Booke for 2, skrive beskjed om at man er flere. Innafor?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av LinnW, 21. juli 2019.

  1. LinnW

    LinnW Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Hei!
    Vi reiser litt med våre tre barn og opplever at det ikke er så lett å bestille rom til så mange. Er familierom ledig går det gjerne ekstra poeng ift om vi skulle bestilt dobbelt.

    Nå ser jeg at noen bare booker dobbeltrom å skriver beskjed om at det er med barn. Og at de ønsker familierom.
    Men er det innafor?
    Vi er platinum på Choice og Top Level på Scandic så sånn sett skal vi bli oppgradert. Men føler likevel at det er litt... frekt.. ?
    Hva tenker dere andre?
     
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du føler at det er frekt, hvorfor vurderer du likevel å gjøre det? Om dere er platinum eller top level er vel irrelevant?
     
  3. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg booker gjerne eit avbestilbart rom, også sender eg ei melding til hotellet og hører kva eg skal gjera. I blant så må eg booke eit rom til, og iblant så fikser dei deg. Gjeld både poeng og andre rom. Varierer stort.
     
    furlong and EndreD like this.
  4. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har i grunn tenkt litt på muligheten for dette selv, da vi er i mye samme situasjon. Choice har jo den finurligheten at man er garantert oppgradering en romkategori som Platinummedlem, noe som er temmelig unikt, men også veldig kjekt! Det jeg har sett er at de fleste vanlige dobbeltrom har oppgitt kapasitet som maks 2 personer, mens Superiorrom ofte har 3. Dermed tenker jeg (dog uten å ha testet enda) at det i et slikt scenario kan være en mulighet å booke standard dobbeltrom, sende en hyggelig mail og opplyse om at man er Platinum, og at man trenger ekstra oppredning til en 3. person/rom med kapasitet for 3. Før jeg ble Platinum har jeg gjerne booket Superiorrom med poeng og betalt (standardpris hos Choice?) 250 kr for den ekstra oppredningen/frokosten, men har vurdert om jeg som Platinum skulle prøve å dra dette litt videre. Tror faktisk jeg skal teste dette ved neste korsvei og se hva som skjer - men ville vært interessant å høre andres erfaringer med dette, om noen har det (@Jhafeld skrev litt om dette i Choice-tråden men vil gjerne høre om flere har erfaringer). :)
     
    LinnW and EndreD like this.
  5. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    hei.
    jeg mener du skal betale for overnatting for det antall du booker for.
    det er ikke gratis for hotellet å beverte barna dine med senger og frokost, selv om du har oppgraderingsmuligheter.
    i tillegg ønsker hotellet klarlagt hvor stort belegget faktisk er, og ikke 2 pax + muligens noen unger her og der. (litt satt på spissen)

    for min del ser jeg utfordringen din, da jeg har 3 barn selv. pr i dag er han minste 2, så når jeg booket i sommer kikket jeg på rom med babyseng tilgjengelig, hvor jeg søkte med 2 voksne og 2 barn (9+12år)
    så skrev jeg at vi i tillegg ønsket babyseng da vi hadde med en to åring, og ønsket bekreftelse på at dette var ok og at jeg gjerne betalte for dette.
    dette har vært gjennomgående de to siste årene jeg har reist, og ingen har hverken sagt nei, eller ønsket ekstra betaling for infant.
    min grunn til å booke det slik er at hotels/expedia etc gir deg et utrolig mye mindre utvalg med en gang du legger inn 5 pax istedet for 4.
    men det er jo begrenset hvor lenge han kan ligge i babyseng, og alt med å ligge oppi vår seng er uaktuelto_O
     
    NoLimit and LinnW like this.
  6. LinnW

    LinnW Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Samme alder her, 4 (vår seng) 8 og 12 år. Enig i det andre du skriver. Da prøver jeg det fremover, legge inn kun de to eldste. Med beskjed om den minste og at de skal ta kontakt om det ikke går.
     
  7. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Det er selvsagt en stor forskjell mellom det å booke et standard rom for 2 og deretter sende en høflig forespørsel om 3. person, for så å forholde seg til svaret man får, enten det er positivt eller negativt - og det å booke et standard rom for to og deretter møte opp på hotellet og forlange at de tryller fram ekstraseng og gratis stay for barnet. Når hotellet får en forespørsel gir de jo svar på den, ut fra det de er villige til å strekke seg og i forhold til den konkurransesituasjonen de opplever. Så må vi som kunder igjen forholde oss til dette. Jeg ser ikke noe galt i å sende en hyggelig forespørsel og høre hvordan hotellet stiller seg til den :) Sleipe triks er jeg derimot ikke noen fan av.
     
