Bye bye Norway - Hello Thailand (with a twist)

Tråd i 'Reisebrev' startet av spacecosmos, 17. des 2021.

  1. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hello fellow travellers!

    Dette har jeg (vi) gledet oss til i snart to år! Kjøpte billetter da Swiss hadde nyttårstilbud i 2019/20 - Business til BKK. Var alt for billig til å la det gå fra meg...

    Fast forward, pandemi, bla bla bla og ingen mulighet til å dra. MEN, nå er endelig dagen her. Etter alle rebookinger, så endte vi med å fly Lufthansa begge veier, istedenfor Swiss. Helt innafor, selv om jeg også har gode erfaringer fra C i Swiss. :)

    OSL-FRA-BKK:
    Relativt få folk på OSL, selv i gullstua. Alle ble sluset inn dit pga lite folk og de så ikke poenget med å holde begge stuene åpne. Nå som det er lockdown igjen, så er det heller ingen alkoholservering. :( Fikk i oss litt snacks før vi beveget oss mot flyet.

    20211217_150219.jpg

    Var noe kluss med boardingen, så det gikk ikke så raskt. Men kom nå ombord til slutt. Setene 2D og 2F med fri-sete i midten. Passet bra, da frøkna på 5 mnd fikk sove der etter take-off.

    Maten ble servert i porselen, ingenting å utsette, synes det var godt og mer enn spiselig. :)

    20211217_162705.jpg
    20211217_162715.jpg

    :)

    Flyet vårt videre til BKK er fra B22 og vi måtte da dra på en liten pilegrimsferd fra A til B. Senator Lounge (*A Gold) var like i nærheten og vi benyttet oss naturligvis av den.

    Sitter fortsatt her og venter på ferden videre. I mellomtiden benytter jeg anledningen til å plage bartenderen med ulike spennende drinker. Startet dog med denne, nummer to fra venstre. :D

    20211217_193028.jpg

    20211217_184437.jpg

    Så til denne. ;)

    20211217_193442.jpg

    Ikke spesielt mange folk her i loungen heller. Igjen; helt innafor - greit å ha masse plass i disse tider. :rolleyes:

    So far, so good. Kommer tilbake med neste leg når den tid kommer om et par timer. ;)

    PS! Bilder og annet snacks fra turer legger jeg ofte ut på Instagram. I tilfelle dere er skadet at dere også ønsker å se bilder fra selve turen, så følg meg gjerne der. :p
     
    Last edited: 17. des 2021
    geddi, Arvid1410, Upsaker and 42 others like this.
  2. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,014
    Likes mottatt:
    6,506
    Bonuspoeng:
    183
    Glimrende! Det er aldri feil med et reisebrev til the Land of Smiles! God tur!
     
    spacecosmos liker dette
  3. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    SayWhat, Kristian and snus_mumrikken like this.
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Siden du linker til sier vel spesifikt at barn under 6 år er unntatt kravet om test før avreise?
     
  5. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Nettopp. My point exactly. Lufthansa ansatte mente noe annet. :mad: Vi er derfor stuck i Frankfurt, uten bagasje, uten muligheter for å snakke med noen (alt stenger kl 22) og vi har kun det vi hadde med inn på flyet. :confused: Heldigvis var Marriott ved siden av og vi fikk booket oss inn der. Så nå må jeg bort å snakke med Lufthansa Service Desk i morgen tidlig når de åpner.

    Vi er litt fortvilet, for å si det mildt... :(

    PS! Han resepsjonisten som tok oss imot på hotellet forstod frustrasjonen vår godt. Han ga oss en Club Suite, bleier til jentungen, toalettsaker, gratis drikke-voucher i baren og frokost i morgen tidlig. Han, Thomas, er min helt i dag og jeg kan ikke gi han nok ros! :)
     
    geddi, Upsaker, chrt and 24 others like this.
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet er at IATA Timatic ikke er oppdatert.
     
    milehigh liker dette
  7. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hva nøyaktig vil dette si? Er det vår feil eller personalet som ikke er oppdatert på gjeldende regler? Hva slags rettigheter har vi nå og hvordan bør vi gå frem?

