Planlegger en tur med familien på 4 til Afrika sommar 2023. dei yngre i familien er to gutar på 15 og 19 år. Ønsker tips til anbefalte destinasjoner i juni/juli med tanke på vær/klima, erfaring med å booke ting separat, fly, hotell, safari og andre tips/råd. Har mål om 4 biz med bruk av 2 CT. Interesse er nok å få oppleve safari og ellers opne for andre tips
En god start er å se på destinasjoner med Ethiopian og Turkish, det er nok med de, spesielt førstnevnte at du kan ha håp om å lande 4 Biz på samme booking. Også lurt å si noe om alder på ungene og interesser/forventning.
TAP har også ofte mange biz ledige på samme flyvning, men de har vel litt mer begrenset rutenett til Afrika (https://www.flightconnections.com/flights-from-lisbon-lis)
Juni / Juli er vinter i Sør Afrika, og det kan faktisk bli kaldt. Lenger nord er det gjerne regntid på denne tiden av året, så ville hørt med parken/e du etterhvert vurderer hvordan det blir med kjøreforhold. Husker i alle fall at Kruger i SA stort sett er asfaltert.
Umiddelbart vil jeg si at hvis dere ønsker dere Safari og ikke kjøretur med bil for å se dyr. Så dra til en park der det ikke er selvkjøring på asfalt. Jeg hadde for noen år siden god opplevelser i Chobe med innreise fra Livingstone / Victoria Falls. Og i South Luangua parken i Zambia. Du kan sjekke flattdogs camp på nett, som et godt alternativ der. Men jeg tror kanskje at det regntid og ikke ideelt der.
Jeg er helfrelst for Botswana og anbefaler det sterkt. Det er nok den dyreste destinasjonen men dyrelivet hinsides, lite kriminalitet og dere kan velge mellom alt fra selvkjøring til å ha med sjåfør og guide som ordner alt( telt, mat guide på safariene til lodger. Da overnatter dere og drar på safari i de offentlige parkene. De er fortsatt veldig bra. Lite folk, mye dyr og de er ikke inngjerdet. Skal dere dra til private områder kan det fort bli dyrt. Og vil dere dra til private og luksus lodger blir det hinsides dyrt, Så Botswana passer alle budget. Det er høg sesong der over sommeren pga tørketid men Okavango deltaet er da vått ig frodig slik at det er lett å se utrolig mye dyreliv. Det er ca 15-20 gr på dag men kan krype ned mot 1-3 grader im natt. Fly bonus til Johannesburg og så betalt billett videre til Maun. Kan evt også kombinerrs med Victoria falls i Zambia. Sjekk ut Lelobu safari som er et godt og anerkjent lokalt budget safari selskap. Blir en opplevelse for livet. God tur
Jeg har vært på safari i Tanzania noen ganger og er strålende fornøyd og kombinert med badeferie på Zanzibar (eller Seychellene) blir det fort en utrolig opplevelse. Reis med Ethiopian eller Turkish til Kilimanjaro AirPort (JRO), sørg for å ha en solid avtale med en sjåfør/guide som henter dere på flyplassen og er med dere på hele safarien. Ethiopian flyr i retur fra Zanzibar. Reiserute, sjåfør og hoteller kan ordnes via selskaper i Norge og dere kan selv stå for flybillettene (bonusbilletter) og det andre ordnes av eksperter. Jeg har svært god erfaring med Magellan Tours AS, dem har vi brukt flere ganger og vi har i noen år planlagt tur til safari i Namibia sammen med dem. www.magellan.no https://insideflyer.no/forums/threads/Årets-store-reise-tanzania-zanzibar-seychellene.6524/
Okawango er fantastisk, men ikke klassisk Tanzania safari opplevelse. Jeg var der litt utenfor regntid på studentbudgett sist, og likte det godt, men vil tro at med comfort og familie da går det også mye penger. Det fine med Botswana er at det kan kombineres med både Sør Afrika og Namibia og Zambia så det er mye å velge mellom.
Tror jeg har nevnt det her inne tidligere, men det skader vel ikke med en liten reprise. Jeg har to ganger besøkt Madikwe Game Reserve på grensen til Botswana og det kan anbefales. Det er få andre besøkende der så man slipper å føle at man står/kjører i kø, det er ett av få reservater som er fri for malaria og selv om jeg ikke har prøvd det selv så antar jeg at man kan besøke Botswana før/etter om man ønsker det. Gode lodger og veldig hyggelige og kunnskapsrike folk som jobber der også. Begge gangene jeg har vært der så har vi kjørt dit selv, den ene gangen fra Johannesburg og den andre gangen fra Cape Town. Sistnevnte er en lang tur, men vi tok to overnattinger underveis og fikk sett og opplevd mye på den turen også. https://www.madikwe-game-reserve.co.za/