Flyr stort sett QR fra Asia til Europa 2-4 ganger i året, har Gull med QR men klarer nok ikkje å bevare det framover. Tenker på status match til TK (har også SK gull som snart expires som sikkert kan matches til TK). Argumenter for bytte er at det virker enklere å beholde TK gull, og TK har ofte bra priser. I tillegg er jeg veldig misfornøyd med alt rundt QR som ikke er i lufta eller i loungen, veldig mye problemer. Argumenter mot bytte er at QR har mere flight options til stedene jeg fly til/fra (feks OSL PEN så er eneste option med TK i romjulen 36timer med arrival +2 days). Jeg har også vendt meg veldig godt til å unngå de lengste flightene ved å stoppe i Doha, vs 11-12 timers fighter til europa). Og man slipper narrow bodies. Lenge siden jeg har flydd TK nå, men QR er vel bedre i lufta, bortsett fra noe som irriter meg voldsomt er at de som regel ikke har kaldt øl ("the dreamliner doesn't have a fridge). Hvis jeg går for TK, så mister jeg ihvertfall QR gull, kanskje sølv også, så jeg må ta en avgjørelse før jeg booker flights til jul. Viktig for meg er ekstra baggasje, business check in, lounge og pris, og kaldt øl . Flyer economy mest nå dessverre (QR koster som regel 40K NOK t/r fra SE Asia til Norge, TK kanskje billigere men fremdeles vanskelig å finne 15k NOK som jeg ofte booket før covid (var vel oftest ex Norge da). Noen synspunkter?
Nei. Enkelt og greit ett dårlig bytte. QR er jo i en helt annen liga enn TK. Heller statusløs hos QR enn topp tier hos TK
Enig. Jeg hadde også topp hos Qatar i et par år, men klarte aldri å ta ut noe fordeler fra status som ikke kom med businessbilletten uansett. Nå flyr jeg QR når de er best (og det er jo ofte…), og satser på Amex plat for lounger og slikt. Egentlig veldig befriende å ikke være låst til ett selskap eller en allianse, men kunne plukke fritt på øverste hylle.
Ja, virker fristende å være fri fra commitment til en airline. Men når man flyr eco så hjelper det ganske mye med status for priority check in, extra baggage og lounge.
Også min erfaring at QR er dårlig der. 4t forsinket fra Oslo (sittende på flyet og vente), regnet med vi ville bli møtt i DOH og få nye boarding pass. Men neida, måtte gå til skranke (sammen med hele flyet), sto 2.5timer i kø der før vi fikk hjelp, og dette var da langt på natt norsk tid så var så utrolig trøtt og sliten. Med SAS har jeg da opplevd at man er blitt automatisk ombooket når man har landa. Og måtte vente 30 minutter på shuttle til hotell da vi endelig kom ut.
Ved irrops så ordner jeg ny rute selv å ta etterbetaling neste uansett, å vente på at flyselskapet skal ordne opp i tide fungerer sjelden(HON med LH gruppen er unntaket)
Tidligere Miles&Smiles Elite-medlem her... Etter 10 år byttet jeg omsider til Qatar, hvor jeg nå har hatt Privilege Gold i 4 år. Her er mine erfaringer: De første årene var det kjempelett å opprettholde status hos TK, da requalify-kravet innenfor en toårsperode bare er 37.500 miles, og de fleste øko-billetter rundt om i star alliance den gang da ga rikelig med opptjening (inkl de billigste economy billettene). Men TK har justert (forverret) sine opptjeningstabeller over tid, og billettklasser som før ga 100% f.eks. Ethiopian eller Lufthansa-gruppen, er kraftig redusert, en del til til 25% eller 0%. Jeg merket at jeg måtte ha langt flere long haul turer i året for å opprettholde status, og i tillegg kunne ikke disse være billigste eco-fare. Det krever litt innsats å bygge/opprettholde status hos QR også - hvertfall om man bare flyr øko, men jeg vil si at opptjeningskravet hos QR ikke er noe verre. Jevnt over er vel Qatar dyrere enn TK, men det betyr jo ikke at det er rimeligere å bygge status hos TK (ref opptjeningsprosenten). Med QR Gold