Spør mest fordi jeg ikke klarer å komme på noe skikkelig formål å bruke den til? Jeg vil aller helst maxe utbyttet av en CT. Likevel, så er jeg mer ferieorientert enn flyorientert, så jeg ville måttet reise til et sted der jeg både fikk litt "utbytte" for CT i form av antall timer og serviceklasse samt et reisemål som var av interesse. I tillegg har jeg allerede prioritert ferietur for å sikre kvalitetstid med både Leon Latex og ungene, og ved enhver anledning jeg finner (dvs alle skoleferier og langhelger) så bestiller vi turer til hele familien. Alle skoleferiene frem til og med vinterferien 2018, er fullbooket. Og hva gjenstår da liksom? Jeg tror ikke sånne tretten timer ombord i fly, for så og snu på flyplassen er min greie. Og hva annet fornuftig kan man bruke CT til?
Ja, det kan være vanskelig å velge det rette stedet. Jeg tenker at det kan være greit å bruke den som en oppgradering på den turen man allikevel kommer til å ta - så får det være at «verdien» ikke blir like høy i antall poeng. Opplevelsen blir gjerne nesten like god, og da er utbyttet godt uansett, eller?
Hvis du vil ha smak av luksus og utteling for CT, men ikke vil fly så lenge/langt, så kan vel en kort rute med LH F til ADD eller DOH på helge tur være tingen. Trodde også denne var snill når det gjeller poeng bruk 60k i F per pers om man bruker CT. Har du flere CT, og er mer en to og har nok med poeng så er det mulig å ta en familie tur i C til en god del destinasjone om man er tidlig ute.
Langhelg i New York er vel en annen mulighet..? Mye å finne på der en 2-3 dager! Edit: @IMartin tenkte det samme som meg og var litt raskere ute!
CT og fler enn 2 i F? Fat chance. Bruk det på biz til f.eks usa, annet selskap enn sas. Bruk det på biz til en storby i asia og ta separate billetter derfra til en eller annen beach destinasjon.
Vi bruker allerede en CT i biz med SAS til Chicago i år, Men sånn 60.000 poengstur i F til DOH var jo en ide som er fullt gjnnomførbar. Takk for gode tips!
Nå har du ikke nevnt hvilken type CT du har? De fleste her går vel ut fra at du har Amex Platinum, og dermed kan bruke CT i hele Star Alliance. Men om du (som meg) kun har Premium-CT så funker den kun i SAS sitt rutenett, og i verste fall classic-CT som kun funker i Europa. Om du har Premium-CT vil jeg tro en langhelg til Tokyo en trist februar/marshelg er en fin tur for å se kirsebærtrær i blomst Miami er vel soldestinasjon, men for å dra på Disney World kan det jo være verdt ei langhelg utenom rushet i fellesferiene. PS: grunnen til at man ikke finner award-flights til USAs vestkyst er pga det sannsynligvis er den eneste plassen i verden som har så sterk økonomi at flyselskapene selger biz-billetter i fullpris. Det er også grunnen til at man "aldri" finner award flights dit heller. Det var i hvert fall det jeg ble fortalt på Flyertalk da jeg spurte.
Merkelig å høre. Har brukt både CT og poeng på Business med SAS. Neste er nå med kona til LA i slutten av Mai i Biz... Også hatt til SFO, IAD og EWR... Mulig jeg er litt Fetter Anton da. Kim
Har faktisk sløst bort 2 CTer de siste 2 årene, brukt innenrisk begge gangene. Er avhengig av å reise med noen og det er ikke alltid like lett å finnen noen som er like fleksibel på avreisetidspunkt og sted som meg.
Har latt er par av dem gå fløyten, det er rett problemer med å finne tid nok når man helst skal ha med seg sin bedre halvdel også. Stunttur til Tokyo i LH F i romjula alene er ikke så populært har jeg selv erfart
Du får 50% om det kun er en person, så du må ikke ha med deg noen. Med andre ord heller F tur til Asia alene når man svir av CT enn innenriks med reisepartner.