CT-tur med economy?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av dnnisp, 04. febr 2017.

  1. dnnisp

    dnnisp Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Hei,

    Jeg har en CT til gode som jeg ønsker å benytte til Seoul med min samboer. Vi har vært sammen 5 år og har aldri reist langt sammen før
    Dette er min første CT fra ifjor og jeg ser at de fleste benytter CT på enten business eller first.
    Jeg lurer på om det er verdt å bruke CT på økonomi?

    Jeg har ca 127 000 EB poeng samt 4000. Jeg reiser generelt ikke så mye, så jeg drar ikke inn mye EB, kun via AmEx og Shell MC.

    I tillegg har jeg en venn som skal gifte seg i Vietnam som jeg tenkte å fly innom (må kjøpe separert flybillett t/r Seoul - Ho Chi Minh byen).

    Ønsker å reise fra Oslo 4. juli og hjem fra Seoul 20.juli.

    Jeg har benyttet united.com til å søke etter award.
    Jeg finner en god del valgmuligheter til Seoul, ser for meg å benytte Asiana Airlines siden jeg finner ingen økonomi med Lufthansa.
    På hjemveien finner jeg derimot veldig få alternativer. Stort sett Air China med veldig lange connection.

    Har dere noe tips til min første reise med CT? :)
     
  2. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Hmmm...nå bryter du vel egentlig en nedskrevet regel her...husk at bare avgifter på en Star billett er 2500-3000 kroner. Så jeg personlig ville heller kjøpt en billig billett og spart CT og poeng.. Men om du ikke skal reise mer så er det vel greit. Du finner ikke noe business altså? Skal se i KVS for deg.

    Edit: Er jo flere alternativer i business. Kan liste opp for deg om du vil.
     
    dnnisp liker dette
  3. larssas

    larssas Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    33
    Heisann. Det som er med CT på økonomi flyvninger er at du uansett må betale skatter og avgifter. Ofte er de såpass høye at forskjellen mellom å kjøpe når man finner en god pris, og det å bruke bonuspoeng vil bli minimal. Så med mindre poengene ellers bare forfaller ville jeg spart de til du har nok for C/F og heller brukt litt tid på å lete etter gode priser på vanlige biletter (som du også tjener poeng på) :)
     
    dnnisp liker dette
  4. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Har:

    OSL-ICN 4 juli med SK og Asiana i business.
    ICN-OSL 20. juli med LH i business

    Er vel 140 000 til Korea...hadde heller gått for det!! Men som alltid med bonusbilletter...run Forrest, run!
     
    Last edited: 04. febr 2017
    dnnisp liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Helt klart, business gir mening her.
    Avgiftene gjør at man nesten kan kjøpe billett med SK til HKG/PVG/PEK og derfra til Seoul istedenfor å bruke poeng.
    Kjøp eventuelt de poengene du mangler og dra en fet tur i business.
    EVA fra Europa og Asiana fra Taipei.
    SAS eller Swiss tilbake til Europa og vips, kanonreise istedenfor å blakke seg selv i eco...
     
    Insomnia4u, Sobril and dnnisp like this.
  6. dnnisp

    dnnisp Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Hei @TommyL @larssas @Are og tusen for innspill!

    Jeg hadde en anelse om den nedskrevne regel om bruk av CT :oops:
    Da har vi bestemt oss for å bruke poengene på business!

    I og med at vi ønsker å dra til Ho Chi Minh-byen på bryllup (som er noen dager etter avreise fra Oslo), kan jeg booke tur til f.eks Ho Chi Minh-byen, men velge å ta retur fra et Seoul (open jaw)? Eller er det bedre enn at jeg benytter CT t/r Seoul og kjøper separerte billetter?

    Tidligere så har jeg lest at LH kun slipper award billetter 2 uker før avreise. Gjelder ikke dette lenger? Eller kun på first?

    @TommyL tipset ditt hørte veldig bra ut! Ved å gå for business, er det noe å finne på LHR - Heathrow? Med tanke at dem hadde connection på 2t og 4t :)
     
  7. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan dessverre ikke booke open jaw som norsk CT-bruker. Så du blir nok nødt til å booke tilknytningen utenom, men det bør ikke være noe problem. Bare pass på å ha nok tid i begge ender.

    Når det gjelder de "magiske" 14-15 dagene du refererer til med LH så er det kun når man er ute etter First ja. Ellers er det bare å være ute så tidlig som mulig. Så her bør du vurdere å skaffe (kjøpe?) deg de poengene du mangler snarest og booke.
    Er det 13 000 poeng du mangler? De kan i tilfelle kjøpes hos SAS for 2600,-
     
  8. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du mangler bare 13 000 poeng = 936 trumf kroner. Om du er kiwi pluss kunde å handler for ca 3600kr i frukt og grønt så har du poengene på konto etter kort tid.
     
    bighc, dnnisp and dkvt like this.
  9. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Ja skaff/stjel/kjøp/lån poeng og book ASAP! I morgen kan de være borte...
     
    braathens safe liker dette
  10. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Nei, men 2-4 timer går fort i en god lounge :)
     
    dnnisp liker dette
  11. dnnisp

    dnnisp Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for raskt svar @Travellingalf !

