CT Reise - Kansellering og dårlige alternativer

Tråd i 'Bonushjelp' startet av ehawk, 03. jan 2022.

  1. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Hadde en CT-tur for 4 pax booket til Thailand i sommer. Fra OSL til HKT via IST, der TK fløy IST-HKT direkte. TK har nå kansellert IST-HKT flyet og det finnes ingen award alternativer i C fra Europa til HKT.

    Har gjort slutt på mine daglige søk på awardfares nesten hver dag i jula. Har vært litt stressa da en av mine CTs gikk ut på dato nå ved nyttår og var/er litt usikker på når jeg må lande en ny bestilling.

    Jeg fant til slutt en riktig bra tur på nærliggende datoer med kombo av SK og TG som jeg tenkte booke i dag. SAS sier at de kan se billettene, men går ikke å booke. Til tross for at jeg har TG på vei hjem. Vet at det var litt vanskelig å få de billetten når jeg booket, men agenten fikk det til på noen måte. Er det noen magiske triks som bare erfarne agenter kan?

    Nå har jeg 3 alternativer

    1. IST-HKT i Economy
    2. Fly C med Swiss til HKG og deretter med Singapore Airlines via Singapore til Phuket i Economy.
    3. Ha is i magen å håpe at noe kommer opp, men fikk ikke noe bra svar på hvor lang tid man kan bruke på å booke om.

    Noen som har bedre forslag?
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,729
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Har du TG C hjem i sommer?
     
  3. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Ta direkte kontakt med TK og be om omruting i henhold til deres egne vilkår, og i henhold til EC261. Dersom de ikke hjelper kan du også for ordens skyld dokumentere fra SAS at de heller ikke omruter deg på annet enn tilgjengelige bonusbilletter. Deretter kan du omrute deg selv og få dette refundert i etterkant. Du må trolig gjennom transportklagenemnda.
     
    ehawk and furlong like this.
  4. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Har TG i C mellom BKK og HKT. Ikke hele veien hjem
     
  5. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Kan absolutt høre med TK og se hva de sier, men når jeg søker på hjemmesiden deres nå så har de ikke noen direkteflights, kun via BKK og partnere. Så lurer på hva han fra SAS fant som ikke finnes på TK sine egne sider.

    Mulig jeg kommer slite litt med transportklagenemnda da jeg ikke er bor i Norge akkurat nå.
     
  6. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    TG kan kun bookes 90 dager frem i tid, dette gjelder dog ikke intra-asia - som er hvorfor du fikk til TG mellom HKT og BKK.
     
    ehawk liker dette
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor vil du ikke fly bonus til BKK og kjøpe innenlands for cash? TK kommer til å gjøre en haug med endringer før sommeren 2022.
     
  8. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilken dato og tidspunkt var opprinnelig avreise?
    Kommersielle kanselleringer som følge av nedleggelse av ruter er helt vanlig i flybransjen. Selskapene er fullstendig klar over at de er forpliktet til å tilby omruting med andre selskaper i slike tilfeller og de er vant til omrute store mengder passasjerer med andre selskaper når dette skjer. Det er en risiko de tar når de selger billetter på en rute og inngår en avtale med kunden om å frakte deg fra a til b.

    Bostedsadresse er ingen hindring for at saken din kan behandles i nemnda. Alt gjøres digitalt.
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan kan de hjelpe ham med en flyvning fra Istanbul?
     
  10. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Da reisen starter på OSL er også påfølgende segmenter av utreisen omfattet av EC261 selvom disse segmentene i sin helhet blir operert utenfor EU/EØS av et selskap som ikke er registrert i EU/EØS. Dette er kjent rettspraksis på feltet.
    Det er uansett ikke en forutsetning at reisen er omfattet av EC261 for at Transportklagenemnda skal behandle saken.

    https://reiselivsforum.no/digiforms...DB9FECEFA6A138FBE14832&xsessiontag=1152824012

    I saken i denne linken er det hjemreise fra Teheran via Istanbul som skulle opereres av TK som ble kansellert. Denne flyvningen er altså ikke omfattet av EC261. Likevel behandler nemnda saken da den er kjøpt av et reisebyrå som operer i Norge. Nemndas vurdering tar for seg TK sine egne billettvilkår og anbefalingen fra nemnda er at TK refunderer kundens merkostnader til omruting da TK ikke har oppfylt sin del av avtalen med kunden i henhold til sine egne vilkår.
     
