Her har hele gjengen double entry kinavisum, og kun brukt det ene (ref video!). Vurderer en ny svipp. Men viser seg at passet til en av gutta går ut i februar, dvs mindre enn 6 mnd etter evt innreise. Har derfor bestilt nytt pass i dag, foreløpig uten å makulere det gamle. Når de gjør det ved henting av nytt pass på Grønland, kan de hulle alle sider unntatt visumsiden. Spørsmålet er hvilke erfaring folk har med sånn situasjon generelt og Kina spesielt (sikkert ingen her)? Er det trolig at Kina vil godta nytt pass + gammelt makulert pass med umakulert visumside? Evt er det mulig å få visumet overført i nytt pass? Jeg kan selvsagt ta kontakt med konsulatet som utstedet visumet, men er begrenset med kundeservice der så tenkte lufte det litt her. En annen ting er jo hva flyselskapene vil godta ved innsjekk, men vi tenkte krysse inn med bil oppe i fjellene i vest-Kina. Avgjørende iallfall å ha en retrett. Typisk eksempel på fjellvettregelen om å snu. Visumfritt eller double/multientry tilbake.
Har gjort dette til USA, der fungerte det fint at visumet var i gammalt makulert pass. Men visum sidene blei ikkje makulert.
Mener å ha lest poster her på forumet om at Kina–som ett av unntakene–ikke godtar visum i makulert pass. Men jeg kan ta feil.
Kan kanskje ha flaks http://www.china-embassy.org/eng/visas/faq/ I get a new passport, but I have a valid Chinese visa in my old passport. Can I travel with both passports to China without applying for a new visa? Yes, you may travel with both passports provided that your visa is still valid and the personal details including your name, sex, date of birth and nationality on both passports are exactly the same.
I god kinesisk ånd sies selvsagt det motsatt her http://www.chinese-embassy.org.uk/eng/visa/qzxz/t1021775.htm
Flott plan som passer bra på sensommeren, nå som Kirgisistan er visumfritt for Nordmenn. Mye flott fjellnatur og nomadekultur i Kyrgyzstan. Har også vore i Kashgar og Xinjiang, men kom inn fra Pakistan i sør. For those wondering om fjellovergangene; det er den røde og gule veien fra nordvest inn mot Kashgar: https://goo.gl/maps/RbyVa9Z6LXMXdp227
Dette er bare en scouting trip egentlig. Tenker KG-CN inn i Pakistan, og tilbake over Kulma med egen bil senere. Pamir highway og inn i Afghanistan har vi gjort før. Men gjerne igjen. Så planen nå er å kjøpe en Landcruiser å ha i KG for årlige eventyr i regionen.
Jeg har tidligere spurt visumservice Sverige om det samme (kanskje samme selskapet du har brukt?), og de så i allefall at for Kina var det ett problem. USA som nevnt over er ikke noe problem, men kineserene er jo notorisk vansklige. Du slipper vel oppmøte på ambassade nå som de har fingeravtrykk?
Brukte visumagent i Norge. Ikke krav til fingeravtrykk for barn, så kanskje det kan gå med nytt visum mot vanlig gebyr bare.
Kjenner jeg blir temmelig misunnelig på de planene der.... Hvis du ikke har sjekket allerede kan jeg anbefale https://caravanistan.com/border-crossings/kyrgyzstan/#kyrgyzstan-china-border-crossings og det tilhørende kartet for border crossings. Utrolig mye nyttig informasjon. Appen iOverlander er også et godt tips på den type bilturer
Yes, caravanistan er en uvurderlig nettside jeg har brukt i mange år. Gode artikler om alt relevant, samt et forum som diskuterer detaljer.
Ble det noe avklaring på om du kunne bruke visumet fra det makulerte passet? OT: Mitt forrige ettårige non-immigrant Thai visum ble feilaktig stemplet "USED" av en trett immigrasjonsoffiser kun et par mnd inn i perioden. Mye styr de neste gangene jeg reiste inn/ut av landet. Har også forlenget et turistvisum i mellom periodene, og brukte 8t ink reise og kø på immigrasjonsdep i Bangkok. Så ikke bare Kina som har omstendelige prosedyrer.
Iflg regionens beste travel agent, skulle det gå, men som han sa dont quote me on that. Anyway, blir en jævlig slitsom tur for en 4 åring, så jeg tar den solo.
Skjønner. Er ikke det et slikt "tja"-svar fra agenten? Synes forøvrig det er helt latterlig at de ikke aksepterer visum i mankulert pass siden det er så mye styr å få det i utgangspunktet. Hva skjedde med endringene og forbedringene som skulle komme etter nærings-og politikervalfarten til Kina der de angivelig reparerte forholdet mellom landene? Noe av det første å ta tak i er vel å lette på innreisekravende og la nordmenn få 144t visumfrihet som resten av EU? Burde jo være en enkel fix om alt er ok.
Ingen som tør garantere hva en egenrådig grensesjef oppe i fjellheimen kan finne på. Litt som med USA, og forsåvidt Schengen. Selv med gyldig visum er det mange som nektes på grensen. Tadsjikitan som nå har fått e-visum skaper av og til litt problemer da de har flere bortgjemte grenser på en 4000-5000 moh, med spotty internet- som de må ha for å sjekke visumet.