Booking via wideroe.no - opptjening av poeng og segmenter

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av lMartin, 28. mai 2015.

  1. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Hei folkens,

    skal prøve å forklare problemstillingen min på enklest mulig måte.

    det ser ut til at jeg må en tur til San Francisco i midten av Juni og på grunn av at jeg kommer hjem fra en tur til Tyskland 13.6 har jeg ingen annen mulighet enn utreise søndag 14.6 med retur 19. eller 20. Siden jeg nærmer meg gullkort-status vil jeg helst fly med SAS, men på SAS.no får jeg ikke opp noen aktuelle flyvninger på denne datoen.

    På Wideroe.no får jeg derimot opp gode alternativer og som bildet står det at ruten er operert av Scandinavian Airlines. At det er tre segmenter begge veier plager meg egentlig ikke da jeg har størst mulighet for å oppnå gullkort på antall reiser.
    wideroe1.JPG
    Det som derimot bekymrer meg er at når jeg filtrerer søkeresultatene til bare å inkludere SAS-flygninger kommer ikke lenger de mest atraktive flygningene opp lenger, dvs. der deler av flyvningen flys av andre selskaper enn SAS.
    wideroe2.JPG
    Spørsmålet mitt er egentlig om jeg vil få opptjening som normalt på delene av reisen som flys av f.eks. Lufthansa eller United så lenge det står Scandinavian Airlines øverst i ruten som operatør, eller om jeg vil bli avspist med noen få hundre poeng og ingen kvalifiserende segmenter.
    wideroe3.JPG
    Noe som kan hjelpe meg her? Beklager om det ble litt rotete, forhåpentligvis kan skjermdumpene gjør det litt enklere å forstå hva jeg mener :)
     
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Hei! Det er kun flyvningene som er operert av SAS, som gir kvalifiserende segmenter, så her må du passe på!
    Flyvninger med andre selskap gir (som regel) kvalifiserende poeng (bare vær påpasselig med hvilken bookingklasse du havner i)

    Det er "operating carrier" som er avgjørende for hvor mange poeng du opptjener i EuroBonus. Jeg tror du er safe med United, hvor alle bookingklasser gir poeng hos EB, men jeg vet det har vært tilfeller hos andre selskaper hvor de rimeligste økonomibillettene ikke har gitt EB-poeng i det hele tatt.!
     
  3. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Og da er det det som står under den detaljerte infoen du må klikke som angir "operating carrier", ikke det flyselskapet som står i oversikten? Hvis en flight med United booket gjennom SAS/Widerøe gir like begrenset poengopptjening som booking direkte gjennom United er jo poengopptjeningen så minimal at det egentlig ikke gjør noen forskjell fra eller til, men det har litt og si om det gir kvalifiserende segmenter.

    Synes dette var mildt sagt forvirrende. Hva er det som avgjør hvilket flyselskap som står øverst i vinduet? Det første segmentet flys jo av Cimber (eid av SAS?) med SK-flightnummer. Denne må vel gi normal opptjening?

    Hvordan vil muligheten være for å oppgradere en slik booking gjennom f.eks. Optiontown?
    wideroe4.JPG
     
  4. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    "Flys av" er operating carrier. Cimber flyr kun på vegne av SAS, og der gjelder "vanlige" SAS regler.
     
  5. Travelmate

    Travelmate Guest

    Akkurat dette er grunnen til at jeg holder meg til en annen allianse, det er jo umulig å vite hvilken 'tilsvarende bookingklasse' operating carrier konverterer marketing carrier sin bookingklasse til. Og vips har man reist med en halvdyr billett uten å få hverken segment eller poeng.
     
  6. Travelmate

    Travelmate Guest

    Ikke noe mulighet for Optiontown her
     
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    IMartin kan oppgradere TRD-CPH og CPH-FRA med OT til SAS PLUS, men jeg antar ikke de ikke er de mest aspirerende segmentene å oppgradere :p
     
    Travelmate liker dette
  8. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Da er jeg med. Takk for hjelpa folkens :) Er vanligvis ganske lojal mot SAS, men ugunstige avgangstidspunkt og høye priser gjør at jeg må velge alternativt denne gangen. Vil den delen av flygningenn som går via Lufthansa eller United gi kvalifiserende segmenter for status?
     
  9. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, men de vil gi grunnpoeng (Merk at noen billetter ikke gir rett til EB poeng)
     

Del denne siden