Costa Rica - tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Jeanette, 16. nov 2022.

  1. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,254
    Likes mottatt:
    5,113
    Bonuspoeng:
    183
    Tips til reisemål i Costa Rica i januar/februar? Har skjønt at værmessig er dette en fin tid, med unntak av kysten mot det karibiske hav. 2 voksne + baby på 9 mnd. Vurderer Manuel Antonio, men synes kjøreturen på 3-4 timer fra flyplassen virker noe strevsom i shuttle med en trøtt baby ;) Reisemål nærmere flyplassen som er familievennlig? Hva med å leie bil? :)
     
    ArthurDent liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilken flyplass er det snakk om? ;)

    Vi var på Playa Panama, rett vest for Liberia (LIR), det var veldig fint. Ikke så mye som skjer utenfor resortene, så om party og natteliv er målet, så er det sikkert bedre steder. Bodde på El Mangroove. Veldig fint sted.

    Vi leide bil i San Jose, og kjørte oppover, via Arenal. Tror det skal være et reisebrev et sted her på forumet. :)
     
    ArthurDent and Jeanette like this.
  3. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    4,806
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her. Vi likte også godt Playa Panama utenfor Liberia. Var der med barna som da var 13/14 år. Bodde på Casa Conde Beach Front Hotell. Var bra for familietur. Mener å huske at det var all-inclusive eller full-pensjon. Rent og pent, ikke noe bråk om kveldene.

    Kanskje ikke noe for baby på 9mnd. Men vi tok dagstur til Nicaragua, var på en lokal sightseeingstur mm. Jeg var også alene på en tur med guide i regnskogen og jeg dykket. Jentene leide hester (med guide).
     
    ArthurDent and Jeanette like this.
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,254
    Likes mottatt:
    5,113
    Bonuspoeng:
    183
    SJO var planen, men det var rett og slett fordi jeg ikke visste om LIR ;) Planen er å kjøpe billetter mellom MIA og Costa Rica.
     
    ArthurDent and holmen like this.
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Da kan dere kjøpe billetter til hvor som helst ja. Det er mye direkte flighter fra USA til LIR, selv om det er en ganske liten flyplass. Mye amerikanske turister.
     
    ArthurDent and Jeanette like this.
  6. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Hva er anbefalt rute til Costa Rica om man vil prøve å få det på CT-billett? Er gira på tur dit selv!
     
  7. joskje

    joskje Senior Medlem

    Innlegg:
    743
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Mtp tilgjengelig er det enklest med Avianca via Colombia(Bogota). Søk leg for leg da BOG-SJO kun finnes i økonomi. Over atlanteren liker jeg personlig best LHR-BOG pga flytidene og det er lettest å oppdrive videre fly til/fra flyplasser i Norge
     
    Last edited: 20. nov 2022
    mariusberg89 liker dette
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,349
    Likes mottatt:
    19,579
    Bonuspoeng:
    293
    Merk Avianca flyr ikke lenger til LIR.
    Det var nok en litt marginal rute, jeg fløy denne rett før covid, men det var da kun to ukentlige om jeg ikke husker feil.

    Eneste som flyr til LIR av Star nå er Air Canada, men fra Miami kan kan kjøpe American Airlines, de flyr direkte.

    Vi feiret julaften på Playa del Coco, et greit og rolig lite sted. Var med små barn så det var helt utmerket.
    Så reise vi innover mot Arenal og avsluttet ved La Paz parken oppe i fjellet, derfra var det en relativt grei tur ned til flyplassen da vi reise hjem fra SJO.
    Vi leide ikke bil, men tok forskjellige transporter, enten med privatsjåfør eller organisert buss. Funket veldig greit og var en bra opplevelse, men ikke forvent at Costa Rica er nevenverdig billig..
     
    tobeornot999 and mariusberg89 like this.
  9. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Dyrere enn Mexico?

