Bonustur til Asia i First

Tråd i 'Reisebrev' startet av haakonks, 19. juni 2016.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Har tenkt på å skrive reisebrev mange ganger, men bedre sent en aldri...

    Det er snart sommerferie.... Kona er en veldig engasjert speiderleder, og skal hjelpe til på speiderleir neste uke. Jeg er selv en gammel 4H'er, men klarer å styre meg for å ligge en uke ute i telt... ;) Siden hun gjør hennes hobby, så skal jeg gjøre min (og mange andre her sin)! :D

    Benytter anledningen til å besøke en kamerat i Kuala Lumpur og ta noen rolige dager på et Hyatt hotell. Booket derfor en Star Alliance Award hos SAS for EuroBonus poeng. For First til Sørøst Asia skal SAS ha 190.000 poeng. Siden jeg drar alene så bruker jeg ikke en AmEx Compaion Ticket på denne turen, og reglene blir derfor litt annerledes. du kan blant annet ha en open jaw i billetten.

    Reisen begynner ikke før neste uke, men tenkte å snakke litt om hvordan reisen ble booket, og hvordan den eventuelt blir endret etterhvert som det nærmer seg avreise hvis det dukker opp seter på mer spennende flights.

    Planen er altså å være borte i en uke, besøke Kuala Lumpur og finne et sted med et bra Hyatt. :cool:

    For å finne ledige seter bruker jeg united.com og ExpertFlyer hvor jeg har en premium konto. Det er ofte (men ikke alltid) lurt å søke segment for segment, man må derfor ha litt kjennskap til hvilke flights som har First, og når setene slippes. Jeg ønsker primært å fly Thai og Lufthansa på denne turen. Thai åpner seter lenge i forveien. Lufthansa slipper først seter for andre Star-medlemmer som SAS et par uker før, og i noen tilfellet bare et par dager. Derfor er det kjekt å vite at bonus-billetter kan endres helt frem til avreise for et lite gebyr.

    Etter litt søking fant jeg følgende reiserute:
    25. juni:
    LH 2455 - OSL-MUC - Business
    LH 703 - MUC-HKG - First
    26. juni:
    UA 895 - HKG-SIN - Global First
    27. juni:
    SQ 946 - SIN-DPS - Business
    2. juli:
    TG 418 - KUL-BKK - Business
    3. juli:
    TG 910 - BKK-LHR - First
    SK 806 - LHR-OSL - SAS Plus

    Jeg bruker her 7 av 8 mulige segmenter i en Star Alliance Award hos SAS.
    Overnattingene blir da på Bali og i Kuala Lumpur.

    DPS til KUL booker jeg senere på en separat billett...
    Tidligere var både Lufthansa og Thai kjent for og være ganske dyre med hensyn på drivstoffavgifter, men med SAS sin nye flate modell for beregning av skatter og avgifter endte billetten kun opp med å koste 2989 kroner.

    Billetten ble booket på telefon hos SAS. Det er lurt å ha reiseruten klar før man ringer SAS, da de fleste av agentene man ringer til ikke har peiling på hva de gjør når de booker Star Alliance Award. Her er inntrykket mitt at de som jobber med Companion Ticket ofte er dyktigere.

    Uansett, billetten ble booket i dag, det er litt under en uke til avreise... Så gjenstår det å se om det dukker opp noe bedre man kan endre til... :)

    Route-v1.PNG
     
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Da er resten av turen booket. Gjorde også en liten justering på SAS billetten.

    Endret avgangen fra Singapore til SQ 938. Kommer da frem på DPS rundt lunsjtider...

    Strekningen som manglet, fra DPS til KUL den 30. juni booket jeg med British Airways poeng. Det kostet 20.000 Avios for Malaysia Airlines (MH 714) i Business.
     
    tommy777 and Thberget like this.
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Det ble ikke veldig store endringer i ruten...

    Rute_v2.png

    Hadde egentlig tenkt til å prøve å flytte over til Lufthansa sin flight til Hong Kong fra Frankfurt grunnet A380 på den ruten, men var ikke mulig å komme seg til Frankfurt fra Oslo på fredagen, flyene var nok litt fulle grunnet starten på ferien.

