Bruker dere reisebyråer?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Robert H, 07. des 2016.

  1. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    I forbindelse med en tur jeg planlegger til Santiago i Chile i begynnelsen av januar neste år, har jeg i en annen diskusjonstråd luftet spørsmålet om noen her på InsideFlyer har et forslag til en billigere og/eller morsommere rute enn den jeg har funnet fram til selv, se https://insideflyer.no/forums/threa...a-gode-råd-fra-forumistene-etterspørres.6617/

    Selv om jeg liker godt å tumle rundt på ulike søkemotorer og på flyselskapenes hjemmesider, har jeg forlengst innsett at jeg neppe havner i elitedivisjonen når det gjelder å finne de beste billettene, hverken når det gjelder pris eller med tanke på gøyal reiserute.

    En kollega nevnte i forbifarten at jobben faktisk har en avtale med et reisebyrå, så det slo meg at det kanskje det kunne være hjelp å få der også. Jeg ringte til det aktuelle byrået, Egencia, og la fram planene mine. Business t/r Oslo - Santiago, avreise 1/1 - 3/1, hjemreise 8/1 - 10/1. Samtidig nevnte jeg at jeg hadde gjort noen enkle nettsøk på egenhånd, men at jeg hadde forhåpning om at reisebyået kanskje hadde bedre søkeverktøy enn de jeg hadde benyttet. Jeg nevnte også at jeg foretrakke *A eller One World for hele reisen.

    Et par timer senere mottok jeg følgende forslag:

    upload_2016-12-7_13-18-23.png

    Totalpris: 49132,-

    På hjemmesiden til Lufthansa er den samme reiseruten priset til 42.667,-, altså 6.465,- billigere enn hva Egencia skal ha.

    upload_2016-12-7_13-32-37.png

    upload_2016-12-7_13-31-41.png


    Nå er det jo ikke noen stor overraskelse at også reisebyråer skal tjene penger, men jeg trodde kanskje de hadde andre og bedre avtaler med flyselskapene om billettpriser enn de prisene vi som enkeltkunder møter, og at de derfor kunne tilby samme priser som på selskapenes hjemmesider, og likevel tjene penger. Eller kanskje er det ikke slik? Jeg spør av ren og uvitende nysgjerrighet ;)

    Et annet og mer presserende spørsmål er hvorfor reisebyrået valgte å foreslå relativt dyre reisetidspunkter innenfor det tidsintervallet jeg satte opp. Med avreise 1/1 og retur 10/1 blir prisen 31.917,- , altså 17.215 mindre enn forslaget fra reisebyrået.

    Noen som har gode forklaringer til dette?

    Og bruker noen av forumistene reisebyråer til å bestille reiser? I så tilfelle for hvilke typer reiser? Og er det noen byråer som utmerker seg positivt? (For noen år siden brukte jeg Ticket forretningsreiser, og de fant ofte langt billigere og bedre billetter enn hva jeg klarte selv... vet ikke helt hvorfor jeg sluttet å bruke de, når jeg tenker meg om).

    Kjør på med forklaringer, tips og erfaringer :)
     

    Attached Files:

  2. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    1,818
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker Berg Hansen hvis jeg ikke får booket det selv (multi city mm, flere flyselskaper).

    De er flinke og svarer raskt, og det koster bare noen hundrelapper. De er nå åpne for privatpersoner.

    Foretrekker fremdeles å booke selv, og tror ikke de finner noe man ikke klarer å komponere selv med Google flights.
     
    Robert H and Edvard like this.
  3. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg pleier å bruke reisebyråer til "eksotiske" reisemål - men da spesialistbyråer og ikke byråer som vanligvis kun driver med forretningsreiser. Virker på meg som spesialistbyråene har både mer peiling på når man bør reise og hvordan finne gode priser. Jeg brukte f.eks. Fijireiser på turen til Stillehavet for en måneds tid siden. Så vidt jeg vet får reisebyråene en kommisjon slik at de kan holde samme pris som flyselskapene selv.
     
