Business med Emirates eller Qatar?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av mariusbb, 26. sept 2015.

  1. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!
    Noen som har erfaringer med både Emirates og Qatar til Dubai og evt. til sørøst-Asia? Har prøvd Qatar økonomi til BKK som leverte et fantastisk produkt ihvertfall!
     
    Herlov liker dette
  2. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Hallo!

    Jeg har prøvd begge. Qatar er (etter min mening) bedre enn Emirates i alle ledd, bortsett fra service, hvor Emirates normalt er hakket foran. Servicen hos Qatar kan noen ganger virke litt mer formell og innøvd, men du kan også få verdens dyktigste CSD. Den største forskjellen mellom Emirates og Qatar ligger i kabinlayout/seter, hvor Emirates har 7 business-seter i bredden i sin kabin og Qatar normalt har 4 (bortsett fra 777/340, hvor de har 6). Hos Emirates får du sjåførservice inkludert, men det gjør du ikke hos Qatar. Jeg har skrevet 3 reisebrev fra mine Qatar-flygninger de siste månedene, hvis du vil ha en pekepinn på hva du går etter.

    http://forum.bonusfeber.no/threads/osl-doh-bkk-qatar-airways-b787-a380-c.2921/
    http://forum.bonusfeber.no/threads/osl-doh-sin-qatar-airways-b787-a350-c.3635/
    http://forum.bonusfeber.no/threads/doh-cpt-dur-qatar-airways-comair-b787-b737-c-y.3944/

    Lykke til!
     
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig enig med forrige taler. Qatar er bedre på hardt produkt og lounge i Qatar. Emirates har sjåførservice og er kanskje et lite hakk foran på service som ikke føles innøvd.. Men dette varierer!

    Ombord går Qatar sin 787 Emirates en høy gang..
     
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    OP-starter snakker om økonomi, dere nevner mest ting som er aktuelt i C og F. Vet ikke om @mariusbb tenker på sammenlikningen i økonomi?
     
  5. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Ta en ekstra titt på tittelen på tråden. :cool:
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Hahaha...ååååh, pinlig :confused::rolleyes: Sorry.
     
    mariusbb liker dette
  7. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar - har lest alle reisebrevene allerede, og det ser temmelig OK ut :) ;)
     
    Herlov liker dette
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer litt an på materiellet. Første leg flyr Qatar 787 der de har ett veldig bra sete, mens på 777 er historien en helt annen, så det kommer liksom an på hva du skal med videre.

    Dersom du havner videre med Emirates på A380, er hardproduktet deres bedre alt det Qatar har.
     
    Flighter liker dette
  9. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Har brukt begge nylig. Enig med Tommy777, begge er svært bra, sjekk derfor hardvaren på flighten. Fløy QR TIL SGN i sommer og dit flyr de gamle uoppgradere A330-200. Dessuten er det jo veldig luksuriøst å bli kjørt og hentet i limousine av EK da hvis du bor nærmere enn 5 mil fra Gardermoen...
     
  10. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,931
    Likes mottatt:
    6,759
    Bonuspoeng:
    183
    I mine øyne er Qatar best, både lounge og ombord. Emirates har kun en digg sak som ikke Qatar har, sjåførtjeneste.
    Jeg har også flydd Qatar 777-300 og setene der er bedre enn på Emirates sine 777'ere. Tar forbehold om ulik config da.....
    Qatar sine 330 hadde jeg styrt unna, der er setene ikke noe spesielt å skrive hjem om. Servicen er imidlertid den samme gode :)
     
  11. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Har prøvd Biz hos Qatar 777 og 787 a330, Emirates 777 og A380, jeg personlig syns Emirates er det beste, også mtp. utvalg av IFE / tvprogrammer / filmer mm. samt sjåfør som nevnes. Eneste som kan tale for Qatar er at de er rimeligere på noen ruter, utover dette, Emirates såklart!! =D
     
  12. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Qatar flyr både 777 og A380 DOH-BKK, så sjekk når du booker.
    A380 har samme seteconfig som 787
     
  13. Scanflyer

    Scanflyer Medlem

    Innlegg:
    135
    Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Spennende tråd, jeg er også opptatt av samme problemstilling. Jeg er så heldig at jeg kan unne meg en skikkelig tur til Asia i julen og da står valget mellom Qatar eller Emirates i biz.

    Emirates har jeg faktisk prøvd èn vei i biz og opplevelsen var meget bra. En stor fordel her er også at jeg allerede er gullmedlem i Emirates, men jeg er vel strengt tatt usikker på om det gir meg noen ekstra fordeler jeg ikke allerede får hvis jeg først flyr biz.
    + Er gullmedlem
    + Sjåførservice
    + Vet hva jeg går til
    - Desidert dyrest

    Qatar har jeg ingen erfaringer med, men har hørt mye bra.
    + Billigere, faktisk opptil 10 K til den destinasjonen jeg skal til
    + Gode omtaler
    - Ingen status
    - Ikke aktiv i noe partnerprogram

    Dette bunner vel ut i spørsmålet; Er det verdt å betale 8-10 K mer for Emirates, kontra Qatar?
     
  14. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt svar er nei, legg pengene i overnatting
     
  15. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Nei! Selv har jeg sølv, men flyr det som er billigst å legger som overnevnte sier, legg mere penger i evt hotell eller andre gjøremål under reisen :)
     
  16. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Svært merkelig betraktning.
     
    agrims and John in The Tower like this.
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke i det hele tatt. Qatar har verdens verste arbeidsvilkår av alle land i hele verden. Flyselskapet er noe bedre enn byggebransjen, men det sier ikke mye.
    Har ikke så mange prinsipper her i livet, men alt med Qatar styrer jeg klar av så langt det lar seg gjøre.
    Les boken om hvordan Qatar fikk fotball-VM og litt om arbeidsvilkår for folk der nede. Digresjon slutt. Emirates er hakket bedre
     
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt ikke. I Qatar har utvikling gått på bekostning av grunnleggende menneskerettigheter. Arbeidsinvandrere har ingen rettigheter, de får passene sine konfiskert og de er ikke fri til å dra hjem til sin egen familie når de vil. Arbeidsmiljølover er et fremmedord og styresmaktene i Qatar utnytter det faktum at arbeidsinvandrere ikke har noe annet valg enn å bli dradd rundt i møkken.

    Akkurat som nordmenn gir blaffen i at vm-arenaene er bygget av arbeidere på slavekontrakter hvis Norge skulle komme til VM i 2022, er nordmenn like ignorant når de ser Qatar med billige priser i biz og kommer logrende som bare det bare fordi de er billigere enn alle andre.

    Så ja, EK any day.
     
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Det er også et spørsmål om hvordan man velger å angripe denne problemstillingen som bringes opp. Velger man å boikotte eller velger man å være med på globaliseringen av selskapet og dermed påvirke framtidig utvikling? Senest det siste året har utviklingen i Qatar Airways tatt flere steg i riktig retning, selv om det er langt igjen. Jo større og mer internasjonale de blir, jo større blir trykket på endring også.
     
    TO-777 and Insomnia4u like this.
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Testet ut biz på Emirates sin A380 i går og setet er hav bedre enn 777.
     
    Scanflyer and John in The Tower like this.

Del denne siden