Bonaire or Bust! Dykketur til karibien om vi kommer så langt...

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 09. juli 2021.

  1. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp da er tiden inne for migrasjon mot varmere strøk.

    Familien har gjort det til en vane å tilbringe noen uker på Bonaire syd i karibien hver juli.

    Denne tradisjonen ble av naturlige grunner avbrutt i fjor, da ingen turister fikk lov til engang å lande på øya.

    I år ser det imidlertid lysere ut, familiens overhoder er fullvaksinerte, smittetrykket på destinasjonen er så og si ikke eksisterende (ca 70% vaksinert der) og alt ligger til rette for første utenlandstur på gudjammerlig lenge.

    De siste dagene har gått med på å prøve og sette seg inn i en haug med lokale koronaforskrifter og råd. Noen ville selvsagt sagt at det er lite planmessig å utsette dette til rett før avgang, men når reglene endrer seg så raskt som de gjør er det liten vits i å bruke for mye tid på dette måneder i forveien.

    Vi har uansett falt ned på at Norge er definert som lavrisk land på Bonaire, og at vi derfor er fritatt fra testplikt og karanteneplikt. Vi har fylt ut skjemaer med egenerklæringer, printet og tatt med, lagret og printet Covid pass (EU varianten) og kjøpt en gigapakke med munnbind tril flyturen (skal skiftes hver tredje time). Så nå håper vi at vi er all set!

    Avreise fra heimen skjer litt senere i dag, for en svipp via Nittedal og levere bikkja på kennel, så over til OSL, hvor vi tilbringer natten på Radisson BLU. KLM flyr oss videre 06:30 i morgen tidlig til AMS. Det er jo selvsagt ugudelig tidlig, og opprinnelig booking var for en senere flight, som nå er kanselert. Tidspunktet var en driver for overnattingen på flyplassen (KLM sier at en skal møte tre timer før avgang!!). Siden vi er på flyplassen allerede i kveld skal vi selvsagt sjekke om det er muig å få unna bagasje og innsjekk alt i dag, slik at vi kan sove litt lenger i morgen.

    Som tidligere har jeg tenkt å fylle på reisebrevet med mer eller mindre random betraktinger, anmeldelser og bider undertvais fra reisen. Noen rød tråd loves derved ikke, men håper det blir minimalt med bilder fra karanteneleire....

    Tjohopp - here we go - får håpe en kommer seg fram.....
     
    milehigh, drsyk, Insomnia4u and 37 others like this.
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,552
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! :)
     
    ArthurDent and Sonictravel like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur og takk for at vi får være med :)
     
    ArthurDent and Sonictravel like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,184
    Likes mottatt:
    869,721
    Bonuspoeng:
    293
    Så bra .. jeg gleder meg til å få være med på tur!
    God tur .. vær forsiktige alle sammen!

    og husk.. ikke gjør noe som jeg ikke ville gjort!
     
    ArthurDent and Sonictravel like this.
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir kjekt. God tur!
     
    ArthurDent and Sonictravel like this.
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    God tur og takk for at vi får følge med. Alltid flott med nye reisebrev :)
     
    ArthurDent and Sonictravel like this.
  7. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,232
    Bonuspoeng:
    183
    God tur!
    Flyr dere economy, comfort eller business?
    Ikke spis for mange stroopkoekjes underveis :p
     
    ArthurDent and Sonictravel like this.
  8. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Bakerst i bussen dessverre, KLM ville ha litt for mye spenn for noe bedre til at det kunne forsvares
     
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Sommermigrasjon krever ikke bare papirarbeide, også bagasje må ordnes. Og når det skal dykkes reiser vi ikke lett.

    DABF73A0-C245-4041-9678-EE54AA58AC29.jpeg

    Fire komplette dykkerutstyr tar litt plass og vekt!

    664E9C9D-DE46-4256-8BB4-FA8D1AE1E515.jpeg

    ca 100 kg bagasje klar for reise, nå gjenstår bare håndbagasjen. Bagasjerommet på bilen alt sjekket, og dette går akkurat inn med et nødskrik :D
     
    milehigh, drsyk, Insomnia4u and 23 others like this.
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Bare "litt" misunnelig her jeg sitter offshore på jobb og leser at dere skal til Karibien. Tusen takk for at du deler og god tur!
     
    ArthurDent and Sonictravel like this.
  11. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,232
    Bonuspoeng:
    183
    Noen gang må man bare bite i det sure eplet :)
    Har de ikke noe oppgraderingsopplegg? Det er en stund siden jeg tok en langtur med KLM, men da var det kun noen hundrelapper ekstra for å få eco comfort, velanvendte penger mente jeg. Selv litt bedre/mer komfortabel plass utgjør en del på langtur.
     
    Sonictravel liker dette
  12. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Hvor mye er komplett dykkerutstyr dere tar med egentlig? Regner ikke med at flasker er med på tur, men ellers alt?
     
