Connecting Norway, første flight

Tråd i 'Nyheter' startet av chrisbu, 04. sept 2015.

  1. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    927
    Likes mottatt:
    2,076
    Bonuspoeng:
    93
    Kom i dag inn fra Berlin og tenkte at jeg skulle være lur å gå i Gullstua istedet for å gå til innlands-loungen. Det gikk fint inn i business-loungen men på Gull så var det rødt lys mens det stod "wrong booking class". Jeg hadde Cy klasse så jeg skjønte ikke hva problemet var, inntil en dame kom og nesten bedrøvet erklærte at fordi jeg skulle videre på innland så kunne jeg ikke komme inn på Gull.

    Hvorfor jeg kom inn på selve business i første omgang sa hun ikke noe om...
     
  2. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Kom fra HKG, via ARN i går. Skulle videre til BGO. Fikk beskjed på SMS i tillegg til at de forklarte på callinganlegget på flyet.

    Dette blir sikkert bra hvis de klarer å få ned ventetiden i sikkerhetskontrollen på 15-20 min!

    Xxx.
     
  3. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Hvilken sikkerhetskontroll er det snakk om?
     
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Connecting Norway funket som fjell da jeg kom inn fra CPh ihvertfall.Med bare håndbagasje var det bare gåtiden fra der vi parkerte på utland til gaten på innland. Helt genialt å slippe å suse ned også opp også sikkerhetskontroll også videre.... :)
     
    kiev liker dette
  5. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer fra MUC på mandag og skal teste med innsjekket bagasje da vi har videre transfer til TRD. Har jeg forstått det riktig at man kan handle tax-free før man drar videre da ( altså ikke nede i tradisjonell ankomst, men tax-free på avgang utland...)?
     
    kiev liker dette
  6. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Det skal stemme det :)
     
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Testet dette ut for første gang og uten innsjekket bagasje, det var jo ganske greit men litt motstrøms gang deler av veien. Jeg måtte inn i transfer security på utland (er dette alltid påkrevd?), så måtte jeg gå hele utenlandspiren og det er her jeg mener det var motstrøms. Var heldig å kom i ettermiddagsrushet, det var å gå slalom mellom solhungrigenordmenn og taxfreeposer.

    Ellers greit at man får handled tax-free på utland, etter passerine av tollen var det smooth sailing.
     
  8. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Kom fra MUC igår , med innsjekket bagasje. Dessverre parkerte vi på 19E , med påfølgende busstur inn til ankomst utland. Når vi så kom dit var det smooth sailing og rett opp i avgangshallen. Flyet vårt hadde allerede kommet på tavla som ankommet, men ikke "klar". Ruslet en tur i supermarkedet i påvente av klar, men det varte og rakk......avgangen videre til TRD var for sikkerhets skyld fra gate 12, så det varen liten spasertur til før vi nådde dit, og boarding nærmet seg. Så kom endelig "klar" på tavla og vi kunne fortsette gjennom toll. Hadde ingenting med, så gikk jo på grønt, og det gikk fint, men det ble ikke noe tid til overs, så det var bare å beine mot 12 og rekke neste fly.
    Hadde ærlig talt ikke forventet at det tok så lang tid,antar parkering var medvirkende årsak....? Det står jo forventet tid til klarering er 20-25 minutter. På vårt fly tok det nesten en hel time.......
    Forbedringspotensiale -ja!
    Greit å slippe å bale med koffert,toll,innsjekk og ny sikkerhetskontroll - definitivt !!
     
  9. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Spent på å få testet dette på tur hjem fra Stockholm. Virker som om dette kan ta litt tid før flighten blir klarert.
    Har 45 min mellom flyvningene, bør dette gå greit eller kan det bli knapt?.
     
  10. oyskog

    oyskog Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, det kan høres lite ut om du har innsjekket bagasje - Men ikke umulig.
    Har du kun med håndbagasje kan du jo gå rett igjennom tollen uten å måtte vente på at bagasjen på din flight skal bli klarert.
     
  11. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Kan hende dette allerede er kjent, men et tips hvis man vil drøye med å gå fra utland til innland, og ikke vil risikere dårlig tid om boardingpassfeilen skulle inntreffe og en må ned, ut og inn igjen: scan bp ved tollslusa, og om slusen åpner seg, ikke gå igjennom. Bp vil fortsatt virke neste gang. Fikk dette tipset på søndag kveld av OSL infofolkene i lilla skjorter. Fungerte helt utmerket!
     
    mhsalv and RoadKing like this.
  12. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Det var det jeg fryktet. Jeg reiser på håndbagasje, madammen derimot... forhåpentligvis få som reiser med innsjekket bagasje på denne ruta, håper dette kan spille inn på tiden det tar før flighten blir klarert.
     
  13. Glean ebg

    Glean ebg Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Testet i går med kun håndbagage å det var en stor forbedring.
     
