Cash VS Points

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Kaffen, 26. aug 2026 kl 00:58.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,587
    Bonuspoeng:
    183
    Å beregne om det er gunstig å booke en reise ved å bruke Eurobonus poeng eller heller betale billetten på vanlig måte er en evig pine å regne ut, så tenkte jeg at det er på tide å lage en guide i forhold til dette, med noen innebagte regler i forhold til dette. For en del av oss sanker poeng, det er jo mye av det forumet her inne dreier seg om, men mange av oss sitter ofte å lurer på om poeng faktisk lønner seg? Så for å gjøre dette så bruker jeg verdien av trumfpoeng som en standard. Det vil si at hvis jeg konverterer mine trumfpoeng til denne billetten, vil jeg få ett bedre utbytte for dette enn om jeg hadde tatt ut disse poengene i rene penger og brukt dem på denne måten. Så her er det to grunntall jeg vil at dere skal vite.

Ett Trumfpoeng = 13,5 Eurobonus poeng

Så skulle jeg ha booket en tur fra OSL - KUL på økonomi, så ser jeg at billetten koster 95 000 poeng. Da er formelen ( 95 000 :13,5 = 7037 kroner + booking gebyr på 2431 kroner som summerer seg til en break even pris på 9468 kroner. Greier jeg i finne en billett til OLS - KUL for under 9468 kroner? Hvis svaret er ja, da bør jeg heller spare pengene i cash på denne reisen og nyte den økte fleksibiliteten det bringer med seg.

Hvis jeg skulle ha reist denne samme reisen på Business Class, hva da? Jo her ser en på prisen på 190 000 Poeng, som tilsvarer ( 190 000 : 13,5 = 14 074 kroner ) + 3231 = 17 305 kroner. I dette tilfellet så ville jeg trekt fra ca 1300 kroner i returverdi på poengene jeg får tilbake for selve reisen sånn grovt sett. Så da sier jeg at break even vil ligge på ca 16 000 kroner. 16 000 kroner for en business billett er ganske billig, men det er ikke uhørt at en kommer over en kampaje der billettene er billigere enn dette på Business Class til Sørøst Asia hvis en leter litt.

Flybillett betale med penger.

Jeg skal reise til Kuala Lumpur fra KRS og jeg ser en pris på 9452 kroner hvis jeg booker denne reisen. Jeg ser at booking gebyret er 2431 kroner, så egentlig betyr dette at jeg kan regne poengene på 7021 kroner. For 7021 kroner så er break even pris i poeng 94 783 poeng. Så da går jeg i pluss på å bruke cash på denne reisen her fordi det er tett opp til 95 000 poeng. Søker en på Google flights så finner en enda bedre deals, for det finnes reiser som er billigere enn dette til KUL, den kan en banne på.

Så hva er lærepengen?

Det handler om at en bør ta ett nontat på prisen på billetten en har tenkt å booke for poeng, og sjekke om en faktisk vil tjene på å helle betale reisen kontant, enn å spare opp poeng som en bruker på en reise. Hvis det koster mer å skaffe seg poengene enn hva en får i verdi for å bruke poengene på en reise. Kompanion Ticket er jo en ting i balansen, men det som messer opp kalkylen der er at ett slikt Amex kort ikke er billig så skal en bry seg om det kortet der så må en tyne ut to billetter på det kredittkortet der. Den største verdien jeg ser i en slik billett er halveringen av poeng jeg trenger å tjene for å realisere en tur, ikke rabatten i seg selv, selv om den har en viss betyding da. Men sett bort fra CT så er det slik matmatikken står for min del.

Last edited: 26. aug 2026 kl 01:12

Del denne siden