Appen "Cisco AnyConnect" ble nevnt i en annen tråd. Hvordan fungerer den? Er det noen som bruker den som føler for å lage en "how-to"?
Hei! Anbefaler å lese litt her: http://blog.pluralsight.com/cisco-anyconnect-secure-mobility-client. Cisco AnyConnect er ikke noe mer spennende enn en VPN-klient. Altså et program som gjør at du router datatrafikken din via et kjent nettverk, ofte gjennom trygge protokoller. I mitt tilfelle leverer Universitetet i Tromsø VPN-tjenester med AnyConnect som fungerer utmerket. Altså går all trafikken min gjennom UiT sine servere. Veldig nyttig når jeg bruker usikrede offentlige nettverk, er i utlandet eller trenger norsk IP-adresse. AnyConnect er kanskje ekstra kjent for å tilby ekstra sikkerhetsanordninger i motsetning til mange andre VPN-klienter (SSL). Brukes av veldig mange universitet verden over, en rekke større firma (eks. Aker). Programmet er ekstremt enkelt i bruk, så hopper over en nøye gjennomgang av det. Det du dog trenger er en tilbyder av VPN, slik som jeg har UiT - andre arbeidsgiver. Her finnes det et mangfold av tilbydere ute i det store internett, med varierende hastigheter, priser og sikkerhet. Håper dette var til noe hjelp, så får du bare spørre og grave om du lurer på noe mer!
...eller et NAS eller en bredbåndsruter hjemme som har slik funksjonalitet. Jeg kjører VPN via et Synology-NAS som står hjemme når jeg er på reise og bruker åpne WIFI-nett.