  14. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk et godt inntrykk i går fra Stockholm. Det gikk ca 10 min fra jeg gikk av flyet til det var klart til passering. Reiste med innsjekket bagasje. Klarer de å holde det på dette nivået er det en stor forbedring av det gamle systemet.
     
    Last edited: 24. febr 2016
    Petter B-C liker dette
  15. Vegard

    Vegard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Kommet seg godt ja, kom fra Stockholm i går, og det var igjenom men eg måtte vist vente på "ready" selv om eg hadde kun håndbagasje sa dem .. Men det er jo totalt feil.. Så eg måtte diskutere litt til vi blei enige. Men ser frem til flere ruter :)
     
  16. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i at dette er en stor forbedring. Såpass stor at man kan vurdere OSL som normal mellomlanding på retur. Men sist satt det to typer i tollbua rett bak slusen og kjedet seg noe enormt. Det formelig lyste boredom ut av øya. Helt klart åpen for å få mer å gjøre.
    Noen som vet når man innfører dette systemet all-baut slik at man kan droppe CPH på retur?
     
  17. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    652
    Likes mottatt:
    2,164
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk i går erfare svakheten med Connecting Norway. Reiste hjem fra HKG, via ARN og OSL til SVG. Hadde litt tid på OSL så jeg tok den vanlige turen innom taxfree'en. Siden jeg hadde greit med tid og flighten til SVG var utsatt 20 min ekstra loffet jeg rundt og så på utvalget før jeg tilslutt fylte kvoten og gikk i kassa. Da jeg skulle scanne boardinpasset for å komme inn i tollen fikk jeg eskjed om at jeg ikke fikk passere. Rarere ble det da de andre på samme booking kom seg gjennom uten problemer. OSL-fyren som skulle hjelpe var ikke til hjelp da han ikke kan åpne dørene på noe vis. Det var ikke lenge til flighten min gikk, så å løpe rundt hele OSL med håndbagasje, taxfree-pose og gips på armen kunne bydd på utfordringer. Snartenkt som jeg er gikk jeg inn i SAS-appen hvor boardingpassene til alle sammen ligger, prøvde på en spansk en og scannet min søsters BP en gang til. Heldigvis funket det!

    Årsaken til problemet forstod jeg da jeg kom til SVG og bagasjen min ikke dukket opp. Det ligger vel inne noe i systemet som ser at jeg har sjekket inn bagasje, men at den ikke har passert tollen og dermed kommer heller ikke den tilknyttede passasjeren igjennom. Synes at de burde hatt en manuell måte å åpnet toll-slusene på. Tror nok at jeg hadde mistet flyet om jeg skulle fått forseglet varene fra taxfree, løpt ned i ankomsthallen og opp igjen til sikkerhetskontrollen, for så å kommet meg til gate A24.
     
    LN-FHU and RoadKing like this.
  18. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    WHAT A BLOODY JOKE!!!
    Jeg sjekket inn bagasje: TXL-ARN-OSL-SVG.
    Får beskjed på flyet rett før landing på OSL at vi trenger ikke fortolle bagasjen.
    Ok...greit. Så får vi se om dette fungerer.
    Kommer til portene der du skal fortolle eller ikke.
    • Venter i over 30 minutter....da kan vi gå gjennom.
    • Får beskjed at jeg får ikke gå gjennom og måtte ned å hente bagasjen selv
    • Ingen bagasje på rullebåndet
    • Står i kø for å melde tapt bagasje.
    • Hun som satt i ankomsten forstod ingenting. Ringte rundt og kunne ikke spore opp noe. Så en rapport ble laget og jeg måtte bare gå videre uten bagasje.
    • Kommer til Sola og snakker med de jeg kjenner i ankomsten. Ble fortalt at -NON-Connecting Norway var bare en J"#¤% vits og fungerer ikke.
    • Og hva skjer? Der kom bagasjen min på båndet på Sola.
    Alt det styret for absolutt ingenting.

    F A I L ! ! !
     
    Last edited: 05. juni 2016
  19. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var med på OSL sin test i fjor. Nøyaktig de samme problemene da, så det er tydelig at ting tar tid. Fungerer greit med handbagasje, men å måtte vente så lenge er jo bare trist.
     
  20. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    http://www.aftenposten.no/okonomi/Avinor-ma-erstatte-brennevin-og-flybilletter-199430b.html
    Ikke noen overraskelse dette.
    Hvor vanskelig kan det være? For ankommende passasjerer fra det store utland med bare håndbagasje, uansett selskap, så skulle man tro det var en smal sak å få til dette. Hvor ligger problemet og hvorfor tar deg sååå lang tid å fikse det.
    Dessuten, det er vel kanskje ikke så rart at så få benytter når:
    1: Det funker dårlig og man risikerer å måtte gå ned allikevel og
    2: Skiltingen er håpløs for de som ikke allerede vet hva Connecting Norway er.

    Jeg har en mistanke om at Avinor har i god norsk tradisjon, ikke sett hva andre land gjør og heller velger å finne opp kruttet på nytt.
    Guess what: FAIL!
     
    wilhelm liker dette

Del denne siden