CT eller FP? Er dette et fair spørsmål?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Rgjertsen, 06. april 2018.

  1. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg vil kalle meg fremdeles relativt i dette gamet.
    Det snakkes om CT og FP om hverandre og jeg lurer egentlig på:
    Hvilket av disse bonusgodene(?) synes dere er viktigst/mest verdt for dere?
    Jeg antar at de fleste her sikkert har både Amex for CT og EB MC for FP, men jeg tenker om man ikke vil betale over 3000/år for begge kortene :)
    Hvilken bør man velge?
    Arrester meg gjerne om dette ikke er en fair sammenligning eller noe :)
     
  2. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,385
    Likes mottatt:
    17,912
    Bonuspoeng:
    183
    1: CT

    2: Fly Premium

    Og om ein legg inn 30-60 000 i eit par ekstra turar i løpet av året slik at ein dreg inn eit diamantkort så er prisen 750 kr (halv årsavgift på MC, gratis AmEx) i staden for nesten 3,5 tusen og slikt blir det fort pengar spart...
     
    PVflyer and Scandipendler like this.
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,179
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt innafor spørsmål.

    CT(platinum) er i mine øyne best for da kan du fly med hele *A i C og F og kan velge og vrake i destinasjoner.
    FP er kun med SAS, og de har begrenset med award seter og enda mer begrenset antall destinasjoner.

    Hadde derfor valgt CT. Med mindre du tjener 140-190(til amex) og 60-120(til flypremium slik at du kan få deg en tur med *A i C eller F og 2 pax med SAS i C.
     
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,340
    Likes mottatt:
    28,719
    Bonuspoeng:
    183
    Du trenger nok begge om du samler mer enn 100’ poeng på ett år. Da bruker du MC dealen for reiser med SK i Europa eller Plus på Intercont. Om du har over 200’ poeng pr år i inntjening er det enda enklere valg, bare må ha begge deler. CT begrenser seg til en reise pr år, den bruker du på en langtur med *A, her forutsatt at du får Platinum ellers er det bare CT med SK.
     
  5. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Var litt forskjellige meninger her! Håper på flere etter hvert :)
    For min del tror jeg at jeg konkluderer med CT. Grunnen for dette er at jeg reiser egentlig lite, og trenger ikke oppgraderte billetter på mange reiser. Det blir kanskje med 1-3 reiser i året som er av noe betydning.
    Kanskje jeg endrer mening etter hvert når jeg kommer mer inn i dette, eller bestemmer meg for å ha begge to :)
     
    Xflipper liker dette
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,354
    Likes mottatt:
    4,150
    Bonuspoeng:
    113
    Har foreløpig gått for begge to, men vet ikke om jeg kommer til å fortsette neste år. Amex gir jo 20 poeng per 100 kr, men eurobonus mc premium gir 25p/100kr hvis du kjper billetter av SAS (og så kan du jo bruke viatrumf i tillegg..). Har i tillegg akkurat fått shell mastercard i hus, for jeg ble litt lei av EB MC sin begrensning på 4000kr/96 timer. Det koster derimot ingenting, og kan også brukes til å få flere poeng på bensin.

    I tillegg til dette har jeg også DNB Saga MC, som gir 20p/100kr, så kortbruken min er nå amex som førstevalg, DNB som andrevalg, og EB MC minst en gang i måneden (hei Spotify!) for å få 1000 statuspoeng ("rabatt") mot gullstatus.

    Føler meg av og til som en pokerspiller, sitter jo her med en hel kortstokk snart :-D

    Men tilbake til spørsmålet, CT eller FP? Det kommer litt ann på reisemønster og hvordan du kommer til å bruke det. CT er veldig kult hvis du har masse poeng, for å kunne fly biz eller first til andre siden av kloden med hele star alliance, men FP har også fine priser for å fly i biz og betale for go, hvis du skal fly med SAS. Da kommer du deg i hvertfall til store deler av USA og Asia, hvis du finner bonusbilletter da..

    Jeg holder en liten knapp på CT først og så FP.
     
  7. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    694
    Likes mottatt:
    1,665
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig så vurderte jeg lenge fram og tilbake om hvilke kort jeg trengte, da jobben (flybransjen) har litt fordeler som jeg (vi) bruker flittig i løpet av året. Så det ble en liten kortstokk med nye kort.

    Men konkluderte med at amex platinum var verdt en tur i F/C i løpet av året. Selv om dette kortet i seg selv koster litt i året (basic medlem i EB), så brukes det til handling der det er mulig.

    SAS MC premium ble også valgt da dette kan brukes til regninger, som vi alle har en del av, pluss muligheten med FP. Også hjelper det med statuspoeng, selv om man er langt unna gull kan det hjelpe litt på veien.

