Bot fra Italia.

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av jtmath, 01. febr 2017.

1. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk idag et brev fra Avis i Italia at Politiet har vært i kontakt med de for og få ut opplysninger om leiebilen jeg hadde i August-16. Avis sier at de vil belaste mitt kort med 45 euro for disse opplysningene(omkostninger) Og at Politiet vil da sende meg et krav i posten.
    Noen her som har vært utsatt for noe av det samme??
    Har lest på nett at det er Visma Collektor som står for innkrevningen av bøter fra Italia,men de har vist ikke lov til og kreve inn penger for et utlanske foretak vist.

Så noen erfaringer her??

2. braathens safe

braathens safe NN

Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Jada. 2 stk på en tur. Noe over 100 Euro pr stk inkludert gebyr til Avis. Kameraovervåking. Det var skilt, men "alle" kjørte der, så jeg tenkte at det går bra hvis ingen politimann dukker opp. Skilting om kamera så jeg ikke.
    Når jeg skriver at alle kjørte der , så mener jeg alle. Ganske mye trafikk. Måtte bli mye penger inn. Hadde tyske skilt på bilen, men det blir vel ikke sortert etter det skulle man tro.

Siste sommer i Italia var gebyrfri. Sakte fart og desperat skiltlesing. Italienske skilt på ny Volvo XC 90.

3. henrikvd

henrikvd Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk brev fra Avis i desember om at italienske myndigheter hadde utstedt bot på Italiaturen september 2016. Et eller annet sted mellom Montemerano og Vernazza må jeg ha blitt knipset for et eller annet. AVIS har trukket 400 fra Amex i adm gebyr, men jeg har ikke fått noe bot fra Italia enda. Litt nysgjerrig på hva det egentlig gjelder..

4. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har blitt krevd gebyret i Italia flere ganger, men aldri fått en bot i posten.

5. Larsmarius

Larsmarius Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Ble trukket 150 euro for kjøring på forbudt gate i roma, leiebil med norske skilt. Fikk ikke noe i posten, måtte ringe for å høre hva det var.

6. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    De har ikke lov til å bare trekke deg uten varsel. Enkelte land kan det, men ikke Italia

7. Larsmarius

Larsmarius Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    dette var back in the days, 2014 så er vel for seint å klage på det nå :(

8. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    861
    Bonuspoeng:
    93
    Som et apropos ble jeg stoppet oppe i fjellene i Italia etter å ha krysset grensen fra Frankrike. Sjekk av førerkort og reg.nummer på bilen og de sjekket mot et eller annet inne i politibilen. Hvorvidt de har et register over utenlandske syndere vet jeg ikke, men jeg hadde ikke noe utestående, så jeg fikk kjøre videre. Jeg vet også at jeg ble fotografert i Frankrike for to år siden (egen bil, norske skilter), men noen bot har jeg aldri sett noe til.

9. Edin

Edin Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    748
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk ei 45 Euros bot fra Roma-området. Denne kom i posten. Jeg hadde visstnok kjørt villmann i et område der det var innkjøring forbudt (eller noe i den duren).

Avis, som var leiebilselskapet jeg benyttet, gjorde et trekk på kortet mitt, også var den saken ut av verden.

10. Skoesp

Skoesp Nytt Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg fikk bot for å kjøre inn og ut en gate alle andre kjørte i. Gaten var i tillegg enveiskjørt så jeg kunne ikke kjøre noen annen vei ut. Resultat, 400Euro i bot (200Euro pr stk).

Fikk betalingsvarsel på italiensk 2 ganger, med ett års mellomrom.
    Antar det går fint helt til man evt blir stoppet i Italia :confused:

11. grisefod

grisefod Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Lykkedes os for et par år siden at glemme at registrere lejebilen (eurocar) for bompenge da vi kørte på ferie til Norge. Efter et stykkke tid hjemme fik vi en ekstra regning fra Eurocar på bompenge + gebyr. Desværre så bliver der sendt en regning per dag og ikke en samlet regning. Det betød at vi fik 4 små regninger for bompenge og 4 flotte gebyre på et par hundrede kroner fra Eurocar. Den fejl gør man kun en gang.....:oops::(

12. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Det var såpass mange ja :) Jeg fikk Amex til og sperre mitt kort så de ikke for trekt noe av meg som ikke er riktig. Leste inne på Dolcevita.no at det var bare og avfeie og nekte og betale bøter fra Italia pga de har ingen rett og kreve penger fra Norge.Leste der inne at det var det flere som gjorde,og at Visma Collector droppet da kravet..

13. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk for seks år tilbake et brev i posten fra italiensk politi (som hadde fått mine kontaktdetaljer fra Sixt) for å visstnok ha kjørt i forbudt gate i Brescia. Konkret hvilken gate og tidspunkt ble imidlertid ikke spesifisert, og brevet inneholdt til alt overmål en lang webadresse (copy & paste...) hvor jeg allernådigst kunne gå inn og betale boten med kredittkort. Tror det var 50 euro eller noe slik.

