Ikke en spesielt god start i dag. Min flight via CPH er kansellert, men min bror sin står uendret. Jeg har nå billetter via ARN-OSL-SVG. Har ikke blitt kontaktet av SAS og flighten går ca to timer før og jeg kommer hjem en time senere en planlagt. Tipper han bestilling står for tur. Hva kan en kreve i en slik situasjon. Blir nok til vi drar tidlig ut slik at vi får ordnet opp i dette Vil jo helst reise sammen når man er på tur. Begge er i plus, han for poeng og jeg for cash. Planen er å høre om vi kan oppgraderes til C med 50% rabatt( to for en deal). Er de mye ledig i C på denne flighten?
Litt ledig i C med andre ord. Min bror fikk plus billetter til 24 000 poeng på 70-årsdag jubileet til SAS. Han oppgraderte til C på vei ut til ORD for 25 000 poeng. Hans Booking er også endret nå og vi fikk fikset seter ved siden av hverandre. Begge flyr i plus, og tenkte å høre på flyplassen om de kunne være grei å gi oss oppgrader på en av oss gratis og så oppgraderer den andre for poeng. Det burde da gå, en skuffet gullkortkunde og hans bror Bør jeg be om oppgraderingen ved innsjekk eller i gaten. Fikk inntrykk av at noen forran meg ordnet dette ved innsjekk på vei hjem fra IAD.
Det gis ikke noe gratis til gull lengre, om du er trist eller ikke hjelper lite. Svært ofte det er kø med folk som vil kjøpe oppgradering, så du som vil ha det gratis kommer nok langt bak i køen siden det er lite ledig i biz
Så dårlig ut ja. Kun et ledig sete nå. Kan man kreve noe kompensasjon? Må reise hjem 2timer og 20 min før og kommer hjem en time seinere en planlagt. Det var vel noen som fikk 3 av prisen av to. Husker ikke hvilken status de hadde. Ikke trist men veldig skuffet
Hvis flighten din ble kansellert har du vel gjerne krav på kompensasjon: http://www.flysas.com/en/us/travel-info/travel-conditions/eu-passenger-rights/
Ikke vet jeg, men tviler sterkt på at du/dere har krav på noen kompensasjon når det er snakk om så små forandringer.
For å oppsummere... - Du har blitt booket om i samme klasse som du hadde, det samm er har din bror. Dere får også sitte sammen. - Må dra to timer tidligere en planlagt. - Kommer hjem en time senere enn planlagt. Tviler på at du får noe kompensasjon, synes heller ikke at du har noe å være skuffet over.
Litt surt at vi ikke får med oss supebowl finalen, men klarer meg ganske bra. Var mest uff i starten da jeg ikke viste om vi fikk reise sammen, og litt dumt vi ikke fikk en toseter. Skriver noen ord på gullmailen kanskje, men gjøre ikke store greiene av dette.
Hvis dere ikke er på samme booking så kan vel ikke SAS vite at dere reiser sammen?? SAS har en kansellert avgang til/fra København. Mange fikk sikkert mye verre ombookinger enn dere. Jeg hadde vært glad jeg kom meg hjem innenfor nogenlunde samme tidsramme (samme dag).
Forstår deg godt, det er alltid en umiddelbar kip følelse når en flygning blir kansellert. Men som andre sier så synes jeg at SAS har gjort en god jobb med å få dere på tur. Jeg lærte og sette ting litt i perspektiv når jeg vår på ferie sammen med venner en sommer. Flyet vårt EWR-CPH ble kansellert på kort varsel. De jeg reiste samme med kom hjem 38 timer forsinket etter å ha reise EWR-IAD-BRU-CPH-SVG. Selv satt jeg i andre etasje ombord i en Lufthansa 747-8 på vei til Frankfurt 10 minutter etter oppirbnnelig avgangstid for SAS maskinen! Etter å ha sett reiseruten resten av følge fikk fortalte jeg meg selv at det ikke er lov å klage på ting under 6 timer når jeg reiser langdistanse.
Som sagt over mest uff i starten og ingen sure miner. Men også derfor jeg luftet om jeg i hele tatt kan be om noe. Fikk jo et ekstra legg og blir vel 625poeng ekstra, så er enig i at jeg her heldig i forhold til andre. Ser på finalen nå så får sett litt, mens jeg bøtter ned på noen øl og litt kylling i Swissloungen.
Virker som om C hos SAS fra Europa til USA generelt er veldig populært for tida? Jeg er selv en tur i Chicago nå, og på vei hit så tror jeg samtlige seter i C var i bruk, foreløbig er det en god del ledig på flyet hjem, men jeg klarer meg utmerket i Plus. På vei hit var det faktisk best plass bakerst i flyet, hvor alle som ville så ut til å ha "egen seng", i Plus var det også meget god plass, mens det altså var rimelig knadd med folk i Business. Litt interessant å se. (ARN-ORD) Forøvrig synes jeg seteplassen i Plus alene er verdt pris/poengforskjellen fra Go, i hvert fall for meg med mine 190cm, på en såpass lang flyvning.
Hvis det var lite belegg i flyet generelt, så er det rimelig å anta at det har vært god "pris" på oppgradering til Biz. Da er det ganske naturlig at det som er tilgjengelig i Biz blir tatt til betalt oppgradering, og brakka blir full.
Mon om SAS har lykkes såpass med å spre det glade budskap om EB-opptjening med kredittkort, handel, o.s.v. såpass ut til folket at stadig flere har nok bonuspoeng å svi av på oppgraderinger? I så fall kan vi se frem til et snarlig tiltak: Devaluering. Og for de av oss med over 350 000 poeng på bok, er det i så fall litt kritisk.
Nå er det jo slik at kredittkortselskapene betaler sas for disse poengene, så de bør ikke devalueres av den grunn. Samtidig, er vel svært få ganger i historien at poeng har økt i verdi så ingen grunn til å gnikke på dem.. Ut på tur Mr Scandi