    Robert H liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    @BergHansen har profil på forumet, men kun 3 innlegg. Merkelig at de og andre byrå ikke ser verdien av tilstedeværelse hos en slik reiseglad og innflytelsesrik målgruppe som banden her.

    Trolig kunne de svart godt på mange spørsmål og generert ny business.
     
    Are, geddi, pef and 2 others like this.
  5. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Har brukt Berg Hansen i offentlige tjenestereiser, dyktige folk som leverer det jeg vil ha pluss litt til, tror det kalles service.
     
    Robert H liker dette
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg booker det meste selv, men bruker spesialbyrået til "kompliserte" reiser.

    Til Africa og indiske hav bruker jeg Magellan Tours og er svært fornøyd, både med service og oppfølging.
     
    Outback_Oggy and Robert H like this.
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    De tar kanskje en prosent andel av summen, dersom summer er høy øker fortjenesten. Min påstand er at store selskap bruker slike firma for å "spare penger" og ender opp med å kaste ut milioner ut av vinduet. De tror vel som deg at de kan få en bedre avtale og at de således sparer penger. Realiteten er at det ikke finnes en gratis lunsj og at ingen firma gjør deg en tjeneste uten at de selv tjener på det. Skulle det være slik at de fikk en mindre rabatt så betyr vel det at de hos dette selskapet kunne tatt en større fortjeneste som igjen ville gjort at de ikke nødvendigvis hadde valgt det som var best for deg. Det handler også om at de ansatte ikke selv skal kunne velge de reisene de vil, men ta det "billigste og beste" gjennom et firma. I dag så holder det at man kan lese og skrive samt har en PC/Mac med strøm på for å kunne finne billige reiser.
    Eneste fornuftige bruken måtte være kompliserte reiser man finner, men ikke kan booke selv.
     
    Are, Robert H and Stuttfeiten like this.
  8. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Det der får du lett kuttet 20k-25k av ved å søke fra andre steder i Europa. Ex-LON på dine datoer i C-klasse gir deg raskt dette (t.o.m. Momondo finner disse). Rett nok ikke med LH, men for min del er differansen så stor at LH ville utgått med lett parademarsj...
     
    Robert H and Edvard like this.
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Firmaer bruker reisebyråer først og fremst for å spare tid, en telefon og hele problemet med å sette opp en reise er outsourcet, nå kan du gå tilbake å fakturere.

    De færreste ansatte er interessert i å rute rundt med x antall flyselskaper for å finne billetten som passer best, booke hotell og alt annet som må være på plass. Reiser du samme strekket litt for ofte, så blir det noe annet og du sitter fort igjen med et Travel Pass.
     
  10. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for godt tips. Tenkte ikke på den muligheten..

    Jeg får opp priser med Aeromexico fra Amsterdam til latterlige 13500. Med tilslutningsbillett til Amsterdam blir dermed total billettpris kun ca. 15000. Det er langt under halv pris av hva det koster med Swiss og Lufthansa. Men man får vel kanskje bare hva men betaler for?


    Hva slags selskap er Aeoromexico? Noen som har erfaringer? Anmeldelser på nettet kan tyde på at det ikke er noen stor opplevelse å fly med dem, se eksempelvis http://onemileatatime.boardingarea.com/2016/05/18/aeromexico-business-class-review/


    Reisruta virker også litt anstrengende (egentlig helt grusom)

    upload_2016-12-8_10-59-11.png
     
  11. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Ruten AMS-MEX blir flydd av KLM, som har et bra produkt hvis du får ny WBC, kan ikke si noe om Areo Mexico sin rute, men til den prisen er det jo vanskelig å forsvare LH sine 45K
     
    Robert H liker dette
  12. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Insomnia4u and Robert H like this.
  13. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Ser nå at den billige billetten kun dukker opp ved bestilling gjennom tredjepartsaktører. Noen som har erfaring med Tripsta? Er det mulig å reservere sete gjennom de?
     
