Dårlig AirBNB-oppleving - Er det håp om å få noko att?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Sunnfjordingen, 07. aug 2022.

  1. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    I juli og tidleg august sette heile husstanden kursen for Torrevieja (Tørrevika på norsk) i Spania. Her skulle vi etter planen bu i ei leiligheit i sentrum med gangavstand til både strand og badeland. Dessverre vart det ikkje heilt slik. På AirBNB-sida gjekk det klart fram at leiligheita hadde både Aircondition og takvifte. Ingen av desse fungerte, og det var uhorvelig varmt inne. Soverommet var det einaste med temperaturmålar og her var det 33 grader. Vi vart difor nøydd å bu på hotell i staden for i leiligheita. Det vart ein fin ferie til slutt, men kostnadane til leiligheita er sure.

    Eg har sjølvsagt reiseforsikring, og leiligheita var betalt med SAS Amex Elite. Er det nokon kloke hovud der ute som veit om det er håp om å få noko attende frå enten AirBNB, forsikringsselskapet eller AmEx? Eg har lese gjennom reiseforsikringsvilkåra og trur det skal halde hardt, men det skadar vel ikkje å prøve?


    Edit:

    Eg klaga som berre det med ein gong vi kom. Og har dokumentasjon på det ;)

    Eg krevde både omgåande reparasjon av AC og når det ikkje gjekk ny plass å bu. Ingen av dei lot seg ordne. I følge verten "er det slik ting er i Spania", "ein risiko ein tek når ein leiger gjennom AirBNB" og "det er ikkje eit Hilton-hotell til 1000 EUR natta".
     
    Last edited: 07. aug 2022
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Klage direkte til AirB&B er det riktige, men du skulle jo klaget med en gang dere oppdaget det, så hadde de enten ordna opp så a/c ble reparert eller gitt dere et annet sted å bo.
    Nå i etterkant er det nok lite du kan få igjen siden du ikke ga de en sjans til å ordne opp
     
    Insomnia4u liker dette
  3. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Beklagar for lite info i posten.

    Eg klaga som berre det. Og har dokumentasjon på det ;)

    Eg krevde både omgåande reparasjon av AC og når det ikkje gjekk ny plass å bu. Ingen av dei lot seg ordne. I følge verten "er det slik ting er i Spania".
     
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Klagde du direkte til verten eller til Airbnb-kundeservice? Jeg har god erfaring med kundeservicen, mens verter er litt mer vanskelig å ha med å gjøre når ting går galt.
     
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Begge. Verten virka å vere behjelpelig i starten, men det varte ikkje veldig lenge. Han sende ein kar som brukte forferdelig lang tid på å montere ei vanlig bordvifte. Dagen etter var det nokre karar der som såg på ACen og som konkluderte med at den var "caputo". Takvifta trur eg ikkje han brydde seg med.
     
  6. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Da er en formell klage med krav om kompensasjon tingen.
    AB&B er som regel veldig ryddige der.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  7. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Ville fortsatt å klagd til kundeservice hvis jeg var deg. Har fått refundert hotellopphold tidligere, men da var det verten min som kansellerte dagen før jeg skulle sjekke inn, så ikke helt samme scenario.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  8. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,366
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Reiseforsikring dekker ikke krav som andre har ansvar for (i dette tilfelle Airbnb), men om du har betalt med kredittkort kan du rette samme krav mot kortutsteder om brukerstedet/selgeren ikke ordner opp.

    Gjør ditt ytterste for å løse saken direkte med Airbnb. Om du gjennomfører en chargeback er det en viss sannsynlighet for at du blir utelukket fra tjenesten.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  9. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Eg konkluderte med det same når det gjeld reiseforsikringa. Eg har sendt krav til AirBNB, so får vi sjå kva det endar med. Vonar det let seg gjere utan å ha med AmEx å gjere.
     
    freddyen liker dette
  10. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hatt 2 dårlige opplevelser med vertene fra AirBNB her i Budapest, begge ganger refunderte AirBNB etter et par uker. Den ene ganger var det samme problemet som ditt, AC som ikke virket, den andre gangen var det rett og slett møkkete.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  11. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Mange takk! Fekk du alt attende eller var det berre delar av det du betalte?
     
    Stianoh liker dette
  12. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk igjen alt.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  13. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Gode greier. Eg søkte berre om delvis. Slo av for at verten var grei nok til å booke eit hotellnatt for oss fyrste natta.
     
  14. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    200
    Bonuspoeng:
    43
    Mulig det bare er meg, men jeg mener Airbnb har blitt et dårligere alternativ i det siste. Prisene har steget og på ferie ved Middelhavet i sommer var hotell billigere enn Airbnb.

    Er noen fordeler med Airbnb sammenlignet med hotell, men alt i alt synes jeg hotell er tryggere og bedre.
     
    chipcampden and Eddie47 like this.
  15. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    jeg sliter med airbnb for å få refundert for en reise i Mexico, så ganske skuffet over de. Ga lite mersmak for å bruke de igjen!
     
  16. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikkje all verdens nei. Vi enda opp med å betale litt meir for hotell enn for AirBNB-leiligheita, men det var det jammen verdt. Eg trur ikkje eg kjem til å bruke AirBNB igjen.
     
  17. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,241
    Likes mottatt:
    22,478
    Bonuspoeng:
    183
    Kva som skjedde?
     
  18. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Hotellet hadde mye strengere regler for COVID-håndtering en resten av området uten at dette var informert om. Jeg ba på grunnlag av dette å betale for dagene jeg var der, flytte og få refundert de gjennværende dagene.

    Hosten viste lite forståelse og var meget vanskelig å snakke med, men jeg fikk snakke med administrasjonen på hotellet som sa de forstod, viste forståelse og sa OK.

    Jeg har enda tilgode å få tilbake pengene fra dette, og jeg har kontaktet airbnb support om dette. Jeg har skjermbilder på chatten som bekrefter alt og bekreftelse fra hotellet. Hosten svarer ikke lengre og airbnb sier de ikke kan gjøre noe, de har gitt meg en voucher på 30% av summen som jo ikke gir meg mye.

    Så ja, ganske frustert og iritert over airbnb.
    Skal hvertfall være ekstremt forsiktig med å booke resort eller lignende via en mellommann på airbnb, det er nok siste gangen.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,766
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker at litt av årsaken til vanskelighetene med refusjon er nettopp det du sier i siste setning, at du har booket et tradisjonelt resorthotell gjennom en mellommann på AirBnB. Da har du tre aktører å forholde deg til (mellommann som avtalepart, AirBnB som formidler og resorthotellet), og når det topper seg med at det er en frivillig utflytting og bærer preg av goodwill for å sikre refusjon, er det ikke rart det kanskje blir litt kluss.
     
    NoLimit, chipcampden, Eddie47 and 2 others like this.

Del denne siden