Cathay fra London til Hong Kong, men hvilken lounge skal velges i London?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Robert H, 22. mai 2017.

1. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg sitter nå i OSL-loungen, og tradisjonen tro når jeg er her, er biz-delen stengt. Jeg tror de har laget et eller annet avansert varslingssystem som fanger opp mine nærstående besøk.

Men snart er det avreise med BA til London, og deretter med Cathay til Hong Kong. Og siden jeg er en novise i denne sammenheng, hvilken lounge skal jeg velge: Cathays egen, eller Admirals Lounge til American Airways? Gode råd trengs :)

Petter B-C and ArthurDent like this.
  2. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    Cathay sin i T3. Ikke noe å lure et sekund på! Flunka ny. En av Europas beste lounger.

3. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,141
    Bonuspoeng:
    183
    Her er jeg helt enig med Herlov. Cathay sin i T3 er flott. Digger det at det er både ordentlig bar med bartender og at det er kjøkken der som lager den maten du vil ha fra menyen der og da :)

Petter B-C, ArthurDent and Robert H like this.
  4. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    BA scorer høyt på et fantastisk crew i kveld - Connor leverer varene, og vel så det

Riktignok kunne han fortelle at kyllingen var spist opp allerede, men i motsetning til Basil på Fawlty Towers var de ikke tomme for waldorfer, så da ble det en smakfull waldorfsalat.

Last edited: 22. mai 2017
    view, Larata, miura and 7 others like this.
  5. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar - løper så i lende nå...

I villfarelsen startet jeg på AA - og der var det bare rødbetsuppe, og en loungevert som bare manglet å blåse tyggegummiboble for å være inkarnasjonen av kjeeeedsomhet...

Men fine Donaldbrusfarger, da...

Larata, Petter B-C, mathiasfe and 5 others like this.
  6. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Cathay har litt mystisk inngangsparti som minner om Men in Black. Ikke godt å vite hvor den heisen ender.

Men det gikk bra, og jeg kom opp (eller ned - la ikke merke til det) til en flott lounge i hva jeg innbiller meg må være en klassisk cool stil. Dempet sofa-jazz musikk, og egen bar, slik @Earl og @Herlov allerede informerte om.

Bartenderen var mye coolere enn bildet kanskje gir inntrykk av. Vi avtalte at jeg skulle sende en e-post til ledelsen for å få opp lønna hans. Lurte på om jeg skulle tipse - eller blir det feil?

God mat også - og en fabelaktig utsikt

view, Earl, Larata and 14 others like this.
  7. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,141
    Bonuspoeng:
    183
    Catahy ligger litt skjult til ja, og heisen er som du sier litt spesiell, men den går altså opp til loungen ;)
    Godt du fikk god mat og drikke der, min opplevelse er at dette absolutt er den beste loungen i T3 :)

Robert H liker dette
  8. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Min første tur med Cathay. Ordnet ombordstigning, og heldigvis ingen tendenser til håndgemeng eller trengsel (i fast track på OSL ble jeg stående bak en fyr som ble så flau av å skulle sluses sammen med de andre at han slapp fram fem stykker før jeg sa at det sikkert er i orden om vi fletter annenhver).

Veldig god plass ombord. Jeg fikk sete i den fremre delen av to businesskabiner - kun to rader med 1-2-1 konfigurasjon. Fikk følelsen av å være nesten alene.

Mange oppbevaringsmuligheter- både skuff, skap og hylle

To vinduer, og svært god plass til bena. Sammenliknet med QR, min favoritt så langt, ga dette en mye romsligere følelse.

Champagne, Sir?

En sniktitt fra førtseklassekabinen. Tykkere dyne, tre vinduer istdenfor to, mer "waste of space", men ikke noe jeg har et brennende ønske om å bytte bort mot to turer i business (omregnet i kroner)

Og så menyen

Tøysejenta tegnet Cathaylogoen på matpapiret foran smøret...

