Booking ved en feil registrert på Krisflyer og ikke Eurobonus

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Gullars, 17. mars 2019.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, og jeg forsøkte tydelig å uttrykke dette som et alternativ i den første mailen min:
     
  2. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Da kan det se ut for at dette har ordnet seg! :)

    Jeg ringte like godt SIA kundeservice (62238888) fra hotellet, og fikk der beskjed om å ta problemstillingen med Krisflyer (67898188). Der traff jeg en veldig imøtekommende dame som straks skjønte problemstillingen. Det hjalp nok godt at SIA Nordics hadde fjernet KF-ID på resterende flighter, for da ble det veldig tydelig for henne at dette var feil. Jeg hadde fått poeng riktig registrert til SAS for første flighten, feil til KF for andre flighten, mens de to siste kom til å gå riktig til SAS.

    Etter to lengre runder på hold kom hun endelig tilbake med at hun kom til å ordne det slik at SIA overfører miles for CPH-SIN til SAS, og at jeg dermed ikke trenger å foreta meg noe mer. Dette fikk jeg henne til å notere på saken, slik at det blir enklere å følge opp hvis det ikke skjer noe mer (mail kunne hun visstnok ikke sende). Hun sa det kunne ta 48-72 timer, men at de ville effektuere så snart som mulig.

    Så får vi se ;)
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,696
    Likes mottatt:
    32,607
    Bonuspoeng:
    293
    Kudos til SIA om dette går gjennom :)
     
  4. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Absolutt. Med unntak av et noe enkelt standardsvar fra KF-mailen opplevde jeg både SIA Nordics-mailen og KF på tlf som veldig behjelpelige.

    En liten bemerkning jeg gjorde meg var at det kunne virke som om hun visste at jeg hadde akseptert tilvalget om å gi tilbakemelding på samtalen. Naturligvis gjorde jeg hva jeg kunne underveis for å rose og smigre henne for innsatsen, og generelt fremstå høflig og takknemlig. Da vi avsluttet samtalen og jeg omtalte hun som «a blessing» eller hva det nå var, responderte hun med at jeg gjerne måtte huske å holde linjen for å gjennomføre evalueringen. Så en kombinasjon av å være høflig og at folk vet at de er under evaluering kan nok være en medvirkende faktor når ting går veien.

    Men så vet man aldri sikkert før poengene faktisk er på konto. Tillater meg å være forsiktig optimist, men utelukker ikke at siste ord enda ikke er sagt...
     
    Kristian and RoadKing like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,696
    Likes mottatt:
    32,607
    Bonuspoeng:
    293
    Høflighet er aldri feil!
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Ble oppringt av SIA i dag. En dame med meget mekanisk india-engelsk bekreftet at saken gikk videre i deres system, og at jeg kunne forvente at det skjedde i løpet av 2-3 uker. Jeg måtte bekrefte at jeg var innforstått med at prosessen ikke kunne reverseres, og at det potensielt kunne være snakk om en bookingklasse som ikke gir poeng hos SAS EB (har sjekket at bookingklassen gir 150%).

    Virker fortsatt som om dette skal gå veien :)
     
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    ...det så lenge lyst ut, men så tikket denne mailen inn:
    Artig at det nå plutselig er SAS som skal måtte fikse opp i dette. Jeg sendte respons om at to agenter på telefon (med manager approval) har bekreftet at alt er ok, at jeg forventer at det blir gjennomført, alternativt blir satt i kontakt med en manager. Så får vi se...
     
    Shyneno and Xflipper like this.
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk følgende tilbakemelding i dag:

    Jeg har bekreftet at jeg ønsker opptjente miles slettet fra Krisflyer, så får vi satse på at det går gjennom. Har nå mottatt poeng for alle de øvrige tre segmentene, så tenker jeg bør ha en grei sak overfor SAS bare SIA nå rydder opp på sin side.
     
  9. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Står det ikke 6 måneders grace før de kan fjerne dem? Isåfall vil ikke SAS kunne etterregistrere dem.
     
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, der gikk det visst litt kjapt i svingene for min del. Leste det først slik at de ikke kunne slettes etter 6 mnd, men når jeg leser på nytt ser jeg at du har helt rett. Dog litt forvirrende neste setning om at «processing will commence as soon as we receive your reply»...

