Champagne eller andre bobler..

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Blaa, 29. des 2016.

  1. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Krug grande cuvée eller Bollinger grande année, hvis ikke du har svin på begge sider av skogen.

    Sistnevnte serveres på EY i F.

    @Blaa, forstod det slik at oppgaven var begrenset til Heinemann. Siden du ikke nevner pris, her er et forslag fra listen med serveringsanbefaling fra @SASDC8 :
    C2951E43-0B47-4F52-A219-1EBD74AF8D3E.jpg

    Godt nytt år!
     
    Last edited: 30. des 2016
  2. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Kul tråd/diskusjon dette, selv om smaken er som baken:)

    Sånn helt på tampen av året vil jeg hvertfall oppfordre alle til å prøve noe nytt i 2017, enten det er Cremant, Champagne eller Cava. Prosecco vil jeg ikke anbefale til noen, men prøv gjerne musserende fra Franciacorta, eller andre musserende fra Italia, spesielt Trentino området har mange gode produsenter.

    Vi som bor her på berget og har tilgang polet (i tillegg til TF og servering ombord) er jo de heldigste på denne jord som har tilgang til et fantastisk utvalg champagne og musserende vin uten sidestykke og sammenligning med hvilket som helst land i verden!

    Så ha et godt nyttår og prøv noe du ikke har smakt før!
     
  3. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Krug er nydelig, ellers er Moët helt kurrant.
     
  4. Trond

    Trond Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    13
    På dette området er det nok en god del snobberier, men selvsagt også mange som er bevisste og har drukket mye.

    Generelt er det nok en fordel når man snakker om pris ift kvalitet å gå litt utenom de aller mest kjente merkene. Her er en som jeg skal ha i år, som jeg ikke har testet, men har prøvd andre fra produsent som har et utmerket forhold pris-kvalitet.

    http://www.aperitif.no/pollisten/produkt/pierre-gerbais-l-osmose-blanc-de-blancs/352976
     
    tommy777 liker dette
  5. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har nylig kjøpt en Pol Roger Vintage 2004, Lois Roederer Brut Premier , samt en enkel Cremant som jeg skal ha til nyttårsaften. Gleder meg mest til å sammenligne de to champagnene, da de ligger godt priset med god smak ifølge en kollega som drikker MYE champers....
     
    tommy777 liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med trønderchampagne? Heimbrent og bruspulver (evt kan Nyco benyttes)
    :D
     
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg foretrekker bollinger og pol Roger sine standardutgaver. Ikke spesielt dy, men veldig fine og verdi for pengene.
    Favoritten er laurent perrier grand, men den koster en arm og litt til :)
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Hvitvin i soda-stream fungerer visst fint på nach..
     
    Adrian E, Blaa, kiev and 5 others like this.
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    I morgen kveld så begynner vi ballet med denne: http://www.aperitif.no/pollisten/produkt/fleur-du-passion-brut-blanc-de-blancs-2004/89285
    Hentet egenhendig hos Diebolt-Vallois for noen år siden. (Ikke magnum, dessverre, men vi har tre flasker..)

    Midnatt sprettes denne: https://www.vinmonopolet.no/Land/Frankrike/Diebolt-Vallois-Blanc-de-Blancs-Brut/p/4004601
    Kjøpt på samme tur.

    Jeg mener det er riktig å drikke den beste du har tidlig på kvelden, så man ikke kaster bort edle dråper på folk som ikke skjønner hva de drikker.
    Det er ikke så nøye med den som drikkes kl midnatt, men det blir ikke Freixenet av den grunn..

    Nå får man ingen av disse hos Heinemann, som var trådstarters spørsmål, men jeg følte tråden hadde sklidd ut uansett.. :p

    Charles Heidsieck er alltid en vinner, den hadde de faktisk på OSL for et par år siden, og vi hamstret hver gang vi var ute og reiste. Piper-Heidsieck er et relativt godt alternativ.
     
    Avixlo, Eddie47 and Are like this.
  10. Flounge

    Flounge Livsnyter og hobbyfilosof

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Du bør glede deg til Krug Vintage 1996. Krug er som kjent Champagnenes Rolls Royce, og 1996 er et eksepsjonelt godt år. Jeg smakte denne for noen år siden, og opplevelsen sitter enda. Ellers er jeg enig at Salón er en spesielt god champagne. Noen år siden jeg hadde gleden av å smake denne. Vet at JAL servere Salon på første klasse. Jeg er over gjennomsnittet glad i champagne, og drikker sammen med fruen stort sett en flaske hver helg. Jeg kan slutte meg til at Nicolas Feuillatte er en god "hverdagschampagne". Drikker også mye Pol Roger. Toppvinen Cuvee Winston Churchill er super.
     
    tommy777 liker dette
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Denne trønderoppskriften ble sjekket på "Ikke gjør dette hjemme". Konklusjonen ble da også: for all del ikke gjør dette hjemme. Men hvis man liker spyling med Liebfraumilch på tak og vegger funker det helt sikkert knall på nach hos (dårlige) venner.
     
    RoadKing liker dette
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Haha..
    Ble visse bra "musolje" uansett ifg. ryktene..
     
    kiev liker dette
  13. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er glad temaet fallt i smak hos flere. Glad forvalle tips, og kommer nok til å prøve noe i morgen kveld.
     
    holmen liker dette
  14. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Hadde vært gøyalt å ha en blindtest på musserende vin blant gjengen her, så ser man hva folk egentlig liker best
     
    funkenstein liker dette
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Selvsagt. Grand cuvee er den "vanlige" Krug'en, mens årgangsKrug ikke heter noe som helst annet.

    Enda en rettelse, det var en 98, ikke en 96. Tror det vil svinge uansett! IMG_5884.JPG
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Foretrekker Senja Campari. Heimbrent og neseblod ;)
     
  17. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Eksisterer også som Selbu-campari... sammaingredienser :):):)
     
    Stuttfeiten liker dette
  18. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er enig med @tommy777 at jeg har til gode å smake en god Cava.

    Når det kommer til Champers så synes jeg mange av de "kjente" NV Brut champagnene som Moet, Veuve Clicquot ,mm overhodet ikke er verdt prisen. Moet synes jeg smaker direkte dårlig.

    Min go to champagne i det prissjiktet er Bollinger, kan også anbefale Pol Roger vintage 2006 som selges på polet for under 500kr, et veldig bra kjøp.
     
    anders82 and tommy777 like this.
  19. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Tommy er nordlending, og sannsynlegvis oppvaksen på kvalkjøt og tran, kva er di unnskyldning? :p (berre køddar, kval er medisin for tusen mann!)

    Mulig eg er påvirka av minner om ei flaske Cava på eit rom på Talliden b&b (sør om Stkhlm, 300 kr med taxi) etter eit bryllup for ein god del år sidan, men eg synest drykkjen er brukandes viss ein treff rette flaska. Gje ikkje opp, det kjem ein dag der du finn ein god Cava!
     
  20. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Bør serveres i pysj i fronten av en 747-800 over Novaja Semlja et sted...

    Neida, tuller bare. Om man skal ha skikkelige bobler er det kun Champagne som gjelder, og desto større flaske desto bedre. En helt normalt Deutz kan bli magisk når den den kommer i Magnum størrelse eller større. Just saying...

    Jeroboam here I come :p
     
    Last edited: 31. des 2016

Del denne siden