Burde SAS droppe Plus og selge fleksible billetter i Go?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av KristianSk, 01. juni 2015.

?

Burde SAS droppe Plus og selge fleksible billetter i Go?

  1. Ja

    16 vote(s)
    30.8%
  2. Nei

    32 vote(s)
    61.5%
  3. Vet ikke

    4 vote(s)
    7.7%
  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skulle svare på en annen tråd isted, da en ikke revolusjonerende, men etter min mening ganske god tanke slo meg. Burde SAS droppe Plus (intra-europe) og heller selge fleksible billetter i Go?

    Alle må betale for mat og drikke ombord, og man kan bli plassert hvor som helst i flyet. De fleksible billettene kan selvsagt fremdeles inkludere fast track, lounge, flere poeng, ekstra bagasje osv.

    Dette tror jeg også kunne ført til at passasjerer med status på flex billetter ville fått midtsetet (soft)blokkert langt oftere enn idag, hvor det ofte er stinn brakke foran i Plus, men god plass bak i Go.

    Hva tror dere?

    PS: La oss ha at business class ikke kommer tilbake som en forutsetning for diskusjonen.
     
    Last edited: 01. juni 2015
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Om alternativet er service på dagens nivå, ja.
    Om alternativet er å differensiere Go og Plus for å holde på dette med å være fullservice, nei.

    Jeg ser helst at Plus forbedres og ikke fjernes. Opp med gardin og fri flyt av mat og drikke. Selskapet for de reisende, ikke sant?
     
    Islending, afirm, Misterix and 5 others like this.
  3. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    901
    Likes mottatt:
    293
    Bonuspoeng:
    63
    Er ikke bookingklasse E fleksibel da?
     
  4. Travelmate

    Travelmate Guest

    E-klasse med SAS kan bare endres mot gebyr:
    CHANGES PERMITTED. CHANGES IN SAME BOOKINGCLASS AS TICKETED CHARGE NOK 500 PER DIRECTION -
     
  5. Travelmate

    Travelmate Guest

    Et par år siden siste PLUS-tur i Europa, men ut fra det jeg opplevde da (og som tydeligvis ikke har blitt bedre?) må SAS enten oppgradere til det som nærmer seg business med gardin og blokkert midtsete og øke prisen noe, eller så er det like greit at de kutter klassene og selger flexbilletter som Norwegian der ofte de fem fremste radene er reservert for flex. Sånn dere beskriver PLUS nå frister det ikke veldig, ut over fleksibilitet, fast track og lounge.
     
    KristianSk liker dette
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg forsøkte å legge hodet i bløtt og finne noen grunner til å reise i Plus. Det viste seg å være vanskelig. Som statuskunde har jeg riktignok uansett tilgang til lounge og fast track, så det insentivet faller vekk. Kanskje kan det i seg selv være tilstrekkelig for noen uten status til å velge Plus. Utover dette, så lurer jeg på hva som egentlig skal være vitsen. Vel selges Plus-billetter som fleksible, men i realiteten så koster som oftest omtrent like mye å endre disse som en Go-billett ettersom det ytterst sjelden er Plus-billetter tilgjengelig i samme prisklasse som originalbooking. Da hjelper det noen ganger lite at man sparer gebyret på 500 kr, for den nye prisklassen kan være skikkelig dyr, spesielt hvis det er snakk om ombooking i siste liten. En ombooking av Go-billett OSL-ARN fra 8/6 til 9/6 kostet meg for noen dager siden 493 kr. (ny billett var antakeligvis billigere enn opprinnelig), mens en endring av Plus-billett fra CPH til OSL i mars kostet meg 1284 kr. Det finnes sikkert eksempler som går i motsatt retning, men jeg har tilgode å oppleve den helt store forskjellen. Dersom det skal være noen forskjell, så må man kjøpe fullflex-billetter, men de er jo generelt så dyre at det heller lønner seg å booke i Go og heller kjøpe ny Go-billett dersom reiseplanen går i dass (man får jo igjen litt i skatter og avgifter).