Først fikk vi en sabla god fisk - type hvit med litt stæsj

Deretter lammegryte. Jøje meg, så godt det var

Ost hører med

Guilty pleasure, tror jeg det heter

Fikk bøtter og spann med vann også

Og en helt fantastisk kabinbesetning. Faktisk tror jeg flere i denne gjengen stortrives på jobb.

Og på vei ut av flyet kom jeg i snakk med Geoffry (første bilde i dette innlegget)... forøvrig en litt pussig historie..

Kristian, Upsaker, Petter B-C and 8 others like this.
  9. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    På vei ut av flyet i Hong Kong kom jeg i prat med en hyggelig fyr, Geoffry, og ikke vet jeg hvorfor det ble slik, men vi tok iallefall følge gjennom ankomstområdet. Siden han tydeligvis var lommekjent og skulle til loungen, og jeg trenger å øve meg på småprat, hang jeg meg på. Og så kom vi hit

Mitt første loungebesøk på førsteklasse. Egen champagneavdeling blir aldri feil

Inngangspartiet til dusjavdelingen minnet om et skummelt parti fra en science fiction film

Men rent og pent etter at man får tildelt eget rom

Litt å spise på hadde de også

Men jeg endte med det tradisjonelle

10. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Flyturen fra Hong Kong til Thaichung tar en time og ti minutter, og jeg var spent på om vi ville få noen form for servering - tenkte kanskje jeg kunne håpe på en vårrull og litt å drikke. Så feil kan man ta.

Først litt om setet. I business er det 2-2 konfigurasjon, mens det er 3-3 i økonomi. Grei plass, er det vel lov å mene. Og mulighet til å legge det nesten helt ned, men det glemte jeg å teste, for på denne turen skjedde det mye.

To vinduer, slik at man kan nistirre ut av hvert sitt vindu hvis man er to (jeg fikk ingen ved siden av meg).

Og så kom det jammen meg tilbud om champagne før avgang! Det hadde vært noe på tur fra Oslo til Bergen.

Rett etter avgang ble det delt ut menyer.. forventningen begynte å stige..

Og dette er altså på en tur som er beregnet til å vare i litt mer enn en time. Jøje meg.

Og rikholdig drikkeutvalg også

To flyvertinner serverte tilsammen seks passasjerer i business på denne turen. Avis og i-pad ble også delt ut. Ergelig med nedskjæringer også i Cathay.

Og så maten. Helt fantastisk.

Først litt fisk

Og så en biff - sikkert nesten 200 gram, og stekt perfekt

Jeg er fan!

Dessverre framme alt for fort - men nå skal jeg straks sette meg på returflighten. Gleder meg!

Forresten har jeg nesten 8 timer transfer i Hong Kong. Takknemlig for tips til hva jeg bør gjøre, hvis jeg ikke blir sittende på loungen hele tiden.

Last edited: 25. mai 2017
  11. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,712
    Bonuspoeng:
    113
    Imponerende at se hva de klarer å diske opp med på en så kort flyging

Stuttfeiten and Robert H like this.
  12. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk servering på en så jort flight. Dersom det ikke blir Emirates F i september så blir det HKG-TPE i Cathay P i F. Så muligens videre med JAL til NRT i C. Vurdere også om det er lurt å fly HKG-KUL-BKK-HKG og fått testet andre selskap, men det gjenstår å se. F til TPE er nok mest sansynlig første pri.

Last edited: 25. mai 2017
    Stuttfeiten and Robert H like this.
  13. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, helt utrolig. Og selv om det var tydelig at de jobbet hardt, var det bare smil og god stemning - "would you like some more champagne Mr. Robert?"

