Dag eller nattfly over til Asia? Hva foretrekker du?

Tråd i 'Reisemål' startet av paramberg, 03. juni 2019.

1. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,955
    Bonuspoeng:
    183
    Hva foretrekker du å fly over til Asia? Dag eller natt?

Grunnen til at jeg spørr er at jeg skal over til Singapore nå, og kan velge mellom dagfly fra frankfurt kl 11.00 og lande kl 07 i Singapore eller ta kveldsflyet 22.00 og lande 17.00 i Singapore.

Jetlag messig, hva er best å ta? Og hva foretrekker du når du skal ut å fly?

2. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Vi flyr sån at vi lander på morgen ditt vi skal, vi synes det er lettere og snu døgnet en og lande på sent ettermiddag. Vi begynner og snu døgnet litt før hjemme før avreise

Insomnia4u liker dette
  3. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,712
    Bonuspoeng:
    113
    Liker meg best på natt fly til Asia, synes det er enklere at sove naturlig på flyet bort, og pleier da gjerne at holde den gående til 24-01 tiden første kveld. Det er oppskriften for meg i alle fald :)

4. snartur

snartur Medlem

Likes mottatt:
    533
    Bonuspoeng:
    93
    Man kan jo bli forvirret av mindre.
    Er det flyet som lander på ettermiddagen dere regner som er dagfly? Eller er det flyet som lander kl 07 på morgenen, etter å ha flydd hele... natta?

5. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,955
    Bonuspoeng:
    183
    Dagfly: Flyet går kl 11.00 på morningen fra Europa og lander 13 timer senere kl 07.00 på morningen i Singapore tid.

Nattfly: Flyet går på natta Europa tid, og lander på ettermiddagen Singapore tid.

Nattfly hjem fra Asia er det beste da det går mellom 23-01.00 og lander 07-08.00 i Europa.

mrhaakon, Gribb, drsyk and 1 other person like this.
  6. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,014
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har prøvd litt forskjellig, for meg har det fungera best med kvelds/nattfly frå Europa som landar i Singapore på ettermiddagen.

Då har eg som mål og halde meg vaken til 23:00 vertfall Singapore tid.

Flyr eg dag-fly frå Europa er eg som regel slakt klokka 20:00 / 21:00 så sovnar ein og vaknar igjen rundt 01:00 på natta.

Sikkert individuelt... Men det er min konklusjon vertfall.
    3-4besøk siste året med forskjellige flytider.

Og som det er nevnt viss mogleg prøv og juster litt nokre dagar før. 1-2timar hjelper.

Insomnia4u liker dette
  7. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Er jo strengt tatt ingen av de to alternativene som er dagfly. Da må man også lande samme dagen om kvelden. Tok nylig ordentlig dagfly fra Boston til London (08:00 til 19:00 lokal tid) og det var glimrende - da får man sove i ordentlig seng med en gang man kommer frem.

Det er jo vanskelig om man skal til Singapore, skjønt man kan ta dagfly til Midtøsten/India, overnatte, og ta nytt dagfly dagen etter til endelig destinasjon i Asia.

8. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,028
    Bonuspoeng:
    93
    Vi virker nok alle på forskjellige måter når det kommer til søvn, men for min del fungerer dette veldig bra østover, hvis målet er å minimere jetlag og få mest mulig ut av tiden der borte:

Ditt alternativ 1, et fly som lander om morgenen i asia (selv om 07 selvfølgelig er ekstremt tidlig).

Stå opp tidlig dagen før avreise, gjerne med å ha lagt seg litt sent. Så blir man tidlig trøtt på flyet bortover. Kombiner det med et par glass vin til maten/middagen på flyet for å bli salig og trøtt. Prøv så å få 5-6 timer søvn (veldig sporadisk hvis man er så uheldig at man flyr bak i kabinen...).

Når jeg så lander, drar jeg til hotellet (går jo fort et par timer å komme seg ut av flyplass og til hotell) og spør om å få sjekket inn så tidlig som mulig. Om nødvendig blir det litt lokal sightseeing og lunch før man får et rom.

Når jeg får et rom, tar jeg en dusj, og legger meg nedpå - setter alarmen 45 minutter etter. Så pusher jeg første kveld til minst klokken 23.

Dag to våkner jeg som normalt, og har stort sett vanlig døgnrytme resten av ferien.

9. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,215
    Bonuspoeng:
    183
    Bare husk at om du tar dagflyet ved lunsjtider fra Europa f.eks. SQ 25/SQ 345/SQ 327 så vil du få wake-up om bord ca. 2 timer før landing SIN.

Det betyr å begynne dagen før midnatt Oslo tid. I Business kan du sove fram til like før touchdown, mens i Economy vil det være lys, liv og røre.