    Som pågående diskusjoner her viser, så er vel heller ikke akkurat serveringstilbudet i Plus en grunn nok i seg selv til å velge dette. Man får mange middelmådige frokostbrett á 70 kr. på nordiske flyvninger for det man betaler ekstra for Plus i forhold til Go. Er man heldig, og det er sidevind, torsdag og oddetallsdato, så får man kanskje litt vann i Plus, men man kan også kjøpe en god del vann for prisdifferansen. Én alkoholenhet eller tre kan man også kjøpe for prisdifferansen mellom Go og Plus.

    Som pendler mellom ARN og OSL og CPH og OSL, opplever jeg også at Plus rimelig ofte er stappfullt (inkl. midtsete), mens jeg ikke husker sist jeg hadde noen stasjonert i setet ved siden av meg i Go. Så heller ikke her ligger det nødvendigvis det helt store insentivet.

    Så hva er egentlig vitsen med å fly Plus, spesielt hvis man er statuskunde?
     
    Tazoslo, KristianSk and Origo like this.
  7. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    EKSTRA BONUSPOENG selvsagt! :p
     
    KristianSk and Islending like this.
  8. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes Plus er et ok konsept, alt tatt i betraktning. Det er vel ikke fair å sammenligne med BA Business, akkurat. Ofte er tillegget ikke all verden, spesielt ikke om man bruker Optiontown. For egen del synes jeg vel at jeg har såpass mye glede av det, at jeg vanligvis spanderer det på meg. Mulighet for å avbestille eller endre billettene er kjærkomment. Bedre beinplass øker reisegleden betraktelig, ettersom det å kunne sitte rett frem, selv når suggen av en oljearbeider i setet foran dundrer ned seteryggen allerede før takeoff - og hvertfall idet du har satt fra deg et nyfylt rødvinsglass på bordet - er kjærkomment. Serveringen er ofte en vits, bortsett fra nevne rødvin, men de nye matboksene med ansjosmuffins er greie nok, der de serveres. Så er det litt ekstrapoeng, bet beyr jo litt i den store sammenhengen. Alt i alt, og selv med alle de kompliserte reglene som SAS tror de ansatte skal få med seg, så trives jeg godt med SAS Plus, jeg.
     
    KristianSk and Flemming Poulsen like this.
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ekstra benplass i Plus? Her er det noe jeg ikke har fått med meg. Hver eneste gang jeg har fløyet Plus, har det vært nøyaktig samme benplass som i Go, med mindre jeg har sittet helt fremst (som ikke er spesielt praktisk etter min mening, men smak og behag). Ekstrapoengene er vel heller ikke all verden; mellom skandinaviske hovedsteder utgjør de vel omtrent en 20-dels muffin eller en 2000-dels interkontinental oppgradering.
     
    KristianSk liker dette
  10. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Det er nå minimum dobbel opptjening så det teller ganske så mye for min del. Når det gjelder benplass er det forskjeller fra fly til fly. Alle SAS sine Ex BU 737-700 har bedre benplass på rad 1 til 7 enn lengre bak (minus nødutgang), og det er også en del andre SAS fly hvor det er meget bedre plass fremme enn bak.
     
    Travellingalf and KristianSk like this.
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    Etter at det ble mulig å bruke OT for å oppgradere til Plus innenriks og i Europa så har jeg nesten utelukkende fløyet i SAS Plus. Dette er da ofte billetter som min særdeles gjerrige arbeidsgiver har betalt (billigste GO) og som jeg da selv oppgraderer med OT. Dette koster meg ikke mange kronene og selv om jeg er EBG fra før så setter jeg pris på de fordelene en Plus-billett gir. Spesielt grunnpoengene er viktig for meg og nevnte reiser pluss noen inter-kontinentalt betalt av egen lomme og deretter oppgradert med OT er den eneste grunnen til at jeg er EBG og snart EBD. For meg er forskjellen mellom 325 og 1250 poeng bokstavelig talt gull verdt!
    At jeg i tillegg kan få meg ei pils, en sjokolade og en sardinmuffins skader heller ikke, selv om det er av mindre betydning. Da er det viktigere at jeg som oftest blir oppgradert til en klasse som gjør at jeg bare kan rusle rett ombord i ett tidligere fly enn opprinnelig bestilt om jeg rekker det. Og på hjemreisedagen (fra Olja) så er ett par timer tidligere hjemme mye verdt!

