Challenge accepted, 18(19) flyselskap i jakten på 1 million EBP

Tråd i 'Reisebrev' startet av Magnus1001, 23. okt 2024.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,070
    Bonuspoeng:
    293
    Med AliPay får du ordnet dette uten å kunne språket. De har DiDi Travel (Uber) inne i appen og alt kan oversettes til engelsk.

EndreD and Magnus1001 like this.
  2. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for supert tips. Laster den ned og sjekker alternativer når jeg kommer frem.
    Må uansett sjekke inn på nytt på XMN, hadde håpet å kunne tilbringe natten airside, men spørs om jeg får komme inn før midnatt når jeg uansett ikke har BP videre.
    Betaling foregår også via alipay?

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,070
    Bonuspoeng:
    293
    Bare å legge inn Mastercard og så betaler du i etterkant manuelt, så husk å betale. Taxi kostet ingenting i Beijing.

jgroneng and Magnus1001 like this.
  4. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Et helt rått forum og et supert tips @Upsaker, må ærlig innrømme at jeg ble litt skeptisk til dagens reise før jeg la meg i går kveld/natt når jeg oppdaget dette.
    Alipay ser ut til å funke greit, bortsett fra et overfølsomt søkefelt i DiDi som plutselig skriver in trippelt av hva jeg skriver. Men det går tilslutt.
    Passerte en valuta kiosk på BKK og valgte å veksle inn resterende bath, da har jeg noe i bakhånd i tilfelle det skulle bli behov for det.

jgroneng liker dette
  5. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    BKK-XMN
    Ble tildelt sete 41J, jaja tenkte jeg og sjekket setekart på awardfares. Rad 41 er første rad bak biz og flyet skal visst være helt fult.
    Det var kun 2/6 seter på rad 41 som har fått utlevert pute, pledd og vann før boarding. Jeg regner med dette er pga status da vi begge boardet som første gruppe.
    God start
    20241127_172519.jpg

6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,832
    Bonuspoeng:
    183
    Har du dobbeltsjekket adressen/beskrivelsen av hvor hotellet ligger?

Av erfaring er det enkelte steder flyplasshotell dukker opp på feil plass på Google Maps. Feks på HGH viser Hyatt Place som at det ligger på andre siden av rullebanen. Den røde hesteskoen jeg har tegnet inn er inngang/utgang på de fire terminalene og det røde krysset er der hvor de to Hyatt-hotellene faktisk ligger, som er i gangavstand fra alle terminalene. Man går til og med tørrskodd.

upload_2024-11-27_12-56-15.png

Tilsvarende har jeg også sett feks KLIA T2 capsule på KUL er vist helt feil på kartet til Hotels.com

geddi, AirMags, EndreD and 5 others like this.
  7. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg måtte sjekke opp og ned i mente etter at jeg ble obs på dette igår.
    Etter supert tips fra @Upsaker så løste det seg på en meget smidig måte allikevel.

Her ser du mitt eksempel. Screenshot_20241127_232652_Maps.jpg
    Starten på streken er ca utgang fra terminal og sirkel er ca lokasjon på hotel. Google påstår noe helt annet.

Nå er det bare å få seg ca 4 timer søvn. Vil være ut i god tid i morgen, samt at det er storkamp kl 4 lokal tid som jeg håper å få streamet på flyplassen, forhåpentligvis i en lounge.
    Skal prøve og få hentet meg inn på reisebrev etterhvert.

AirMags, EndreD, jgroneng and 12 others like this.
  8. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Tilbake på XMN T3, herregud så dårlig skiltet og lite hjelp å få, når jeg ankom ble jeg geleidet rett ned i domestic ankomst området for venting.
    Etter mye vandring frem og tilbake fant jeg til slutt et skilt helt i den ene enden av ankomst delen som pekte mot Intl.departure.

Kun 2 stk små 40 tommere ish som viser avganger og som første avgang idag åpner insjekk 1t. 50m før avgang.

AirMags, EndreD, jgroneng and 7 others like this.
  9. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Starter med et middelmådig bilde av infoskjermen ved Intl. Departure XMN.
    20241128_045917.jpg
    Når de endelig begynte å slippe inn reisende, måtte jeg vise pass ca 7-8 ganger før jeg var igjennom alle formaliteter.

Fant frem til xiamen lounge, denne var merket som en first class lounge. Men med økonomi og Elite+ var det ingen problem. Loungen var ikke mye å skryte av. Egen noodle kokk og enkle varmretter var satt frem.
    20241128_064340.jpg
    Loungen var på bakkenivå og adkomst via heis, jeg skulle boarde fra gate 12 som ligger omtrent rett over loungen.