    Følgende hoteller ble booket:
    Grand Hyatt Bali
    Grand Hyatt Kuala Lumpur

    Hotellet i Bali var ganske billig, så booket med vanlig rate ($150 per natt) hotellet i Kuala Lumpur er booket med Point & Cash. Jeg er Diamond hos Hyatt, men har ikke brukt noen oppgraderinger på denne turen...
     
    bighc, tommy777, Outback_Oggy and 2 others like this.
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Rute: OSL-MUC
    Flight: Lufthansa - LH 2455 (Airbus A320)
    Klasse: Business
    Sete: 3A

    Reisen begynte vel som vanlig på SAS sin Gold-innsjekk på Gardermoen. Hadde bare med håndbagasje, så ikke noe stress med å sende kofferter. Ble sjekket inn til Singapore, men beskjed om at jeg måtte fikse boardingpass til Bali når jeg landet i Singapore. Kom til Gardermoen i 5-tiden på ettermiddagen, var tydelig at denne helgen er utfartshelg, mange i sikkerhetskontrollen, men nesten ingen kø i Fast Track. Neste stop SAS Lounge.

    IMG_0647.jpg

    SAS sin lounge var nesten helt tom, var kanskje bare et par personer i Business-delen, og kanskje et tyvetalls personer i Gull-delen. Bruker den loungen ganske ofte selv, det er ikke vanlig at det er så få mennesker der. Uansett, fikk tatt meg en rask kaffekopp og litt chips for boarding på Lufthansa flighten til München.

    Maskinen kom sent inn fra München, og de begynte ikke med boarding før 10 minutter før avgang. Så fort vi kom ombord i Lufthansa-maskinen og dørene ble lukket fikk vi dårlige nyheter av kapteinen, på grunn av dårlig vær og tordenbyger over flyplassen så var i første omgang forsinket med en time. Dette ble etterhvert forverret til halvannen time, og nesten to timer før vi kom oss avgårde. I følge rutetid skulle vi da landet en halvtime etter avgangstid for Hong Kong maskinen. Når vi var en times tid unna München fikk crewet beskjed fra First Class lounge at de kom til å holde igjen Hong Kong maskinen...

    IMG_0649 copy.jpg

    Så her ordnet Lufthansa opp! Serveringen ombord var helt grei, typisk hva man kan forvente seg å få i Business med Lufthansa short haul. Synes maten var god, selv om at vet at enkelte her hadde rynket på nesen over at det ble servert laks... :p

    IMG_0648.jpg

    Foruten forsinkelsen var det ikke så veldig mye spennende som skjedde på flyturen. Maskinen var ganske full bak i Economy, og det var et par ledige seter i Business. Jeg hadde en hel treseter for meg selv, uansett så er det jo alltid ledig midtsete hos Lufthansa, noe det også burde vært hos SAS, iallefall når man flyr i C-klasse.

    0651.jpg

    Ved ankomst i München ble jeg plukket opp utenfor flyet, og kjørt til First Class Lounge, hvor de gjorde passkontrollen, også kjørt rett til Hong Kong-maskinen som ventet, det var også enda en First-pasasjer som kom rett før meg fra Brussel som også hadde blitt forsinket grunnet dårlig vær. Det ble dessverre ikke noe lounge-tid i München, så ikke noe "andejakt" på denne flyturen. Men servicen på bakken i München var kjempebra.
     
    Last edited: 30. juni 2016
    Bolle, Islending, NorFlight and 23 others like this.
  5. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    First-tur uten masse tid til lounging?! :eek::confused:

    Bortsett fra det: Tipp topp.. Ser frem til fortsettelsen..
     
    tommy777 and Flight Cancelled like this.
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    God service i starten.
    Det blir selvsagt -1 for ingen bade-and med MUC-logo.
    God tur videre.
     
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Var ikke så lett, en uke før avreise var det bare en flight ledig ned til MUC på lørdagen. Hadde egentlig 1 time og 40 minutter der nede...

    Men, å ikke rekke flyet grunnet vær (eller IROPS) kan ha sine fordeler. Det er slik jeg har klart å fly SQ F på EuroBonus billetter før... ;)

    Har en ganske stor andefamilie hjemme på badet, så overlever nok det... :cool:
     
    kaijoar and RoadKing like this.
  8. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Rute: MUC-HKG
    Flight: Lufthansa - LH 730 (Airbus A340-600)
    Klasse: First
    Sete: 2K

    Som nevnt i forrige del så ble jeg rushet inn på flyet. Grunnet et over to timer forsinket fly fra Oslo så var det ikke noe tid på bakken i München. Ble eskortert inn i kabinen til setet mitt, 2K. Var to ledige seter i First kabinen på denne kveldsflyvningen til Hong Kong.

