Nok en gang tyr jeg til dette eminente forumet for hjelp. Jeg har booket bonustur fra Stavanger til Miami i november (utreise 8-9, må være tilbake i Stavanger 17). Foreløpig booket kun 1 vei for meg og 2 gutter (11 og 15 år). Imidlertid har jeg begynt å fundere på om det vil være mer hensiktsmessig å planlegge litt annerledes. Er særdeles lite reisevant og null erfaring med å planlegge reiser, men har spart EB snart 1 år og har litt over 200k tilgjengelig (har SAS MC). Noen mål for reisen er Disneyworld og Kennedy Space center. Det blir litt styr å komme seg fra Miami til Orlando. Alternative kan vi fly til New York, og videre til Orlando. Men finner ingenting tilgjengelig på SAS Award på aktuelle datoer som tar meg helt frem. Vi skal i tillegg møte mor til guttene i Orlando, og hun skal følge med tilbake til Stavanger igjen. Hvordan ville dere på forumet løst dette? Er det risky å booke bonusbiletter til New York og separat booking innenlands (bonus, evt fullpris), med tenkte på forsinkelser etc etc?? Tar i mot alle triks og tips med åpner armer!!
Jeg hadde vel rett og slett bare booket en leiebil og kjørt fra Miami til Orlando. Jeg personlig synes ikke det er noe styr i det hele tatt. Transfer i New York hadde jeg i alle fall forsøkt å unngå, da det er vanskelig å forutsi hvor lang tid man bruker gjennom immigrasjonen. Alternativet er selvfølgelig å legge inn god sikkerhetsmargin, men jeg synes Newark er en skrekkelig trist flyplass.
Jeg har brukt leiebil og det fungerer perfekt, vil også bruke leiebil ved neste tur til Orlando. Da kan du også leie billig plass å bo, litt uten for parkområder feks Vista Cay resort. Her har vi leid hele hus med 3 etasjer for usd 130-150 pr natt. Det finnes også mindre enheter til leie.
Hadde også booket leiebil om du allerede har billetter til Miami. Vi kjørte Miami - Key West - Orlando - Miami for to år siden. 0 stress. Leiebil er billig i Florida og veiene er meget gode mellom Miami og Orlando. Er flere muligheter til å stoppe på diverse "food courts" langs motorveien.
Du må søke på Star alliance bonusbilletter og ikke på SAS flighter siden SAS ikke flyr til Orlando. Ellers om du ikke gidder å leie bil kan du bare booke en separat billett fra Miami til Orlando. Men ville sjekka med SAS først om det lar seg gjøre å fly til og fra Orlando. Du kan jo ringe inn å få hjelp om du sliter med søkinga, men da påløper det et gebyr
Enig med foregående innlegg. Ferie i USA er også stort sett meningsløst uten å ha egen bil, i hvert fall utenfor NY, er min erfaring...
Bifaller alle kommentarer over. Har vært 12-15 ganger i Orlando, og leiebil er et absolutt must. Blir mye yatzy uten. Bilturen mellom Miami og Orlando er nærmest for en svipptur å regne. Vi leier alltid hus hos dette selskapet. De har aldri skuffet: https://www.thetopvillas.com/en_us/orlando/vacations Og en ting til: Unngå for all del mellomlandinger i USA hvis mulig! Det kan være et mareritt. Vi tar eventuelle mellomlandinger i Europa.
Orlando er for meg et gedigent veikryss og du kommer ingen vei uten bil. Jeg har jobbet i Orlando .. De gangene vi har hatt familieferie i Florida/Orlando har vi flydd til EWR eller ATL og leid bil der ..
Takk for gode svar!! Får vurdere om det blir leiebil på oss da. Har litt problemer med å se meg selv bak rattet gjennom de trafikkmaskinene de har der borte...
Det klarer du fint! Madammen ble kastet ut i 8 felt mellom San Fransisco og Palo Alto etter at jeg gikk på en liten smell på en japansk restaurant med eksepsjonelt god Sake. Første gangen bak rattet i USA. Hun fikk oss fjellstøtt hjem
Hvis du ikke leier bil kan du droppe å reise til Orlando. Du kommer ikke ut uten bil .. helt ufarlig å kjøre der, bruk tid, kart og GPS. (Jeg har aldri hatt GPS i Orlando) Det er svært godt skiltet.
Å kjøre bil i USA er det enkleste i verden. Hele samfunnet er jo lagt opp til at du skal kjøre bil. Jeg er riktignok ikke der @Eddie47 er med å ikke bruke GPS i Orlando, men det er i alle fall svært greit å ta seg fram der.
Ja - du må ha leiebil! Vi hadde transfer i New York på vei til Florida. Flyet landet når de skulle, men selv med 3 timer transfer, så rakk vi flyet videre med minste margin mulig. Anbefales ikke.
Lær deg å kjøre på Google Maps. Sett opp telefonen med lyd i stereoen på bilen før du kjører. Last ned kart i offline modus før du reiser. Ta med 15 åringen i bilen hjemme og kjør litt av og på motorvei og liknende. La han bli kjent med piler instruksjoner og kart på Google Maps her i Norge. Da har du co pilot som ser på skjermen og forteller deg hvor mange Miles det er til neste avkjøring og hvilke
Det var nok i «gamle dager», jeg ville ikke kjørt uten GPS i dag. Vi har alltid hatt stor glede av de store kartbøkene vi kjøper hos Walmart for 10$ eller så ..
Samme her ut igjen fra Napa forrige uke. Måtte litt overtalelse til, men det varte ikke mange min før smilet kom på og resten gikk av seg selv. Selv er jeg ikke særlig familiær verken med gps-kjøring eller stor trafikk, men dette venner man seg veldig fort til. Downtown LA osv gikk som smurt. Jeg var forresten også en avstikker ned til Palo Alto for å se Ingebrigtsens m.fl.
Det er ingen problem. Som alle andre seier her, lei deg ein bil med GPS. Om du mister ei avkjøring, så kjem det alltid ein ny. Det er nok av veger å ta av.
Veldig godt tips. Hold hodet kaldt, det er alltid en ny mulighet om ikke så lenge. I tillegg må du ikke vente at folk tar hensyn hvis du setter på blinklysene, de følger bare med på seg selv. Men, det er godt skiltet over alt, og veiene er gode.