Da kan det se ut for at dette har ordnet seg! Jeg ringte like godt SIA kundeservice (62238888) fra hotellet, og fikk der beskjed om å ta problemstillingen med Krisflyer (67898188). Der traff jeg en veldig imøtekommende dame som straks skjønte problemstillingen. Det hjalp nok godt at SIA Nordics hadde fjernet KF-ID på resterende flighter, for da ble det veldig tydelig for henne at dette var feil. Jeg hadde fått poeng riktig registrert til SAS for første flighten, feil til KF for andre flighten, mens de to siste kom til å gå riktig til SAS. Etter to lengre runder på hold kom hun endelig tilbake med at hun kom til å ordne det slik at SIA overfører miles for CPH-SIN til SAS, og at jeg dermed ikke trenger å foreta meg noe mer. Dette fikk jeg henne til å notere på saken, slik at det blir enklere å følge opp hvis det ikke skjer noe mer (mail kunne hun visstnok ikke sende). Hun sa det kunne ta 48-72 timer, men at de ville effektuere så snart som mulig. Så får vi se
Absolutt. Med unntak av et noe enkelt standardsvar fra KF-mailen opplevde jeg både SIA Nordics-mailen og KF på tlf som veldig behjelpelige. En liten bemerkning jeg gjorde meg var at det kunne virke som om hun visste at jeg hadde akseptert tilvalget om å gi tilbakemelding på samtalen. Naturligvis gjorde jeg hva jeg kunne underveis for å rose og smigre henne for innsatsen, og generelt fremstå høflig og takknemlig. Da vi avsluttet samtalen og jeg omtalte hun som «a blessing» eller hva det nå var, responderte hun med at jeg gjerne måtte huske å holde linjen for å gjennomføre evalueringen. Så en kombinasjon av å være høflig og at folk vet at de er under evaluering kan nok være en medvirkende faktor når ting går veien. Men så vet man aldri sikkert før poengene faktisk er på konto. Tillater meg å være forsiktig optimist, men utelukker ikke at siste ord enda ikke er sagt...
Ble oppringt av SIA i dag. En dame med meget mekanisk india-engelsk bekreftet at saken gikk videre i deres system, og at jeg kunne forvente at det skjedde i løpet av 2-3 uker. Jeg måtte bekrefte at jeg var innforstått med at prosessen ikke kunne reverseres, og at det potensielt kunne være snakk om en bookingklasse som ikke gir poeng hos SAS EB (har sjekket at bookingklassen gir 150%). Virker fortsatt som om dette skal gå veien
...det så lenge lyst ut, men så tikket denne mailen inn: Artig at det nå plutselig er SAS som skal måtte fikse opp i dette. Jeg sendte respons om at to agenter på telefon (med manager approval) har bekreftet at alt er ok, at jeg forventer at det blir gjennomført, alternativt blir satt i kontakt med en manager. Så får vi se...
Fikk følgende tilbakemelding i dag: Jeg har bekreftet at jeg ønsker opptjente miles slettet fra Krisflyer, så får vi satse på at det går gjennom. Har nå mottatt poeng for alle de øvrige tre segmentene, så tenker jeg bør ha en grei sak overfor SAS bare SIA nå rydder opp på sin side.
Står det ikke 6 måneders grace før de kan fjerne dem? Isåfall vil ikke SAS kunne etterregistrere dem.
Jo, der gikk det visst litt kjapt i svingene for min del. Leste det først slik at de ikke kunne slettes etter 6 mnd, men når jeg leser på nytt ser jeg at du har helt rett. Dog litt forvirrende neste setning om at «processing will commence as soon as we receive your reply»... Dette må jo være tull og tøys. Har jo lest flere steder på flyertalk at dette kan gjøres. Jaja, får se hva de svarer på mailen jeg sendte i dag da. Hvor lang tid etter gjennomført reise kan man etterregistrere hos SAS? Edit: sikker på at de ikke mener at de kun kan gjennomføre dette innen 6 mnd? Virker jo langt mer logisk, selv om jeg synes det i så tilfelle er litt krøkkete formulert.
Satser på at du har rett! I så tilfelle klarer jeg ikke helt å se at SAS skal kunne nekte meg retro-registrering. Men mye kan jo fortsatt skje
Da ble det en hyggelig avslutning på det hele! Fikk i dag beskjed fra SIA kundeservice om at miles nå var fjernet fra min konto. Gikk på retroregistreringssiden til SAS, og på sekundet fikk jeg poengene riktig registrert på kontoen min Da blir det EBD på meg i år!
Så det er faktisk mulig! Det hjalp vel på at noen av flightene var registrert riktig, tenker jeg, men det er alltid håp i hengende snøre. (Ikke at jeg egentlig skjønner hva det ordtaket btyr, eller om jeg har gjengitt det riktig..)
Per Egil Hegge skriv i boka si 'Perler for svin og 555 andre norske idiomer' følgjande: Dermed skulle vel den vere klokkeklår? EDIT: Kunnskapsforlagets 'Bevingede ord' skildrar uttrykket slik: Framleis klokkeklårt? PS Grattis til @Gullars med å endeleg få EB-poenga inn på konto
Eller for å ta Nils Arne Eggens variant som han oversatte til Engelsk med "It's hope in the hanging snore" Tror forøvrig uttrykket stammer fra fisking ja. Så lenge snøret henger ut er det alltids et håp om at fisken skal bite
«Hope in a hanging snore» ble vel et globalt uttrykk introdusert av en viss legendarisk trønder for noen år siden. Jeg tror ikke det hadde noe å si for SAS at de tre andre segmentene hadde gått inn. Der skjedde alt helt automatisk, og poengene kom på sekundet jeg sendte skjemaet. Men det kan ha hatt noe å si for viljen til SIA for å ordne opp, og angående det: Da jeg kun fikk poeng for OSL-CPH og ikke CPH-SIN kontaktet jeg SIA omgående, og de fjernet da Krisflyer-ID på bookingen, slik at både SIN-CPH og CPH-OSL gikk til EB-kontoen min. Når jeg da senere snakket med Krisflyer kundeservice skjønte de ikke helt hva som hadde skjedd, da de ikke kunne se Krisflyer-ID på bookingen (siden SIA allerede hadde fjernet den). De godtok dermed at det var en åpenbar feil, og jeg tok meg heller ikke bryet med å forklare at jeg hadde fått SIA kundeservice til å fjerne Krisflyer midtveis i reisen. Det kan hende de hadde blitt vanskeligere å ha med å gjøre hvis Krisflyer-ID hadde ligget inne. Oppskrift for fremtidige tilfeller: 1) Kontakt flyselskapet umiddelbart under reisen hvis du ikke får inn poengene etter et par dager og få dem til å rette opp i frequent flyer-program på bookingen (primært for å få riktig på returen) 2) Kontakt programmet som feilaktig har kreditert dine miles og få dem fjernet (vis gjerne til at riktig frequent flyer-program er registrert) 2) Etterregistrer hos SAS, og poengene kommer automatisk