    Når jeg reiser privat så er ofte forskjellen i pris mellom GO og Plus såpass liten (i alle fall innenriks og i Europa) at jeg booker direkte i Plus og da er det nesten utelukkende pga de ekstra poengene.
     
    Last edited: 02. juni 2015
    bern747, SASDC8 and BangkokBob like this.
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    På turene til Spania er prisforskjellen ofte så liten mellom Go og Plus at jeg booker rett inn i plus. Ellers flyr jeg kun rødnesene på jobb (BGO-OSL booket en stund i forveien) så har ikke de samme fordelene som dere med gullkort eller bedre har. Da er det ok for min del. Dog er det ekstremt provoserende hvor lite poeng man får til spania, men det får nå så være.
    Jeg tror SAS burde sett litt til BA sine nye kabiner og hvordan de justerer endringen mellom CE og euro traveller. Etter min mening er CE litt opphauset hvorpå den eneste reelle forskjellen er garantert blokkert midtsete og en del bedre mat. Gardinen får nå så være.
     
  13. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Etter siste tur til Frankfurt tør jeg påstå at SAS Plus kanskje til nøds er liv laga likevel. Joda, midtsetetbingoen koster mye energi og det er kjedelig å vente 4-5 minutter fra matboksen kommer til drikkevognen dukker opp i det fjerne, men utover det leverte crew-et svært bra. Kjemisk renset for galleytroll (kanskje nedsparingene har skremt de bort?) med stadig påfyll av flytende (passerte den magiske 3x-grensen uten diskusjon) og et kveldsmåltid som smakte helt greit.

    Til og med sidemannen, som har hundrevis av flighter i SAS Business Class på 80- og 90-tallet bak seg, følte at "dette var nesten som gamle dager".

    ...nå skal det nevnes at midtsetet forble åpent - spørs hvordan stemningen ellers hadde vært ;)

    Uansett - en oppløftende flight i SAS Plus - mest fordi crew-et jobbet beinhardt hele flighten gjennom (med et smil om munnen).

    Det skal imidlertid påpekes at mens SAS fløy med 2,5 rader med Plus (hvorav to 3-setere var fulle), hadde Lufthansa (da jeg sjekket kvelden før) 7 fulle rader med Business Class på avgangen som gikk 30 minutter senere. Business Class, produktet som ingen, i følge SAS, vil betale for...
     
  14. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Så den artikkelen, men det faktum at SAS Plus tidvis er svært underpriset sammenlignet med konkurrentene på Europa-rutene (særlig mht. fleksibilitet og 100% refund), samt at Norwegian er "alltid" billigere med deres Flex innenriks, så kan man jo spørre seg hvor "bra" denne nyheten egentlig er. Misforstå meg rett, jeg vil at SAS skal lykkes, men de fortsetter å tape penger som fulle sjømenn med sparepengene i greske banker - selv om de gjemmer det bak èngangsinntekter som slot-salg på LHR.

    ...det er omtrent som å tisse i buksen for å holde seg varm.
     
