Cancun i høstferien Tips/Råd

Tråd i 'Reisemål' startet av Akhtarwakas, 10. sept 2021.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,674
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan ha med javascript og andre sikkerhetsanordninger i browseren å gjøre. Dermed opplever forskjellige brukere forskjellige ting da det kan være individuelle konfigurasjonsforskjeller.
     
  2. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skaffet meg ett vaksinepass i god gammeldags papirform bare sånn i tilfelle hele datasystemet skal krasje fullstendig når jeg reiser.

    Sertifikat.jpg


    Har også sørget for at alt er riktig fylt inn i papiret, slik at jeg slipper å få noen problemer med myndighetene i land som Kongo om det så skal være :cool:


    Sertifikat2.jpg
     
    Xflipper and Akhtarwakas like this.
  3. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Da tikket det inn sms fra sas om ruteendring...Den fine lay-upen med tap og fin transfer tid der nede var endret til å reise ned kvelden før, og nesten et døgn i lisboa. Ikke noe hotell som de dekket, fair enough, men flyttet outbund til via IST med TK isteden, lenger flyreise, men antagelig bedre ombord
     
  4. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    TK via IST frister mer enn TAP for min del, 16 timer på en 787 i biz var uansett litt slitsomt syns jeg å huske at @ccurrahee kunne melde i sitt reisebrev.
    Syns så absolutt TAP ser greit ut, men TK frister hakket mer, i tillegg så er TAP tidvis veldig dyrt utifra det jeg har sett, TK derimot ligger på ca 20k tur/retur så lenge man bestiller noen uker i forkant. Hvor store forskjeller det er på å betale med poeng er jeg ikke oppdatert på.
     
  5. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Er ikke direkte lei meg for endringen nei, så det blir nok bra...om det står seg, er ikke første endring...
     
  6. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Hva er egentlig reglene hvis ting blir kansellert tett opp mot avreise ved poeng billetter? Har du rett på omruting uten at det er bonus billetter?
     
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    En annen inspirerende mulighet er å dra hit fra Cancun, så kanskje jeg tar ett par uker her, så det å bruke Cancun som base for å hoppe inn i nabolaget der er noe å tenke på :cool:

     
    Xflipper and Maggie like this.
  8. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    770
    Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har et barnevennlig hotell å anbefale på den Mexicanske Riviera Maya? Vi har hooket hotell nå de første 2 1/2 ukene med den siste uken mangler vi hotell. Vil bo på et godt barnevennlig all inclusive hotell enten i Puerto morelos/playa del carmen/Akumel/Tulum.
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper dette blir den første byen jeg skal besøke når jeg lander i Mexico :cool:



    Hvis en vil bo i Puerto Morelos over lengre tid, så finnes det leiligheter der som leies ut for under 3000 kr mnd, ett eksempel er denne :)

     
    drsyk, milehigh and Maggie like this.
  10. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har reist mot Cancun de siste dagene som kan komme med tips?
    Mine planer er følgende:
    Antigentest i morgen hos Volvat som forhåpentligvis skal oppdatere eu sertifikatet slik at det ikke blir noe problemer i transit i LIS og FRA.
    Tegne forsikring med Gauda i morgen da jeg ikke finner noen andre som stiller opp om man får corona i Mexico og må forlenge billetten.
    Ellers ser jeg kun 2 skjema online som må fylles ut. En pax locatior for Lisboa og en https://www.vuelaseguro.com/home/flights for Mexico. Har jeg fått med meg alt da tro?
     
    EndreD liker dette
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du trenger ikke covidtest for transit FRA eller LIS (som vaksinert med EUDCC). Norsk UD har ingen reiseråd for Mexico, så alle reiseforsikringer skal fungere under vanlige vilkår.
     
    Skarven, EndreD and milehigh like this.
  12. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Sjekket med i hvertfall DNB og de dekker ingen ting om jeg får corona der borte. Og det er det som beskymrer meg. Gauda dekker i det minste nye billetter og hotell
     
    Edvard liker dette
  13. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Når sjekket du med DNB, om det ikke er reiseråd, skal det jo egentlig ikke være noen grunn til at de ikke skal dekke det...er jo reiseråd de vanligvis gjemmer seg bak.
     
    Maggie liker dette
  14. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    https://www.dnb.no/forsikring/reiseforsikring/koronavirus
    • Gjelder reiseforsikringen min? Fra og med 1. oktober vil det aller meste som kan skje på reisen din dekkes av reiseforsikringen, inkludert akutt sykdom. Vi dekker likevel ikke avbestillinger som skyldes frykt for karantene eller liknende, og vi dekker heller ikke utgiftene du kan få hvis du havner i karantene enten i utlandet eller i Norge.
     