får du noen fordeler som Turkish gold ikke har. Opptjening av Avios: Som QR Gold tjener du 75% ekstra Avios på alle QR-flights, ikke bare på Business med også Economy. Hos Turkish er det kun business-billetter som gir økt opptjening for elitemedlemmer. Hvert år du rekvalifiserer, får du 40 qCredits som kan brukes til oppgradering (Hos Turkish må du være Elite Plus for å få tilsvarende upgrade vouchers) Uavhengig av status, så er cash-oppgradering mer tilgjengelige hos Qatar. Det ramler alltid inn en epost eller tilbud i appen før mine QR-flights, fra 14 dager før avgang. Noen ganger er prisene for en oppgradering helt uaktuelle, andre ganger er det attraktive priser. Å bruke TK miles er et lite prosjekt i seg selv. Har stått på flyplass i JNB og kjempet for å få oppgradere for poeng, og har måttet signere på papirskjema med penn for å trekke miles. Nettsidene er famøse for sine IT-svakheter… Litt vanskelig å booke partner awards, men det går, om man klarer å finne tilgjengelige flights. Qatar er kanskje litt mer konsekvente på å “anerkjenne” sine gold/platinum medlemmer. Jeg blir alltid hilst på, titulert med etternavn, får velge måltider først, og har tilgang til preferred seats helt i front, som koster penger for alle andre. Hos Qatar har jeg til og med fått servert Champagne og fått utdelt tøfler og pyjamas, selv om jeg satt i økonomi. Op-ups: Fikk aldri en eneste complimentary/operational upgrade hos TK iløpet av mine 10 år. Men har heller ikke fått dette hos Qatar - men har heller ikke vært ute for forsinkelser/hickups hos de (enda). En ulempe hos QR (som diskuteres på flyertalk) er at de nylig har økt poengprisene for airport-upgrade for Avios. Det koster 50% mer avios å oppgradere på flyplassen, sammenlignet med vanlig online-upgrade. Et irriterende moment er at Qatar ikke gir tilgang til sine lounger på oppgraderte billetter (enten det er poeng eller penger). Men du får til gjengjeld opplevelsen i lufta. Har forsåvidt vært fornøyd med Gold/platinum-loungen i Doha, synes de har hatt et bra mattilbud og har alltid satt pris på Champagne der (bl.a. Lanson), men dette har nå blitt redusert vekk, ryktene sier cava… Vel. Dette er det jeg kommer på i farta. Tenk på nettverk og rutetilbud først kanskje, og heller at bonusprogrammet er et sekundært gode du kan utnytte. Ser en tendens til at billetter i OneWorld er ganske dyre, så ta en beslutning basert på reisemønster og kostnader.
Lagde en liste over det jeg misliker ved QR. Tidlig boarding / gate closing - “Lure”-boarding som begynner alt for tidlig og gate closing før de har begynt boarding (da mener jeg å gå på flyet). Dette selv om flyet er forsinket. Veldig veldig irriterende. Fikk kjeft en gang da jeg kom til gaten 30 min før, og de hadde hatt gate closing siden 1h20 omtrent. Website problemer: Websidene for innlogged privilege konto er utrolig trege, og vanskelig å finne fram. Man må få SMS eller mail for å logge inn hver eneste gang, og man blir automatisk logget ut etter noen få minutter inactive. Fikk nylig email om at jeg hadde en ny melding i innboks. Men fant ikke tilbake til meldingsinnboksen. I tillegg så er det ingen steder det står klart hvor mange miles man trenger for å opprettholde gull. De skriver kun hvor mange miles man trenger på en 12 month rolling window for å oppgradere til platinum. Fant ut et triks er å åpne qcalculator for å beregne miles. Der står det hvor mye du trenger for å oppreholde status! Men dette funket ikke i fjor. I år funker det igjen. Online oppgrade funket ikke noen måneder tidligere i år, og har også hatt problemer med det flere ganger tidligere, kundeservice sier no problem you can upgrade at the airport. Men nå har de visst begynt å ta 50% flere