Codeshare, Eurobonus og skumle fallgruber!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av holmen, 02. febr 2018.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg holdt på å gå på en skikkelig smell (I-landsproblem..), men oppdaget det heldigvis (ved en tilfeldighet).

    Jeg skal til Lisboa i mai, og booket i god tro hos Austrian, Biz OSL-VIE-LIS-VIE-OSL, OS mellom Oslo og Wien, og TAP mellom Lisboa og Wien. Regnet ut at jeg skulle tjene nærmere 9000 EB-poeng på turen, da man får 200% hos TAP. Brukte lang tid på å få riktige bookingklasser for maksimal opptjening.

    MEN! Det viser seg at når man booker hos OS, så får man OS flightnr 7XXX på TAP-flightene, og da får man ikke poeng i det hele tatt!!! Codeshare er no dritt, viser det seg. Jeg hadde gledet meg til å fly A330 innen Europa, men må dessverre slå fra meg den tanken.

    Det går ikke an å avbestille online hos Austrian. Man må ringe. Men jeg fikk (får i alle fall innen tre uker) tilbake pengene, og har nå booket ny tur hos LH. Det ble faktisk litt billigere, og med riktig bookingklasse blir det 8000 EB-poeng på denne turen. Men det er ikke så eksotisk med LH Biz.

    Lærepengen er altså: Det er viktig å lese alt med liten skrift og stjerner, gjerne tre ganger. Og når man tror man har vært kjempelur og funnet en fabelaktig løsning, da må man ta en sjekk til.
     
    Edin, DanH, Eddie47 and 7 others like this.
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er nok en sannhet med modifikasjoner.
    Antar du sikter til dette:
    You are not allowed to earn or spend points on the following flightranges, OS2000 - OS2999, OS7000 - OS9999.

    Det er jo riktig at disse seriene er codeshare og sikkert charter. Du får ikke poeng av Austrian, men du får poeng fra TAP der de flyr.
    Om du flyr Austrian charter eller codeshare med ikke-star selskap som eurowings etc.

    Forøvrig, OS7000-7999 klasse P bookes til klasse J hos TAP.
     
  3. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    329
    Bonuspoeng:
    63
    I Star Alliance og Eurobonus så får man opptjening etter operating carrier, i dette tilfellet er det EB tabellen hos TAP som gjelder. Ved codeshare så mappes bookingklassen fra marketing carrier over til en bookingklasse hos operating carrier.

    Hvorfor skal du ikke få poeng for OS codeshare og TAP operating, vet du at det mappes til bookingklasse hos TAP som ikke gir poeng? Ser at C, J, D, Z gir 200% opptjening hos TAP, og jeg tror ikke de har andre bookingklasser i business fortsatt fra non-rev award og ID.

    Jeg kan legge til at jeg nettopp sjekket i Amadeus at OS Z-klasse mappes til TP J-klasse.
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Så jeg hadde fått poeng likevel? Jeg skjønner at det er mer å lære her.. Man får poeng etter hvem som flyr, og ikke etter hvem som har flight me?

    Nå viser det seg at gutta boys har bestemt seg for å flytte hele turen en dag, så nå må jeg ut og lete etter nye billetter uansett.
     
    Eddie47 liker dette
  5. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    300
    Likes mottatt:
    329
    Bonuspoeng:
    63
    Jepps du får poeng, sjekk mitt utfyllende svar lenger opp.
     
    holmen liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Jaja, må uansett gjennom ny runde, så da er jeg bedre forberedt neste gang :rolleyes:
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Forøvrig, vær forberedt på mange timer i loungen i Wien.
    TAP er ofte forsinket etter hva vi ble fortalt når vi hadde denne ruten. For vår del ble det 4 timers venting...
     