    Vi fikk jo innvilget Thailand Pass på grunnlag av ankomst i morgen, med hotellovernatting m/PCR test og 72 timers negativ koronatest. Nå faller alt fra hverandre og antakeligvis må ting søkes på nytt.
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du må tilfredsstille Timatic reglene på reisedagen og landets regler ved ankomst. link
     
    milehigh liker dette
  9. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Så slik jeg forstår deg, så spiller det ingen rolle hva som står på ambassadens egne sider, men man må forholde seg til Timatic reglene som kan eller ikke kan være oppdatert. o_O Samtidig som landets regler overholdes selvsagt - noe som ambassadens sider bør reflektere.
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Timatic er hovedregelen flyselskapet følger og du må overholde, men de er ikke helt firkantete dersom du kan dokumentere unntak eller endringer. Supervisor gjør vurderinger. Mulig Lufthansa vil vise goodwill i morgen.

    Du treffer LH Service Center på +49 69 86 799 799, åpent hele døgnet.

    Men når ble denne regelen publisert? Viste du om dette når du tok PCR-tester på onsdag? Du stiller bedre dersom det var offentlig før du tok testene for familien.
     
    milehigh, tobeornot999 and trygveat like this.
  11. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Yes - dette ble publisert for over en uke siden (mener jeg å huske). Jeg hadde selvfølgelig tatt en test på frøkna på 5 mnd (!!) hvis det viste seg at dette var nødvendig. De sa heller ingenting da vi sjekket inn på OSL. De så på både "Fit to fly" attesten, forsikring, hotell, etc. Jeg sa også spesifikt at hun er såpass liten at test ikke var nødvendig, men at de ville ta en test i Thailand ved ankomst, noe personalet var helt enig i.

    Litt rådvill kan man si. Men jeg skal ta turen bort til dem i morgen tidlig og finne ut av dette.

    Takk for infoen din forresten - greit å ha litt mer tyngde og andre vinklinger når man er midt opp i det. :)
     
  12. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Så utrolig kjedelig å lese @spacecosmos ... Håper virkelig det ordner seg i morgen.. Sjekket de på nytt alle papirer i Frankfurt altså? Trodde det var ifra avreise flyplass de skulle sjekke og godkjenne det..?

    Hold oss oppdatert!
    Går ikke noen fly nå på lørdag til BKK.. Utenom via ZRH kl 13.10 med lufthansa gruppen iallefall...
     
    Last edited: 18. des 2021
    Maggie liker dette
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    I følge diverse nettsider skal det ikke være nødvendig å søke om nytt Thailand Pass så lenge ny avgangstid er innenfor 72 timer av det man oppgav i søknaden.

    Jeg har ikke funnet noen offisiell kilde på dette, men mulig søknadssiden har noen detaljer?

    Håper alt går i orden. Det at innsjekk i Oslo har gått god for papirene burde veie til din fordel i eventuell diskusjon med kundeservice.
     
    milehigh and Lars J like this.
  14. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,646
    Likes mottatt:
    7,643
    Bonuspoeng:
    183
    Finner kilder på nett at disse nye reglene har vært kunngjort i minst 2 uker, man kan vel ikke forvente at reisende i tillegg skal forholde seg til (for de fleste) en ukjent database flyselskapene bruker.
    Nå vet jeg ikke om @spacecosmos viste frem denne linken fra ambassaden når han ble nektet boarding, men burde vel isåfall stått sterkt?
     
    milehigh liker dette
  15. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Om du var i tvil: tomlar opp er gitt i sympati! Diverre har eg verken kunnskap eller innsikt å by på, men eg kryssar både fingrane og tottelottane! Måtte det bli tur!
     
    spacecosmos liker dette
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Så utrolig kjipt :(
    Du får voldsomt med sympati fra Oslo vest.
    Ja hvordan skal mannen i gata kjenne til en database flyselskapene bruker vet ikke jeg
    Det virker jo som du har gjort alt riktig iht. Ambassade og reiseråd og
    Vi får håpe det løser seg
     
    spacecosmos liker dette
  17. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Hei folkens!