miles ved upgrade på airport. For noen år siden en gang gikk online upgrade nesten, men feilet så som resulterte at mitt reisefølge fikk ny PNR og mistet sitt setereservasjon. Siden hun ikke var gull kunne hun ikke få tilbake sitt opprinnelige sete ved siden av meg. Customer service kunne ikke gjøre noe. Hadde en voucher (grunnet avbestilt flight). Fikk beskjed online om at den ikke kunne brukes da den var i en annen valuta enn den nye flighten. Ringte og de kunne ta bestilling og betaling via tlf, men da er det andre priser og booking gebyr. Til slutt gikk det i browser allikevel. Ved de fleste bookinger/flighter jeg har hatt har det vært lignende små problemer. En gang for noen år siden var min betaling “suspicious” og jeg måtte dra til QR’s sitt bookingkontor for å vise visa kortet! Ikke EU rettigheter, ingen rettigheter ved cancellations etc. Hadde en confirmed flight OSL DOH KUL PEN, der KUL PEN flys av Malaysia airlines. Fikk mail fra QR om at den MY flighten var kansellert og tilbud om å flytte flighten til dagen etter. Jeg måtte fly den dagen, og sjekket online at KUL PEN flighten ikke var kansellert. QR sa at det kunne ta litt tid før den sto som kansellert. De kunne tilby å forandre endelig destinasjon til KUL, men jeg ville ikke få noen kompensasjon for dette. Etter flere uker så kom denne flighten tilbake på QR sine sider hvis man søkte på ny billett (den var aldri vekk fra MY sine sider). QR sa da at de ikke kunne putte meg tilbake på den flighten da de måtte ha en spesifikk booking klasse available. Jeg satt opp notify på expertflyer og etter noen uker så var den tilgjengelig, jeg ringte og de satt meg da tilbake på den flighten som jeg opprinnelig hadde booket, og som aldri hadde vært cancelled! Upgrade ved gate - har gjort dette et par ganger. Første gang så gikk det, men det virker som systemet deres er fra 80 tallet. Man står altså der i DOH ved service counter og venter i 45+ minutter mens de skriver på datan, og ringer rundt. Etter drøye 45 minutter så sa de at det var nesten i boks, jeg skulle gå i loungen og så gå å spørre etter nytt boarding pass etter 30 min. Måtte gå å spørre 3-4 ganger før jeg endelig fikk det. Neste gang jeg prøvde upgrade (DOH-LHR) så hadde jeg sjekket expertflyer og så 5 C seter til salgs. Men de sa at det hadde kun 5 seter og ville spare disse i tilfelle noen ville upgrade med cash (!). Dette var ca 3 timer før flight. Så jeg måtte vente til 60 min før for å få et confirmed seat. Dårlig IRROPS handling - Satt 4 timer i flyet i OSL før vi tok av, nesten ikke informasjon, da vi ankom DOH var ingenting gjort, alle måtte gå til customer service skrankene for å få nye flighter! Sto der midt på natta utrolig trøtt og sliten i 2.5 timer før vi fikk hjelp, dette var i priority line, var like treg som vanlig lane. Jeg hadde forventet at vi var blitt ombooket automatisk mens vi var i lufta og ventet informasjon om dette da vi landet. Missing miles- flydde 4 flights med AY i juni, disse har fremdeles ikke kommet inn hos QR, selv etter 6 emailkontakter. De sa en gang at de “confirmed” at jeg hadde fått dem, men da jeg sendte screenshot så tok det det tilbake. Har ikke hatt problemer med dette hos star alliance på mange mange år. QR har som regel veldig lunkent øl. “The Dreamliner doesn’t have a fridge”. Jeg savner tiden med United, de amerikanske har alltid utrolig kaldt øl! Får mange mailer med tilbud, opptil 25% off med en voucher code etc. Da jeg prøvde denne var prisen høyere enn uten voucher! Sikkert mye mer som jeg ikke har fått med. Og sikkert andre som aldri har opplevd noe dårlig med QR. Men jeg opplever altså at det er MYE mer problemer enn hos SAS, United, LH, Singapore, Thai som jeg har brukt mye før.
