Booking av flight som ikke dukker opp på "star alliance søk" på sas sidene

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av emiltanem, 08. nov 2023.

1. emiltanem

emiltanem Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg skal bruke CT for første gang og har peilet meg inn på en tur til Asia.
    Men jeg bor i byen gud (og flyselskapene) glemte; Trondheim.
    Når jeg søker på SAS siden (star alliance søk) så finner jeg kun -> København -> Stockholm -> Trondheim. Og da selvsagt med en del ekstra venting også.
    Men jeg vet det finnes en flight som går direkte København -> Trondheim. Den finner jeg når jeg gjør et ordinært billetsøk.

Hvordan går jeg frem?
    Bestille via telefon? Slipper man da ekstragebyret fordi det ikke er mulig å bestille den løsningen via nett?
    Eller er det helt umulig å få satt sammen den kombinasjonen?

ps! Når vi har fått svar på dette nybegynnerspørsmålet så mottas alle råd for hvordan vi kan bedre reiseopplevelsen med stor takk! (Kan man oppgradere fra økonomi? tilgang til lounge i København..? annet?)

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,872
    Bonuspoeng:
    293
    Bestill online. Finner du bonusbillett direkte, ring inn og be om endring. Presiser at du ikke fikk booket det online så skal du slippe gebyr.

Du kan ta hele bestillingen på tlf, risikoen da er at operatøren i andre enden kløner det til med navn.

Hva angår lounger og den slags bør du lese deg opp på forumet, mye er sagt allerede. Finner du ikke svar på akkurat det du lurer på, så spør spesifikt.

milehigh and jonss like this.
  3. Cumulus

Cumulus Medlem

Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Dette var problemstillingen for meg da jeg booket en reise for 5 pax på telefon.

Jeg forsøkte å laste opp et dokument med navnene på en url som konsulenten kunne åpne, men deres maskin var sperret for nesten alt av web-trafikk. Det endte med masse staving vha det fonetiske alfabetet (satt faktisk fortsatt, 25+ år etter endt førstegangstjeneste). Selv da ble det et par feil, som jeg heldigvis oppdaget etter at jeg ba om en foreløpig booking-bekreftelse på mail før reisen ble ferdigstilt.

I etterkant ble jeg tipset om at for alle passasjerer med eurobonus-konto kan man oppgi medlemsnummer i stedet for navn for å unngå problemer med feilstaving ;)

jonss and RoadKing like this.
  4. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,385
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat det siste der er gull. foreløpig booking-bekreftelse på mail

Jeg har vært så uheldig å finne den kundebehandleren som ikke kjenner det fonetiske alfabetet.

Jeg: Mike..
    SAS: "Mike, og hva er etternavnet?"
    Jeg: Nei nei, jeg staver det. Mike, Alfa, Romeo, India, Ekko..
    SAS: "Det var jo et veldig rart navn"
    Jeg: NNNNNNNGGGGGH!

Hvis man snakker med en svenske så kan det være man har hell med å bytte til det svenske bokstaveringsalfabetet:

https://bokstaveringsalfabet.se/svenska

jgroneng, haifinn, Cumulus and 3 others like this.
  5. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    De får alltid opp navnet mitt når jeg ringer inn, og jeg ber dem hente konas navn fra pointsharing-gruppen. Da blir det også riktig.

6. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes det er enklere og kjappere å få booking referansen fra agenten og gå på SAS.no og leite opp den foreløpige bestillingen der før billetten utstedes.

7. emiltanem

emiltanem Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    1
    Takker for raske tips. Ble bestilt i dag. Og fikk bytte en normal koffert til golfbag. Det visste jeg ikke man kunne uten å betale.
    Hyggelig dansk operatær som hjalp med småting ETTER bestillinga var gjort på nett (som foreslått av @RoadKing)

RoadKing liker dette

Del denne siden