Ingen prioritert boarding annonsert. Men du fikk gå først om du gikk i sky priority lane.

Vell ombord på 41A, igjen fikk jeg vann, pute og pledd. Og muligens blokkert midtsete?
    20241128_073024.jpg
    Ingen business ombord på dette flyet. Jeg sitter faktisk på første rad. Jakarta neste.

Naboflyet er av den artige varianten.
    20241128_073521.jpg

10. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Boardet GA898 CGK-CAN
    20241129_074020.jpg
    Her møtte jeg på 2 dansker og en kineser som også jakter på millionen. Kineseren skulle fly til Singapore og vi skilte lag med han i loungen. Danskene skulle selvfølgelig fly business mens nordmannen(meg) sitter bak gardina.
    34A i dette tilfelle.

Jeg lever etter motto lad når du kan og ikke når du må (elbil fenomen), men siden jeg ble sittende å drøse litt med andre jegere glemte jeg meg litt ut i loungen.

Garuda har ikke mulighet for lading så her kan det bli 5 trause timer til Guangzhou med kun 10% strøm igjen på boseheadsett. Blir faktisk å skru av telefonen da denne også begynner å tære på strømmen.

Mulig jeg kan snike meg fremmom gardinen og låne litt strøm hos nystiftede bekjentskap.

Dette blir 9/16 og senere følger KQ (CAN-BKK)som skal bli 10/16 iløpet av dagen, blir spennende å se hvor mange jegere vi vil finne her.

Edit: Ledig midtsete også på denne flighten, elite+ har gjort nytten sin på denne reisen.

Last edited: 29. nov 2024
    AirMags, Lnbre, Flymunda and 12 others like this.
  11. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Boardet KQ887 CAN-BKK

Ankomst CAN ble litt vell spennende.
    Vi ble først tatt til side i eget venteområde for transfer. Her måtte Kenya airways agenter verifisere div dokumenter.

Siden disse ikke kom på jobb før 3-4 timer senere tok vi veien ut via costums og tilbake via security.
    Mens danskene skled rett igjennom costums på vei airside var det verre med meg.
    Fikk først spørsmål om jeg hadde flere pass, noe jeg ikke har, før supervisor ble tilkalt. Ble så bedt om å tre til side å vente, her stod jeg da på kinesisk grunn uten boardingkort og pass.

Sekundene føltes ut som minutter og pulsen var i en liten periode oppe i 135 før supervisor kom tilbake med pass og boardingkort.
    De virket fortsatt ikke helt overbevist men jeg fikk tilslutt et stempel og ble vinket videre.

Premium lounge var fin og føltes premium ut i stil og interiør, men rakk ikke helt opp på mat og drikke fronten. Selv om de kunne verte opp med egen noodle bar og betjent tappetårn.

Vi mistet etterhvert telling på hvor mange som jakter millionen på denne flighten, men å estimere 10-20 stykker er nok ikke å ta i.

Fikk igjen endret sete ved gate.
    Denne gang til 12C og ledig midtsete igjen.

12. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,258
    Bonuspoeng:
    183
    Vi var muligens samtidig i loungen da? Og på samme hotell. Så du noen hvite i loungen? Jeg så en hvit kar som kan ha lignet på deg, men han ble borte akkurat da vi hadde begynt å spise. Vårt fly gikk 08.30 til Taipei.

Last edited: 30. nov 2024
  13. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var der på morningen 28.11 boardet til CGK 07:25 så forlot nok loungen 07:20 ish.
    Når jeg kom ankom loungen var jeg den første for dagen og satte meg til nede i hjørne (lengst vekk fra inngangen) ved vinduene.
    La ikke merke til noen som kunne minne om typiske skandinavere heller akkurat.

Ja vi hadde nok samme hotel.:)

14. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,258
    Bonuspoeng:
    183
    Liten verden. Tipper vi kom i sjutida engang. Vi hadde nok boarding litt før klokka 8

Magnus1001 liker dette
  15. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Da var det nok meg du så :).
    Jeg ville se liverpool mot real madrid uten stressfaktor med å komme seg til flyplassen. Var derfor på flyplassen rett før kl 4 på natta. Slapp uansett ikke inn til insjekk før 06:00.

Synd vi ikke fikk hilst.

