Bråkete nordmenn

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av hansomlikerklm, 08. juli 2016.

  1. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Finnes det noen som bråker mer enn nordmenn (har ikke vært i Finland)?
    For 20 år siden hadde jeg som ungdom min første lange reise uten foreldre. Reisen gikk jorden rundt og i det jeg etter 3 måneder på reise kom til gaten i London for å fly hjem til Oslo var det nesten litt trist. Folk rundt meg var mer høylytte enn jeg hadde opplevd på tre måneder og det var nesten litt pinlig.
    20 år seinere og 10 av de med flere måneder på reisefot over hele verden pr år er det fortsatt en kjent sak at siste fly hjem til Norge er mer bråkete enn ellers i verden. Men akkurat nå, i gull-loungen på OSL er det et lydnivå jeg aldri har hørt før i en lounge. Barna som finnes her er ingen problem, men mine medmannfolk på 40++ er en værre affære! Høylydt prat, rungende latter og mye lyd.
    Jeg måtte ta på mine Bose for å komme ned på et lydnivå som nærmer seg det jeg opplever i Amsterdam, Paris og utover i den vide verden.
    Sukkene fra de utenlandske gjestene på raden bak meg skjønner jeg godt...
     
  2. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Du vet forskjellen på en koselig prat og plagsom støy?

    Støyen kommer fra de andre ;)
     
    Petter B-C liker dette
  3. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Absolutt! Høyrøstet prat fra lett beduggede mannfolk går ikke under kategorien koseprat.
     
    Wiolenze and Petter B-C like this.
  4. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    "HA HA NEIDA NEIDA, ERKE OPPTATT JEG. SITTER BARE I GULLOUNGEN SÅ DET GÅR FINT Å SNAKKE NÅ. JAHAJAHA, GJORDE [navngitt ny ung ansatt] DET? DU FÅR GI EN SKRIFTLIG ADVARSEL DA".

    -dresskledd, lettere korpulent mannlig bedriftsleder i 40-50-årene.



    "ÅH, NÅ SKAL DU HØRE LISBETH. DU VIL IKKE TRO HVA [navngitt familiemedlem på inngiftet side] FIKK SEG TIL Å SI NÅR FAMILIEN VAR SAMLET PÅ HYTTEN NU I WEEKENDEN".

    -snurp, fisefin dame med store solbriller og sånn kort hår som veldig mange damer får i 50-årsgave.



    "HØHØ, BØD [navngitt forretningspartner i klart konfidensiell forhandlingssituasjon] SÅ MYE FOR DE ASSETSENE? DER TOK VI DE GODT, FREDRIK. JA, GO FOR CLOSING! J@VLIG GODT JOBBA. FINT DET, HEEEI".

    -cheesy påfugl av en finansakrobat med null respekt for verken konfidensialitet eller lojalitet.

    (Sånn, da var det off my chest. Ha en fantastisk helg forumister :D )
     
    Trety, Upsaker, Kjakan and 18 others like this.
  5. hansomlikerklm

    hansomlikerklm Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg lærte masse om havfiske (håper han er edru før han går ut i båten) i dag....
     
    Last edited by a moderator: 09. juli 2016
    Petter B-C liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,514
    Bonuspoeng:
    293
    Tja...
    Mye har jeg reist, mye har jeg sett, og hørt..,
    Er ikke så sikker på at vi er værst...
     
  7. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Vi er nok ikke verst nei, men om man i disse EM-tider ser på kun Europa kan jeg tenke meg at vi kanskje er ganske høyt oppe på bråkelisten blant folk som generelt sett har råd og lyst til å fly hit og dit. Om jeg for eksempel ser på det andre landet jeg kjenner veldig godt, det nogenlunde forente (enn så lenge) kongeriket vest for oss, så har jeg sett og hørt mye under togreiser som er langt "verre" enn hva jeg hører fra nordmenn. Men med en gang jeg kommer inn på flyplasser er det stort sett en annen type ikke-norske mennesker, og da blir fort de bråkete nordmennene mer synlige.

    I Frankfurt for et par uker siden var det pinlig åpenbart. Jeg gikk ned langs gatene, de fleste med køer foran seg, og lenge før jeg kom til gaten kunne jeg høre hvor OSL-gaten var. De mest bråkete var en familie på tre med EBD-tags klistret mer eller mindre over hele seg, hvor to av dem gjorde et stort poeng av å spørre høyt ut i luften, uten at spørsmålet hadde noen åpenbar mottaker, "Når begynner Priority boarding?", "Er det Priority boarding snart?" osv. Litt på trass sørget jeg for å plassere meg omtrent rett foran dem. I shorts, t-skjorte, og med relativt ung alder ser jeg nok ikke ut som et typisk EB-status medlem, så når boardingen begynte var de veldig kjappe med å prøve å gå forbi meg, og jeg hadde stor glede av å gå foran dem, og før dem inn på flyet. Kanskje ikke mitt mest voksne øyeblikk, men jeg angrer ikke et sekund.