Tror jeg flytter ned hit så fort jeg får sjansen. Service gis med tydelig stolthet og glede. Merker at jeg blir skikkelig glad, og gjør mitt ytterste for å gi tilbakemelding om det - hvilket det settes stor pris på. Som farmor sa "delt glede er dobbelt glede" :)

14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,137
    Bonuspoeng:
    293
    Robert H liker dette
  15. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    God ide! Jeg skulle gjerne tatt denne turen daglig :)

RoadKing liker dette
  16. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Og så var det tid for retur. Loungen i Taichung er det ikke nødvendig å møte opp tidlig for å oppleve.

Det var også fotoforbud.

Imponerende, og litt rart, at to jenter sto klare ved utgangen da jeg gikk, og de bukket helt synkront i 90 grader.

Når ble det egentlig slutt på at jenter neiet, og gutter bukket? Jenter som neier er jo noe av det fineste som fins - selv om det nesten ikke fins lenger.

Ikke noe tullball, flashing med Trumfkort eller køsniking ved ombordstigning. Full kontroll, asiatisk høflighet, og to separate køer.

Jeg var spent på kabinen, ettersom dette var en annen flytype enn motsatt vei to dager tidligere. Dessverre er jeg en håpløs ignorant når det gjelder ulike versjoner av forskjellige fly - og burde sikkert skamme meg - men jeg klarer ikke å opparbeide nok fokus til å huske slikt - jeg er egentlig bare veldig, veldig glad i opplevelsen ombord. Og så er dette en av de siste fristedene for bare å nyte tilværelsen.

Denne gangen var det seks rader i business med konfigurasjonen 2-2. I økonomi var oppsettet 3-3, og der virket det nesten stappfullt. Jeg hadde flaks, og fikk sitte alene.

Denne gangen fikk jeg også sjekket hvor langt det lot seg gjøre å legge ned setet (forsøkte å holde inn magen - og er egentlig ganske fornøyd)

Utrolig hyggelig service også denne gangen. Før avgang var det servering av champagne, juice og vann - valgets kvaler

Denne karen her tiltalte meg ved navn hele turen, og var en stor glede å snakke med. Han fortalte at Taichung - Hong Kong var en av favorittrutene hans, rett og slett fordi folk fra Taiwan smilte mye mer enn folk fra Hong Kong.

Meny ble delt ut, med andre utvalg enn for to dager siden.

Jeg tenkte jeg skulle velge litt sunt, kanskje gå for kyllingvarianten, men når vogna kom trillende med liflige dufter fra mørkt kjøtt, var jeg solgt

Rett og slett kjempegodt

17. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,137
    Bonuspoeng:
    293
    Fotoforbud? Jøss. Ikke for det, kan på en måte se poenget...

Robert H liker dette
  18. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp - kanskje like greit :)

Opplevde noe liknende i Australia i fjor - i loungen kom det en litt skummel sikkerhetsvakt bort til meg og spurte hva jeg holdt på med da jeg tok bilder av alt mulig. Etter å ha forklart at jeg var en raring som likte å fly langt uten mål og mening, og at jeg måtte lage rapporter til gutta (og noen alt for få jenter) på et obskurt flyforum, smilte han bredt og ristet på hodet... Kan tyde på at vi heldigvis er flere, og reddes av hverandres galskap ...:)

19. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    11,895
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk bra!

Skriv gjerne noen ord/del noen bilder fra Taichung også!

Robert H liker dette
  20. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er jo litt ko-ko.. Jeg vurderte i utgangspunktet å ta en tur inn til Hong-Kong, men etter å ha blitt forvist til First loungen enda en gang, fant jeg ut at det var lurt å bli værende her. Hong Kong har jeg sett før, og forhåpentligvis vil jeg få sjansen på nytt senere, men det er ikke sikkert jeg vil få sjansen til å oppleve denne loungen flere ganger.

Så hva er egentlig forskjellen på businessloungen og førsteklasseloungen?

Kort fortalt:

Business

First

Og jeg gleder meg stort til neste tur

DanH, Petter B-C, Fredrik81 and 11 others like this.

Del denne siden