Spielhaug and EndreD like this.
  16. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Siden meg og @EndreD tydeligvis var i samme lounge på samme tid poster jeg resten av min reise:
    Screenshot_20241129_213555_Sheets.jpg
    Om noen er på følgene steder hyl ut:)
    - Bangkok ikveld
    - Hanoi (west lake area) 01.12, eller lounge dagen etter.
    - Taiwan 02.12, eller lounge dagen etter.
    - Seoul 03.12, eller lounge dagen etter.
    - Dubai 04.12, eller lounge dagen etter.
    - LHR og AMS blir for tett mtp connection men om noen er der og jeg rekker lounge så kunne man i det minste sagt hei.
    - OSL, 05.12, her vurderer jeg en natt på hotel før RE11 tar meg hjem morgenen dagen etter.

17. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    På tide å hente seg inn å ajourføre brevet.
    KQ887 CAN-BKK
    Kenyanere handler tydeligvis masse klær i Kina. Sjelden har jeg sett så mye håndbaggasje slippe inn i kabinen og det ble naturligvis dårlig med plass etterhvert.
    20241129_211241.jpg
    Som Elite+ boardet jeg tidlig og dette var ikke en problemstilling for meg.

Serveringen var av det enkle slaget. En tørr kyllingbaguette med øl. Det ble også rapportert om tørr kyllingbaguette fra business avdelingen.

Ankomst Bangkok og sjekket inn på somerset ekkamai nøyaktig 01:00.
    Ble også invitert på et par øl med danskene, så jeg hev meg rett i en grab og ankom Wong's place som nr 2 av 3.
    20241130_014310.jpg
    Liten sjarmerende bar med mye sjarm.
    Tiden flyr i godt lag og klokken bikket nok 05:00 før jeg fant frem til hodeputen.

Bangkok dag 2 og hviledag.
    Sent oppe og allerede litt på hælene med dagens gjøremål.
    Første post var vasking av klær, dette er somregel en hurtig prosess og det finnes nesten alltid et vaskeri i hver bakgate. Mitt go to vaskere hadde dengang blitt nedlagt siden sist jeg bodde i område og i ekkamai kryr det ikke av vaskeri. Fant til slutt et som kunne kjøre express med retur samme kveld.
    Frokost unnagjort kjapt på hjørnet og tilbake til hotellet for noen timer ved bassenget.

Det skulle vise seg at også denne kvelden skulle bli av det fuktige slaget. Det er i seg selv ikke så interessant. Men morningen etter ble litt mer hektisk enn jeg foretrekker.

Dette kunne fort blitt til en klassisk 'one night in bangkok' og pulsen stiger bare jeg skriver dette.

Avreise fra BKK med vietnam airlines ETD 15:50
    Klokken 13:45 våknet jeg brått av meg selv og det gikk ca 1 minutt før jeg innså hva som holdt på å skje.
    Jeg hadde forsovet meg med med ca 3 timer og jeg var langt ifra klar til avreise.
    På toppen av det hele har jeg klart å få fukt i ladeporten, dvs at telefonen ikke vil ta imot lading før dette er tørket. 10% strøm hjalp heller ikke på pulsen.

Litt bakfull og veldig stresset fikk jeg kastet meg over telefonen til reseptionen og booket en taxi til flyplassen.
    Pakket i hu og hast sammen pikkpakket og kom meg ned til utsjekk.
    Sjelden har jeg reagert på at taxi i Thailand kjører sakte, men denne gang føltes det ut som om vi aldri skulle komme frem.
    Telefonen ble holdt til tørk ut vindu store deler av motorveien, tilslutt ble ladeporten tørr og jeg fikk klemt inn 10 min lading før vi ankom BKK rundt 14:40.
    Løp inn til skranken og rakk heldigvis insjekk. Rett igjennom security og en kjapp tur i loungen for en dusj.

Boarding startet 15:05 så det holdt akkurat.
    Selv med lite strøm fikk knioset et bilde av flyet.
    20241201_151137.jpg
    Gammelt fly med gode seter. Jeg satt på første rad bak business og hadde meget god benplass.

Det ble servert noe lignende banh mi og karamell pudding til dessert. Desserten var overraskende god.
    2-2 config i business med 4 rader og full service, selv på en 1t. 50min flyvning. Her må jeg si vietnam airlines seiler opp som en favoritt selv om jeg kun fikk bevitne dette fra bak gardinen.
    Vietnam airlines har også fast track for immigrasjon på HAN, dette sparte meg nok for 30-40min kø og jeg var igjennom på 3 min.

Ingen lademulighet på flyet så jeg skrudde av telefon for å spare strøm til ankomst.

SAJblue, jgroneng, EndreD and 18 others like this.
  18. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Da er vi ankommet Hanoi og jeg fikk sjekket inn på Oakwood Residence Hanoi. Dette hotellet ligger i west lake området og ble booket på anbefaling av guiden jeg hadde inngått avtale med.

