Hallo! Er det noen som har noen erfaring med om det er mulig å finne noe tilgjengelighet i First hos Cathay Pacific gjennom BA Executive Club. Er det helt kjemisk fritt eller er det gode muligheter for å finne noe hvis man er fleksibel? Jeg har lett litt, men føler det er som å finne nåla i i høystakken. JAL er ikke noe problem, men jeg sliter med Cathay. Erfaringer mottas.
Hvilken rute og når? Husk at CX som regel kun slipper ett sete i F per rute*. Søkte opp via baec og fant mye ledig fra både CDG, LHR og ZRH utover april og mai iallfall. *=Ingen regel uten unntak
Det er noen måneder siden, men jeg fant en del ledig på bl.a. FRA-HKG og ZRH-HKG og har fått booket to CX F-turer med litt BA C som posisjonering. Mener at jeg også fant litt fra CDG, mens LHR er veldig vanskelig.
Ok, så trikset er å søke direkte på disse byene, ikke la søkemotoren styre via LHR som default fra OSL?
Det stemmer. Fra LHR er det forøvrig ganske grei tilgjengelighet hvis du vil planlegge litt frem i tid. Derimot er jo det billigere avgiftsmessig å velge CDG som utreise, sammenlignet med LHR.
Ville i hvert fall ha droppet OSL, det er nesten alltid lett å legge til shorthaul i begge ender. Stort sett finner ba.com brukbare alternativer så lenge det er maks én mellomlanding, så da jeg skulle booke BGO-CEB søkte jeg på LHR-HKG t/r. Fant da et bra alternativ på utreisen (LHR-FRA-HKG), men ingenting på returen og måtte søke på enkeltbyer før jeg endte med HKG-MXP-LHR.
Da har det i så fall endret seg. Jeg booket i mars 2016 for reise i januar 2017, og det var plent umulig å få til LHR-HKG direkte.
Spørs om du reiser alene eller ikke. Som nevnt over er det mange ruter det kun dukker opp ett sete i F per avgang. Satt tilfeldigvis og så på tur rundt 1. mai da posten dukket opp her. Fra LHR finner jeg nesten ingenting som har mer enn ett ledig sete, men fra CDG er det mange avganger i den perioden der man kan booke for 2. I tillegg sparer man penger på avgifter som man kan bruke på posisjonering.
Jeg ser det er muligheter LHR-HKG juli 2017. Den kommer opp når man søker CDG-HKG, men ikke OSL-HKG. Jeg leste et sted at CX typisk legger ut ett F-sete ca. 11/12 måneder i forveien, er så gjerrig, før de slipper alt gjenværende ca. 1 uke før avgang. Usikker på om dette fortsatt stemmer ...
Ifølge en tråd jeg ramlet over på fra tidligere i år på FT så stemmer dette til en viss grad, men da typisk på langrutene fra USA samt LHR. Som oftest bedre tilgjengelighet i F fra ZRH og CDG
Reiser alene, var ikke et eneste F-sete tilgjengelig på LHR-HKG-LHR i hele januar og februar, som var 11-12 mnd frem da jeg søkte. Men ingenting er bedre enn at de har begynt å slippe mer. Skal sjekke om det har blitt noe ledig på mine datoer, blir ikke veldig lei meg om jeg kan reise HKG-LHR direkte i stedet for via Milano. Edit: Finner ledig på HKG-LHR uken før og etter, men dessverre ikke datoer som passet. Men det ser vesentlig bedre ut nå enn tidligere i år.
På den aktuelle datoen (28 april) er det ledig på to avganger fra LHR iallfall, men kun med ett sete på hver avgang. En kan jo sette fruen igjen hjemme, men vet ikke hvor populært deeet hadde vært da. Så for min del blir det nok avreise fra CDG.
Jeg vet ikke hvor relevant dette er i denne sammenhengen, men leste akkurat en artikkel om Alaska Airlines som "blokkerer" Cathay Pacific bonus-seter og ett av triksene her var at man kunne booke ett sete, for deretter å booke ett sete til på en separat bestilling siden Cathay tydeligvis slipper flere bonus-seter i F når det første er booket. Ikke så godt forklart av meg dette her, men det kan kanskje være verdt å prøve ved bruk av Avios også? Her er forøvrig link til artikkelen: http://onemileatatime.boardingarea.com/2016/09/11/alaska-cathay-awards/