Forumer er så mangt. Bonusfeber er vel en form for et "hang-out" for oss som er mye på tur. Det er en sosial tone - noe ting som "God morgen trådene" forsterker. Vi har turer og vi har øl-treff. Faren med dette er jo at man får en intern style med masse egne ord og uttrykk. Dessverre er jeg selv generator for ganske mange. Så jeg tenkte vi kunne lage en liten ordliste for uformelle utrykk som iblant brukes: Svært uformelle: Kantine - Lounge Superkantina - British Airways first class lounge. Superduperkantina - British Airways Concorde Room Dagnys Kompebu - Frolandsloungen til @Cecilie og @Fnate Druesmudi - Vin i varierende form Humlesmudi - øl Boblende nedfallsfrukt - champagne Dotrekkere - folk fra økonomi som står i dokø i midtgangen i business / @AndersB Rødbetklasse - økonomiklasse hos BA / @KristianSk Potetklasse - Businessclass hos Finnair Wrapklasse - Tidligere brukt en del om SAS PLUS, og uttrykket er elsket av @Ida Pysjamasklasse - First class DM-class - First class i den alliansen som til enhver tid har Dividend Miles Raakkestierneklasse - First class Microsoft Surface - nettbrett som brukes av @Jørgen GROMPF - Den følelsen du har om morran når du bare har lyst til å legge deg under sofaen og dælje deg selv i hodet med en nyfiletert skrei, mens du hører kongens tale i opptak på kassettspilleren. "Han Randy" - Sjæfen! Premielodde - @tommy777 "Han Mike" - Sjæfen i Skyteam Fly&Øl - Når en gjeng folk i varierende alder møtes for å helle innpå fludium mens man høylydt diskuterer så nerdete fly/reise-ting at man ville risikert innleggelse om man forsøkte å diskutere det med andre. Foregår gjerne på torsdager. Formelle: Her har @Jørgen laget en glimrende guide. Den finner du her: Guide ord og uttrykk
DYKWIA-Don't you know who I am. Uttrykk brukt om passasjerer (ofte godt voksne menn) som fekter med armene og krever sin plass uavhengig av hvordan verden rundt dem opererer. På godt norks: Viktigper
Jeg må få lov å legge til et uttrykk: Fytta - First Class Hytta, dvs First Class Loungen og/eller Terminalen til Lufthansa i Frankfurt
Trodde Klasse med skuff var Club World? Fordelen med å ha moderatorretigheter er at man kan endre poster til folk, men du får velge en eller flere av beskrivelsene av @Fnate. Beskrivelser å velge imellom: lakse connossieur, aka Granca/Syden Lover, aka sjefspottitbonden, aka ubersakkalav, eller sist, men ikke minst superselgeren av stereoanlegg til en halv million per stk. Er litt tilhenger av den siste. Kan mindre enn de fleste om hifianlegg, men trodde jeg hadde fantastisk lyd i heimen til jeg fant ut at Bang Olufsen og Bose er Lada i forhold til skikkelige saker. Og det verste av alt er at etter den initielle nord norske reaksjonen "ka koste sjitn din? En halv mill førr en førsterkar og cd spellar UTEN hightailors?? E du steike tuillat?" Hadde han meg nesten på kroken når karen ned filtelefant følger opp med, "jammen jeg årner innkjøpspris så det blikke mer enn 230k" Og hadde dritten hatt mer enn ett lys som faen ikke blinka engang (det bør det ihvertfall gjøre når stereoanlegget koster mer enn en Ford Focus) hadde jeg slått til, så overbevisende var han. Anyways, outstanding tråd, lo så jeg skreik her i går og igjen på morran.
Heeey @Fnate På tide å få oppdatert denne guiden din. Nå som du har vært på tur har du vel noen emiratiske forkortelser å dele med oss?
Kranglebiter - nettredaktør om gnager om oppdatering av poster Grinefant - nettredaktør som ikke liker luksus-life om bord på Stena Saga Ubersakkalav - Fyr i alt for stor pysjamas og slippers som står med teddyfanten i hånda og bestiller rødvin i baren på en A380
C-class = Cecilie Class Jeg må si jeg har gått gradene, fra den gangen på Scanair, hvor jeg synes KLM longhaul eco bare var sååååååå fett.
Antar at det må være Henning du sikter til her. Hadde jeg vært Henning vet jeg ikke om jeg hadde funnet meg i slike "hederstitler".....