    Lars J and Sonictravel like this.
  13. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    4 * vinge, bakplate & harness
    4 set svømmeføtter med sko
    4 regulatorsett, + et stageset til far
    2 våtdrakter (må kjøpe nye til ungene der borte)
    4 vektbelter uten bly
    4 set masker
    4 dykkecomputere
    noen bokser med spares o-ringer og enkelt verktøy

    Tror vi har det meste bortsett fra tanker og blyklumper som vi skaffer lokalt. UW scooter har jeg også lagt igjen hjemme selv om det frister fært...
     
    milehigh, drsyk, Kristian and 4 others like this.
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Første etappe unnagjort og vovsen sjekket Inn på sitt sommerhotel

    070CB237-2AB7-417A-A4A8-970E330AC152.jpeg
    derfra var det strake veien over til OSL, hvor ungene og fruen alt hadde sjekket inn på Radisson BLU, leverte hele flyttelasset til dem og kjørte og parkerte.

    På vei tilbake til hotellet stoppet jeg innom avgangshallen. Her fant jeg en hyggelig fyr som etter litt overtaling gikk med på å sjekke oss inn alt nå. Det store hinderet var at KLM’s systemer mente vi måtte ha tester. Heldigvis kunne jeg vise frem Mail fra helsemyndighetene på Bonaire som sa det var unødvendig. Litt overtaling senere gikk han ned på å fikse dette manuelt.

    Resten av familien og fem store kofferter ble innkalt fra hotellet over gata, og min nye venn på flyplassen åpnet en egen skranke for oss så vi slapp alt som var av kø!

    Så nå har vi sjekket inn, levert bagasje fått boardingkort og kan tusle rett til Security i morgen tidlig. Det betyr en del mindre stress i morgen tidlig og halvannen time mer på øret. Ikke å forakte når flyet har avgang 06:30!
     
    Last edited: 09. juli 2021
    milehigh, drsyk, Insomnia4u and 32 others like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Da er vel livet på OSL så bra som det kan bli ;) god tur i morgen tidlig.
     
    Sonictravel liker dette
  16. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Etter en forglemmelig takeaway middag fra Burger King og noen glass medbragt vin på rommet for å skylle ned en sovepille var det tidlig i seng.

    Godt var det, for fruen, som vanligvis er mer chill når det kommer til reise hadde såpass mye reisefeber at hun fant det for godt å vekke familien lenge før tiden vi avtalte kvelden i forveien.

    Så da var det bare å pakke sammen og tusle over til avgang. Som ventet var det massive køer på innsjekk, en lang rekke med folk som strakk seg nedover forbi rulletrappen fra flytoget og bort mot det gamle innsjekkingsområdet.

    37FD093B-FF8B-4BE9-9C2F-61F813BE3A53.jpeg

    Vi fant en luke gjennom køen så vi kunne komme oss over på den andre siden, gjennom familieslusen på Security tok fem minutter, og etter en stopp på tax-free var vi fremme ved gate hele en time og et kvarter - ikke før avgang - men før boarding!

    Men, det er jo selvsagt digg å sitte her og dingle fremfor å ligge i en seng og sove, hva gjør en ikke for familiefreden?

    Flyet står klart utenfor, så nå bærer det forhåpentligvis av gårde etterhvert

    AAABF8AB-EBAB-42A3-8292-3B40A9699369.jpeg
     
    Last edited: 10. juli 2021
    wilhelm, drsyk, Insomnia4u and 24 others like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,904
    Likes mottatt:
    57,552
    Bonuspoeng:
    293
    Deilig å ha levert bagasjen i går, tenker jeg! :)
     
    Sonictravel and Travellingalf like this.
  18. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    Første etappe unnagjort. Vi kom oss begivenhetsrikt ned til AMS. Avgangen ble riktignok et kvarter forsinket pga problemer med å få alle passasjerene gjennom køen.

    7946F04C-B738-436C-A151-C48EACFDCF9D.jpeg

    Flyet var så og si smekkfullt, servering ombordstigning (eco) var en antibakteriell serviett, et kakestykke og drikke (kaffe/te/ brus)

    På AMS flyttet vi oss over i non-Schengen området, ca 25 minutter kø for å komme gjennom passkontroll. Ikke noe stress siden vi har en temmelig lang connection, la også merke til at personellet virket flinke til å sjalte folk med kort tid inn en prioritert kø.

    8BFAAB3E-5612-447D-BDC2-F973948D03D0.jpeg
    Litt avslapping underveis gjennom AMS

    Etter passkontroll fant vi veien opp til Aspire lounge, som viste seg å være veldig full. Men fin utsikt og litt mat og drikke er ikke å forakte før neste etappe som kan bli slitsom.

    image.jpg
     
  19. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Bra trekk å skaffe en ny venn og sjekke inn dagen før. Køen er mer koko enn jeg så for meg.

    God tur videre!
     
    Sonictravel liker dette
  20. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,625
    Likes mottatt:
    24,745
    Bonuspoeng:
    183
    I tilfellet dere, som meg, har vært i tvil om det fortsatt eksisterer en verden utenfor riksgrensen, så synes denne tavlen å indikere at det faktisk gjør det:

    433EB794-93AA-4BF1-ADB5-357002C01D7E.jpeg
     
    milehigh, drsyk, EndreD and 19 others like this.

Del denne siden