Ville gått for United eller Lufthansa. Swiss er ok, men de setene er helt balle med den massasjen. Lh via München er helt kanon. Flyr med 330 og mini-business kabin rett bak first. Setene synes jeg var helt topp. Maten er ok og ife helt grei. Swiss har liten skjerm, men god mat. Må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor de hypes så mye. Et pluss er ho mulighet for enslig sete. Hva med austrian? De har jeg bare hørt bra om. Du er garantert mat fra samme firma som lager mat for Lufthansa sin første klasse i Frankfurt, nye seter og bra ife
Ingen som har erfaring med BA? Skal prøve dem på lørdag til JFK med 744, 2etg på jumbo'n sete 63A, skal da vel være bra..? Fnate skryter da hvertfall av BA, så er litt spent på businessfølelsen.. Enig i at seter, mat og IFE er viktig når man et førstereis i Business.
Etter å lest litt fant jeg jo ut at Brussel Airlines og Austrian har identisk business class seter men maten ser hakke hvassere ut på Austrian
Aussie er veldig bra også t/r VIE, i C-class. Selv på de små-flyene er det varm-biff, og rødvin serveres i flaske ved sete, Gi gass "Vienna Calling"
Hadde 62A LAS-LHR for en uke siden, første gang i andre etasje. BA sine seter er blant de mest "private", så de er mitt førstevalg hvis jeg reiser alene. Upper deck øker definivt ekslutivitetsfølelsen. Crewet til BA har vært litt hit-or-miss på mine turer i CW, det samme har kvaliteten på maten som har blitt servert. Derfor når ikke BA helt opp til min favoritt så langt, som er AA sin B773 med nye biz-seter.
Mens reisebrevet er suverent for reisen, vil jeg benytte anlendingen til å tipse om det suverent beste setet på BA sine 747 (hvis de har noen igjen). Det er nemlig ikke 63A, men 62K. Du har så mye personal storage, privacy og fritt leide at det ikke finnes maken. Det er dog et populært sete, og kan være vanskelig å få.
Det var veldig bra, fortonet seg som litt hardt til å begynne med, men kan justeres med luft, så jeg opplevde det som svært komfortabelt. Liggestillingen var bra, men det eneste jeg kan si av negative ting om det, er at det blir litt trangt til føttene, om man er 185-190 cm. eller mer. Lengden var ok, men det smalner innover. Men noe stort problem var det ikke, jeg sover ikke lett på fly, men dette var bra!
P Pussig du nevner det, jeg har ikke den empirien du kan varte opp med, men selv om jeg synes alle fire leggene sist var bra, så utmerker Zurich - Oslo seg. På minussiden - det dreier seg vel å merke om detaljer -var det boardingen fra Newark. Synes crew'et der var lite oppmerksomme og imøtekommende, noen fikk den obligatoriske væskemengden, noen fikk den dobbelt opp - og andre (moi!), måtte spørre flere ganger. Sikkert tilfeldig, jeg gikk nok ombord i en spesielt hektisk periode. Fikk et glass til slutt. Deretter kom maten lynkjapt, så var det leggetid. Jeg protesterte, naturligvis, som det forvokste barnet jeg tross alt er, og nøt sol og bok, mens Swiss mente det var natta, og dressfolket snorket. Men jeg er ikke helt upåvirket av at crew'et stadig gløtter på gardina og titter ut i kabinen, mens de mumler til hverandre "Er wird nicht so bald zu schlafen?"
Er ikke mye toalett i nærheten av hverken 62A eller 62K på BA sine 747. Disse setene er i 2 etg og midt på. Toalettene der er framme ved cockpit og bak ved pantry. Eller har BA gjort fullstendig om på sine 747 de siste dagene? http://www.seatplans.com/airlines/british-airways/b747-400-high-j Tilsynelatende ser 62A og K like ut, men i praksis er det en stor forskjell, det er et stort tomrom foran bena på 62K fordi der er nødutgang og sitteplasser for crew i mot.
Helt korrekt, samme sete. Samme gjelder også Finnair sitt nåværende sete som også er det samme. Setene er er forrige generasjon fra samme produsent som lager SAS sine nye seter som også er staggered men mer romslig. Setet er ikke det beste som finnes der ute, men velger du rett er det meget behagelig. De kapteinstolene med en boks på hver side er trange. Skikkelig trange. Hos Swiss velger du 9 A/K eller 11K eller 14K, det er de suverent beste setene siden de er da åpen til veggen og du får litt bredde. Hos Austrian sin 767 er det 1A/K, 3A/K 5 A/K og 7 A/K som er kongesetene Jeg ville selv som Ida holdt en knapp på Austrian. Jeg har flydd dem 6 ganger langt det siste året og alt fra mat til deres signatur kaffeservice er helt glimrende Her er en bra test fra Lucky på vår søsterside Boardingarea: http://onemileatatime.boardingarea....strian-business-class-vienna-to-tokyo-narita/ Det eneste er at Austrian flyr 777 til NYC og du finner ikke kongesetene der, ville ikke valgt kapteinstolene som jeg synes er trang. Av de som nevnes, er BA det selskapet som jeg mener har den beste og mest private sengen i biz, ferdig med det, så er du ute etter søvn og å slappe av privat, er det tingen. Men maten er sånn midt på treet, vin og sprit er i øverste klasse, service er i høyeste grad variabel, men bra dersom du har topp status. I tillegg må du ha transfer på flyplassen som er like hyggelig som ett rotfyllingsbesøk hos tannlegen Synd at SAS er 10K dyrere, gleder meg til å teste deres nye biz senere i år.
Et annet aspekt her som vell ingen har nevnt er poengopptjeningen (i forhold til EB) med f.eks Austrian, Swiss og Lufthansen. Er det noen kloke hoder som klarer å finne ut av de forskjellige opptjeningene i business med en pris rundt 10-12k?
Det er 100% opptjening på de billigste biz billettene for eks Austrian: VIE-JFK 8440 t/r, Swiss ZHR-EWR : 7860 t/r , lufthansa FRA-EWR: 7720 t/r + de poengene for utreise eks. osl-fra