CT-tur OSL - FRA - HND - BKK First class T/R

Tråd i 'Reisebrev' startet av Krjemb, 19. jan 2018.

  1. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte å oppsummere denne turen litt etterhvert som den forløper. Det blir ingen lang reiseskildring med masse bilder, men de øyeblikkene jeg tar med meg.

    OSL - FRA LH859 sete 3F
    Sender en bagasje avgårde for å ha plass til det jeg evt skulle plukke med meg. Sjekket den inn i Business skranken på OSL for å sikre at den ble sendt helt til BKK. SAS representanten sjekker passet, sender bagasjen avgårde og skriver ut boarding kort. Får beskjed om at han kun får sjekket meg inn til HND, men at bagasjen vil bli sendt helt til BKK.
    Inn gjennom Fast track'en. Liker ikke helt at den kommer inn på en annen kø. Får en følelse av å snike meg frem...
    Vel gjennom finner jeg ut at jeg ikke fikk tilbake passet ved innsjekk. Ut igjen, plukke opp passet og sikkerhetskontrollen på nytt...

    På LH859 benyttes en A321 i dag. Manuell pri boarding fungerer greit. Til stor fortvilelsen for de som har stilt seg tidlig i kø forran automatene.
    Business består av 4,5 rader. Kun to tomme seter, ved siden av meg og bak meg. Det passer jo perfekt slik at jeg har en tre-seter for meg selv og kan ha setet mitt bakover hele turen.
    Avreise fra gaten on-time, men pga kø og avising tar det 35 min før vi er i lufta. Jeg tror jeg talte 12 fly forran oss.
    Nå er det lenge siden jeg har fløyet LH business, men det var en stor skuffelse. Det er nesten så jeg rangerer SAS plus høyere:
    - Ingen velkomstdrink
    - Ingen varm klut

    En svært stresset flyvertinne løp fra passasjer fra passasjer og ropte om de ville ha frokost. Og om bordet ikke var åpent allerede, ble de konfrontert med det. Synes også LH burde ha noe annet enn frokost når klokka nærmer seg 11.
    En eldre mann ville gjerne ta ut noe fra håndbagasjen mens frokostdamen løp rundt. Han ble dyttet fra side til side uten at det ble tatt hensyn. Det var rett og slett grusomt å se på den type kundebehandling.
    Varme rundstykker ble også delt ut. Jeg ble forglemt. Når jeg prøvde å plinge på fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått... Men hun hentet kurven etterhvert og rundtstykket ble faktisk levert med et lite smil. Det eneste smilet jeg så fra henne på den turen.
    Så ble vi tilbudt drikke tre ganger på fem minutter. Deretter opphørte servicen på business.

    Vel fremme i Frankfurt krysset jeg for første gang i historein fingre for at vi ikke skulle få en gate. Lykken stod meg bi denne gangen. Og siden bussen var sen ble jeg ropt opp over callingen og geleidet ut til en Mercedes som ventet og kjørt inn til terminalen. Så satte jeg kurs for First class Terminal.
    Fortsettelse følger...
     
    KRS, Insomnia4u, geddi and 19 others like this.
  2. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Når du reiser First Class, er det lurt å la Jante bli igjen hjemme. Du må lære deg å nyte alle øyeblikk som får Jørgen Hattemaker til å vri seg i misunnelse og mindreverdighetskomplekser ;)

    Ellers enig i at Lufthansa sitt intraeuropeiske Business-produkt et i fritt fall, men garantert ledig midtsetet trekker opp.
     
  3. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jeg forsåvidt enig i. Men det samme gjelder jo familieslusen på OSL. Hvertfall på hverdager. Når man har stått i kø i 10 min og er halvstresset. Hvem gir da innpass for en familie med tvillingbabyer og en treåring som åpenbart ikke er spesielt rutinerte i å reise...?
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    De har da egne scannere og folk der..
     
  5. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg kun flydd LH biz i europa en god håndfull ganger, men tre av dem i 2017.
    Vi har nok komplett forskjellig syn på verden, for i mine øyne når ikke SAS plus LH biz til hoften engang.
    Ledig midtsete, bedre benplass, tilbud om å henge opp jakken, ordentlig mat med ordentlig servering (ikke den der latterlige kuben som bare er i veien), gjentatte forespørsler om servering i stedet for å gjemme seg bak gardinen... Jeg kunne fortsatt.

