Bränna av lite EB poäng i First - Where to go?

Tråd i 'Reisemål' startet av PCR, 01. juli 2014.

  1. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, rubriken säger väl det mesta. Har lite Eurobonuspoäng som jag tänkte bränna av i slutet på juni/början av augusti på en biljett i First med Star Alliance. Frågan är bara vart jag skall ta mig? Tänkte försöka undgå USA då det är "tillräckligt" med resor i pipeline dit framöver. Förslag och motivering mottages tacksamt :)
     
    SASDC8 and Islending like this.
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer vel an på hvor mange poeng du har og hvilket flyselskap du vil reise med.
    Hva er viktigst? First class opplevelsen eller destinasjonen.

    Hadde det vært meg som skulle reise, ville jeg nok prøvd å få til Lufthansa. Helst til Asia eller Sydamerika hvor man kunne få 10+ timer i flyet for å få utnyttet det litt.
    Nå er det jo ikke så mange ledige billetter med LH i F, så destinasjonen må kanskje bestemmes av ledige seter.

    Asiana pleier å ha grei tilgang på seter i F fra Frankfurt til Seoul. De har en meget god First class. Og fra Seoul kan du jo fly deres biz class videre i Asia hvis du vil andre steder. Jeg var meget imponert over deres biz class, og jeg sitter og manner meg opp til å skrive en trip report fra det.
     
  3. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Både och egentligen. Är det bara med LH man har tillgång till FCT med tillbehör i FRA?

    Har just nu 193K poäng på kontot.
     
  4. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    190k poeng holder vel til en tur hvor som helst i Asia.
    Ja, du må fly Lufthansa eller Swiss for å få tilgang til First Class Terminal i Frankfurt eller First class loungene i FRA, MUC, ZRH, VIE. Eller være LH Honorary Circle member åff kårs....

    Andre alternativer i First er ANA (som jeg ikke vil anbefale) og Thai som vel også er litt sånn bob bob. United sin First class er vel heller ikke av de beste i verden, og så har vi vel vært rundt alle Star A medlemmer som opererer First class intercont?
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Haneda, DUS-ORD, BOS, CLT, SEA eller YVR bruker å være passelig greit med Lufthansa å få First, skygg unna fredag og søndag for bedre tilgjengelighet. Vanligvis åpner de slusene 1-3 uker før avreise. Det jeg bruker å gjøre er å sikre meg i biz og booke om når det blir ledig.

    Du kan jo evt plukke datoer og hoppe på det som er ledig i First med Lufthansa og bare endre destinasjon. Høres for meg ut som en kjempestory å skrive om. ;)

    Jeg liker ANA, tror bizflyer var uheldig. Jeg gir beng i om at jeg ikke kan se ut av vinduet, så deres nye Square er herlig i min bok. Dersom du går etter japansk mat er det også en innertier. Ja, Asiana har bra Champers og kaviar, men loungen deres er bob bob og det har liksom been done to death. Thai er like enkelt, særlig ut av Paris eller Milano. United har ett konge sete, men soft produktet er elendig.

    At the end of the day, i Star er Lufthansa stoffet. Alt annet er bob bob, noe positivt og noe negativt
     
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Nå hadde ikke jeg Square da, men maten var jo latterlig ombord. Som jeg skrev, kan det godt være at folk som liker japansk mat hadde vært mer fornøyd. Ingen tilbud om påfyll av drikke. Måtte be om det hver gang. Til og med Thai var bedre der. Greit å ha prøvd, men jeg er ikke imponert over et produkt som koster 80-100k t/r.

    Vi glemmer kanskje Swiss oppe i dette. De har da også et produkt nesten på høyde med Lufthansen. Og skal man kjøpe billett, er deres F rimeligere enn LH sin.

    En av de beste er vel Singapore sin. Den glemte jeg innledningsvis. Men der er alle med bonuspoeng persona non grata, så det spiller liten rolle når det kommer til å reise på poeng. Dessverre.......
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Mine opplevelser med ANA First er helt annerledes.

    Swiss er like non grata som Singapore, så ikke forvent noe der.
     