  15. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Du vet, Ida. Du, jeg og de fleste andre her har faktisk et genuint ønske om at SAS skal klare å komme seg opp av hengemyren. Vi har bare litt forskjellige perspektiver mht. nåsituasjonen, virker det som (av og til) :D
     
  16. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Han har fallskjerm, sluttpakke og sannsynligvis en egen konkurspakke også - det har ikke vi EB-medlemmer :D
     
    vegardg and RoadKing like this.
  17. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Ooo .. mye å ta tak i ... men kort:

    - Plus er ikke Business - og det er nøkkelen til suksessen.
    - Lykkes man ikke med høy prissetting ('Business'), senker man prisen, kompenserer inntektsbortfallet med volum og nedgraderer produktet. Kall det 'Plus'. Dette har vært vellykket etter en trang start.

    Man gjorde noe lignende da man erstattet First med Euroclass på åttitallet med stor suksess. Plutselig ville 'alle' betale full økonomi og man kunne kjøre maskiner i peakene med 'ren business'. Imidlertid funker ikke dette like godt i dag, spesielt i forretningsmarkedet med stadige krav om lavere reisekostnader. Plus er mer spiselig. I tillegg har man kommet såpass lavt i pris at deler av privatmarkedet er villige til å kjøpe seg opp.

    Problemet er forventningene. Mange (av de som er vant til Business) er misfornøyde da de ikke får ledig midtsete, varmmat på brett etc, mens de som har 'kjøpt seg opp' er storfornøyde med å sitte foran, få gratis servering, lounge etc. Men med minimum crew, er det heller ikke mulig å tilby et skikkelig business-produkt heller så fort Plus er mer enn to rader. Så da må det bli som det er blitt.

    Økonomisk virker det som at dette er i ferd med å bli en suksess, og med unntak av visse sutrekopper her på forumene, vil jeg tro at konseptet er akseptert og kommet for å bli. Ihvertfall inntil neste 'gjenfødelse' .... ;)

    Just my 2c .....
     
    Kjakan, m.normann, Fnate and 3 others like this.
  18. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er fullt klar over at Plus ikke er Business, derfor jeg synes turen til Frankfurt var en positiv overraskelse. Spesielt fordi mange av mine Plus-flighter har blitt forringet av folkesky galleytroll som serverer muffins og brus før de forsvinner inntil final approach (med mindre du trykker som en gærning på knappen - satt litt på spissen).

    Med den siste tids sparetiltaksforsøk, kommunisert som "alle skandinavere er alkiser" av SAS, friskt i minnet, er det åpenbart at bolaget leter etter den perfekte balansen på produktet. Fair enough. Stappfulle griser i Plus på innenriks med null å spise frister meg lite. Heller ikke at SAS velger å koke folk i grisene sine før avgang på sommerstid. Men deres ekstremt rimelige og fleksible billetter, som gjør at man kan kjøpe samme avgang over flere dager og kansellere den man ikke trenger uten tap (i tilfelle man må bli kortere/lengre), sparer bedriften store penger. Men SAS blir jo ikke så veldig rike av det?

    Regnskapet, slik jeg har lest det, var minus flere hundre millioner om det ikke var for slotsalg. Det i en periode som inkluderte DY-streiken. Hvor lenge kan det fortsette?
     
    Last edited: 19. juni 2015
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Stod og ventet (!) på bags på OSL her om dagen. Igår faktisk. Fløy inn fra Bergen og hørte to stod og pratet bak meg.

    - "joda... men jeg og mannen min valgte SAS PLUS vi, fra Bergen."
    - "åj... jøje meg, det er noen som har det"
    - "ja, det er veldig bra med den ekstra comforten"

    Så mange liker det og det er tydelig at det er i ferd med å bli en suksess for dem, så det ville vært sinnsykt å kutte ut.

    Så kan vi personlig synes hva søren vi vil.
     
    Kjakan, Trety, bern747 and 3 others like this.
  20. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Lurer på om det kan være de samme som sa "oooo...dette er jo samme store flyet som de flyr med til USA" når de kom inn i en DY B738 med sky-interiør på OSL-BGO. De var veldig enige om at det var behagelig og veldig fint med så stort fly :D
     

Del denne siden