British Airways Executive Club Basic guide

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Fnate, 05. okt 2013.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Har du tilgang til Concorde room når man ankommer i F og skal videre i C?
     
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, om det er sammenhengende billett. Er det separate bookinger har du strengt tatt ikke, men jeg har klart å smile meg inn allikevel
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker. Da blirre rottespotting i det aller helligste på torsdagsmorran ;)

    Synd ikke modern er med med piasavakosten så vi kunne fått en rundvask der ;)
     
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    En ting jeg lurte på. De skulle ha 20K Avios og ingen penger for denne oppgraderingen C til F. På en WT+ booking som jeg har gjort mange ganger, kostet det 10K Avios (ca) og noen grunker. Snakker da seff om ORD/LHR og vv

    Stemmer dette
     
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Høres riktig ut - C til F er dobbelt av Y+ til C. Mener å huske at C og F har samme YQ og taxes så da blir det null i diff.
     
  6. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg undrer på en liten ting angående reward flight. Jeg sitter og planlegger en ny road trip i mars/april neste år (skjønt ikke så veldig dyptgående enda. Må få unnagjort road tripen nå i august/september først).

    Det ene alternativet er kun å bruke bil, mens det andre innebærer å dele opp turen. Da er det mulighet for at jeg flyr Albuquerque - St. Louis. De eneste som flyr direkte er Southwest og det er kun en sesongrute, så jeg er ikke helt sikker på om den vil gå i starten av april, men jeg vil tro den er oppe og går igjen da.

    Men ellers så blir American det opplagte alternativet, mest grunnet at jeg kan få brukt opp Avios på en grei og billig måte. Men jeg må da mellomlande i DFW. Så det viktigste blir da;

    1. Når jeg sjekker nå, er det kun First som er tilgjengelig med reward seter. Er det sannsynlig at dette vil endre seg, eller må jeg regne med at det kan bli vanskelig å gå økonomi når det ikke er direkteflygning?
    2. Jeg vil helst ha fleksibilitet og kunne endre i hvert fall 1 døgn i forveien. Går dette greit når jeg har booket på poeng? Er jeg i så fall avhengig av at det er reward seter tilgjengelig, eller går det greit å endre så lenge flightene ikke er fulle?
    3. Siden det er 2 segmenter; må jeg betale for bagasje 2 ganger, eller slipper jeg unna med 1 siden det er en gjennomgående billett til St. Louis?
     
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Svarer bare på den jeg har rimelig sikker info på jeg.

    2) Nei, det er ikke like lett som før. 7 dager før begynner det å komme Avios gebyrer på endring og kansellering. Dette er en ny regel som i flg BA er for å hindre at noen få reserverer alt som finnes av billetter "just in case", for så å kansellere like før.

    3-ern er jeg nokså sikker på at svaret er nei, så sant det er sammenhengende booking, men kan ikke garantere 100%
     
    kosvines liker dette
  8. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Æsj da, høres ut som jeg blir nødt å planlegge i så fall.
     
  9. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Fnate liker dette
  10. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! I denne sammenheng med booking og oppgradering i samme operasjon, reise fra Europa til USA, har jeg noen spørsmål:
    1. Er det mulig å oppgradere fra billigste økonomi til Premium Economy?

    2. Hvis så, men det står at premium Economy is Not available når du velger Lowest price, er det da slik at det ikke er mulig å oppgradere til
    premium Eco, når man kommer til betaling?

    3. Hvordan er BA Premium Eco sammenlignet med SAS øk. extra?
     
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Hei og hå

    1) Nei, det kommer litt an på. Husker ikke klassene, men om du søker på "book and upgrade" (i "my executive club) så finner du den rimeligste oppgraderbare økonomibilletten

    2) Du oppgraderer ikke ved betaling. Du søker etter billetter. Det letteste er å gjøre rene awardsøk for å finne ut hvor det er ledig. Ellers er det ofte ledig å kjøpe seg opp på flyplassen.