HVA?? ikke mer champagne? Var der sist i juni, da hadde de champagne. Og de har jo hatt veldig bra viner også. Feks Chateau batailley 2014 hadde de for et par år siden (Pauillac)
Har flydd mye QR de siste årene på long-haul til og fra Australia, ca 50/50 i økonomi og business, og er enig med dine punkter. Men heldigvis er det ikke så ofte jeg opplever problemer, tror jeg ikke har hatt en eneste irrops med QR de siste 15-20 flygningene. Men kan legge til et stort irritasjonsmoment: med all byggingen i Doha er det bussgate mer enn halvparten av tiden. Kjipt når man har 2t transfer og må bruke 45min på buss. For min del veies dog ulempene opp av fordelene: - Beste rutetider/kortest reisetid til Australia, digg å slippe strafferunden i narrow body via CPH/FRA/HEL/etc - God uttelling på upgrades (Qpoints og Avios). Tipper jeg har fått oppgradert ca halvparten av turene i øko. - Bra fordeler selv ved silver/gold (lounge, bagasje, etc) - Best service i økonomi (min påstand), spesielt når man har status. Med sete ved nødutgang / 2. etg, soft block på sete ved siden av, dine on demand, platinum lounge, og fast track/priority boarding er det egentlig kun setet og bedre mat som skiller til business. - Karamellpopcorn. I seg selv en grunn til å velge QR - Blant de beste i luften i business - På rutene jeg flyr er de ofte billigst, eller nær billigst For mitt reisemønster veier pris og rutetider tungt, og da er QR vanskelige å slå. Men QR support/IT er blant de verste i klassen om noe skjærer seg.
Takk for svar, mange gode poeng der. Intr at du har fått oppgradert såpass mye. Jeg har ikke flydd biz på ca 3 år nå.. Prøver å oppgradere AGP DOH PVG om et par uker, men har ikke vært tilgjengelig når online upgrade virker, dvs jeg er litt usikker på om det virker eller om det kun er utilgjengelig. Det virker som jeg må oppgradere begge flighter AGP DOH PVG. Jeg tror kanskje at Qatar har flere forskjellige upgrade linker, så mulig jeg ikke bruker den beste. En annen artig detail hos Qatar..
Jeg går som regel via appen (Profile - Spend your Avios - Upgrade on Qatar, fungerte for meg nå). Det skal gå fint å oppgradere kun en strekning av gangen (er ofte det jeg gjør). Anbefaler å sjekke tilgjengelighet daglig, min erfaring er at de ofte dumper ut en eller to billetter for bonus/oppgradering den siste uken eller de siste dagene før avreise, avhengig av hvor full flighten er .
Og der så ble det mer problemer, sitter i AGP og QR er nå 4 timer forsinket. Ingen informasjon, bortsett fra hvis man går og spør. Vet ikke om dette er mest QR eller Spansk stil kanskje. Skjermene sa boarding tidligere, men nå er det borte og ikke noe ny tid eller delay eller noen ting. Sto noen å delte ut bonger tidligere å sa at vi skulle få info kl 1800 (2 timer siden) som ikke kom. Forsinkelser skjer jo, men så lite info er veldig dårlig. Så i mitt tilfelle ville du booket ny billett til PVG, fra AGP her jeg er nå, eller når vi en eller annen gang kommer til DOH? Med QR, eller hvilket som helst selskap? Og det går som regel greit å få refundert fra QR? Eller er det reiseforsikringen? Sist i DOH så gikk det jo dårlig, utrolig slitsomt å stå i køen der i 2.5time midt på natta, så jeg tenker ihvertfall å prøve å chatte, eller ringe dem når jeg vet når flyet går herfra så jeg slipper den køen der. Det virker dog vanskelig å finne bedre alternative enn DOH PVG et døgn senere. Og det er meldt 42C i Doha i morgen. Kan heller ikke gå ut fra AGP non schengen, da kona er på siste dag i schengen visumet, og det kan visst bli krøll til senere visum hvis man overstayer.
Jeg ville booket ny billett å kommet meg avgårde hvis du ikke får hjelp hvor du er. Aldri hatt problemer med refusjon men har også alltid hatt flex billetter, men mener jo det ikke skal gjøre noen forskjell
Flighten ble tilslutte kansellert, etter å ha borda 5 timer forsinka. Veldig lite og dårlig kommunikasjon. Etter hva jeg forstår har vi krav på 600eur i kompensasjon, plus dekning av måltider, taxi tilbake til leiligheten etc. Får jo se hvordan det blir å kreve dette fra QR. Er blitt ombooket til AF i dag, der har jeg ikke gull, og trenger de ekstra 20 kilo. Vil QR dekke utgifter til ekstra baggasje tro? Siden min QR billett har også kun 25K men ekstra 20K med gull. Og jeg må vel streve lenge for å få de avios som jeg skulle ha fått hos QR.