CT-tur til Cusco og Machu Picchu

Tråd i 'Reisebrev' startet av Lnbre, 15. des 2017.

  1. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Cuy. Nasjonalrett i både Peru og Ecuador. Fantastisk liten krabat, spesielt etter å ha blitt dobbelfrittert. Min favoritt....
     
    sness and morradi like this.
  2. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Tar opp igjen dette, da vi planlegger tur til Machu Picchu i år.

    Ser selv på reiseperioden oktober-desember. Du sier at det var lavsesong, hvor lenge i forveien bestilte dere turen til Macchu Picchu?
    Og hvordan var det mtp vær osv når dere var der i desember?

    Har selv sett på en 4 dagers guida tur opp dit, vet du forskjellen på 4 dagers, kontra 2 dagers?

    Vi har også blitt anbefalt minimum 2 dager i Cuzco før du begir deg opp på fjellet mtp høydesyke. Var to dager nok for dere?

    Ps. takk for nydelig reisebrev.
     
    Last edited: 28. jan 2019
  3. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    4,666
    Bonuspoeng:
    93
    Vi bestilte turen til Machu Picchu et par måneder i forkant med Viator.com.
    Været på denne tiden kan være noe ustabilt, men mener å huske at vi hadde bare en kort regnskur. Temperaturen i Cusco lå på 20-25 grader.
    I forkant av vår tur sjekket jeg med en kollega som er gift med ei dame fra Cusco. Han sa da at det er regntid i november/desember, men at været normalt ikke er problem. Stort sett bare en og annen kort regnskur.
    Ifht høyden er det fordel å ta ting rolig i Cusco en dag eller to.
    Men høyden er større problem i Cusco enn Machu Picchu. Førstnevnte ligger på 3300moh, sistnevnte ca 2500moh.
    2-dagerstur til Machu Picchu var passelig.
     
    artanis liker dette
  4. chippen

    chippen En glad globetrotter

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    53
    Vi gikk firedagersturen til Machu Picchu i midten av november i fjor. Litt regn tror jeg man må regne med i denne perioden uansett, men det gikk veldig greit siden vi hadde med oss Gore-Tex jakke. Dersom Machu Picchu er grunnen til at dere drar til Peru så vi jeg anbefale å gå firedagersturen i stede for å ta tog til Aguas Calientes og buss opp til Machu Picchu. Vi hadde en helt fantastisk tur, og flere av ruinene vi så langs Inkastien opplevdes som finere enn selve Machu Picchu siden vi hadde de for oss selv. Ved å gå Inkastien (Inca Trail) vil du få en opplevelse du aldri kommer til å glemme.
    IMG_20181126_112525.jpg IMG_20181126_144737.jpg IMG_20181126_112525.jpg IMG_20181126_144737.jpg
     
    Kalsnes, artanis, Are and 8 others like this.
  5. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, Machu Picchu, er jo foreløbig eneste grunnen til at vi drar til Peru. Reisen er foreløbig helt i startgropen, så jeg tror at vi kommer til å lande på den 4 dagers turen, da jeg også har noen andre venner som har gått den turen der. Fikk nettopp et lass med Lonely planet bøker om Peru og Sør-Amerika i posten idag, så får lese oss litt opp.
     
  6. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Skal ned dit i april, og kommer til å gå en annen, litt tøffere rute via Salkantay som kan være et alternativ. Høyeste pass er på rundt 4800 moh. Sjekk ut www.salkantaytrekking.com.
     

Del denne siden