    Dette må jo være tull og tøys. Har jo lest flere steder på flyertalk at dette kan gjøres. Jaja, får se hva de svarer på mailen jeg sendte i dag da.

    Hvor lang tid etter gjennomført reise kan man etterregistrere hos SAS?

    Edit: sikker på at de ikke mener at de kun kan gjennomføre dette innen 6 mnd? Virker jo langt mer logisk, selv om jeg synes det i så tilfelle er litt krøkkete formulert.
     
    Last edited: 25. mars 2019
  11. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,700
    Likes mottatt:
    6,702
    Bonuspoeng:
    183
    De mener at de har et 6 måneders vindu etter flighten der de kan slette poengene
     
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Satser på at du har rett! I så tilfelle klarer jeg ikke helt å se at SAS skal kunne nekte meg retro-registrering. Men mye kan jo fortsatt skje :)
     
    Shyneno liker dette
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Da ble det en hyggelig avslutning på det hele!

    Fikk i dag beskjed fra SIA kundeservice om at miles nå var fjernet fra min konto. Gikk på retroregistreringssiden til SAS, og på sekundet fikk jeg poengene riktig registrert på kontoen min :)

    Da blir det EBD på meg i år! :)
     
    Mavo, Maggie, RoadKing and 14 others like this.
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Så bra - gratulerer! :)
     
    Gullars liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,919
    Likes mottatt:
    57,703
    Bonuspoeng:
    293
    Så det er faktisk mulig!

    Det hjalp vel på at noen av flightene var registrert riktig, tenker jeg, men det er alltid håp i hengende snøre. (Ikke at jeg egentlig skjønner hva det ordtaket btyr, eller om jeg har gjengitt det riktig..)
     
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Per Egil Hegge skriv i boka si 'Perler for svin og 555 andre norske idiomer' følgjande:
    Dermed skulle vel den vere klokkeklår? :)

    EDIT:
    Kunnskapsforlagets 'Bevingede ord' skildrar uttrykket slik:
    Framleis klokkeklårt?

    PS
    Grattis til @Gullars med å endeleg få EB-poenga inn på konto :)
     
    Last edited: 10. april 2019
    Gullars liker dette
  17. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Eller for å ta Nils Arne Eggens variant som han oversatte til Engelsk med "It's hope in the hanging snore"
    Tror forøvrig uttrykket stammer fra fisking ja. Så lenge snøret henger ut er det alltids et håp om at fisken skal bite
     
    Travellingalf and Gullars like this.
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    «Hope in a hanging snore» ble vel et globalt uttrykk introdusert av en viss legendarisk trønder for noen år siden.

    Jeg tror ikke det hadde noe å si for SAS at de tre andre segmentene hadde gått inn. Der skjedde alt helt automatisk, og poengene kom på sekundet jeg sendte skjemaet. Men det kan ha hatt noe å si for viljen til SIA for å ordne opp, og angående det: Da jeg kun fikk poeng for OSL-CPH og ikke CPH-SIN kontaktet jeg SIA omgående, og de fjernet da Krisflyer-ID på bookingen, slik at både SIN-CPH og CPH-OSL gikk til EB-kontoen min. Når jeg da senere snakket med Krisflyer kundeservice skjønte de ikke helt hva som hadde skjedd, da de ikke kunne se Krisflyer-ID på bookingen (siden SIA allerede hadde fjernet den). De godtok dermed at det var en åpenbar feil, og jeg tok meg heller ikke bryet med å forklare at jeg hadde fått SIA kundeservice til å fjerne Krisflyer midtveis i reisen. Det kan hende de hadde blitt vanskeligere å ha med å gjøre hvis Krisflyer-ID hadde ligget inne.

    Oppskrift for fremtidige tilfeller:
    1) Kontakt flyselskapet umiddelbart under reisen hvis du ikke får inn poengene etter et par dager og få dem til å rette opp i frequent flyer-program på bookingen (primært for å få riktig på returen)
    2) Kontakt programmet som feilaktig har kreditert dine miles og få dem fjernet (vis gjerne til at riktig frequent flyer-program er registrert)
    2) Etterregistrer hos SAS, og poengene kommer automatisk
     
    Sonictravel and trygveat like this.

Del denne siden