    En liten update: Jeg fikk selvsagt ikke sovet noe særlig da hjernen jobbet på høygir gjennom hele natten. :( Ventet febrilsk på at klokken skulle nærme seg 06:00, slik at jeg kunne komme meg bort til Lufthansa Service Desk'en. Vi bor som nevnt på Marriott, som teknisk sett er rett ved siden av terminalbygget. Man kan altså gå direkte fra terminalen og bort til hotellet, under tak. Veldig kjekt - da vi kl 22:30 i går kveld ikke hadde spesielt mye vinterklær på oss. o_O (Bagasjen fikk vi selvsagt ikke utlevert da flyplassen stengte kl 22.)

    Men altså, hos Lufthansa Service Desk, var det ikke mye hjelp å få. Dvs at hun damen som prøvde å hjelpe meg, gjorde nok det hun kunne. (I de nesten to timene jeg stod der!) Hun sjekket IATA retningslinjene og det var disse de "dessverre" måtte forholde seg til. Selv om jeg selvsagt viste nettsiden fra ambassaden og hotellets bekreftelse på saliva PCR-test for jentungen ved ankomst. Dette ble også gjort ved gaten ved avgang i går kveld - uten hell selvsagt. :mad:

    Lang historie kort; så fikk de rebooket oss til i morgen, søndag, istedenfor. Samme flight, samme tid. MEN - det var helt fullt og vi har ikke fått bekreftet reisen, men er på venteliste. Det som er problemet her nå er at SHA+ hotellet vi bestilte er det selvsagt ingen refund på, så jeg måtte booke på nytt. Vi må også ta nye PCR-tester for alle tre, her på Frankfurt, da vår går ut i dag.

    I tillegg til alt dette, så har vi egentlig fly til Krabi i morgen (med tilhørende hotellbooking). :eek: Heldigvis kjøpte jeg full-flex på Thai Airways, så den kan jeg få endret på. Noe jeg forøvrig gjorde for litt siden, med avreise den 21. isteden. Hotellet ble kansellert og full refusjon ble gitt, nøyaktig to minutter etter en telefon til Hotels.com (faktisk imponert over akkurat det).

    Så da sitter vi her på hotellet og tvinner tommeltotter. Vi må nå bo her én natt til og "satse" på at vi får bli med på flyet i morgen. Det mest komiske med det hele er at hvis vi formodning ikke kommer på flyet i morgen kveld. Så er det samme runden igjen med hotell, uten bagasje (for flyplassen stenger jo kl 22) og jeg må på nytt dra til Lufthansa Service Desk på mandagsmorgen for å få booket om. Denne gang antakeligvis rett hjem - vi orker rett og slett ikke denne usikkerheten lenger.:(

    Skal nå bestille en covid-test for alle tre i avgangshallen i terminalen, de har en test til €79 for en 12 timers svartid. Vi har jo så "god tid" plutselig, så en 12 timers test burde holde.

    Nå gjenstår bare ett spørsmål: må jeg søke Thailand Pass på nytt? Eller skal vi bare satse på at det funker med det vi har? o_O Endringen vil være et annet SHA+ hotell og ankomstdato.

    Phew - ser forresten at dette innlegget ble litt lenger enn antatt. Beklager dette, men da er dere ganske så orientert om ikke annet...
     
    geddi, CKe, SayWhat and 17 others like this.
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,181
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Stakkars dere … håper det går bra i morgen
     
    spacecosmos liker dette
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,646
    Likes mottatt:
    7,643
    Bonuspoeng:
    183
    Lykke til, må være ekstremt frustrerende..
     
    spacecosmos liker dette
  20. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Du slipper heldigvis unna kjøp av nye billetter?
     
    spacecosmos liker dette

Del denne siden