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du er "persona non grata" i et land, betyr det at du ikke er velkommen i det landet. Dvs nekta innreise.
     
    tommy777 liker dette
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hverken Swiss eller Singapore har F seter tilgjengelig for milesbruk utenfor sitt eget bonusprogram
     
  10. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg ønsker å reise fra OSL til USA/Canada i LH First på EB-poeng over nyttår (helst til så nærme MSP som mulig) - har noen her noen anbefalinger på hvilke ruter og når man bør søke? Har aldri brukt EB-poeng på noe annet enn innenriksreiser med SK/WF, så er litt grønn på dette området.
     
  11. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke veldig ekspert selv, men jeg har lest at Boston er en av de destinasjonene det oftest er åpne seter i F på LH. Så kan du jo ta innenriksfly videre derfra. Husk at ofte åpner ikke LH for bonusseter i F før 1-3 uker før avreise.
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dersom du ønsker å reise i First med Lufthansa, er det best tilgjengelighet til Boston, Charlotte, Toronto, Vancouver, Denver og Seattle. Merk at disse vanligvis ikke er tilgjengelig før 3-1 uke før avgang.

    Det gjelder å være fleksibel. Innenriks USA er tilgjengeligheten på First seter veldig god.
     
  13. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    VIlken bokningsklass är det som används till LH F?
     
  14. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    I det siste har jeg sett en del ledig på FRA-PVG, hvor du kan velge mellom A380 og B744. Kanskje det hadde vært noe?

    Bookingklasse i *A First award er O-klasse.
     
  15. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Då är nästa "dumma" fråga. Om jag tar en biljett som går ut i C och hem i F, debiteras jag då för F hela vägen eller blir det en discount? Sitter och ser lite på BKK. Vad är oddsen att man lyckas få till en F dit i slutet på juli? Ser att det finns C klass med LH ut och F med thai hem.

    Har någon lust att sätta i hop ett förslag enligt följande kriterier:

    Antingen utresa från GOT. Mellan 20-22JUL och hemma senast morgonen 26/7. Alternativt utresa 27 eller 28/7 borta 4 dagar. Utresa via FRA (FCT lockar). Hem, inte lika viktigt.
     
    Last edited: 02. juli 2014
  16. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, du belastes for F hele reisen. Det er jo en god ide å tenke på 2 ulike flyselskap ut og hjem så du får prøvd mer. Thai ut av BKK i F er ikke dårlig. De er faktisk meget bra på bakken. I luften er det litt mer såder-såder, men heller ikke dårlig.
    Husk at du kanskje er litt tidlig ute for å finne award i F hos LH. Og LH har heller ikke F til BKK lenger. Så der åpner det seg ikke noe. Men hva med Asiana til ICN og videre til BKK? Går jo an å fly ICN-HKG-BKK hvis du vil gjøre mer ut av det. Så kan du fly Asiana C til HKG og TG F videre derfra til BKK.

    Jeg har sett bra tilgjengelighet tidligere med LH F til KUL. Derfra er det jo ikke langt til BKK og TG har flere flighter om dagen. Eneste minuset sist jeg sjekket var at de bruker gammel F til KUL. Men FCT er jo det samme....
     
  17. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    KUL mistet F samtidig med BKK.

    Hvis du reiser med C på utreise og F på returen kan du se om det lønner seg med to bookinger. Det koster i så fall 60% av C-prisen + 60% av F-prisen.
     
  18. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, du trenger ikke å fly LH F fra FRA for å få tilgang i FCT, men du må ha minst ett segment i LH F samme dag. Du kan for eksempel fly GOT-(LH/SK C/Y)-FRA-(LH C/Y)-MUC-(LH F)-XXX og fremdeles få tilgang til FCT i FRA. (En venn av meg har gjort dette tidligere.)
     
  19. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Som de fleste andre ville jeg satset på LH F, da jeg syns de er et step above de som er tilgjengelig for EB booking. Dersom du kun er avhengig av ett sete ville jeg satt meg et cirka reisetidspunkt og sjekket hva som er ledig. Jeg har ikke hatt problemer med å finne ledige seter hos LH i F til andre plasser enn USA den senere tiden. Hva med feks HKG, SIN, KIX/NRT, HND eller ICN?Verdt å merke seg at LH flyr til flere av disse via både FRA og MUC.

    Fra HKG eller SIN er det svært enkelt å komme seg til BKK.
     
    tommy777 liker dette
  20. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Jag skulle kunna tänka mig till HKG med LH och hem från BKK med TG. Den stora flaskhalsen just nu i mina planer verkar faktiskt vara GOT-FRA. :O
     

Del denne siden