Companion Ticket Bergen - Tahiti

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av sexten, 10. jan 2015.

  1. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Eg er ganske ny på det her, men må i løpet av 2015 benytta meg av min første Companion Ticket, og det reisemålet som freistar soleklart mest er Tahiti (eventuelt ei anna stillehavsøy).

    I den samanheng har eg ein del bekymringar.
    Utifrå kva eg har lest så veks ikkje desse award-billettane akkurat på trær, og då lurer eg på om det i heile tatt er realistisk å få dette til med EuroBonus-poeng heile vegen frå BGO til PPT på Biz?

    Utifrå SAS sin tabell skal dette koste 180k poeng.

    Eg er EBD og reiseperiode var tenkt 3. eller 4. kvartal i 2015.

    Slik eg ser det så er det vel BGO-OSL/CPH/ARN/FRA-BKK-AKL-PPT som er mest naturleg reiserute?
    Og då kjem spørsmåla, kor lang tid i forvegen slepp Thai Airways og Air New Zealand sine award-billettar tilgjengelig for oss SAS-slavar? Og er det i heile tatt håp?
    Er det berre å kjøpa seg ExpertFlyer-abonnement og byrja å leita, eller er det andre ting eg må ta med i berekninga.

    All form for hjelp tas imot med stor takk :)
     
  2. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 10. jan 2015
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Kortere rute via NRT, og billigere mtp at SAS fly dit :)

    Du kommer nok et stykke ved å søke awardreiser på uniteds siter, men jeg ville kjøpt 2mnd KVS Tool og brukt det.
    Noen raske søk BGO-CPH-NRT-AKL-PTT (segmentert) viser at du kan søke opp BGO-NRT , NRT-AKL og AKL-PPT.
    Om du har dette klart allerede når du ønsker å booke vil det nok være mulig for SAS å finne det.
    En mulig bonus er at Air NZ flyr 787-900 fra Tokyo :)

    Dog tror jeg at du kommer til å bruke litt tid på å finne riktig rute.
    Jeg ville startet med å finne en award på siste leg og bygget meg tilbake til Norge, den ser ut til å være den vanskeligste rute men fant biz 11.mars, så fullstendig håpløst er det ikke..
     
    John in The Tower liker dette
  4. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips, spesielt det med at siste leg nok er det vanskeligaste. Eg er jo svært tidleg ute i og med at eg ikkje har tid til å gjennomføra denne turen før etter sommarferien, men ville forhøyra meg litt med tanke på om det her i heile tatt er gjennomførbart. Korleis er det med stopovers og slikt, er det tillatt på ein award-reise eller må heile turen utførast i samme jafs?

    Og eg ser KVS Tool vert anbefalt, er det eit bedre verktøy på sånne operasjonar/søk enn ExpertFlyer er? Har Mac, så må i så fall ein liten omveg for å få brukt KVS Tool.

    Takk for NRT-tipset også, dette var ei rute eg ikkje hadde tenkt på.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kjenner ikke experflyer så kan ikke gi deg noe godt svar.

    HKG vil også være et alternativ nå som SAS starter å fly dit til sommeren fra ARN.

    Du får ikke stopovers, men det er ikke stopover om du har 23 timers stopp så det går fint an å legge inn en dag her og der.
    Det er vel også mulig å route via NRT en vei og via HKG på returen.

    Ellers finnes det nok en stor mengde alternative ruter, jeg ville dog valgt SAS på første runde for å spare på YQ-kostnader..
    Og er man heldig får man nye SAS business på turen :)
     
    Last edited: 10. jan 2015
  6. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Hjertelig takk for hjelpa så langt. Skal ta meg ein runde med KVS Tool ein dag berre for å få sjekka territoriet.
    Er litt meir optimistisk med tanke på dette prosjektet, som eg i utgangspunktet var skeptisk til :)
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Fordelen med expertflyer er at du kan legge opp warning når de åpner for C-award på spesifikke ruter.
    Var jeg deg ville jeg kjøpt meg en six-pack og satt av en helaften til å søke billetter og tatt det derfra.
    Lagt opp 2-3-4 alternativer ruter og googlet litt rundt når awardbilletter slippes.

