California-Tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av ValdresBjarne, 21. aug 2018.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    @Henrik kjenner meg etterhvert.

    Madonna inn er et fantastisk sted. Og man bør kjøre store omveier for å komme seg innom der. Elsker det stedet!

    Disneyland koster det det koster. Men. Sjekk billettkjøpekalenderen på nett, da det er ulik pris på ulike dager. Helger er feks dyrere enn midt i uken. Og det er dyrere på dager rundt helligdager/fridager som Thanksgiving, memorial day, og alle disse andre dagene vi ikke har i Norge.
     
    Jeanette liker dette
  2. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Får vel berre høre på deg @holmen :)

    Ser det er 3 timer dit frå LAX. Lander ca kl 12, og planen er då å kjøre dit. Det bør vera nok tid dette, sjølv om me er jetlaged, kan bruke lang tid i Immigration og vil helst komme før kl 18/19?

    Har sjekka Disneyland også, og lagt litt om på planene for å komme dit på stillere dager. Tipper at ein då ikkje har så laaaaange køer også
     
    holmen liker dette
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    For turen fra San Francisco til Las Vegas, så kommer ikke Yosemite til å funke - Tioga Pass er stengt til tidligst mai og ofte juni, så da kommer man ikke gjennom på SR120 til Lee Vining.
    Alternativene da er å kjøre sørover på I-5 eller SR99 i Central Valley, eller opp mot Sacramento, og ta I-80, US50 eller SR88 over fjellet. Spesielt de to førstnevnte er også veldig kurante hvis dere vil svinge innom Lake Tahoe på henholdsvis nord- og sørsiden, og fra SR88 er det bare en detour. Og etter det får dere US395 nedover mot Death Valley, som er uendelig mye mer spennende enn flate, kjipe I-5. Sjekk Google Streetview hvor som helst på I-5 og du skjønner godt hva jeg mener.
     
    holmen and ValdresBjarne like this.
  4. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Regn gjerne 3,5 time opp eksl. trafikk, det er definitivt verdt å bruke den ekstra halvtimen på å følge Highway 1 forbi Malibu vs. å kjøre på «baksiden». Tilsvarende etter Santa Barbara ville jeg også kjørt videre via Gaviota for å få enda mer kystlinje.

    Santa Barbara er fint sted å stoppe for en sen lunsj etter cirka 2 timer. Sikkert noen barn som er sultne etter flyturen, immigrasjon og mas med leiebil, og da er stalltipset mitt å svinge nedenom Venice (cirka 10 min omvei vs. motorvei uten nevneverdig trafikk), og sende inn to personer på Eggslut for å kjøpe sandwicher, som kan spises i bilen på vei oppover - så bør dere rekke å komme frem til 6-7-tiden uten altfor store problemer, gitt at trafikken er forholdsvis sympatisk med dere.
     
    ValdresBjarne liker dette
  5. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser ut som ei bra rute og reise via Sacramento, Lake Tahoe også Death Valley. Spørs om ikkje denne inkluderer to overnattinger:)
    Er då Lake Tahoe og ein eller anna plass i Death Valley passende?
    (Skal ikkje ha Tahoe, men ein Suburban:))

    Edit: Kan også kjøre det på ei natt, ungene takler lengre strekk, men trur det blir litt i overkant:)
     
  6. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    @holmen hotellet såg spaca ut. Du garanterer for at bassenger er ope i februar?
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Skudd fra hofta er at Lake Tahoe-området generelt er grisedyrt i februar-mars, med mye skiturisme - spesielt i helger. Fra SF proper og opp til sørlige Lake Tahoe (Emerald Bay er flott!), og så ned til Mammoth Lakes er cirka 6,5-7 timer ren kjøring. Da har dere tilsvarende dag 2 til Las Vegas gjennom Death Valley. Det er mulig å gjøre med én overnatting hvis man starter tidlig hver morgen og ikke stopper overalt, samt aksepterer å komme frem utpå ettermiddagen begge dager - men det er nok mye mer behagelig med 2 overnattinger.

    Carson City er en litt traust by, men den ligger nært Lake Tahoe og kan nok tilby sympatiske overnattingspriser sammenlignet med Lake Tahoe, og gir mye tid til å utforske områdene på vei opp mot, og rundt, Lake Tahoe.

