View attachment 92891
Mellomlanda på Changi sist uke på vei til Phuket.
Det var lite der som tyder på at de snart kommer til å åpne opp.
Vi som var i transit fikk jo lov til å være i transit. Det var jo fint
Men om ikke noen kjenner til forholdene der kan jeg jo fortelle litt.
Ankom med SQ fra CPH.
Etter ankomst fikk de som faktisk skulle til Singapore stige av først. Og det var kanskje 5% av full fly, og da er jeg raus. Jeg tipper de var færre.
Etter det ble det ropt litt ulike destinasjoner rundt Singapore som fikk stige av i neste pulje.
Mens alle andre måtte sitte og vente på plassen.
Så neste pulje.
Og helt til slutt de som skulle til Australia.
Jeg skulle som nevnt til Phuket og fikk gå av i pulje 3.
I selve flybroa ble vi møtt av personell som gav oss armbånd vi måtte ha på oss hele tiden. Og så fikk vi lov å gå til gaten neste fly gikk fra og vente der. Det var ikke mulig å kjøpe mat eller drikke ved gaten vi måtte vente. Og da vi prøvde å kjøpe noe å drikke og spise på vei gjennom terminalen fikk vi grundig beskjed om at det var ikke tillatt. Vi måtte se å komme oss til gaten der vi skulle være. Så ja, vi fikk jo reise via Changi for å komme dit vi skulle. Ellers var servicenivået på et minimum.
De som skulle til Australia ble derimot fulgt som en gruppe til sin gate der de måtte vente. Vi var kanskje de heldige som fikk lov å gå på egenhånd?
Det er også verdt å nevne at smittevernhysteriet i Thailand er absurd. Særlig når man kommer fra Norge. CharterSvein, Kari J og de andre raringene og skrullingene ville ikke fått så stort spillerom her.
Her er det 20 000 baht, ca 5500 NOK i bot for ikke å bruke munnbind på offentlig område, også utendørs. For å sette det i perspektiv er det ikke krav om hjelm når man kjører moped, men altså krav om munnbind. Så nå kjører alle mopedistene med munnbind.
For å være på Phuket måtte vi teste oss da vi ankom og på dag 5. Og dette følger god Thailandsk turismelogistikk med masse avgrensede venteområder og selvsagt det uunngåelige klistermerket på brystet som forteller kontrollørene at her er det en som har fulgt instruksene.
Nå er jo dette i ferd med å bli et reisebrev.....
I Patong har JungCeylon gått konkurs. Og det er vel tett på katastrofetilstander her. Jeg mener å ha lest at 80% av økonomien er fra turisme på Phuket. Og det er nesten ingen turister her. Bor på Sunwing Kamala som sammen med Sunprime Kamala har ca 500 rom. Belegget var på 10% sist uke, og har eksplodert opp til 20% denne uka (i Norges vinterferie).
Det er nesten ikke folk på noen restauranter og man føler seg litt som et omreisende sosialkontor. Det tipses flittig og rundhåndet, men det skraper jo bare i overflaten.
Av mer kuriøs moro har McDonalds her tilpasset seg den nye sitasjonen. Og har gitt opp selve burgersjappa. Nå står de som en streetvendor bak et bord og selger eplepai og brus som en hvilken som helst Thaimarkedsaktør.
Jeg tror den beste beskrivelsen er at å være her er som å være her etter apokalypsen. Alle bygningene består og ser fine ut. Det er bare ingen folk her. Dvs. det er definitivt ingen turister her.
Skal se om jeg får inn noen bilder.
View attachment 92891
View attachment 92892
Vis alt...