig høynet.
     
    Liza, drsyk, Baldrick and 21 others like this.
  18. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Blir spennende å følge, reiste med familien til naboøyen Curacao i mai, da med KLM på business takket være et supertilbud med poeng :)
     
    Sonictravel liker dette
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig. Får vi se noe av huset? Er det lov å spørre hva leien er på?
     
    Sonictravel liker dette
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Her er bilder av huset vi leier, vi har imidlertid alt rotet til såpass med bagasjen vår at jeg har bøffet disse fra nettet, men de er representative, men tatt med vidvinkel så ser litt større ut en i virkeligheten, og litt mer wear and tear en det en ser. Ukeleie for 4 pax er ca 2300 USD nå i juli (lavsesongen).

    5775AC64-8FDF-45EF-A00A-78C485540ABF.jpeg
    Stue og utendørs spisestue

    FFE43C82-8F0B-4194-9953-04C1B39F243D.jpeg
    Uteområde

    EF4D82AB-1687-4A2D-BC3E-D9DAC365B0AB.jpeg
    Soverom 1

    43A34CAF-C6AE-4E6E-B25D-FA016E08AE28.jpeg
    Soverom 2

    ACC95A1C-DE29-46D5-A184-6D6D91DF9872.jpeg
    Utendørs spisestue med utsikt mot horisonten

    F81A0836-1837-458E-91DD-8BF6F3B8F869.jpeg
    Utendørs sittegruppe

    C804BC10-B2F4-4E12-A0C0-465B3D43A108.jpeg
    Bad

    43CCB034-03C8-482A-9575-C1AC933E1596.jpeg
    Stue

    2B9172BF-A75D-404C-96F3-0B941C9FD1E1.jpeg
    Fra brygga
     
    Liza, drsyk, Baldrick and 26 others like this.

Del denne siden