  15. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    93
    Sjekket med gjensidige reise pluss igår, de kunne bekrefte at man som fullvaksinert var dekket ved covid relaterte hendelser på lik linje med alle andre sykdommer.
    Eks. Positiv PCR test ved hjemreise, da ville pålagt karantene hotell samt ny hjemreise være dekket, samt sykehusopphold om dette skulle vise seg å bli nødvendig.
    Det eneste de ikke dekket var innreisenekt som følge av manglende utfylte papirer osv.
    Fruen har IF standard reiseforsikring og de dekket ikke covid relaterte hendelser, så her må hun bytte forsikring før avreise Sychellene 15 okt :)
     
    Jeanette, RoadKing, holmen and 2 others like this.
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge de dekker sykdomsbehandling i forbindelse med Covid er man jo ganske godt sikra. Man går ikke personlig konkurs av å måtte betale for karantenehotell. Klart.. hvis andre reiseforsikringer dette er det kanskje en grunn til å bytte.
     
    RoadKing liker dette
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,652
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror det er større sjangs som fullvaksinert at man havner i karantene eller isolasjon, enn å bli alvorlig syk av C-19.

    Må man dekke 10-14 dager på hotell og ny hjemreise selv, kan det bli ganske store beløp.

    Jeg trodde jeg skulle unngå kjøpe ekstra reiseforsikring nå som reiserådene var opphevet, men fikk følgende svar fra mitt selskap

    Vi gjør oppmerksom på at reiseforsikringen ikke dekker avbestillingskostnader dersom du ombestemmer deg eller landet du skal reise til endrer innreisereglene sine etter bestilling. Vi dekker heller ikke merutgifter som følge av at du må i karantene ved hjemkomst til Norge, transportforsinkelser som følge av stengte grenser, eller andre tiltak fra utenlandske myndigheter. Det samme gjelder for innreiserestriksjoner, karanteneplikt og andre retningslinjer satt av myndigheter i det landet du reiser til.

    Blir nok til at jeg kjøper Gouda forsikring, da de eksplisitt dekker dette, mest sannsynlig hadde det gått helt fint uten, men iallefall en ting mindre å bekymre seg for
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Her bør du ta kontakt med If/Europeiske. Har selv forsikring fra If bedrift og de covid-reglene har beveget seg likt med Europeiske privat.

    Har ikke sett noe som tilsier at reiseforsikringen har unntak for dekning av koronasykdom.
    Tror Gjensidige Reise Pluss har bedre pris og identisk dekning som Gouda Super på helårs reiseforsikring.
     
    Last edited: 01. okt 2021
    Lars J and trygveat like this.
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,652
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips, jeg ser ett år her koster ca. det samme som en uke med Gouda Enkeltreise, men er du sikker på at de har samme dekning på akkurat dette punktet?

    På Gouda så står dette veldig klart spesifisert på nettsiden og i vilkår, men ser her ut til å kun gjelde Enkeltreiseforsikringen, ikke årsforsikringen.
    Jeg fant ikke noe lignende ordlyd hos Gjensidige Reise Pluss, ei heller i de fullstendige vilkårene.

    Det er mulig det er dekkes hos flere aktører om man tester positivt på C-19, da kan regnes som "syk" pr definisjon, men her tenker jeg på om man blir satt i karantene uten å nødvendigvis være smittet

    Hos Gouda står det veldig klart:

    Screenshot from 2021-10-01 13-52-42.png
    Screenshot from 2021-10-01 13-53-06.png


    Screenshot from 2021-10-01 13-40-46.png

    Forsøker sende Gjensidige en henvendelse
     
    Last edited: 01. okt 2021
    RoadKing and Edvard like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan kan du bli satt i karantene uten å være smittet?

    Dette blir som innreiserestriksjoner; finn hovedregel, let etter unntak.

    Hovedregelen er at private reiseforsikringer ikke er gyldige i land/områder med krig/uro hvor det foreligger offisielt reiseråd fra Utenriksdepartementet.

    Så ser vi etter unntak relatert til covid-19.

    Det første jeg ser på denne siden er: «Kjøper du ny reiseforsikring nå må du være forberedt på at tap og skader i forbindelse med koronasituasjonen ikke vil bli dekket.»

    Det er garantert gammel tekst som vil bli oppdatert etter 1. oktober.

    Covid-relatert informasjon er ikke inkludert i de generelle vilkårene. Ord du kan søke på i fritekst er: covid/corona/korona, epidemi, reiseråd og Utenriksdepartementet.

    Da må du ser på Gjensidiges corona-FAQ (oppdatert 01OCT) og der står det:
    Jeg ser ingen unntak for at forsinket oppmøte til returreise grunnet covid-sykdom ikke er dekket. Er det ikke nevnt exemption eller spesielle forhold, er det dekket under vilkårene. Har dog ingen erfaring med denne typen krav.

    Har brukt Gouda en haug med ganger som utvidelse på Europeiske privat, så det er absolutt et bra alternativ og godt selskap. Men har Gjensidige Reise Pluss i dag.
     
    Last edited: 01. okt 2021
    milehigh and trygveat like this.

Del denne siden