Jeg tenker at jeg til enhver tid har såpass med bonuspoeng på konto at jeg i alle fall enn så lenge kan si at de som står igjen er opptjent gjennom jobbreiser
"flaks" at jeg har brukt opp mine 650.000 poeng med 3x CT... Ja, sånn rett før jul Tror ikke dette blir noe faktisk problem for noen av oss da....
Ja, det er reklame: "På tide å digitalisere håndteringen av reiseregninger og utlegg? Simployer Reise & utlegg på mobil og PC gjør levering av reiseregninger enkelt for den som reiser, tidsbesparende for den som godkjenner og smidig for den som behandler i lønnsavdelingen."
Enig folkens, dette er reklame. Sorry! Når jeg leser igjen hva denne fjompen tilsynelatende sier, henger det ikke på greip. Reglene fra 1.1. har vel ikke tilbakevirkende kraft vel??
Altså, vi må allerede skatte av bonuspoeng opptjent i jobbreise, så det er ikke sånn at vi ikke skulle skattet av bonuspoeng opptjent jobbreiser inneværende år. Forskjellen fra 1.1 er at det ikke lenger er ditt ansvar å innrapportere dette, men arbeidsgivers.
Som arbeisgiver i ei bedrift, er dette årets tåpligaste påfunn. No er det ikkje mange som har det, men lurer på korleis ein skal sette ein verdi på desse poenga? No kan vel løysinga vera at ein kun etterregistrerer alle poeng, og kjem dette på kredittkort etterkvar? Private utlegg som ein får att for, som er kjøpt på kredittkort, skal då vurderast som noko løn. Blir gøyale rekningar frå reknskapsførar framover(dei må nok betalast med payr...)
i følge det som står sier dem at det skal utregnes på prisen en tilsvarende reise på øyeblikket reisen ble bestill. Deretter må arbeidsgiver betale arbeidsgiver avgift på denne summen. Tenk deg F til Australia på poeng ? og hva det koster i kroner. Løsnig: Bestille en dyr tur til Granka for poeng som koster noen tusen lapper for samme tur. Deretter avbestille turen og bestille F tur Så skatter du av turen til GC. Eventuelt bare si du ikke har brukt poeng privat, men til oppgradering på en jobbreise.
Så gøy. Du må då sitte med ein oversikt på alle poenga til tilsette, og når dei har tjent poeng på firma og ikkje. Og kva vil skje om den tilsette bruker poenga på ei jobbreise, og då må bruke 10 000 av sine eigne poeng? Må eg då betale tilsvarande beløp til den tilsette? Jamfør eigen bruk av Flypremium? Spørs om eg ikkje må gjera det? Og du hildrande du, eg er glad eg me ikkje har mange flyreiser i bedrifta vår, det begrenser seg stort sett til meg, og eg har kontroll på dette. Dette er berre store ord og ikkje mogleg i praksis.
Feil, alle poeng tjent i jobb sammenheng, har alltid vært skattbare. Det er kun ansvaret av raporterings plikten som flyttes etter nyttår. Fra deg til ditt firma. De som klager på at dette vil skape mye ekstra arbeid, har muligens ikke raportert dette til skatteetaten før, og er pr. definisjon skattesvindlere. Du trenger ikke være enig, men det er fakta.