    Vet ikke hvordan du legger opp ruter slik men jeg går alltid "bakover", dvs søke opp riktig flyplass på wikipedia og ser hvilke selskap som flyr dit, eks. Tahiti kun ALK, så ALK, hvor flyr *A, og hvordan komme fra disse til Europa.
    Vips har du nok 10 alternativ om du kan leve med noe annet enn SAS ut.
    Om wikipedia er beste kilde skal jeg ikke si, men det er stort sett ganske oversiktlig sammenliknet med diverse flyplassers nettsider...

    Lykke til :)
     
    John in The Tower liker dette
  8. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    ANA tool lar deg søke 7 dager av gangen, og er mitt foretrukne søkeverktøy.
     
    John in The Tower liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan du med KVS også, men KVS søker vel via ANA..
     
  10. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med å fly via LAX? Air NZ flyr med samme flyet fra London via LAX til AKL. Men de flyr vel neppe via PPT?
     
  11. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Hehe artig, det er omtrent _akkurat_ disse spørsmålene jeg sitter med en vindfull morgen i nordsjøen og drømmer meg bort. Jeg har lyst til å få til en CT reise til enten Tonga eller Fiji sent på året i år, men da helst i First.

    Er det i det hele tatt noen som flyr First til Auckland?

    Er også ute etter anbefalinger når det gjelder routing fra Europa til Auckland. Aktuelle connections i Asia er HKG, SIN, PVG, BKK og NRT. Er det hipp som happ med ledige awardseter via USA og Asia?
     
  12. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror connections via US ikke er aktuelt på Award, da dette er sigende er lenger og derfor ikke tillatt, PRØV !
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Thai og Emirates.

    Papeete: Jeg trodde NZ flighten var operated by Air Tahiti Nui, og da sliter du vel med companion ticket? Mente det bare var Air Tahiti Nui, Air France, Haiwaiian og LAN som fløy dit.

    Air NZ flyr imidlertid til Rarotonga som kun er en dugelig steinkast unna da. Sånn om det skulle være umulig å få det helt frem. Tror t.o.m de flyr B777 dit. Jeg har ihvertfall landet med det.
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ser ut som de flyr til Papaeete også.

    [​IMG]
     
    Fnate liker dette
  15. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Sikker på Thai? Kan ikke finne det noe sted... Singapore derimot, men de er vel off limits for Eurobonus Award, er det ikke sånn?
     
  16. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nja... jeg har fløyet Thai F fra Auckland til Bangkok. Men det er 4-5 år siden, så de kan ha kuttet
     
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Har du kommet noe lengre med dette "prosjektet"? Har du funnet en brukbar reiserute som du også har fått booket? Eller er det vanskelig?
     
  18. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe. Dette prosjektet er nok midlertidig lagt på hold ja. Eg endte i staden opp med ein CT-tur til Peru (Cuzco) og heimreise frå Colombia (San Andres).
    Men! Det eg fann ut under forsøket mitt, er at det er ganske enkelt å finne ledige business-seter heile vegen til Sydney/Auckland.
    Siste biten frå Sydney/Auckland til Tahiti (evt. Rarotonga) derimot, viste seg å være ca. umogleg på business class, medan det var svært mykje ledig på economy.
    Diverre så tillate ikkje CT-betingelsane å mixa booking-klassar (biz og eco), så det viste seg umogleg (for meg iallfall) å finne billettar heile vegen fram.

    Så oppdateringen på planen er faktisk å bruke QR sine Qmiles-poeng på Oslo-Melbourne t/r i biz, og så heller betala i cash for ei rundreise på diverse stillehavsøyer (deriblant Tahiti).
    Men dette vert nok ikkje før i 2016, når eg også forhåpentligvis har nok IHG-poeng til å booka IC Thalasso på Bora Bora :)
     
    John in The Tower liker dette
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, det ser ut som at vi mer eller mindre har kommet frem til det samme ja. Men man kan vel alltids mikse booking-klasser så lenge man er villig til å punge ut for business hele veien (selv om f.eks. siste delen er i økonomi)? I alle fall så kan man det viss man ønsker å fly first, mens en eller flere deler av strekningen ikke tilbyr dette. I alle fall, takk for svar!
     
  20. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Det var det eg og trudde, men etter samtale med to forskjellige CT-agentar som begge sa det samme så ser det ut som at det faktisk IKKJE går an å mixa biz og eco.
    Unntaket er som du seier first-bookingar der first ikkje er tilbydd.
     

Del denne siden