  8. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gjorde nylig en annen oppdagelse ( på den smertefulle måten naturligvis), -men har en mistanke om at det kan være omtalt her tidligere. Veteranene får ha meg unnskylt at jeg ikke er så sløy på å søke og å navigere...:(. Jeg skal på jobbreise til Madeira i mars, og jobben har et reisebyrå vi egentlig skal benytte. Jeg har allerede fortalt om viderverdighetene de skaffet meg med en mnd feilbooking, men saken stoppet ikke der. Jeg er i utgangspunktet pålagt å reise i Go ( i "festlige anledninger" i pluss), men hadde seff planer om å benytte anledningen til by på oppgradering og å haie meg ekstrapoeng ( i tillegg til en mer behagelig reise). Etter at jeg hadde funnet en passe rute på Google Flights (4 legs hver vei) booket reisebyrået turen for meg og jeg havnet i klasse U for SAS og W for LH og TP. Så langt så vel. Men da jeg logget meg på for å legge inn bud for oppgradering, ble jeg avvist av LH. Jeg fikk melding om at de kun aksepterte bud på flighter booket gjennom LH :mad:. Jeg hr allerede skiftet fra et "Corporate" MC-kort til SAS MC-kort, og kommer nok til å snike meg til mer booking på egenhånd heretter.
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Hmm.. LH virker mer og mer som beste løsning her.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde nok kanskje våget meg utpå OSL-VIE-LIS uanset.....
    Lufthansa er fint i C, men jeg synes Austrian er hakket over når det gjelder mat i alle fall.
    TAP har jeg ikke testet i C ennå, så det er jo også en god grunn til å velge de.. Og klart, blir du 4 timer forsinket skal du jo ha kompensasjon etter EU261/04.
    Vi fikk dog ikke det fordi vi skulle fly videre og selv om vi hadde lagt inn en hel dag i Lisboa som gikk tapt var vi ikke mer enn 2 timer forsinket til siste destinasjon...
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Enig i det. TAP C på A330 var jo en del av grunnen til å fly denne ruten. OS C også. Og poengene.

    Det er ikke lett å ha bonusfeber!
     
    Eddie47 liker dette
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jo det er lett!
    Fly mer så går det fint... :)
     
    Eddie47, Kristian and holmen like this.
  13. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Etter å ha byttet jobb og gått fra å fly KLM og partnere verden rundt i årevis og sikret platinum for life til massevis innenriks og Europa med SAS er det en ting som slår meg: Med en gang det er codeshare og Eurobonus vet man aldri helt hva man får uten å ha hovedfag i hvilke bookingklasser som tilsvarer andre bookingklasser hos ulike flyselskap. Hos FlyingBlue får jeg poeng etter marketing carrier og hadde alltid stålkontroll på hva jeg fikk av poeng og goder, og dermed var det lett å gjøre de små valgene som gjorde at jeg fikk beholde status år etter år. Nå har jeg diamant hos SAS, men skal ha et par codeshare-flygninger de neste månedene. Selv SAS på telefon greier ikke å svare på hva jeg vil få av poeng når jeg flyr SQ i D mens flyet er operert av NZ. Tipper det går greit, men det er jo nesten umulig å være helt sikker er min opplevelse.
    Jeg synes dette er en stoooor svakhet som gjør livet litt mer innviklet for oss som vil optimalisere inntjening og sikre status (ofte med liten margin).
     
    furlong, Eddie47 and holmen like this.
  14. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Ooooooog forhøre seg her på forumet før endelig beslutning tas;)
     
    Eddie47, Travellingalf and holmen like this.
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er egentlig moralen i denne visen. :p
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Tidligere var det 200%, men nå etter de nye reglene er det vel 150%.
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Air New Zealand har 200% på alle business fortsatt.
    Det var jo SQ som justerte ned, ikke NZ.
     
  18. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om du har booket bookingklasse D gjennom SQ?
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er i utgangspunktet ikke relevant.
    Det som teller er hvem som faktisk flyr flyet.
    Har du f.eks. D hos SQ mappes dette til en bookingklasse hos NZ, det kan være den samme, og det kan være noe annet.

    Men meg bekjent har ikke NZ noen klasse uten 200 %, så da bør man få det.

    Codeshare trenger ikke være mareritt. Vi sparte f.eks. en god del kroner på å booke united codeshare med ANA. ANA billettene kostet mer enn UA billettene.. Men det var jo akkurat samme reise. :)
     
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Flott det. Da er det bare å få lagt inn minst to leg med NZ når man skal på SQ-tur til New Zealand da. Så får man bare passe på at man er såpass svingstang når man boarder at man ikke irriterer seg ihjel over den elendige layouten de har i Biz.
     
    Baldrick and Are like this.

Del denne siden