    IMG_0653.jpg

    Som på de andre flyene til Lufthansa med First-kabin så er det to rader med First (1+2+1) i en Airbus A340-600. Fikk servert både Champagne og macadamianøtter med en gang. Slippers, pysj og amenity kit ble også utdelt.

    IMG_0654.jpg

    Rett etter menyen ble delt ut fikk jeg også en liten amuse-bouche som i bunn og grunn var laks og avokado servert med en bilini. Den var smakfull, og rett etterpå kom Lufthansa sin kabinsjef og ønsket med velkommen, og gav beskjed om at hvis det var noe som helt de kunne gjøre for meg så var det bare å si fra. Service fra crew var upåklagelig, her gjør Lufthansa en veldig god jobb.

    IMG_0655.jpg

    Menyen for denne nattflyvningen til Hong Kong. Først en middag, så frokost rett før landing. Lufthansa gir deg muligheten til å bli vekket halvannen time før landing hvis du skal ha varm frokost, and time hvis du bare sjal ha kald frokost.

    IMG_0662.jpg

    Kaviar, dessverre er det flere og fler selskaper som ikke server dette lenger på First. Lufthansa har ikke endret stort her. Det er også mulighet å få vodka med kaviar, noe jeg dropper. Jeg liker heller Champagne her.

    IMG_0663.jpg

    Ja takk til alle forrettene. Både røkt laks og carpaccio var veldig godt. Synes kanskje de grillede grønnsakene var litt kjedelige, men det er kanskje bare meg... :)

    IMG_0664.jpg

    Til hovedrett gikk jeg for svinenakke med ris, vårløk og asparges. Retten var godt krydret, og smakfull. Gikk også over til en rødvin med denne retten. Smakte på tre forskjellige viner, men falt tilslutt ned på en Italiensk vin fra Toscana.

    IMG_0665.jpg

    Droppet osten til dessert. Droppet også kaffe, te og avec. Etter en liten sjokoladebit fikk jeg crewet til å re opp setet mitt til seng og endte opp med å sove i alle fall en 6 timers tid frem til jeg ble vekket til frokost ca. halvannen time før landing i Hong Kong.

    IMG_0670.jpg

    Halvannen time før landing ble det som sagt dekket opp til frokost. Her var det fritt valg fra menyen til Lufthansa.

    IMG_0671.jpg

    Valgte også eggerøre. Det var eggerøre som var laget sikkelig, og bacon var sikkelig sprøtt, og bra til å være servert på et fly. Som sagt, veldig fornøyd med Lufthansa First (har egentlig aldri blitt skuffet der, og har flydd med de noen ganger nå). Må vel kanskje si at jeg føler at crew fra München er et bitte lite hakk bedre en crew fra Frankfurt. Har ikke så veldig mye konkrete ting å peke på, men det er en følelse jeg har etter de siste flyvningene jeg har gjort...

    Etter landingen i Hong Kong ble førsteklasse passasjerene møtt av ground crew ved gate. Jeg skulle videre med fly, så ble eskortert direkte igjennom en egen sikkerhetskontroll for VIP og crew, og var i løpet av 5 minutter fra jeg gikk ut fra flyet oppe i United sin Global First lounge i Hong Kong.
     
    Last edited: 30. juni 2016
  9. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Imponerende av Lufthansa. Noen fordeler skal man ha når man reiser First, men antar de ikke hadde holdt flyet hvis man "bare" flyr business...
     
    tommy777 and RoadKing like this.
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Holder igjen flyet på longhaul, det er rimelig panser service... flott rapport forøvrig!
     
    tommy777 liker dette
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Det var også en First passasjer fra Brussel som kom et par minutter før meg.
    Er også mulig at det var flere forsinkede passasjerer som kom før meg, men rett etter jeg fikk satt meg ned annonserte de "boarding complete".

    Men ja, kjempebra service av Lufthansa. Jeg hadde regnet med å måtte booke meg om til en avgang direkte til Singapore neste formiddag.
     
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Lounge Review - Hong Kong

    Som en First-pasasjer med en Star Alliance carrier i Hong Kong har man tilgang til tre lounger som har dedikerte seksjoner eller avdelinger for Fist. Det er Singapore Airlines, United og Thai. Jeg var innom alle tre, men kun en kjapp tur i Thai sin. Tok ikke noen bilder der.