    EndreD liker dette
  8. LinnW

    LinnW Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    13
    Hvis «alle» gjør det, kan jeg også slutte å være snill pike ;)
    Det er relevant fordi vi har krav på å bli oppgradert.
     
  9. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Fint om tittelen på tråden endres til "Booke hotell for 2.......
    Litt misvisende, eller vanskelig og vite hva det gjelder.
     
  10. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis 4- åringen skal ligge i deres seng ville jeg bestilt rom for fire og fikset det på hotellet enten i forkant eller i forbindelse med innsjekk. Det går helt fint, gjort slik mange ganger selv.

    Utfordringen din kommer selvsagt når de blir større, selv for en A4- familie på fire personer kan det være utfordrende å finne rom.
     
    Maggie liker dette
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor ikke bare maile hotellet før man bestiller noe som helst å høre hvordan man skal booke rommet? Evt at de ordner alt også betaler man når man sjekker inn for riktig antall.

    Da kan ikke noe gå feil og hotellet er fullt oppdatert.
     
    anders8 liker dette
  12. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    for min egen del booker jeg 99% gjennom hotels.com for trumf og rewards.
    blir ikke mye trumf av å booke direkte gitt.;)
     
    flying_all liker dette
  13. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Choice gir faktisk som oftest mer Trumf enn Hotels.com :)
     
    flying_all liker dette
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Man har vel ikke med barn og hele familien på alle turer? Jeg hadde gitt søren i poeng i dette tilfellet og heller forsikret meg om at alt ble gjort skikkelig.

    Så får man ta poengoppsamllng og spekuleringer de 9 andre turene i året man tar uten familie :p

    Man opprettholder heller ikke status hos hotellkjeden ved å booke via hotels.com etter hva jeg har skjønt?
     
  15. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    du tror vanlige folk ofte får lov til å reise uten familie?
     
    TravelManBiz, Tjo, SAJblue and 3 others like this.
  16. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Jobbar sjølv på hotell, og alltid like "kjipt"å sjekka inn personar som har kun booka for 2 personar, men som kjem med familien med f.eks 2 vaksne og 2 barn. Står da 2 personar i bookingen fiksar me eit dobbeltrom til dykk, og kom ikkje ved ankomst og forvent at resepsjonen fiksar ekstrasenger på 1-2-3.

    Sommaren er på dei fleste hotella ganske fullbooka for familierom og hektiske nok frå før av. Ta gjerne kontakt med hotellet for å høyra ang ledig kapasitet til familie rom for valgt periode, viss du vil booka via trumf for ekstra poeng, book for 2 personar, og send ein mail til resepsjonen med referansenummer, og høyr med moglegheiten for å setja inn ekstrasenger mot ekstra kostnad.

    Ikkje forvent ekstraseng er gratis, for fleire personar gir meir utgifter mtp vasking av håndkle, sengesett og frukost.

    ps: ikkje vift med medlemskortet rett framfor oss eller kast da på disken sånn kortet dett ned på golvet. Nevn da heller på ein litt diskre måte ;)
     
  17. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Snakker ikke for alle, men definitivt mange som tar F turer og andre reiser alene ja. Alle har ikke familier heller.
     
  18. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Mange gode poeng her Ole, og mye inne på det jeg nevnte.
     
  19. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Eg vil ikkje booke direkte hos hotellet, då eg går glipp av viatrumf(NCC) og ofte NAF rabatt. Men eg melder frå i god til for å få informasjon frå hotellet, og då har eg alle moglegheiter å booke på nytt. Det hender også at eg hører med hotellet kva rom eg må booke for å sikre meg det korrekte rommet, og eg får stort sett gode svar.
    Gjer også det samme på expedia, og då sender melding til hotellet via expedia sine sider, og får også då beskjed om eg må endre noko.
     
    Petter B-C, Shyneno and flying_all like this.
  20. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har stor sympati for de som ønsker ett rom til 5 gjester.
    90% av utvalget forsvinner og prisene går i været.

    Samtidig: hotellpolicyen er stort sett kodet inn i bestillingsmotoren (og videreformidlet til Expedia ol.)
    Når du legger inn færre enn faktisk antall gjester så ber du om noe gratis. Det tar ca dobbelt så lang tid å rengjøre rom med barn sammenlignet med rommet til et voksent par (guesstimate). For ikke å snakke om frokostbordet som er "bombet" og halve maten går i søppelet pga. "liker ikke" ;)
    Og glem ikke at vi er en dårlig kunde i utgangspunktet om vi booker via Expedia/3.part.
     

Del denne siden