Business på TAP

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av mofser8, 27. april 2016.

Tags:
  1. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Då har ein prøvd på eco og biz på TAP til LIS.
    Eco på veg ned, men fleksibel så stod «pluss» inne på sida til TAP fekk velge seter heilt fram mot biz delen og fekk 1800poeng.
    På veg heim så lag eg inn bud på oppgradering, men fekk bare 450poeng :eek:
    Ein kollega oppgraderte motsatt veg og fekk også kun 450 for den oppgraderte biletten! Men 1800når han sat bak gardina.
    Kva i alle dagar? Tips til korleis ein kan klore til seg korrekt poengsum eller vertfall dei 1800 ein hadde fått utan oppgradering.

2. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Denne er spennende! Har du oppgradert med poeng eller cash?
    Jeg oppgraderte på bud på ethiopan for noen uker siden og fikk det jeg skulle ha i henhold til opprinnelig klasse. Akkurat nå er jeg på fly nr.2 i business med ethiopian i dag hvor begge to er oppgradert på poeng, forventer jo å få minimum det som var opprinnelig klasse, men jeg er oppgradert til samme klasse som bonusbillett så jeg er spent på hva jeg faktisk får.

snus_mumrikken liker dette
  3. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Oppgradert med cash via Plusgrade, kollegaen oppgraderte med cash ved innsjekk.
    Forventa og få minimum samme…. Men langt under halvparten :eek::eek:

4. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Hmmm, jeg er uansett sikret ny periode med status, men det er jo kjipt å miste opptjening om man oppgraderer:oops:

5. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Manglar bare 222poeng, men hadde jo nådd status viss dei ikkje var så teite. Her er det vel ikkje verdt og spørre ebretro mailen eller?

6. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Selv hadde jeg tatt kampen for poengene, det er jo kjipt å bruke mer på en billett, men samtidig sitte igjen med mindre poeng. Jeg er usikker på hvilke regler som gjelder rundt dette, men kundeservice glimrer til innimellom :)

7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilken billettklasse var de opprinnelige billettene?

8. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Økonomi «Plus» seter i økonomi, stod ikkje bilettklasse nokon plass. Men kunne velge fritt seter som normalt kosta $ + tilgang til lounge / fast track og biletten var fleksibel.

9. Brukernavnet

Brukernavnet EBD

Likes mottatt:
    3,641
    Bonuspoeng:
    93
    Mener du skal kunne se klasse i opprinnelig booking-mail. Den kommer ikke på boardingkortet så vidt jeg kan huske.

TAP kan være litt hit & miss. Har selv flydd Eco Plus T/R Madeira hvor opptjeningen var 0 på alle legs. (Men tjente 11200 poeng i biz på en tur/retur til Ponta Delgada tidligere i år)

10. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer den er ikkje på boardingkortet, er booka via reisebyrå(jobbreise) så står heller ikkje der

11. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Fekk svar på dette frå diamant mailen.
    Så TP har endra bookingklasse frå M til P
    Men dei skal egentleg ikkje endre booking klasse i følge dei sjølv? What to do?

Regarding PNR XXXX, the flight/points are correctly registered.

In this reservation you where booked in bookingclass "M" on the outbound and "P" on the inbound, booking class "M", will generate accrural of points that is corresponding to 100% of the milage flown, while booking class "P" will generate 25% of the milage.

The booking class is the basis for earning points, not the service class.

Information regarding earning points in diffrent booking classes with TAP can be found here:
    https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/tap-air-portugal/

And upgrades with most or all partners does not change the booking class, only the service class.

I could find some informaiton on TAPs webpage refering to this, where it says; "The fare conditions of the original ticket are maintained". On this page:
    "https://www.flytap.com/en-ve/booking-information/tap-upgrades/fixed-price-upgrade"

12. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Fant du ut noe mer? Jeg har akkurat samme problem med registrering av poeng fra 2 legs med ET

13. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Fekk svar igjen fra SAS:
    We will unfortunately not have the opportunity to register points as according to booking class M for the return flight TP764.

Technically TP are invoiced for the booking class/points and they would deny to confirm/pay for, any other booking class than is ticketed, so we can not register any other booking class than P, which is the ticketed booking class on the flow ticket/coupon.

Så tenkte og sjekke med TP men har ikkje hatt tid enda…..

14. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,141
    Bonuspoeng:
    113
    Nå dukket faktisk poengene opp her.
    Litt som forventet dukket det ikke opp noe da nye klassen min var ren bonusbillett (I).
    Prøvde meg på etterregistrering og fikk opp feil, fikk da opp dette kommentarfeltet hvor man legge inn en kommentar, i tillegg fikk jeg beskjed om å legge ved bilde av billett.
    Sendte inn og fikk beskjed om at det kunne ta opp til 5 uker.

Men det blir kanskje vanskeligere med dine fly om TP sine system allerede har gitt "rett" poengsum.

15. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Skal fly TAP hjemover i Europa i biz.
    Er det mulig å bestille pre-definert måltid? feks laktosefritt? har ikke klart å gjøre det på bookingen min.
    Samme spm med Avianca egentlig, men det blir vel litt utenfor denne tråden..

16. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Får du ikkje til på TAP sine sider? Alternativt kan diamant/gull mailen hjelpe om det er sas (117-) bilett. Går sikkert og ringe også. Dette gjelder da spesialmåltider, laktosefritt, glutenfritt etc.

mariusberg89 liker dette
  17. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk til via nettsiden på TAP nå ser jeg, fant det ikke der tidligere. Avianca tilbyr vistnok ikke. Takk for hjelpen!

18. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra. Ser muligens ut som du kan kontakte Avianca via WhatsApp, nederst her.
    https://ayuda.avianca.com/hc/en-us/articles/13770576490651

mariusberg89 liker dette
  19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Er du helt sikker på at de har endret til P ?
    P er billig økonomi og høyst sannsynlig den klassen du hadde booket på returen.
    Dette er jo litt av det som gjør det vanskelig å beregne poeng, siden det ikke alltid er så lett å vite hvilken "fare bucket" man kjøper.

Jeg har skrevet et langt innlegg om dette tidligere;
    https://insideflyer.no/forums/threa...billett-priser-bookingklasser-og-regler.6039/

holmen liker dette
  20. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,301
    Bonuspoeng:
    183
    Ja vertfall 90% sikker, skal dobbeltsjekke med ATPI for og være 100% men både eg og min kollega har flydd den ruta i samme billettklasse fleire gonger i høst og det er økonomi «pluss» med fri avbestilling/endring og fritt setevalg også på setene heilt framme i økonomi «premium» seter.

Del denne siden