    I tillegg ble det Shell MC, som da brukes til regninger og andre steder hvor amex ikke funker og gir samme «utbytte» som SAS MC.

    Vi har klart (dessverre :D) å bli litt for godt vant med C og da frister det sjeldent med en tur i økonomiklasse på langeturer. Så da bruker vi det vi har av muligheter til å skaffe poeng til oppgraderinger og lignende.

    Så CT blir til «hovedferien» i året og FP blir nok brukt til de andre turene, type langhelger på IC ruter.
     
    Rgjertsen and kjeeli like this.
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,354
    Likes mottatt:
    4,150
    Bonuspoeng:
    113
    Dette høres litt ut som jeg også har tenkt meg. Luksusproblemet er at for å holde gull vedlike så må man jo fly en del for penger også, og plutselig sitter man igjen med mer poeng enn man klarer å bruke.. haha neida, bare tuller. Det går vel ikke an?

    Hvordan var det nå med oppgradering? Du får poeng for ny klasse hvis du oppgraderer på flyplassen? Eller på auksjon på forhånd? Jeg går helt i surr..
     
  9. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, som det er nevnt her er reisemønsteret ditt viktig her.

    Jeg liker MasterCardet fordi det kan brukes flere steder (Norwegians gruppeavdeling tar ikke Amex og jeg kjøper noen hundre gruppesetee hvert år med Master), fordi det gjør veien lettere til gull og diamant med statuspoeng og fordi hele familien på 5 pendler til Køben og synes det å alltid fly plus er fint i Europa.

    Jeg har også Amex fordi det gir bedre opptjening, men har sjelden god utnyttelse av CT.

    Jeg reiser sjeldnere på den lange bonusturen fordi jeg synes det ofte blir for dårlige ruter, vanskelig å få plass til 5 på business når barna har skolefri, fordi det er mange begrensinger på CT (bare utreise fra Skandinavia, ikke stopover, ikke dobbel open jaw mm), fordi skattene er høye og fordi prisene på kjøpt business ofte ikke er så ille.

    Eksempel: Vurderte CT business til Miami i sommer for to voksne, men ville koble stopp i New York og avreise fra Italia der vi er før USA. For det første bryter det med reglene både med avreisen, stopover og extra leg i USA. Jeg fikk forslag om en dårlig rute med dårlige business-seter fra Oslo t/r Fort Lauderdal med skatter på 4500. Så kom Pisa -Oslo til 2500 og New York -Miami til 2500= ca ca 9500 kroner pp. Vi kjøpte hele reisen Italia-NYC-Miami-Bergen med perfekte tider, gode seter på alle fly og 25000 poeng på SAS for ca 16.000 pp. Da er neste års diamant på plass i løpet av fire måneder, vi får akkurat den ruten og de setene vi vil ha og fruen og barna kan glede seg til enda en utdeling av gullkort.
    Så om ikke en lang CT er viktig kan et Master fort være en like god deal.
     
    Last edited: 06. april 2018
    Insomnia4u liker dette
  10. Palg82

    Palg82 Medlem

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Begge er nok bra til sitt bruk og kommer litt ann på livssituasjon. For meg med kone og to barn under 11, så er A* og CT fint for meg og kona, samt Biz for Go med SK supert når hele gjengen skal på tur f.eks over dammen.
     
    Krjemb and Rgjertsen like this.
  11. Oslo1989

    Oslo1989 Senior Medlem

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63

    Kun på forhånd du får ekstra poeng
     
  12. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg spurte vel tidligere siden man betaler med poeng, om det kun gjelder at man betaler skatter og avgifter for Go istedenfor bedre klasse. Men er det også sånn at man betaler prisen av Go i poeng for en C billett?
    Jeg tenkte ikke på dette før nå. Hvis det er sånn, endrer det jo litt på ting :p
     
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,179
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer, altså 60 K poeng for en C billett til USA eller Asia
     
  14. Rgjertsen

    Rgjertsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    255
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Ok, hva koster C og Plus til vanlig? Og antar 60k da er t/r?
     
  15. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,085
    Likes mottatt:
    4,790
    Bonuspoeng:
    113
    Er skatter og avgifter omtrent det samme ved bruk av CT og FP, eller blir dette rimeligere når man flyr med SAS enn de øvrige i alliansen?
     
  16. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,179
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    80 for pluss. 100 for C. Og ja er tur retur.
    Så da får du 40% rabatt og dette kan kombineres med andre SAS tilbud. For 4-5 mnd siden hadde SAS 20% rabatt på alle reiser i award. Da fikk vi en C bilett til 48K. Fikk da 4 Pax til der for 192 poeng :D
     
    Rgjertsen and Gullars like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Drivstofftillegget på € 116 per vei bortfaller ved SAS flight så det er markant billigere :)
     
    Gullars liker dette

Del denne siden