Hei! Noen som har erfaringer med både Emirates og Qatar til Dubai og evt. til sørøst-Asia? Har prøvd Qatar økonomi til BKK som leverte et fantastisk produkt ihvertfall!
Hallo! Jeg har prøvd begge. Qatar er (etter min mening) bedre enn Emirates i alle ledd, bortsett fra service, hvor Emirates normalt er hakket foran. Servicen hos Qatar kan noen ganger virke litt mer formell og innøvd, men du kan også få verdens dyktigste CSD. Den største forskjellen mellom Emirates og Qatar ligger i kabinlayout/seter, hvor Emirates har 7 business-seter i bredden i sin kabin og Qatar normalt har 4 (bortsett fra 777/340, hvor de har 6). Hos Emirates får du sjåførservice inkludert, men det gjør du ikke hos Qatar. Jeg har skrevet 3 reisebrev fra mine Qatar-flygninger de siste månedene, hvis du vil ha en pekepinn på hva du går etter. http://forum.bonusfeber.no/threads/osl-doh-bkk-qatar-airways-b787-a380-c.2921/ http://forum.bonusfeber.no/threads/osl-doh-sin-qatar-airways-b787-a350-c.3635/ http://forum.bonusfeber.no/threads/doh-cpt-dur-qatar-airways-comair-b787-b737-c-y.3944/ Lykke til!
Veldig enig med forrige taler. Qatar er bedre på hardt produkt og lounge i Qatar. Emirates har sjåførservice og er kanskje et lite hakk foran på service som ikke føles innøvd.. Men dette varierer! Ombord går Qatar sin 787 Emirates en høy gang..
OP-starter snakker om økonomi, dere nevner mest ting som er aktuelt i C og F. Vet ikke om @mariusbb tenker på sammenlikningen i økonomi?
Det kommer litt an på materiellet. Første leg flyr Qatar 787 der de har ett veldig bra sete, mens på 777 er historien en helt annen, så det kommer liksom an på hva du skal med videre. Dersom du havner videre med Emirates på A380, er hardproduktet deres bedre alt det Qatar har.
Har brukt begge nylig. Enig med Tommy777, begge er svært bra, sjekk derfor hardvaren på flighten. Fløy QR TIL SGN i sommer og dit flyr de gamle uoppgradere A330-200. Dessuten er det jo veldig luksuriøst å bli kjørt og hentet i limousine av EK da hvis du bor nærmere enn 5 mil fra Gardermoen...
I mine øyne er Qatar best, både lounge og ombord. Emirates har kun en digg sak som ikke Qatar har, sjåførtjeneste. Jeg har også flydd Qatar 777-300 og setene der er bedre enn på Emirates sine 777'ere. Tar forbehold om ulik config da..... Qatar sine 330 hadde jeg styrt unna, der er setene ikke noe spesielt å skrive hjem om. Servicen er imidlertid den samme gode
Har prøvd Biz hos Qatar 777 og 787 a330, Emirates 777 og A380, jeg personlig syns Emirates er det beste, også mtp. utvalg av IFE / tvprogrammer / filmer mm. samt sjåfør som nevnes. Eneste som kan tale for Qatar er at de er rimeligere på noen ruter, utover dette, Emirates såklart!! =D
Spennende tråd, jeg er også opptatt av samme problemstilling. Jeg er så heldig at jeg kan unne meg en skikkelig tur til Asia i julen og da står valget mellom Qatar eller Emirates i biz. Emirates har jeg faktisk prøvd èn vei i biz og opplevelsen var meget bra. En stor fordel her er også at jeg allerede er gullmedlem i Emirates, men jeg er vel strengt tatt usikker på om det gir meg noen ekstra fordeler jeg ikke allerede får hvis jeg først flyr biz. + Er gullmedlem + Sjåførservice + Vet hva jeg går til - Desidert dyrest Qatar har jeg ingen erfaringer med, men har hørt mye bra. + Billigere, faktisk opptil 10 K til den destinasjonen jeg skal til + Gode omtaler - Ingen status - Ikke aktiv i noe partnerprogram Dette bunner vel ut i spørsmålet; Er det verdt å betale 8-10 K mer for Emirates, kontra Qatar?
Nei! Selv har jeg sølv, men flyr det som er billigst å legger som overnevnte sier, legg mere penger i evt hotell eller andre gjøremål under reisen
Ikke i det hele tatt. Qatar har verdens verste arbeidsvilkår av alle land i hele verden. Flyselskapet er noe bedre enn byggebransjen, men det sier ikke mye. Har ikke så mange prinsipper her i livet, men alt med Qatar styrer jeg klar av så langt det lar seg gjøre. Les boken om hvordan Qatar fikk fotball-VM og litt om arbeidsvilkår for folk der nede. Digresjon slutt. Emirates er hakket bedre
Absolutt ikke. I Qatar har utvikling gått på bekostning av grunnleggende menneskerettigheter. Arbeidsinvandrere har ingen rettigheter, de får passene sine konfiskert og de er ikke fri til å dra hjem til sin egen familie når de vil. Arbeidsmiljølover er et fremmedord og styresmaktene i Qatar utnytter det faktum at arbeidsinvandrere ikke har noe annet valg enn å bli dradd rundt i møkken. Akkurat som nordmenn gir blaffen i at vm-arenaene er bygget av arbeidere på slavekontrakter hvis Norge skulle komme til VM i 2022, er nordmenn like ignorant når de ser Qatar med billige priser i biz og kommer logrende som bare det bare fordi de er billigere enn alle andre. Så ja, EK any day.
Det er også et spørsmål om hvordan man velger å angripe denne problemstillingen som bringes opp. Velger man å boikotte eller velger man å være med på globaliseringen av selskapet og dermed påvirke framtidig utvikling? Senest det siste året har utviklingen i Qatar Airways tatt flere steg i riktig retning, selv om det er langt igjen. Jo større og mer internasjonale de blir, jo større blir trykket på endring også.