    Hvor bør man reise om man er ung vil ha strand, samt litt liv?
    Sorry for hi-jacking av tråd.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,349
    Likes mottatt:
    19,579
    Bonuspoeng:
    293
    Definitivt.

    Thailand?
    Vietnam?
    Sør-øst Asia er generelt stedet man kan leve billig og få mye sol og strand, men alterativt ville jeg sett til Argentina.

    Argentina er billig så lenge man veksler valuta på gaten og ikke bruker den offisielle kursen.
     
  11. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Mexico er jo ikke gærent priset som gjør at man kan leve litt. Kjekt å vite, takk :)
    Får kanskje heller returnere tilbake igjen dit da.


    Hehe, jeg tenkte innad i Costa Rica da :p Thailand har jeg besøkt nok ganger. Merker jeg har en mer tiltrekning mot Sør Amerika med språk, mat, kultur og musikk som tiltaler meg mer enn Asia.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Jeanette, Are and mariusberg89 like this.
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,898
    Likes mottatt:
    35,555
    Bonuspoeng:
    293

    Mexico er jo et godt forslag det. Men hopp over de dyrere områdene med amerikanere. Eller charteramerikanere. Så strekker feriebudsjettet lengre.

    Colombia har bade og partyliv på vestkysten. Cartagena.

    Brasil. Ellers nevnes jo Argentina. Ikke så varmt, men i sesongen er vel strendene ved Buenos Aires stedet.
     
    mariusberg89 liker dette
  14. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Var i Playa Del Carmen forrige jul, syns ikke det var så gærent på pris selv om det vel er i charterland :p

    kult med tips om Colombia, aldri tenkt i de baner selv. Men er det trygt?
    Ser inne på US gov sine sider at man skal tenke seg godt om, samme med en haug av områder i Mexico.. men man skal kanskje ta deres risiko med en klype salt?

    Brasil vurderes, men Argentina er falt litt bort hvertfall når det gjelder tur for varme og strand :)
     
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,197
    Likes mottatt:
    8,285
    Bonuspoeng:
    183
    Colombia er topp. Jeg liker fjellområdene øst for Cartagenda bedre enn strandområdene, men da går det litt på bekostning av varme. Rundt Cartagena har du også noen svære resorts om det er ønskelig. Mye turisme i Cartagena med tilsvarende mengde lommetyveri og annen småkriminalitet, men det er en viktig by for turisme så de har god politidekning og forholdsvis lite veldig alvorlig kriminalitet.

    Hyatt Regency Cartagena er ikke helt min type sted, men fin utsikt skal de ha for. De var imidlertid ikke så happy med tilstanden på bilen jeg rullet opp med.

    upload_2022-11-21_14-48-26.jpeg upload_2022-11-21_14-48-26.jpeg
     
  16. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    4,806
    Bonuspoeng:
    93
    Også United, som er i Star, flyr til LIR, mener både fra Houston og Newark.

    Var denne ruten vi brukte, altså ned via IAH og retur via EWR.
     
    Are and Jeanette like this.
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,254
    Likes mottatt:
    5,113
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jo dette Costa Rica - tråden, ikke "Hvor bør @mariusberg89 dra"-tråden. Just saying :p
     
    RoadKing, holmen, joskje and 2 others like this.
  18. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    100% enig med deg, det sklidde ut og jeg tar min del av det. samtidig som jeg egentlig bare spurte om Costa Rica :p
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,269
    Likes mottatt:
    60,438
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp. Vi hadde billetter med SAS til LAX, en uke der, og så United via IAH og egentlig til SJO, men endte opp på LIR.

    Da vi skulle dra var det vulkanutbrudd ved SJO, så vi fikk en ufrivillig natt på IAH, og så UA til LIR i stedet for SJO som vi egentlig skulle til.
     
    Lnbre liker dette
  20. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,254
    Likes mottatt:
    5,113
    Bonuspoeng:
    183
    :cool:
     

Del denne siden