La oss si det slik at jeg ga blanke i både brev og bot, og jeg hørte aldri noe mer siden - og jeg ble heller aldri trukket én krone fra kredittkortet, verken av Sixt eller andre.

Tilsvarende fikk jeg for fire-fem år siden to brev fra Sixt hvor de oppkrevde meg for 2 x 60 euro i adminstrasjonsgebyr for å ha måttet gi opplysninger til tysk politi, etter at jeg visstnok skulle ha blitt knipset av et par fotobokser i Brandenburg. Brevene fra Sixt kom med innbetalingsblankett, samt informasjon om at jeg ville høre nærmere fra politiet i Brandenburg angående selve boten. Brevene inneholdt imidlertid absolutt ingenting fra politiet som på vageste vis kunne verifisere at det Sixt påsto var riktig, så jeg bestemte meg derfor for å avvente til jeg hørte nærmere fra Gestapo. Surprise, surprise: Jeg hørte absolutt aldri noe fra dem, og dermed lot jeg også vært å betale noe som helst til Sixt, som jeg heller aldri hørte noe mer fra i sakens anledning.

For sikkerhets skyld unngikk jeg etter disse hendelsene Sixt et par år, av frykt for å være svartelistet, men når jeg nå har prøvd dem igjen, så er det ingenting som tyder på det.

Jeg vet ikke om moralen skal være å simpelthen se vekk fra bøter og krav av denne type, men jeg ville som minimum ventet til jeg får en offisiell henvendelse fra myndighetene i det aktuelle landet, det være seg Italia eller andre, og selv da aldeles ikke gå med på å betale noe som helst med kredittkort på en dodgy lenke pastet inn i et papirbrev.

jtmath liker dette
  14. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hadde og kommer og gjøre det samme som deg Scandipendler vis jeg for mere krav i posten,for det er vist en del lurerier der ute og..

15. braathens safe

braathens safe NN

Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    De bøtene jeg nevnte i forrige innlegg hadde Avis trukket på mitt kort, så jeg hadde ingen kontroll på situasjonen. I brevet fra Avis fulgte det med fotokopier av papirer fra politiet. Italienskspråklig selvsagt, men litt franskkunnskap er nok til å skjønne innholdet. Tror jeg kjøper bil neste gang, så sparer jeg en haug med gebyrer til Avis ihvertfall.

16. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kan det hende ha med at bilen hadde norske skilt og at kontrakten var skrevet i Norge?

Jeg har mottatt dusinvis med bøter i alt fra Tasmania til Sør Afrika og har kun blitt trukket for selve boten en gang, i Kanada, sikkert pga en avtale de har foe innkreving i USA der jeg bor

17. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,922
    Bonuspoeng:
    183
    Oppgi konsekvent adressen til datsjaen i Sotsji, samt gjerne nytt kredittkortnummer etter hver tur.

Strengeste landet jeg vet om er Sveits. De er som elefanter og flere har fått problemer ved senere besøk.

18. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Snakker vi om leiebilproblemer eller grenseproblemer? Jeg har en speed camera bot fra Sveits fra ett par år siden som jeg valgte å overse og viste passet mitt der for noen uker siden, ingen problem

19. braathens safe

braathens safe NN

Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, bilen hadde tyske skilt. Bestilt hos Avis (Preferred) i Norge og hentet ut i Bologna.

20. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,922
    Bonuspoeng:
    183
    Grenseproblemer. Ut av Sveits. På flyplass. Betal eller bli med oss. Jeg har kjørt et tosifret antall illegale ukeslange streetrallies i sportsbiler på 4 kontinenter og vært innom ordensmakten over alt. Inkludert noen runder gjennom Sveits, med tilhørende stripping på grensa. Mulig du hadde et annet pass, at de opprinnelig ikke hadde passkopi, at du har for vanlig navn eller andre gunstige omstendigheter.

Rekken i fartskontroll er forøvrig 336 km/t bekreftet av laser og vår egen GPS (nåla viste 360 sånn ca) på ny motorvei med begrenset trafikk langs Balaton. Stygg sak så vi måtte forlate bilen i flammer, og hoppet inn i et rescue vehicle vi hadde med og som lå i litt over da vi akkurat hadde passert dem. Politiet ble opptatt med slukking, vi kom trygt over grensen til Slovenia, fikk en recovery truck til å hente en lett utbrent bil. som ble bygget opp igjen. Vi fullførte rallyet i en hyrbil. Vi kom fr Hungaroring og der klarte vi ikke samme hastighet. Lettere modifisert 997 turbo. Opptrinnet over er filmet av supportkjøretøy. Legendarisk, og lite troverdig uten filmen:D

Land som det er greit å være forsiktig i er spesielt Sveits og Finland. En kompis har rekken i Finland i bot, da det beregnes etter inntekt (som fyllekjøring i Norge).

Kan være tøft i Unaiten også, men der kunne vi leie følgehelikoptre som spottet for oss.

Nevnte jeg at radarvarsler.no var vår første sponsor:cool: (latterlig egentlig ettersom radarvarslere jo er totalt ubrukelig i Norge).

miura, LN-FHU and tommy777 like this.

Del denne siden