    3) Omtrent akkurat likt. Men litt flere filmer og bedre mat. Du får business class hovedretter.

    Happy flighting
     
    Bjoern In America liker dette
  12. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Kun de dyreste økonomibillettene som kan oppgraderes (Y, B, H), så kan være like billig å kjøpe Premium Economy i en del tilfeller.

    Står en del nyttig info her:
    https://www.britishairways.com/en-no/executive-club/spending-avios/upgrading-with-avios
     
  13. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Til sommaren har eg ei flyging til Jakarta via London og Hong Kong. Eg flyg British Airways til London og deretter Cathay Pacific til Hong Kong og Jakarta.
    Eg har klasse K på turen bort og klasse L tilbake. Eg har lurt på kva bonusprogram eg skal registrere desse på, eg har ikkje brukt One World noko særleg før og må difor velje. Har sett på BAEC, men er usikker på kva opptening eg får på desse billettane. Når eg søkjer opp i kalkulatoren på heimesida deira får eg opp at Economic Low gjev 25% og Economic Flexible gjev 100% avios. På Tier Points vert det vel 35 eller 70 på eksempelstrekninga frå London til Hong Kong.
    På Cathay sine sider, under Asia Miles, står det at desse klassene gjev 100% opptening. Dersom eg berre får 25% med BA vil det vel kanskje lønne seg å registrere desse poenga ein annan plass, men dersom eg får 100% er nok BA det beste.

    Er det nokon som veit kva opptening som er på desse klassene i BAEC?
     
  14. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    K og L hos CX gir 25% opptjening hos BA:
    http://www.britishairways.com/en-no/executive-club/collecting-avios/flights
    (velg Cathay på den siden for å se detaljene)
     
  15. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar!
    Då er det kanskje betre å samle poenga ein annan plass.
     
  16. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor man samler er alltid en totalvurdering av mange ting, bl.a. hvor mye du skal fly, hvor du skal fly, hvor ofte du skal fly m.v. så finnes ikke noe fasit svar der.
     
  17. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Bestilte nettopp en tur til Boston for meg og fruen i august med BA i Club World, og ble da tilbudt å bruke avios for å få rabatt. Normalt har jeg ikke brydd meg om dette fordi rabatten ikke har vært så stor, men nå fikk jeg 4 732,- i rabatt for 60000 avios, noe som i mitt hode er veldig bra. Synes vi har fått særdeles god utnyttelse av aviosene, da det ikke var oppgradering ledig og allikevel mer enn nok på konto til å få first oppgradering om det skulle åpne opp.

    Litt dumt å bestille i dag når de nedgraderte opptjeningen for oss med sølv nettopp i dag, men thats life :)
     
  18. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Driv på og leikar meg med reiseplanane for 2016, har spart opp ein liten bunke med Avios-poeng og vurderer litt øyhopping i Stillehavet.
    Har og funne ut at Avios, i motsetning til EB-poeng kan være ganske gunstig å bruke på short-haul på både Eco og Biz(?)

    I den forbindelse så ser eg på f.eks. strekninga SYD-NOU, som eg trur skal koste meg 10'000 Avios.
    Det einaste problemet er, korleis kan eg få booka eller sjekka award-space på denne ruta?
    Kan eg bruke Avios til å kjøpe award-space hjå QF til dømes?
    Eg får ikkje opp denne flyplassen (NOU) på sidene til BA.

    Eit anna spørsmål, eg reknar med stopovers (over 24h) ikkje er tillatt?
     
    Last edited: 12. mai 2015
  19. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Da er det litt over to uker til jeg og fruen reiser til Boston, og nå fikk jeg nettopp igjennom en oppgradering til First ut fra London, 20 000 avios per person. Vi har også 4 timer på LHR før avreise så nå skal Concorde room testes samt Elemis Spa for fruen. Skal se om jeg klarer å holde det hemmelig for henne :)
     
    Herlov, chrt, Schlandy and 2 others like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Husk å bestille spa'et!
     
    rkvalvaa liker dette

Del denne siden