Jeg har en SAS-billett (Go) som jeg ikke får benyttet, og å flytte på den (med gebyr og prisdifferanse) ble så dyrt at det rett og slett ikke kunne betale seg. Imidlertid fant jeg en billett på united.com for samme strekning (om enn med mellomlanding) på den nye aktuelle reisedatoen til godt under tredjedelen av hva det ville koste å endre billetten hos SAS (inkl. hva jeg opprinnelig betalte). Ettersom det er intra-Europa er det nødvendigvis en codeshare flight, og ved bestilling fikk jeg mail fra United om at jeg må avvente aksept og bekreftelse fra codeshare partner, i dette tilfellet Brussels Airlines. Dette fikk naturligvis tanker som "for godt til å være sant" til å melde seg hos meg, men hva tror dere godtfolk sjansen er for at Brussels Airlines også sier "for godt til å være sant"? Har noen erfaringer gjennom å booke Star Alliance-flighter gjennom united.com? Noen random søk gir meg på flere strekninger priser som er gunstigere enn man feks får ved bestilling direkte hos Lufthansa. Er det noen random catches man bør være klar over?
Når jeg bookte sommerferien min så booket jeg via united.com. 5 segment og kun to med united, resten codeshare. Det viste seg at det var billigere å booke flightene med United-nummer enn med ANA/AC-nummer. Dog tror jeg at billettene kom med en gang, typisk er catchen at man ikke vet hvilken bookingklasse man overføres til. Jeg kontaktet ANA på forhånd og spurte om dette, og de kunne bekrefte at jeg ble plassert I ANA S om jeg booket UA S. Svært praktisk da ANA gir 100 % I S
Brussels Airlines har bekreftet UA-bookingen, så da ble det en vesentlig billigere affære å flytte reisen enn å booke om SAS-billetten. Men verken UAs eller SNs PNR kommer opp i MyFlights-appen. Bruker ingen av dem Amadeus? Brussels Airlines matcher også åpenbart UA fra S til S. Jeg jublet helt til jeg så at det gir 25 % poengopptjening. Jaja, bedre enn ingen poeng, slik langt på vei de fleste billigklasser med SN synes å gi.