    Jeg har 4000 trumf poenger til gode som jeg kan overføre til EB og nok til business :)

    Da er det bare å ringe 64 81 60 99.

    Tusen hjertelig takk alle sammen for gode tips :D
     
    Henrik, mathiasfe, geddi and 7 others like this.
  12. dnnisp

    dnnisp Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fant plutselig OSL-ICN 4 juli med LH i business (hele veien). Det er vel bedre en via LHR?
    Er det riktig? Er ikke så dreven på united.com sin award :(
     

    Attached Files:

  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Rett og slett en møkkakjedelig rute... :)

    Du kan velge og vrake i alle mulige deilige flyruter og så vil du fly OSL-FRA-ICN...
    hrmf.. vet ikke hva man skal si her jeg altså..

    Hva med noe slikt?

    OSL-CDG-TPE-ICN // ICN-TYO-HKG-ARN-OSL
    Som eksempel, spørs hvor mye tid du har, men du kan jo som regel legge 20 timers stopp på hver flyplass så får du mange flere byer.
    Her er det (nesten) kun fantasien som setter grenser.

    Om du er relativt ny på langreise/lounger osv er det alltid gunstig å ta turen innom Istanbul. Dessverre flyr ikke EVA lenger, men du kan se på muligheten for å fly Turkish en vei, og EVA tilbake.

    Eks:
    OSL-IST-TYO-ICN // ICN-TPE-CDG-OSL

    Du kan få opp til 8 flights på en bonusreise (noen ganger 9.. ) og stopp under 24 timer regnes som flybytte.
    Dette gir dere muligheten til å se mange nye byer om dere vil det, og har tid da vel og merke...
     
  14. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Det ser du selv. Vill du fly flere selskap er jo bare kjøre via lhr. Uten erfaringer vill jeg nok anta at LH har et bedre produkt i biz
     
  15. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    I like how you think!
     
  16. dnnisp

    dnnisp Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    @Are Som du sikkert skjønner, så er jeg veldig ny på langreise/lounger. Har ikke tenkt på slik i det hele tatt :(

    Bare for å forsikre meg, det koster ikke mer poeng for flere flights, ikke sant? :oops:
    Med en slik tur som du skisserer @Are , må jeg nok skaffe meg flere fridager :p

    Har du noen tråd/lenke du kan henvise meg til for eventuelt begrensinger på slike stop man kan gjøre? Eller kan man stoppe hvor som helst så lenger Star Alliance flyr dit?

    Må nok ta en runde med fruen på hvor hun kunne evt. ønske seg å besøke :)
    Med så lang stopp, drar dere ut av flyplassen og inn til diverse byer da og sightseeing?
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Den store fordelen med poengreiser er at de er ekstremt fleksible.
    Du kan kombinere alle slags partnerselskap så lenge de har ledig bonusseter.
    Flybytte på 23 timer er helt ok, du kan forlate flyplassen om du vil (noe som du åpenbart vil).

    Prisen i poeng er det samme uansett antall stopp så lenge det er innenfor soneregler.
    Avgiftene øker med prisen ettersom flyplassavgiftene hører til hver flyplass. Fuel er det samme, så er ikke mange hundrelapper ekstra per nye flyplass.

    Soneregler sier at du må fly mellom to definerte soner, men at det går å mellomlande i en tredje sone på veien så lenge denne sonen ikke koster mer.
    Eksempel på soner;
    Europa
    Fjerne østen: Japan, Kina, Korea, Hong Kong
    Sørøst-Asia: Singapore, Indonesia, Thailand, Vietnam osv. Noen stillehavsøyer passer også inn her:)
     
    TommyL and dnnisp like this.
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,077
    Likes mottatt:
    68,747
    Bonuspoeng:
    293
    Et spørsmål @Are , kan man fly fra BGO-IST-SGN ... ha tre uker i Vietnam, Laos og Kambodsja ... fly videre fra HAN-ICN-NRT-CPH-BGO for 140 000 poeng i BIZ?

    Kul reise ... hvis jeg får det til, mor vil til Vietnam og jeg vil fly flere flyselskapet ...
     
  19. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    717
    Likes mottatt:
    3,692
    Bonuspoeng:
    93
    Fasiten kommer vel snart, men dette tror jeg bryter 2 regler:
    2 stopp i transitt sone: NRT og ICN
    Open jaw (retur må også være fra SGN evt.)
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ja

    Ja

    Nei, ICN og NRT er samme sone, så transitt i begge går ikke. du kan velge en av de, eventuelt supplert med BKK eller SIN.
    Og retur må være samme flyplass, med mindre du har flaks med agenten..
     

Del denne siden