    Singapore Airlines - SilverKris Lounge
    Singapore Airlines sin lounge ligger i hoveddelen av terminalen, litt borte fra United og Thai sine lounger. Innerst i denne er det en First-del, den er ikke så veldig forskjellige fra resten, men utvalget av mat og alkohol er litt bedre. Du har i tillegg en A la Carte meny du kan bestille retter fra.

    IMG_0673.jpg
    Som nevnt så er interiøret ganske likt hva du finner ute i Business og Star Gold delen av loungen. Hovedfordelene er at det er færre folk her.

    IMG_0672.jpg
    Dagens A la Carte meny. Var fremdeles ganske mett etter flyturen med Lufthansa, og hadde tenkt meg videre, så bestilte bare Laksa, som er en nudelsuppe.

    IMG_0681.jpg
    Laksa (Singaporean-style Noodle Soup)

    Det var i tillegg også en buffet, med rikelig av andre alternativer:
    IMG_0678.jpg
    IMG_0679.jpg


    United Global First Lounge
    Jeg reiser mye rundt i USA og er vant til at United sine lounger generelt sett er ganske kipe. Hong Kong er i likhet med London (og tildels Tokyo) ett unntak. Selv Business-delen er bra, det er fri bar (i USA må du betale) og utvalget av mat er ganske bra.

    United sine Global First lounge har både bedre mat og drikke, samt at de også i liket med både Thai og Singapore Airlines har en A la Carte meny du kan bestille fra. United sin First-lounge er den største av de tre i Hong Kong, og det var heller ikke mange andre passasjerer der. På denne turen var jeg innom to ganger, med en gang jeg kom av flyet for å ta en dusj og lagre bagasjen, og etter rett før neste avgang for å ta en kjapp matbit.

    IMG_0682.jpg
    United sin lunsj og middagsmeny. Jeg gikk for en "United Burger" som faktisk var ganske god.

    IMG_0689.jpg
    "United Burger"

    IMG_0683.jpg
    IMG_0686.jpg
    Ok utvalg av drikkevarer og mat. United har en bra lounge i Hong Kong, de er flinke til å komme bort og spørre om du ønsker noe mer, samt komme med påfyll.


    Thai Royal First Lounge
    Denne ligger rett ved United sin, har dessverre ikke noen bilder herfra, men det er i bunn og grunn et hjørne av Business-delen av loungen som er satt av for First-pasasjerer. Du har som i de to andre her også en meny du kan bestille fra.

    Skal komme grundigere tilbake til Thai sine fasiliteter på turen hjemover... Har satt av tre timer i Bangkok mellom KUL-BKK og BKK-LHR... ;)
     
    Last edited: 08. juli 2016
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Rute: HKG-SIN
    Flight: United - UA 895 (Boeing 777-200ER)
    Klasse: Global First
    Sete: 1A

    Denne ruten flys av maskinen som kommer inn fra Chicago, og er egentlig bare en fire timers hopp ned til Singapore. United er kanskje ikke kjent for å ha et veldig bra "soft-produkt" i first, men setet demmes (hard-produkt) er komfortabelt. I og med at dette kun er en fire timers tur, så deler de ikke ut noe amenity-kit, men de kommer rundt med ørepropper, tannbørstesett, etc.

    IMG_0691.jpg
    Det er to rader med Global First som United kaller produkter i 777-200ER maskinene som enda har F. Setene er konfigurert i 1-2-1 (Business er 2-4-2). På denne turen ned til Singapore var det to ledige seter i kabinen.

    IMG_0694.jpg
    Det ble ikke delt ut noen meny heller på denne korte turen. Vi begynte med varme nøtter, og i First får man faktisk så mye påfyll man ønsker...

    IMG_0695.jpg
    Salat til forrett, med mulighet for fire forskjellige dressinger. Det var selvsagt også varmt brød.

    IMG_0696.jpg
    Det var to valg til hovedrett. Kylling som jeg valgte og en eller annen type wok. Kyllingen var god, ikke tørr som den ofte kan være på fly.

