Bonusturer og skatt

Tråd i 'Bonushjelp' startet av chiller, 25. febr 2019.

  1. chiller

    chiller EBD Hangaround

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    431
    Bonuspoeng:
    53
    Heisann, nå i helgen fløy jeg over atlanteren og begynte å fundere på de nye reglene som har kommet rundt bonusbilletter og skatt.

    Såvidt jeg har skjønt, hvis 100% av mine bonuspoeng er opptjent fra jobb, og så bestiller meg bonustur så må jeg skatte av tilsvarende full pris billett. For en CT for meg og kona i first-class til asia så kan det fort komme opp i nærmere en halv million i "full pris". Dette vil svi relativt hardt å skatte av.

    Men, som den evige optimisten jeg er så valgte jeg å snu på flisa:
    Hvis jeg tjener nok bonuspoeng privat (som er de man tar av først i følge skattulf), og så bestiller meg en CT som en jobbreise så burde jeg da kunne få refundert tilsvarende fullpris fra jobben uten at jeg måtte skatte noe av det? (Her må man belage seg på at jobben er samarbeidsvillig)

    I så fall vet jeg hvordan mine bonuser i fremtiden skal utbetales... :)
     
    Leon liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Om jeg forstår deg riktig så ønsker du å booke en jobbreise for dine private poeng for deretter å få jobben til å betale dette ut som om de hadde kjøpt billetten?

    Det er mulig det blir regnskapteknisk vanskelig.. Poengene har jo ingen reell målbar kroneverdi, så hvordan regnskapsføres dette?
     
  3. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Kravene til dokumentasjon og faktisk verdi i regnskapet er betydelig strengere enn Skatteetatens jurister sin synsing. Derfor kommer nok aldri din økonomisjef til å si at de skal kjøpe poeng av deg.

    Det finnes ikke noen lov eller forskrift enda som tydelig setter verdi på jobbpoengene du bruker privat. Derfor står du fritt til selv å bruke en metodikk du mener er rimelig og du føler du kan forsvare på Skattemeldingen.

    Mitt tips er å ikke bruke så mye energi på dette før det kommer enklere regler.
     
  4. Pettersen

    Pettersen Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som vet noe nytt om denne problemstillingen? Altså om man "legger ut" for en jobbreise med egne poeng?
     
  5. kaldal

    kaldal Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har innimellom brukt poeng til å oppgradere reiser ifm. jobb (som kun unntaksvis betaler mer enn økonomi). Så fører jeg privat regnskap over brukte og opptjente poeng i jobbsammenheng. Sørger for å ligge med mer brukt enn opptjent, og det går fint.
     
  6. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Høyst sannsynlig blir private poeng brukt til jobbreiser og så solgt til arbeidsgiver ansett som ordinær inntekt og du må skatte med din marginalskatt på hele beløpet du mottar.

    Hvis du faktisk har et arbeidsforhold og at reisen er et behov som oppstår i arbeidsforholdet så kan det vanskelig sies at ikke dette er en form for kompensasjon fra arbeidsgiver. Da er det ikke sikkert at arbeidsgiver ikke også unngår å måtte betale arbeidsgiveravgift på disse pengene eller at de ikke også må betale deg mer pensjon (avhengig av lokal avtale).

    Så fra Skatteetatens perspektiv er det nok slik at poengene dine som er opptjent privat er verdiløse helt til det tidspunkt at arbeidsgiver betaler deg noe for dem.

    Jeg antar at tanken er: "Jeg kan reise i Biz for poeng og så betaler arbeidsgiver meg for økonomibilletten". Med de forhold over så blir det bare så mye jobb å rapportere, pluss eventuelt å argumentere for revisor (for økonomisjefen din) at dette her er bare tull å tenke på.

    Bottom line:
    Ja, du ender kanskje opp med netto 3-4 tusen kroner etter skatt, men da har du blåst avgårde poengene dine på en jobbtur og ikke på en tur med dama/typen til Hawaii i fjorten dager? :rolleyes:
     

Del denne siden