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg skulle kjøpe en billett som ikke var gjennomgående, så hadde jeg lagt inn et rimelig langt stop over i AMS. Minst slik at om jeg ikke kom med første flyet så var det mulig å komme med neste og ennå ha greit med tid. Man kan vel lett legg igjen noen timer i loungen, med øl og wi-fi. Om jeg hadde enda bedre tid, så hadde jeg lett tatt en overnatting og en tur i byen. På returen kan man kanskje koste på seg kortere tid mellom flightene da dette kun vil resultere i at du må ut med en billett fra AMS-(Norge).
    Prising av billetter er ikke til å bli klok på. Jeg har et eksempel. Hos BA fant jeg billetter fra SVG-LHR og LHR-MAD totalt 1400kr. Samme flightene og datoene, men med en gjennomgående billett ville da kostet 8000kr.
     
    Robert H and Insomnia4u like this.
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kjenner ikke til Tripsta, men av egen erfaring så er jeg skeptisk til å bestille via tredjepartsider/aktører som jeg ikke kjenner til. Jeg gjør det i alle fall ikke igjen.
    Som oftest er det vel helt greit å bruke de så lenge man ikke må gjøre noen forandringer eller noe uforutsett oppstår. Så på en slik reise hadde nok jeg personlig stått over.
    Når det gjelder Tripsta spesifikt så ser jeg i alle fall at de får ganske dårlige tilbakemeldinger på steder som TrustPilot, ProductReview og TripAdvisor mens andre har brukt de uten problemer.
     
    Robert H liker dette
  16. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Søkte opp flightene dine, ser at flightfinder er ett av alternativene som kommer opp, dette er et svensk selskap som heter Flygpoolen, de har flere andre OTAer, og sikkert litt bedre å ha med å gjøre enn noen grekere hvis du skulle trenge det.

    Man kan velge sete på flyselskapene sine sider npr du har fått referansen, bare til å gå på check my trip på klm.no feks.
     
    Robert H liker dette
  17. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    MEX-SCL er med 787-800, så kliss nytt fly med deres beste produkt. Det ser i hvert fall kurant ut på nettsidene til flyselskapet.

    Men, som tidligere nevnt, layover'ne i MEX er ikke akkurat noe å hige etter. Jeg har forsøkt å legge inn et stopover, men da får jeg ikke denne prisen...
     
    Robert H liker dette
  18. Akira

    Akira På jakt etter status

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg booket OSL til ATL en gang med Tripsta. Reserverte ikke sete når jeg booket, men kunne bruke referansen til online check-in og sjekke på checkmytrip. Om jeg hadde måtte endre på reiseruta, osv, så tror jeg det er vanskelig å få kontakt med de. Heldigvis så er jeg fast bestemt når jeg først er ute å reiser. Så om du er fast bestemt på reisedatoer og ikke har planer om å endre på reiseplanen din, så tror jeg det er helt kurant. Ellers ville jeg booket direkte på hjemmesiden til flyselskapet.
     
    Robert H liker dette
  19. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forsøkte å ringe de i går for å sjekke om kundetjenesten fungerte... og det gjorde den ikke. Til tross for at jeg valgte "new booking", som ofte gir raskere respons enn endring av eksisterende booking, tok de ikke telefonen. Jeg gjorde tre forsøk, og hørte på musikktelefonen i nesten 10 minutter ved hvert forsøk.
    Når det er sagt, er jeg som deg, og har sjelden behov for å endre bestillingen.

    Takk for tipset! Kommer nok til å benytte meg av de - hvis de består telefontesten :)

    Oj, oj, oj.. nå begynner jeg å glede meg... hvis jeg tar sjansen på denne bookingen..;)
     
  20. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kom på noe...

    Jeg sjekket GDS'ene til de selskapene som dukker opp. De fleste oppgir ikke dette, men flightfinder viser at de bruker Worldspan. Det gjør også norske travelpartner.no og skulle du sett: Der finner du den samme flighten til ca 14.000 Da får du kanskje litt større trygghet.

    Jeg fikk forøvrig opp denne prisen på travellink.no også. Mon tro om de óg bruker Worldspan? Travellink er uansett så safe som det kan bli.
     
    Last edited: 09. des 2016
    Robert H liker dette

Del denne siden