    Hvis flyvningen er mindre enn 2 timer, sitter jeg gledelig heller bak gardinen hos SAS, da har jeg mye større sjanse for å få setet ved siden av meg ledig, av en eller annen grunn...

    Er det trynefaktor? Ser jeg tysk ut? Jeg snakker ikke et kløyva ord tysk, men kanskje liker de meg bare? Jeg har iallefall kun positive ting å si om LH biz fra OSL til Tyskland, utenom prisen...

    Følelsen av å snike meg frem i sec. kunne ikke brydd meg mindre, det er en grunn til at man får komme der - om det er fordi man har betalt for det, eller har status som tilsier det.

    Til tross for at vi er uenige om LH der på starten, virker det som en flott start på et spennende reisebrev, gleder meg til å lese fortsettelsen!
     
    Stuttfeiten and SAJblue like this.
  6. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    Vel fremme i First class Terminal ble jeg tatt i mot og geleidet gjennom sikkerhetskontrollen. Etter en kort omvisning hadde jeg et telefonmøte, så jeg fant meg et kontor hvor jeg kunne sitte. Kontorene var tydeligvis populære, da jeg fikk det siste på et tidspunkt det var ganske rolig. I mellomtiden fikk jeg "assistenten" min til å sjekke om det var mulig å sjekke meg inn helt til Bangkok. Etter møtet ble det en rask dusj (og en badeand) før jeg satt meg ned i restauranten for en matbit. Her var det ikke snakk om business class service, nei. To kelnere nærmest slåss om å få ta bestillingen. Det endte med at den ene ordnet drikke, mens den andre ordnet mat.
    Etter maten satte jeg meg ned for å jobbe litt. Assisteten min kom innom og kunne informere om at Thai ikke åpnet for innsjekk før 24 timer før avgang. Jeg skulle ha såpass mange timer i Tokyo at det fikk de ikke ordnet før avreise fra Frankfurt. Men som plaster på såret fikk jeg enda en badeand.
    Så var det klart for boarding. Vi var tre stykker (en HON Cirkle) som skulle på dette flyet, så det ble en Mercedes van til gaten. Det var ikke en veldig lang kjøretur før vi ble geleidet inn i heisen og videre inn i flyet. Andre passasjerer så vi ikke noe av. Champagne og nøtter stod klare når vi kom inn, og 15 minutter senere var vi i lufta.
    Vi var fire passasjerer i first class på denne turen. Jeg satt på 2A. Øvrige satt på hhv 1A, 1K og 2K. To vennlige medlemmer av kabinbesetningen tok seg av og gjennom natten. I tillegg var purcheren innom og håndhilste, samt takket for turen.
    Serveringen startet så og si umiddelbart med en liten appetizer. Deretter kom kaviaren, for så å bli fulgt av et brett med de tre forrettene man kunne velge mellom. Her fikk jeg ganske enkelt beskjed om å smake på alle. Det var fyllt skinke med gorgonzola og sesam chutney, spicy gulrøtter med yoghurt og Reke- og papayasalat med chili. Hovedretten var en viltvariasjon med back og bratwurst og lingonberry juice. Desserten var marsipanmousse. Bra mat alt sammen. Så kom de med litt sjokolade til slutt, samt at de delte ut litt snacks med jevne mellomrom til de som var våkne.
    Etter litt søvn var det tid for frokost som for min del bestod av musli med yoghurt, litt frukt, rundstykker og eggerøre (med mye hvite i) og bacon. Velsmakende alt sammen.
    På HND landet vi på den østre rullebanen, så det ble langt å takse.
    Vel ute av flyet satte jeg kursen for transfer. Det var ikke mange som skulle videre, så ikke noe ventetid der. Men det var tydeligvis et problem at jeg ikke hadde noe boarding kort. Jeg forklarte at flyet ikke var åpnet for innsjekking når jeg forlot FRA og viste bookingen i SAS-appen. Da var det visst greit. Siden det var regnvær i Tokyo, valgte jeg å bli på flyplassen og utforske den. Jeg så meg litt rundt for å finne en transfer desk for ANA eller Thai, men fant ingenting. Spurte i en infoskranke, men slike ting fantes visst ikke. Boardingpass for mitt neste fly ville jeg få ved gaten en time før avreise. Det var jo ganske mange timer til, så jeg forsøkte å forklare at jeg ville inn i loungen. Men det var ikke noe hun kunne gjøre noe med. Vel, jeg satte kursen mot ANA Suite loungen for å se om jeg kunne komme meg inn likevel. Vel fremme forklarte jeg situasjonen. De var ikke så villige til å gjøre noe før de faktisk forstod at jeg skulle reise med First class (hvis ikke hadde jeg jo ikke gått dit). Da tok det to minutter med litt telefonvirksomhet, så var jeg inne. 30 min senere kom det en representant fra Thai med et boarding kort til meg. Dermed var det problemet ute av verden. De kan hvis de vil...
    Fortsetter i morgen:)
     