Seating østover: Høyre side er kveldssol, venstre side morgensol.

Last edited: 05. juni 2019
    Finnks and dkvt like this.
  10. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,118
    Bonuspoeng:
    183
    Skal du fly Y, W, C eller F:) Flyr jeg C eller F ville jeg valgt dagfly for å maksimere opplevelsen. Flyr du Y eller W så ville jeg valgt nattfly for å få timene til å fortest mulig ved å prøve å få litt søvn. God tur

magnusant, phileas and drsyk like this.
  11. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,955
    Bonuspoeng:
    183
    C :) Men vil ikke være ødelagt heller :( sist gang reiste jeg til Shanghai men da gikk jo flyet ut kl 21 og landet kl 10.00 i Shanghai så det gikk jo fint

drsyk liker dette
  12. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    C er jo litt stas, og må oppleves(hvis du ikke allerede er mett på C så klart), flyreisen i seg selv er jo en opplevelse @paramberg , som @TravelManBiz skriver, kunne ikke vært mer enig i ;).

Skal du maksimerer oppholdet i Singapore, kan natt fly være aktuelt(våken og klar, sprudlende av energi, ferdig med hangover ifra elskverdige bobler) for å utforske byen/e og/eller landet/kontinentet)

phileas and Eddie47 like this.
  13. mariusbb

mariusbb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Personlig liker jeg å ankomme om morgenen. Joda, kan være litt stress å holde seg våken til påfølgende kveld, men da er også kroppen i rute fra neste dag :)

magnusant liker dette
  14. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,150
    Bonuspoeng:
    183
    Kan jeg velge, velger jeg alltid nattfly fra Europa. Da slipper jeg å vente for lenge før jeg legger meg og kvitter meg med jetlag.

snus_mumrikken and jgroneng like this.
  15. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,784
    Bonuspoeng:
    113
    Kvelds fly :), like greit å komme rundt ettermiddagen, være våken noen timer før man legger seg i skikkelig seng :)

Sonictravel liker dette
  16. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,460
    Bonuspoeng:
    183
    Foretrekker nattfly og å komme frem på ettermiddagen. Større sjanse for å sove på veien, samt at man ikke må holde seg oppe i en hel lang dag dersom man likevel ikke skulle få sove på flyet. :)

17. Flyvefisken

Flyvefisken Medlem

Likes mottatt:
    321
    Bonuspoeng:
    53
    For min del gjør det relativt liten forskjell mtp jetlag, men holder en knapp på nattfly (med mindre, som noen påpeker, det er et poeng å gjøre mest mulig ut av en C- eller F-reise).

Nattfly: får sovet noen timer på flyet over, selv i Y. Ankommer om ettermiddagen, rimelig trett etter lang reise og ugunstig natt, får meg en god middag og litt aktivitet, i seng når jeg føler for det (kanskje kl. 21, kanskje 23..), sover en lang natt, og ingen jetlag neste dag.

Dagfly: får gjerne sovet en kort høneblund i løpet av turen, ankommer om morgenen, hvor det vil være planlagt en meget aktiv dag slik at jeg ikke har sjans til å sovne, legger meg tidlig og våkner frisk og rask og uten jetlag etter en lang natt søvn.

18. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,075
    Bonuspoeng:
    113
    Det avhenger av hva jeg skal dagene før og etter reisen. Har jeg et par fridager hjemme før jeg skal på ferie, snur jeg heller døgnet litt i forkant og tar fly som lander på morgenen på destinasjon slik at jeg får mest mulig ut av destinasjonen. Men det hele avhenger av at jeg forventer å få sove minst 4-5 timer på flyet.

Er litt som fly hjem fra USA. Der foretrekker jeg nesten alltid avgangene på ettermiddagen som lander på morgenen i Europa over kveldsavgangene (f.eks. SK944 som går fra ORD kl 22 er jeg ikke noe glad i).

19. peterfox

peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom det er direkte MUC/FRA - HKG/SIN går stort sett LH på kvelden. Flyr man SQ er det muligheter på dagtid. Jeg foretrekker første lang-drag på dag/ettermiddags tid mot øst. Mot USA, forsøker jeg å finne seneste mulighet fra Europa/Skandinavia.

Jeg foretrekker å ta kveld ved ankomst // ikke early morning

20. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,586
    Bonuspoeng:
    113
    Sliter med jetlag begge veier, pleier å ta flyene som lander på morgenen ved destinasjonen både frem og tilbake. Foretrekker direktefly i økonomi/business.

Kan ikke huske særlig forskjell på flightene som lander på ettermiddagen, men mulig det er lettere å snu døgnet da. Veiet opp mot flere mellomlandinger foretrekker jeg heller én flight mindre.

Del denne siden