    Jeg hoppet over dessert som var is og tok bare en kopp kaffe, og fikk jobbet et par timer før landing i Singapore. Klarte å holde meg våken selv om det var mørkt på flyet. Landet litt over midnatt i Singapore, og for å ikke fucke opp døgnrytmen helt holdt jeg meg våken hele turen ned dit. Hadde uansett litt over 8 timer på bakken i Singapore før siste flytur til Bali.
     
    NorFlight, Edvard, geddi and 15 others like this.
  14. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig rapport - kjempeservice av LH og holde igjen maskinen....litt kult også at de følger med.

    Hmmmmmm....ingen bilder herfra....:D:D:D:p:p:p
     
    John in The Tower and Fridtjof like this.
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Singapore

    Hadde en "natt" i Singapore. Flyet fra Hong Kong kom inn rundt klokken 00:20, og første avgang til Bali (DSP) var ikke før klokken 08:20. Bestemte meg derfor for å bruke et transitt hotell. Valgte Ambassador Transit Hotel i Singapore. Hotellet ligger inne i terminalen, så man slipper immigrasjonen. Betalte 90 SGD (550 kroner) for et rom med dobbeltseng og bad i 6 timer.

    IMG_0698.jpg
    Helt greit rom, dobbeltseng, eget bad og en pult. Hadde også tilgang til internett og andre fasiliteter på hotellet som jeg ikke brukte. De har også billigere muligheter hvis man ikke trenger eget bad.

    Satt vekkeklokken på 7 og satset på å ta frokosten i Singapore Airlines SilverKris Lounge.

    Som Star Alliance Gold og reisende i Business Class har man tilgang til to forskjellige lounger i Singapore, både Gold Lounge og Business lounge. Gullkort og Economy billett gir deg ikke tilgang til Business lounge hos Singapore Airlines. Hos Singapore Airlines er uansett Business lounge bedre en Gold lounge. Både bedre mat og mindre folk.

    IMG_0700.jpg
    IMG_0701.jpg
    Det var Frokost i lunge. Jeg gikk bare for en enkel frokost med litt brød og en omelett. Hadde avgang allerede klokken 08:20, og fikk også mat på flyet. Singapore Airlines har uansett et meget godt utvalg til frokost, alt fra omelett til asiatisk frokost med ris og nudler.

    IMG_0703.jpg
    Gold Lounge var som sagt nesten helt full, mens i Business lounge så var det god plass. Har du muligheten og flyr Business så bruk Business lounge, ikke Gold.
     
    NorFlight, geddi, Sooninson and 8 others like this.
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Rute: SIN-DPS
    Flight: Singapore Airlines - SQ 938 (Airbus A330-300)
    Klasse: Business
    Sete: 15K


    Turen fra Singapore til Bali er en relativt kort tur, kun 2 timer og 40 minutter. ruten opereres med en Airbus A330 med regional business konfigurasjon (2+2+2).

    IMG_0705.jpg
    Avgangen ble som sagt operert med en Airbus A330 som er det minste flyet Singapore Airlines har i sin flåte. Avgangen ble dessverre rundt 45 minutter forsinket fra Singapore grunnet at den ene rullebanen var stengt. Vi fant ut at det var fordi en Singapore Airlines 777-300ER hadde nødlandet og tatt fyr på rullebanen noen timer før. Heldigvis gikk det bra for alle passasjerene.

    IMG_0706.jpg
    Singapore Airlines sin regionale Business Class. Setet er i en 2+2+2 konfigurasjon, og setet er helt greit. Du har greit med lagringsplass, og underholdningssystemet er bra.

    IMG_0709.jpg
    Frokost. Valgte en asiatisk frokost med biff-nudler. Helt greit, men kanskje litt tørt. Kaffen var også så som så. Heldigvis hadde de muligheter til å lage assortere espressoer på flyet.
     
  17. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig god rapport så langt. Synd du ikke tenkte på "book the cook" på SQ-flighten. Det kunne ha hevet matopplevelsen et lite hakk. For øvrig er nok dette med god kaffe et mysterium for alle i Singapore - både på bakken og i luften... :)
     
    haakonks liker dette
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Meget bra skrevet og dokumentert. Respekt!
     
    haakonks and RoadKing like this.
  19. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Venter bare på mere! Verri nais!!
     
    haakonks liker dette
  20. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Gjorde det, men var ganske begrenset hva de hadde på en så både kort og tidlig flight ut fra Singapore... Har dog bestilt mat hos Thai på turen hjem i First fra Bangkok til London... ;)
     

Del denne siden