    Last edited: 20. jan 2018
    KRS, Travellingalf, Eddie47 and 14 others like this.
  7. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mulig LH hadde en dårlig dag. Men opplevelsen var ikke god. Enig i at ledig midtsete er et kjempepluss. Maten var helt grei. Men servicen ble avsluttet etter 35 min. Etter det så vi ingen fra besetningen fremme. Jakker var det ingen som tok i mot. Men de får en ny mulighet på hjemveien.
    Kuben til SAS er vi nok derimot enige om
     
  8. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    Litt sen oppdatering på denne...
    I Tokyo var det dårlig vær med vind og snø. Jeg holdt meg derfor på flyplassen hele dagen.Jeg ankom fra FRA ca kl 13:30 og hadde ikke fly videre til BKK før 00:20.
    ANA Suite loungen ved gate 110 var den eneste som var åpen når jeg ankom. Det var en ANA Suite Lounge til, men den stengte hver dag kl 13. Den jeg etablerte meg i var åpen til over midnatt. Det var svært rolig ved 14-tiden og stille og rolig. God plass og jeg sikret meg en stol med utsikt over gatene og den ene rullebanen. Det var mobilforbud i hele loungen og telefonrom som skulle brukes til dette. Positivt synes jeg.
    Det var to buffet-områder i loungen som hadde den samme maten. Samt nudel-bar ved den ene som også serverte noe vestlig mat (biff-burger f.eks). Det var ikke noe imponerende utvalg av mat, synes jeg. Hvertfall sammenlignet med First Class terminalen i Frankfurt.
    Tiden gikk med til å utforske japanske toaletter og flyplassen. HND (den internasjonale terminalen) er ingen veldig stor flyplass i internasjonal sammenheng. Men en del butikker og serveringsområder var det. Synes at den til en viss grad minner meg noe om Changi, men selvfølgelig ikke størrelsesmessig.
    I ANA Suite loungen begynte det å fylles opp utover kvelden Det var tydeligvis mange som skulle med nattfly. På et tidspunkt var det faktisk fult. Det var et lite serveringsområde ved den ene buffet'en. Servering startet ikke før kl 19:30. 10 min før var det lang kø for å få bord. Det ga ikke noen eksklusiv følelse akkurat.
    Tenkte å ta meg en dusj før mitt fly skulle gå like over midnatt. Forespurte om det, men det var 10 stk i kø forran meg. Fikk akkurat tid før jeg måtte gå mot flyet.
    Ved gaten til Bangkok var det egen First class kø så jeg kom raskt inn på flyet. Vel ombord på sete 1K (747) ble det servert Dom Perignon og et liten søt snacks. Det ble også utdelt Rimova boks, pysjamas og tøfler. Jeg hadde forhåndsbestilt mat og ble forespurt om jeg ville ha den umiddelbart etter at vi var i lufta eller som frokost. Jeg hadde bestilt en typisk middag, så jeg ønsket den med en gang. Noe som tydeligvis var en overraskelse.
    Det var ingen forretter eller dessert på denne nattflyvningen,så etter middagen var det å slappe av. Før landing ble det servert en enkel frokost av frukt og musli/yoghurt.
    Landing i BKK var litt før tiden. Aldri har jeg vel brukt så kort tid ut til bagasjen. Når vi forlot flyet stod det en buggy og ventet på meg. Den fraktet meg umiddelbart til immigrasjonen (som faktisk bare var 100m unna). Fast track i immigrasjonen var ikke åpen enda, men jeg ble geleidet forbi sperringene og frem til en ledig plass. Det var fort gjort og på andre siden stod det folk fra Thai for å geleide meg videre for å plukke opp bagasjen. Bagasjen fikk jeg ikke røre, den skulle bli bæret for meg helt ut til gjennom tollen og videre bort til disken for Novotel som jeg skulle bo på. Bagasjen ble fraktet inn i bilen og den kjørte med en gang.
    Hjemreisen kommer asap.
     
