Hvilke (resterende) destinasjoner topper din "Bucket List"? Topp 5: (hos meg) - Sør-Afrika(/Namibia?) - Buenos Aires/Montevideo - Taiwan - Austin/San Antonio/New Orleans - Seattle Mine er basert på reisemål (og flyselskap)...
-SørAmerika m/ Buenos Aires, Chile, Peru -Sao Tome / Principe (Afrika) -Taiwan ( Eva Air ) -Kamchatka ( Selv om jeg må ta deler av turen uten *A) -Ny tur til Kina ( bl.a. Terrakottahæren og flytende by) -New Zealand & Australia ....Tenker det holder for (en liten) stund
Ikke nødvendigvis i prioritert orden... - Peru (Machu Picchu) - Hawaii - LA og Hwy 1 - Australia igjen. Oppleve større deler av landet enn bare østkysten - Kathmandu - Annapurna circuit fottur
Tokyo (Japan) - blir till påsk! Ramen och Sushi (kanske lite yakitori) ! Australien igen, kanske få till en tur över till NZ Rarotonga (mest en fix ide av just det namnet, sol, bad och liknande stränder kan man hitta på andra resenål) San Fransisco, Napa Valley och äta på French Laundry *** och jämföra om de är lika bra som deras syster restaurant Per Se NYC Modena och ett besök på Osteria Francescana Inser när man sitter med listor som denna att mycket av ens rese önskningar baseras på önskan om att få äta på bra (de bästa) restauranger lika mycket som att få se nya städer! Dålig kombo med "dyra" flygresor och "dyra" restauranger
1. Cape Town 2. Galapagos 3. New Zealand 4. Sri Lanka 5. India (Taj Mahal/Agra/tigersafari) Må nesten legge til at hovedmålet mitt er en tur til Antarktis, som er det eneste kontinentet jeg mangler. Men det haster ikke. Målet er å ta turen dit før jeg blir 50.
En Toten Tre Fire Fem Skjetten Syv Åtte Nittedal Tistedal Elverum Tolv Tretten Oslofjorten Femten null null fra Fornebu Gate treogtjue til Stavanger Eh, seksten Eller: Australia Svalbard Sør-Afrika Hawaii Vanuatu +Alle andre steder jeg ikke har vært.
Galapagos (Darwin Island) Raja Ampat Chuuk Sipadan Little Cayman Utelukkende dykkedestinasjoner som topper min liste
Vanskelig å ikke liste opp 100 destinasjoner nå, men får prøve å begrense meg til noen som kan/vil være gjennomførbare i løpet av et par år. - Costa Rica (storviltfiske og strandliv) - Beijing (muren, and osv) - Maldivene (snorkle og slappe av) - Australia (fordi det er Australia!) - Buenos Aires (BIFF og LH F) - Bolgheri (Fordi de lager noen av verdens beste rødviner der!) Listen kunne være mye lengre, men de virkelig eksotiske og spesielle destinasjonene får jeg gå løs på når jeg har gjort unna de obligatoriske.
Sao Tome for å se Pico Cão Grande. En lengre fjelltur, hvor jeg kan gå fra hotell til hotell i strålende vær (hvor som helst i verden egentlig, må bare finne en fin rute). Uganda eller Rwanda for å se på Gorillaer. Bo som Jason Bourne i begynnelsen av The Bourne Supremacy, i en sliten beach bungalow, men en pulserende by i bakgrunnen (trenger dog ikke å være i Goa, India, slik det blir portrettert i filmen). Baobab-trærne på Madagaskar. Besøke gamle plantasjer i USA (F.eks Evergreen Plantation) Potalapalasset i Tibet Flyte på en bambusflåte gjennom elver i Yangshuo i Kina.
Interessant. Vi har akkurat diskutert å starte en "bucket list" konkurranse på jobben - hvilke 10 land (må være innom alle 5 kontinenter) som du ikke har besøkt, vil du besøke i løpet av 10 år? Jeg hevder jo at de av oss som har reist en del har et handicap som burde tas med i betraktningen, uten å få gjenhør så langt... Personlig er det dog et par som uansett står på listen: - Kambodsja - Sri Lanka - Peru - Brasil (spesielt Foz de Iguacu) - Russland (St. Petersburg og/eller Moskva) - Botswana (som jeg rent teknisk har besøkt på en dagstur fra Zambia, men som jeg ikke teller)
Cook Islands med to ukers seil cruise Road 66; fra øst til vest 4 uker Australia rundreise 6 uker Sykle fra Nordkapp til middelhavet Jorden rundt reise med One world med mest mulig first 6 mnd med en ca 20 stopp Lykke til med å oppnå reisemålene folkens
Vanskelig å velge bare 5. Fjellvandring i Buthan Alaska. Alle maraton majors (gir seks destinasjoner ) Everest base camp og Nepal. Ekspedisjonstur med Hurtigruten til Sydpolen. Listen kan egentlig bare fortsette til hele verden er besøkt. Alt har sin sjarm og historie som gjør meg nysgjerrig. Bare å begynne å spare ser jeg..
NY-Ålesund er definitivt verdt et besøk - har vært der ~40 ganger eller noe slikt. Hopen er en veldig spesiell plass, har kun vært der tre-fire ganger i mindre godt vær og svært begrenset sikt.St. Hansaften var en minneverdig opplevelse der - en snekkerlærling mente det var en god ide å slenge oljefat på bålet! Bjørnøya er også en fantastisk plass, har fylt drivstofftankene på oppdrag i Barentshavet eller på vei til/fra Svalbard 20++ ganger. Av disse tre stedene, er Ny-Ålesund det stedet det er lettest å komme til. SAS eller Norwegian til LYR, pass på å godsnakke med Kings Bay for å få plass på flyet og en overnatting eller tre - det vil ikke være den billigste reiseopplevelsen! Et alternativ for å besøke Ny-Ålesund, er å fly til LYR på sommeren og ta en minicruise med Hurtigruten langs kysten, da får du også med deg Barentsburg, Magdalenafjorden de nordlige delene av Spitsbergen. De andre destinasjonene er litt mer tilgjengelige, om de ikke kommer på topp 5 er de i det minste blant topp 15!
Sør Georgia Peru, Maccu Picchu Australia, Melbourne/Philip Island Japan, Tokyo (bare må tilbake) Hong Kong / Macau Alle på listen min foruten den første er rimelig enkle å nå...