    Og før overnatting har man da god tid til å komme seg ned til Death Valley, og kan f.eks. stoppe ved Alabama Hills og Lone Pine.
    For nesten 15 år siden overnattet vi på Stovepipe Wells inne i Death Valley, og jeg husker det som veldig ålreit.
     
    ValdresBjarne liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    ValdresBjarne liker dette
  9. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har vært en del ganger i California og har følgende tips:

    - Dersom du/dere besøker San Fran for første gang, ville jeg tatt den lille ekstra kostnadene ved å bo i byen. Det er strevsomt og tidkrevende å pendle inn og ut, og dere har jo begrenset med tid. San Fran er veldig interessant og walkable, men husk at det ofte er veldig kjølig der. Det er nesten ikke til å tro at byen ligger i solfylte California, og det er lett å bli forkjølet dersom man kler seg for sol og strand. Ekstra genser eller lett jakke er et must. Tur til Alcatraz er gøy, må bookes lang tid i forveien.

    - Jeg ville tenkt meg om både en og to ganger før jeg var noe mer enn en natt i Las Vegas. Artig å se, ja vel, men sykt varmt om sommeren. Det er så varmt at man blir helt utslitt av å være utendørs. Når du legger til at avstandene selv på stripa er store, er Vegas det siste stedet jeg ville dratt rundt med familien på i juni. Noe annet er å sitte inn og gamble - men selv ved poolen er det varmt. Sørg i alle fall for å være der utenfor helg (minst folk, best hotellpriser) og gå for et lekkert hotell.

    - San Diego om sommeren er mer levelig, det samme er områdene langs Highway1 og The Big Sur. Begge anbefales.

    - Los Angeles er så stort at du MÅ velge hva du vil se på den korte tiden du har til rådighet. I motsatt fall blir du sittende i trafikk hele dagen. Bilkø er nesten ikke til unngå uansett hvor du skal, og du vil tjene masse på å bo et sted der du kan gå til restauranter, shopping eller strand. Santa Monica Beach er et trygt valg, men det er også en del andre morsomme alternativer. Vi koste oss på Long Beach, roligere og interessant sentrum.

    Lykke til!
     
    watchaddicted, EndreD, Lnbre and 2 others like this.
  10. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for gode tips


    Me reiser i februar og heimatt 2 mars, så varme er ingen problem.
    Har vore i vegas før, men dei som er med oss vil nok kreve å vera der nokre døgn.
     
  11. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, leste innlegget litt for kjapt, februar/mars er perfekt Vegas-vær.
     
    ValdresBjarne liker dette
  12. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Orginal plan var juni/juli, men det endra seg etterkvart!
     
  13. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Kva med Vegas til Grand Canyon? for langt for dagstur og satse på helikopter?
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Hotellet er veldig spaca. Det er selvfølgelig mulig at jeg liker det bedre enn andre, men alle vi har sendt dit har blitt overbevist. :)

    Om bassenget er åpent i februar har jeg ingen aning om.
     
    ValdresBjarne liker dette
  15. vegasbaby

    vegasbaby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Grand Canyon er faktisk et av de stedene jeg har besøkt to ganger fordi opplevelsen er helt magisk. Dagstur høres strevsomt ut, det er fire timer hver vei og dessuten kø/billetter/parkering og diverse kaos før du er fremme. Hadde spart det til et eget besøk, med en natt eller to på hotell inne i parken. Helikopter har jeg ingen erfaring med.
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Helikopter kan anbefales!
    Det er langt å kjøre fra Vegas..
     
    ValdresBjarne liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Overnatting og helikopter anbefales. Jeg har både kjørt igjennom og overnattet. Førstnevnte er slitsomt. En fordel med å overnatte der er dessuten at du kan komme deg ut til kanten og oppleve hvordan fargene skifter ved soloppgang (beregn god tid fra hotellet så du rekker fram i tide)
     
  18. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,991
    Likes mottatt:
    10,918
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med de andre at helikopter er bra, men som med alt annet i Vegas er det grisedyrt...
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ik
    Ikke så dyrt i selve GC.
     
    EndreD liker dette
  20. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Trudde du var ein sals representant eg...
     
    holmen liker dette

Del denne siden