    Last edited: 03. jan 2022
    miura, EndreD, anders82 and 7 others like this.
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det viste jeg ikke. Men du er trolig den på forumet som er mest engasjert og har best kunnskap på dette feltet, så jeg stoler på deg.
     
    miura and NoLimit like this.
  12. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for kilder, er dog ikke så interessert i dette at jeg leser dokumentene. Er bare fascinert over at dere vil ta saken så langt. Kudos for fighting spirit.

    Vedtak i Transportklagenemnda er fortsatt kun rådgivende og har ikke retts- og tvangskraft. Tjenesteyter trenger ikke følger vedtakene, selv om de ofte gjør det.
     
    miura liker dette
  14. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Han jeg snakket på SAS tror jeg ikke var klar over dette, fikk følelsen av at han ikke ens sjekket, da svarene han gav kom veldig kjapt. Jeg prøvde næmlig å få TG C HKG-BKK-SIN. Awardfares sier at det finnes tilgjengelig, precis som når jeg booket sist. Men han bare snakket om 90 dager til tross for at jeg allerede hadde BKK-HKG reisen hjem.
     
  15. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Normalt sett så må du ta en test-and-go natt straks du går in i landet. Det innebærer at du må ta en natt i BKK før du kan fly videre. Og som der er nå, så har man kansellert test-and-go alle plasser untatt Phuket. Dvs, hvis du flyr til BKK i dag, så havner du i 7 dagers karantene før du kommer deg videre. Phuket er det siste stedet de kommer å stenge ned, så det handler om ren redusering av risiko å bli "stukk" på et hotell i BKK.
     
    Edvard liker dette
  16. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Opprinnelig utdato var 21 juni.
    Har man de samme rettighetene når det gjelder award tickets? Skjønner at de har plikter når det er "betalte" biletter, men sitter med inntrykk av at man har færre rettigheter når man "bare" har bonusbiletter.
     
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror dagens innreiseregler har endret seg i god tid før ultimo Juni 2022.

    Edit, for å utvide litt. Hvert land har et mønster på sine covid-bølger. Det som er litt spesielt med Thailand er at de egentlig bare har hatt én ordentlig bølge (Delta).

    Denne vinteren vil de bli truffet av Omicron og dersom du ser på land som Sør-Afrika som har ca. 94% denne virusvarianten, så faller bølgen raskt. Vi snakker peak til 35% på under 3 uker.

    Thailandske myndigheter og folket er veldig klare for å åpne opp grensene for business så fort forholdene tillater det, noe som den siste bølgedalen/nedgangen viste.

    Som forklart i IATA-tråden så er forståelse for bølgene en viktig egenskap om du skal reise internasjonalt og interkontinentalt i den kommende tiden.

    [​IMG]
     
    Last edited: 03. jan 2022
    EndreD, ehawk, RoadKing and 1 other person like this.
  18. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, når det gjelder EC261 skilles det ikke mellom billett betalt med miles eller penger. Det står spesifikt i forordningen. Flyselskapene gjør dog det de kan for å holde tilbake den informasjonen. En agent hos SAS har til og med sagt til meg på telefon at EC261 ikke kommer til anvendelse på bonusbilletter.
     
    Last edited: 03. jan 2022
    miura, ehawk, Maggie and 3 others like this.
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror også vi ser max én natt karantene i Thailand i sommer, mest sannsynlig kun antigen-test ved landing, som de vurderte å innføre før Omicron kom.
     
    Edvard liker dette
  20. ehawk

    ehawk Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Hadde det vært et annet land så hadde jeg nok tenkt det samme - men jeg kjenner Thailand godt.
    Jeg håper selvsagt at det vil være tilfelle også i sommer. Men akkurat det at de hatt sin første bølge og at de nå begynner å få spredning av omnikrom på Phuket er det som gjør meg litt redd. Hvis smitten nå tar seg opp som i resten av verlden så kommer vi få en ny peak i Mars muligens. Thailand er både livredde for Covid samtidig som det er veldig byråkratisk. Så hvis vi har en situasjon der smittenivået er ner på en lav nivå i april/mai igjen, så er jeg usikker på om BKK er åpent for stop-n-go igjen. Da en av de CT som jeg har brukt, nå har gått ut på dato, så vil jeg ikke ha noen mulighet for å booke om hvis dette skjer. Derav mitt ønske om å fly in til Phuket og ikke via BKK.
     
    Edvard liker dette

Del denne siden