Anbefalingen skuffet ikke og til en sum av ca 1000nok syntes jeg hotellet var meget fint.
    20241201_184319.jpg

20241201_184324.jpg

Syntes ikke av bilde, men toalett var av det avanserte slaget, varme i sete, massasje og spyling med tørk.

Fikk hentet meg inn, ladet telefon og ca kl 7 gikk jeg ned for å møte guiden i reseptionen.

Jeg hadde lagt inn ønske om en rolig tur, hvor man fikk oppleve mat og drikke, samt en tur opp på en rooftop for en fin utsikt.

Lar bildene tale for seg selv her.
    20241201_195535.jpg

20241201_200733.jpg

20241201_200945.jpg

20241201_201159.jpg

20241201_205431.jpg

20241201_212258.jpg

20241201_220045.jpg

20241201_223850.jpg

20241201_232747.jpg

Jeg kan trygt si at dette var turens høydepunkt og at jeg aldri ville fått det samme ut av en kveld i Hanoi alene.

Tilbake på hotellet rundt midnatt og jeg fikk med meg siste halvdel av Liverpool - Man City.
    Alt i alt en perfekt kveld.:)

SAJblue, jgroneng, EndreD and 17 others like this.
  19. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Nylig boardet CI792 HAN-TPE
    Nia business lounge var stor og luftig med fine toalett og egne sleeping pods. Fin utsikt over rullebanen og enkel mat matservering.
    20241202_105632.jpg

China Airlines kjører strengt boarding regime og som elite+ fikk jeg boarde sammen med deres beste kunder.

Sete 10K er 3dje rad i eco og det er satt opp i en
    2-4-2 configurasjon.

Main purser for eco kabin kom og hilste personlig med etternavn og takket så mye for at jeg fløy med de. Hun kunne også bekrefte at jeg hadde fått 2seteren for meg selv på dagens flyvning.
    Pute og pledd lå klart i sete mitt, igjen en statusfordel da alle andre seter rundt var foruten.

Snart pushback og avreise.
    20241202_115138.jpg
    I bakgrunnen kan man se korean air, som for min del blir neste flyselskap på listen i morgen.

Med China Airlines avkrysset teller jeg nå 12/16.

SAJblue, jgroneng, EndreD and 13 others like this.
  20. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,775
    Bonuspoeng:
    113
    Flyvningen med china airlines gikk rolig for seg. Etter takeoff bestemte parret foran meg seg for å ta en høneblund og vippet ryggen helt bak. Det ble litt for intimt/klaustrofobisk for min del. Og jeg flyttet meg over til 4 seteren i midten som også var ledig.
    20241202_123608.jpg
    Ikke veldig mye plass for en europeer her.

Med hele raden for meg selv og ingen bak var det bare å slå seg til ro med seteryggen så langt bak deg gikk. Middag ble servert, denne gangen var det også kylling og ris som stod på menyen. Med en slags pudding og bær til dessert.
    Egen fruktskål med dragefrukt, en frukt jeg setter høyt på min liste.
    20241202_123951.jpg
    Eplejuice servert i pokemon kopp, fikk jeg barnemeny???
    20241202_123955.jpg
    Prøvde atter en gang å få sett videre på serien the crossroads på prime. Men etter 5 minutter titting lukkes prime og nekter å starte uten wifi tilkobling (om noen har en løsning er jeg villig til å motta hjelp).
    Jeg har derfor blitt meget dreven på sudoku på denne turen og hørt igjennom Spotify spillelister x antal ganger.

Før landing kom main purser atter en gang å hilste på og takket for at jeg fløy med dem og ønsket meg snarlig tilbake.

Fremme på TPE, immigrasjon og ned på MRT for å finne frem til hotellet. Surret litt med å handle meg kort, men før jeg fikk hjelp i informasjonskranken prikket en hyggelig europeer meg på skuldra å spurte om jeg trengte et mrt kort. Rakk ikke mer enn å si takk før han gikk videre for sin flight hjem.

Med et kort i hånda med positiv saldo var det bare å beepe se rett igjennom og sette kurs mot Novotel.

Sjekket inn og fått en dusj.
    20241202_164640.jpg

20241202_164724.jpg
    Også her var toalettet av det artige slaget med flere funksjoner enn jeg tørr å utforske.

Sitter nå å fordøyer en burger med obligatorisk øl (smakte godt med litt vestlig mat), i hotellets restaurant.

SAJblue, jgroneng, EndreD and 13 others like this.

Del denne siden