    Uansett: i USA legger jeg knapt merke til nordmenn, og de få jeg ser passer for det meste ikke inn i det bildet som males her i tråden. Og jeg har kun reist rundt i asiatiske land et par-tre ganger, men der har jeg sett så mye rar oppførsel på flyplasser, av folk fra hele verden, at det blir vanskelig å sammenligne.
     
    frankling, milehigh, RoadKing and 3 others like this.
  8. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    12,903
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg støtter denne, det finnes flere. Men vi ligger høyt på skalaen. Og jeg gremmes virkelig over de lokale kringkasterne som må belemre oss med alle mulig informasjon som er totalt upassende/unødvendig/uinteressant i det offentlige rom. Litt av problemet er at de faktisk også snakker norsk! Jepp. For da klarer vi ikke å blokkere på samme måten som når det prates fremmedlandsk. Derfor velger vi også reisemål og bosteder hvor vi erfaringsmessig hører lite av vårt eget morsmål.
     
    Last edited: 09. juli 2016
    hansomlikerklm liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,514
    Bonuspoeng:
    293
    Men er ikke det årsaken da kanskje, til at vi oppfatter vår egne som værre, fordi vi forstår hva de sier?
    Om noe hyler på priority boarding på kaudervelsk, så forstår vi det ikke og blokker det ut.

    Mennesker som tar mye plass finner du uansett nasjonalitet. At nordmenn skulle stikke seg ut tror jeg har med at vi er nordmenn selv å gjøre.
     
    Scandipendler liker dette
  10. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Russere er værre enn oss.. men vi er nok fort top5 / top10.

    Spesielt de av oss som reiser til Spanske øyer på vinterstid.
     
    jayeff and hansomlikerklm like this.
  11. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok veldig mye sannhet i dette. Samt at man (eller ihvertfall jeg) har en tendens til å skamme seg litt ekstra når man sitter på et fly på andre siden av kloden og hører nordmannen som på barneskoleengelsk (som han er sikker på at blir mer forståelig bare han snakker høyere) absolutt skal betale for drinken sin i amerikanske dollar, for alle tar jo amerikanske dollar, dessuten var det en i baren på hotellet som sa at man kunne betale for ting på dette flyet med amerikanske dollar. Så da skal man kunne betale i Amerikanske dollar. Da gjemmer man bort passet sitt og blir litt ekstra flau over at nordmenn ute i den vide verden gir oss alle dette dårlige ryktet.

    Når man sitter ved siden av en franskmann som gjør akkurat det samme dytter man earbuddene litt ekstra inn og fortsetter å kose seg med episode 5 av den forsiktig valgte TV-serien (den kan jo ikke ha for mange sex-scener i seg, hva vil folk tro?) man har la inn på tabletten før man dro.
     
    RoadKing and hansomlikerklm like this.
  12. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har inntrykk av at nordmenns lydnivå er direkte korrelert til akohololinntak. Legg merke til nordmenn en hverdag på kollektivtransport, i køen i butikken, osv, man skal helst ikke snakke med hverandre, eller utmerke seg på noen spesiell måte. Selvfølgelig med unntak. Men så fort et par øl eller glass vin kommer innabords, som det gjerne gjør i forbindelse med ferie og reising, da stiger lydnivået betraktelig.

    Som kanadiske Julien Bourrelle beskriver oss:

    [​IMG]

    Jeg hadde tidligere italienske kollegaer, ble alltid satt ut av samtalene de hadde på italiensk seg imellom. De snakket kjempehøyt, kjempefort, og hørtes skikkelig sinna ut. De var ikke sinte, for de var det helt normale samtaler. Generelt synes jeg sør-europeiske, latin-amerikanske, og afrikanere generelt har et mye høyere lydnivå og gjør mer ut av seg enn den gjengse nordmannen. I det minste til alkoholen kommer på bordet.
     
    RoadKing, hansomlikerklm and Robert H like this.
  13. Reidar

    Reidar Aktivt Medlem

    Innlegg:
    409
    Likes mottatt:
    405
    Bonuspoeng:
    63
    Ha, ha ;) Har dere alle glemt hordene av kinesere som strømmer inn over grensene i hele verden (!) som mangler etikk, køkultur og støyer mer enn nordmenn på chartertur etter alkoholinntak !!o_O
    UTEN alkoholinntak...
     
    Petter B-C liker dette

Del denne siden