    Are, Edin, Misterix and 10 others like this.
  9. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    1,595
    Bonuspoeng:
    93
    På hjemturen fra BKK hadde jeg hotellrommet til kl 6 på morran. Det ble tidlig utsjekk og tidlig innsjekk på flyet mot HND som ikke skulle gå før nærmere kl 15. Men da fikk jeg jo god til til å utforske flyplassen samt nyte First Class servicen.
    Det summet godt på BKK og det var vanskelig å komme seg frem. Heldigvis kunne jeg trekke meg tilbake til First Class innsjekk og sette meg ned i en sofa men innsjekkingen ble gjort. Som på utreisen kunne jeg kun bli sjekket inn til HND. Boarding kort videre måtte jeg få tak i i Tokyo eller evt ha elektronisk.
    Etter innsjekk ble jeg fulgt til Thai's egen sequrity og immigrasjon. Der var det kun First og Business passasjerer fra Thai (og Star Alliance?) som fikk gå gjennom så det var lite kø. Vel gjennom ble jeg møtt av en representant fra Thai som tok håndbagasjen min og fulgte meg ned en rulletrapp. Derfra ble jeg kjørt i en Buggy til First Class loungen. Det var jo ikke lange stubben, men artig å bli kjørt likevel. Jeg ble tatt pent imot og bed om å sette meg ned for litt drikke. Fikk ikke velge hvor jeg ville sitte, men ble plassert. Tenkte at jeg får flytte på meg etterhvert. Årsaken var muligens at det var mange på vei ut av loungen og etter fem minutter fikk jeg tilbud om et av de semiprivate rommene.- noe jeg takket ja til. Der hadde jeg basen min for dagen og slappet av mellom turene rundt på flyplassen. Jeg fikk til stadighet tilbud om noe å drikke og spise. Tok meg ellers en runde i loungen og fant både avslapningsrom og dusjer selvfølgelig. I den perioden jeg var i loungen var det veldig stille frem til kl 13. Da begynte det å fylles opp noe før ettermiddagsflyene. Jeg tror jeg periodevis var alene i loungen med 10 Thai damer som til stadighet serverte meg det jeg måtte ønske.
    Ellers tok jeg meg en runde på flyplassen og utforsket også de andre loungene. Jeg må nok si at jeg bet meg mest merke i Eva Air loungen. Fin lounge og bra servering. Men interiøret fikk meg til å tenke på Danskebåten. På vei tilbake mot Thai loungen stakk jeg innom en av Business loungene deres. De mente at jeg trengte ikke å gå inn i "slummen" og det ble raskt rekvirert en buggy som kjørte meg til riktig lounge. Det ble også tid til en times gratis massasje i tilknytning til Loungen.
    20 minutter før avgang ble jeg en og medpassasjer fulgt til gaten. Der var boaring så og si ferdig, så vi kom raskt inn og på plass. Der lå det allerede tøfletr og Rimova boks og ventet. 15 minutter senere var på vei mot rullebanenI First Class cabinen var vi vel 4-5 stk. Det ble igjen servert Dom Perignon og en liten snack før vi tok av.
    I lufta ble der servert en appetizer som bestod av tørket sopp og guacamole før det var kyllingruller med ingefær til forrett. Til hovedrett var det ytrefilet med agurk, lemongras og polenta. Til dessert var det Chocolate Zen cace. Maten var bra og etter det var det klart for en hvilepause. Det var i utgangspunktet ikke mer servering på flyet, men etter en stund følte jeg for noe søtt og gikk på kjøkkenet (de har et kjøkken på 747-flyene sine) og forespurte om det var mulig å få noe. Jeg fikk et par franske makroner samt en fruktterte.
    Så var det tid for landing. Jeg kom meg først ut fra flyet og satte i vei mot swqurity for transfer. Vel gjennom sjekket jeg inn på transitt hotellet for overnatting der. Etter innsjekk tok jeg meg en runde på flyplassen. Jeg skulle jo ikke reise videre før utpå dagen etter, så jeg hadde ingen store forventninger om å slippe inn på ANA Suite loungen den kvelden. Men jeg prøvde, og til min store overraskelse slapp jeg inn. Dermed kunne jeg nyte en bedre middag før jeg tok kvelden.
    Siste del kommer asap.
     
    Are, Bolle, Kristian and 5 others like this.

Del denne siden