Jeg er også student. Jeg bruker dnb student mastercard, som jeg har oppgradert med eb-opptjening. 49 kr måneden for 15 eb per hundrings brukt. Dette kortet har såvidt jeg vet ingen krav til inntekt eller lignende. 6000 velkomstpoeng også. Jeg har ganske høy omsetning på et år så for meg som ikke får innvilget de andre eb-kortene var dette det beste alternativet. Dnb mastercard har også som alle andre kredittkort visse fordeler du enkelt kan finne på nettsidene deres. Jeg anbefaler dette kortet for studenter.
Jeg har også vurdert dette kortet, men jeg syntes 49kr måneden er en for stiv pris. I direkte varekjøp som mat/klær klarer jeg kun generere ca 50-60k iløpet av et år. Det gir bare ca8250 eurobonus til en pris av 600kr.
100k poeng .Har du noen tips? Jeg handler også mye på kiwi etc, men klarer aldri få så mye poeng. Handler sjeldent på nettet ellers.
Hadde ikke veldig mye høyere inntekt enn deg, men fikk SAS eurobonus mastercard og derfra var det ikke noe problem å oppgradere til Premium. Premium koster litt mer i året, men man får 10000 velkomstpoeng + 1000 statuspoeng hver måned man bruker kortet. Med andre ord: Dersom du gjør minst en transaksjon i måneden så har du uansett 22000 poeng første året (12 000 av dem statuspoeng som hjelper deg mot evt. gullkort). I tillegg får du 15 poeng per 100 kr, og 25 poeng per 100 kr når du bestiller flybilletter hos SAS. Kan være et tips å søke om dette. Hvis det derimot er Cash Points du ønsker å tjene, så hjelper jo ikke dette deg så mye
Dersom du leier leilighet kan du betale husleien (og andre regninger) med Payr - https://insideflyer.no/forums/threads/payr-app-for-faktura-og-e-fakturabetaling.8485/
Etter å ha lest tråden ser det ikke ut som Bank Norwegian gir poeng ved bruk av Payr. Det er her jeg har et lite etisk dillema. I de fleste kortavtalene står det at en ikke får poeng ved å betale regninger, men ved å bruke eks Payr "omgår" man jo dette. Jeg forstår godt at dette er lukrativt og bra for de som er diehard eurobonus-jaktere, men er ikke dette i realiteten et brudd på vilkårene for kortet eller tar jeg feil?
Bank Norwegian gir poeng for bruk av Payr. Dette er ikke noe problem. Grunnen til at du ikke får poeng når du betaler regninger i nettbanken til f.eks. Bank Norwegian er at de ikke kan belaste noen transaksjonsgebyr for dette. Ved bruk av Payr betaler Payr samme gebyr til BN som f.eks. ved et kjøp på Rema (hvertfall i teorien, Rema har muligens en bedre avtale). Og kjøre fiktive transaksjoner frem og tilbake i Vipps er en helt annen greie, her må DNB betale f.eks. Bank Norwegian for hver transaksjon.
Jeg forstår Da virker jo dette ganske genialt mtp å tjene opp poeng. Men for en student som allerede har skaffet seg det billigste av det billigste mtp strømavavtale, mobil, leie etc så er det nok ikke så veldig mye å hente i første omgang!
Jeg lurer på om det koster Bank Norwegian en eneste krone, eller om de faktisk tjener på det. Dersom Vipps må betale kortselskapet på samme måte som butikkene tar jo Bank Norwegian et par prosenter i gebyr fra Vipps, og gir 1% videre til kunden. På den måten er det Vipps som betaler for dette. Har forstått det slik at Vipps betaler millioner hver dag i gebyrer pga vennebetaling, og det er derfor det er et tapsprosjekt foreløpig. Når Vipps kan begynne med konto-til-konto forsvinner denne kostnaden.
Ganske mye å hente på det likevel, jo! 1% trumf-bonus/CashPoints på f.eks. 60.000 i årlige utgifter blir 600 kroner/CP eller rundt 4500 EB-poeng.
Bank Norwegian hadde i Q2 provisjonsinntekter på 93 millioner og kostnader på 50 millioner. Så skal kredittkortet selvfølgelig ha sin andel av personal og administrasjonskostnader, og det er mulig det koster mer å administrere et kredittkort enn et lån som løper i årevis, men det er neppe et tapsprosjekt. Så kan man jo undres på hvorfor f.eks. SEB (SAS MC) ønsker å begrense bruken av Vipps o.l...
Mitt råtips blir at de ønsker å begrense bruken av Vipps da SEB selv er en av hovedeierne av Swish ("svensk" Vipps).
Swish er per dags dato ikke inne i Norge, så det er neppe problemet. Men hvor har vi det fra at SEB ønsker å begrense bruken?
Blir nok litt for enkel argumentasjon. Swish er eldre enn Vipps, og de håpte nok sikkert å kunne ta det norske markedet på sikt, på samme måte som Vipps nå ser mot utlandet. Det er mye som har skjedd med Vipps det siste halve året, og situasjonen er nok helt forskjellig nå og da denne grensen ble satt.
Mulig argumentasjonen min er enkel, men å utvide Swish til Norge når både Nordea og Danske Bank er inne i Vipps er et forretningsmessig selvmord. Jeg ser det er svært varierende praksis hos ulike selskaper. SEB kjører på med sine restriksjoner, mens andre selskaper bare behandler det som et rent kontantuttak og kjører på med renter fra dag en. Bank Norwegian ser ut til å være fritt villt for bonusjegere.